Punkterfrie Cykeldæk

  • Efter adskillige punkteringer over en alt for kort periode, besluttede jeg mig for, at det skulle være slut. Efter lidt søgning rundt på nettet fandt jeg et firma, NuTech, der producerede punkterfrie dæk. Den danske distributør boede - til mit held - lige i nærheden, så jeg kørte over og hentede et sæt dæk. De er nu monteret, og indtil videre kører de godt! Dog er er lidt forskelle:


    - lidt tungere (omkring 0.5 kg)
    - dæktryk kan ikke justeres (der er ikke luft i)


    Den ekstra vægt er selvfølgelig et minus, men det faktum, at jeg slipper for punkteringer i de næste par år, er helt klart det værd! Men nu er mit spørgsmål; hvorfor er det ikke mere udbredt? Jeg kan ikke finde nogle egentlige forhandlere i hele DK?


    Og derudover jeg er meget interesseret i at høre andres erfaringer med disse specielle dæk :)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Jeg har ingen erfaringer med disse specielle dæk. Men samtlige af de dæk jeg bruger nu er fra Schwalbe - både på min MTB og på min citybike. De er lette og har noget "kevlar?!"-flettet tråd i slangen, så de er utroligt vanskelige at punktere. Det er ikke lykkedes mig at punktere endnu i hvert fald...

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aka_-J-
    Jeg har ingen erfaringer med disse specielle dæk. Men samtlige af de dæk jeg bruger nu er fra Schwalbe - både på min MTB og på min citybike. De er lette og har noget "kevlar?!"-flettet tråd i slangen, så de er utroligt vanskelige at punktere. Det er ikke lykkedes mig at punktere endnu i hvert fald...


    De dæk kender jeg nemlig godt - men jeg er blevet vant til at køre på racer, og så er det svært at komme fra igen.. Og desværre er der mange glasskår på vejen ned til uni, så på trods af kevlardæk punkterede jeg alligevel jævnligt :(..


    - og kevlartråden er i dækket, ikke i slangen (skulle jeg mene) :P

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Jeg gætter på at de ikke er mere udbredt er fordi de koster mere og fordi man mister noget komfort. Bare mit bud - jeg har ikke selv prøvet dem, så jeg ved det selvfølgeligt ikke..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • jeg bruger dem ikke netop pga vægten


    man køberikke først MTB og racer cykel til mange mange penge for at få dem så lette som muligt og så bagefter monterer dæk der vejer så meget


    jeg bruger også schwalbe slanger og lidt forskellige dæk

    Dyas


    Lian Li TYR pc-x 2000 full tower - Corsair HX1000W Modular psu - Asus Rampage II Extreme
    Intel® Core™ i7 965 Extreme Edition @3,6 Ghz + Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.c
    gigabyte GTX570 "super overclock" - 6 GB Kingston HyperX 16000
    80GB Intel SSD - Samsung Syncmaster TA950 27" - Logitech Z5450 THX Sorround + Sennheizer HD650


    Laptop
    PS3
    Wii

  • ingen luft i,så du kører rundt på to massive ringe på din racer..Jeg holder for meget af at cykle til at gøre noget sådan,et dækindlæg og man beholder lidt af køreegenskaberne,punkterer stort set aldrig,og det er 23mm race.
    Btw kevlar dæk er ikke bare kevlar dæk,de fleste cykelpushere sælger den dårlige løsning hvor man bare bruger en granulat,et egentligt kevlar bælte i dækket findes først fra et hvist prisleje.

  • Altså dem der kører på racer fra 26/27mm eller mindre, og har decideret racer dæk/slanger er jo nærmest punkter fri i sig selv såfremt du opret holder de 7-8Bar (100-120 psi) så er dækkende tæt på umulig at punktere ved normal brug - jeg har kørt adskellige tusinde km på min cykel og har ikke lykkeds mig at punktere endnu selvom jeg kører som et svin (set i forhold til vedligeholdelse i hvert fald)


    De koster så godt nok også en del disse slanger - men klart køber du nogen billige gummi slanger fra cykelhandleren eller fra den nærmeste netto, så holder det ikke en dyt..

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jK^
    Altså dem der kører på racer fra 26/27mm eller mindre, og har decideret racer dæk/slanger er jo nærmest punkter fri i sig selv såfremt du opret holder de 7-8Bar (100-120 psi) så er dækkende tæt på umulig at punktere ved normal brug - jeg har kørt adskellige tusinde km på min cykel og har ikke lykkeds mig at punktere endnu selvom jeg kører som et svin (set i forhold til vedligeholdelse i hvert fald)


    De koster så godt nok også en del disse slanger - men klart køber du nogen billige gummi slanger fra cykelhandleren eller fra den nærmeste netto, så holder det ikke en dyt..


    nej det er så direkte forkert hvad du skriver,at du har været heldig at undgå dem er så bare fint for dig.

  • Det halve kg kunne jeg sagtens leve med. Spørgsmålet er mere hvordan komforten er i sådan et dæk.


    Jeg havde selv kevlardæk en overgang, men er gået væk fra dem igen da jeg ikke synes det hjalp. Hos mig har det indtil videre været sådan at almindelige dæk har holdt længere end kevlar. Det er selvfølgelig nok et tilfælde, men så længe jeg oplever at de normale dæk holder i rigtig lang tid ser jeg ingen grund til at skifte.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Nu kender jeg ikke de der, der er ren gummi, men nogen der kender til 5mm dæk?


    http://www.cykelbutikken.eu/group.asp?group=156


    Er de noget væk måske? :) Jeg er godt nok også træt af at punktere nemlig!


    EDIT: Interessant læsning og info:


    http://www.kratvej28c.dk/jooml…/104-punkterfri-cykeldaek

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

    Rettet en gang, sidst af Spixe ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pinky
    Dem havde jeg ikke hørt om før.


    Hvordan er hårdheden af dem?


    De kan produceres i stort set alle "hårdheder" - men angiver bare, hvilket dæktryk, man ønsker simuleret. Jeg kan godt lide meget hårdt pumpede dæk, så jeg bestilte den masimale hårdhed, der var på lager - en simulering af 9.5 bar.


    Jeg kan godt mærke lidt forskel ifht. mine gamle dæk, men der kørte jeg også oftest med et tryk på "kun" 8.5 bar (min kompressor kunne ikke klare mere). Pga den øgede hårdhed afslører de nye dæk mere tydeligt, at jeg har lidt slør i hjulene - og når man kører over et bump.


    Alt i alt syntes jeg dog, at de kører rigtig godt - de ruller ihvertfald mindst lige så godt som mine gamle dæk. Hvis man kan leve med lidt højere rullemodstand, kan man jo blot vælge en model med mere komfort..


    #jK - Det er ikke andet at sige, end at du har været heldig. Jeg har selv været ude at investere i Schwalbedæk med carbonfibre, dækindlæg osv. - men jeg punkterede altså alligevel :(


    #mads - Har du prøvet dækkene? Køreegenskaberne er fuld på højde med køreegenskaberne for almindelige dæk; det er ihvertfald min erfaring :)..


    #gaming-king - Prisen på dækkene er 315 kr. pr. dæk for de dyreste. De skulle kunne holde 2-4 gange så langt tid som almindelige dæk, og du har ingen udgifter til slanger eller lapning. Så prisen syntes jeg bestemt er fair.


    #Dyas - Det kan jeg godt forstå. Selvom det kun er omkring 500g ekstra de vejer, er det jo meget, hvis man har brugt tusindvis af kroner på at komme af med så meget vægt som muligt :).. Så jeg tror du har helt ret i, at de ikke egner sig til elite/enthusiastbrug ;D

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • jeg købte en cykle ved fri-cykler og han sagde det var punkterfri dæk med jeg punktere 2 gange på et halvt år. jeg begge gange kørte jeg i en sten.
    min egen holdning er at de nok hjælper lidt men minimalt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af madan
    jeg købte en cykle ved fri-cykler og han sagde det var punkterfri dæk med jeg punktere 2 gange på et halvt år. jeg begge gange kørte jeg i en sten.
    min egen holdning er at de nok hjælper lidt men minimalt.


    Mener du dæk med carbonfibre? Pointen med disse dæk er jo netop, af de er fremstillet så massive, at der slet ikke er brug for luft - og derfor er de 100% punkterfri ;)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af madan
    cykelmaden snakkede om sådan nogle mærkelige indlæg som man ligger ind i cykeldækket.


    men hvis det er 100 procent carbon så er de jo punkterfrie?


    Du kan ikke få dæk af 100% carbon. Det er bare de såkaldte "punkterfrie" dæk, der indeholder carbon, hvilket gør det sværere at punktere dækket - men ikke umuligt..


    Disse dæk er lavet af mikroskopiske kugler bundet sammen af en specialfremstillet syntetisk polymer, og de er massive. Således indeholder de ikke komprimeret luft, hvorfor punktering overhovedet ikke kan finde sted (ligesom du ikke kan springe en "ballon" lavet af massivt gummi).

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]