Hej Tweak.dk

  • Hej tweak.dk - Brugere


    Jeg står her og skal lave OSO opgave - som betyder Obligatorisk Selvvalgt Opgave.
    Det skal handle om mit fremtidigt job, for mit vedkommende er det IT-Supporter. Kunne virkelig godt bruge lidt hjælp af jer.



    Er der nogle af jer der er ved at udanne sig til IT-supporter, som jeg måske kan stille nogle spørgsmål, omkring IT-supporter(uddannelsen).


    Står også og mangler et kreativt produkt, har selv overvejet noget med en hjemmeside, hvor jeg skriver lidt om hvad de forskellige ting gør osv..


    Men synes det virker lidt tamt at vise for forældrene en hjemmeside, så hvis nogle af jer måske kan finde på et bedre kreavtivt produkt.



    Håber på nogle gode svar. :)


    Tak på forhånd :)
    Opgaven skal aflevers onsdag.


    Mvh Morris94 - Mikkel

  • Lav et intelligent køleskab, hvor du bruger en pc+skærm for at vise interfacet for køleskabet som brugeren skal bruge. Interfacet kan være en hjemmeside som logger op imod en database(fjernlokation) hvorpå at man kan lave indkøbslister, madplaner mv, og se hvad man mangler af indigridenser for at lave de enkelte retter direkte på skærmen(dvs. ens køleskab).


    Når personen så er ude og handle kan han/hun logge op på ens (køleskab) via mobilen og se hvad man mangler af ting for inspiration.. :-)


    Det var fx mit afgangsprojekt som datafagtekniker... bare en ide.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Morris94
    Det forstår jeg ikke ret meget af :)
    Nu er det os mere It-Supporter jeg skal lave ;)


    den første halvdel af en data(fag)tekniker uddannelse er faktisk det samme som en it-supporter uddannelse, no shit der. Data(fag)tektikere kan derfor også i princippet få arbejde som it-supportere.


    for at gøre det ultra simpelt, så kan jeg sige at IT-supportere tager imod telefonopkald og roder med almindelige computere en sjælden gang i mellem. Med datateknikere bliver dette udvidet til serversystemer og netværksopsætning. IT supportere kan også bygge videre på uddannelsen og blive datateknikere.


    Har i hvert fald været på grundforløbet som er ens for begge uddannelser, så kan da smide noget input om hvad man i hvert fald lærer til først.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200



  • "den første halvdel af en data(fag)tekniker uddannelse er faktisk det samme som en it-supporter uddannelse, no shit der"


    - Datafagtekniker kan gå ned og få et job som it supporter.. Men det er jo IT-Supporter jeg gerne vil være. Så måske et kreativt produkt.. Eller en anden idé, det med køleskabet er jo en god idé, hvis en it supporter uddannelse kan bygge videre og få datafagtekniker uddannelsen. Så kan jeg jo sagtens bruge den køleskabs idé. Men ved ikke hvordan jeg skal lave det :)


  • Det er noget pis at sige - snakke i telefon min bare røv..


    Nu er jeg uddannet IT-Supporter og er ved at bygge videre til Datatekniker, og jeg laver præcis det samme på min arbejdsplads som jeg hele tiden har gjort - jeg tager få opkald når jeg er ude i marken, ellers roder jeg med servere og netværk mere end noget andet - på mit hold hvor jeg går sammen med 5 andre som blev uddannet samme tid som jeg, er der ingen af os der, som du siger "snakker i telefon og sjællendt laver noget med almindelige computere" - get your facts straight...

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Morris94
    Har du måske en idé til et kreativ produkt. ?
    Og må jeg stille dig nogle spørgsmål en gang i morgen ;)


    Et kreativt produkt - eerhm.. ikk som sådan - når vi laver noget, så er det jo en enterprise opsætning - det er ikk sikkert du har mulighed for det...


    Spørgsmål - dem stiller du bare.. så må vi se om jeg kan svare...

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • klovnemanden : Det er da rigtigt nok - kan udmærket huske alle de phone support firmaer der kom efter grundforløbseksamenerne for at hyre praktikanter til f.eks. callcentre i Sveriges skove.


    Det er rigtigt nok at det ikke kun er at sidde over telefon dagen lang, men det er absolut en mulighed/risiko ved uddannelsen at ende sådan.


    Så øh - få dine egne fakta checket op...eller nojt' ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • @OP


    IT-supporter er en forkert vej at gå. Som flere herinde antyder, er der ikke rigtigt de store fremtidsmuligheder i det... Og du laver mildt sagt ikke en skid som IT-supporter, hvorfor det hurtigt bliver meget kedeligt...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Morris94
    Der er vel altid muligheder for at få et job.. Synes det var fedt nok i den erhverspraktik jeg var..


    Havde faktisk også valgt IT-supporter som min OSO i 10. klasse, og været i praktik som IT-supporter :)


    Mit produkt var at tage en stationær i dele med ind til fremlæggelsen (foran klassen), og så samle den.
    Du kan også ringe ind til nogle der arbejder som IT-supportere og stille nogle spørgsmål, det er godt til at få rapporten til at fylde og få lidt bedre karakter.


    Det med at det er den forkerte vej at gå er nok lidt rigtigt, du kan faktisk blive uddannet til IT-supporter lige efter folkeskolen, som jeg ikke ser som den bedste idé.
    Jeg er selv taget på HTX og vil så videre til universitetet, og vil nok ende som datatekniker eller noget i den stil :)


    Men derfor kan du stadig vælge det som din OSO, du binder dig jo ikke til at blive det ;)


    /edit
    Skal lige siges at jeg fik 10 for min opgave, men måske var min lærer lidt rundhåndet :roller:
    Bare sørg for at bruge nogle fagord, men stadig forklare det på en måde så de kan forstå det.

  • en supporter er vel ikke en der skal være kreativ? Ment på den måde at han vel skal supporte allerede nuværende produkter og ikke skabe nye! For det tror jeg ikke supporteren understøtter.


    Det ville da måske være interessant at have et fantastisk fejlsøgningsoverblik over servere eventuelt (ved ikke en DYT om servere). Et stort hieraki på en hjemmeside med komplet vejledning til windows eller linux servere, brugervenligt samtidigt. Det da support der vil noget.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    klovnemanden : Det er da rigtigt nok - kan udmærket huske alle de phone support firmaer der kom efter grundforløbseksamenerne for at hyre praktikanter til f.eks. callcentre i Sveriges skove.


    Det er rigtigt nok at det ikke kun er at sidde over telefon dagen lang, men det er absolut en mulighed/risiko ved uddannelsen at ende sådan.


    Så øh - få dine egne fakta checket op...eller nojt' ;)


    Men det er kun i 5 % af tilfældende at du KUN sidder med telefoni - derfor siger jeg som jeg gør... Foxx hentydede jo at det var ALLE it-supportere der kun sad med telefoni, og at det bare generelt var en lorte uddannelse at tage... og det mener jeg bestemt er forkert... jeg er glad for at være færdig med den, men jeg valgte at bygge ovenpå fordi jeg ikke følte jeg var dygtig nok til at få det arbejde jeg gerne ville have.. Så det er helt op til den enkelte person...


    Jeg kan så også sige, at det call center jeg var oppe og se i sverige, der sad du på deres hotline det første halve år af din uddannelse, derefter kom du ud i virkeligheden og skulle lave alt lige fra Cisco til HP, det var meget fristende hvis det ikk var fordi jeg fik et bedre tilbud.

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"