Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

41

søndag, 26. december 2010, 14:07

det går fint :D

Jeg har ikke arbejdet med sådan en booster før og vil ikke sætte mig ind i den :) men du har nok placeret den rigtigt. Der skal garanteret læses lidt op omkring den booster, der kan sidde komponenter omkring den du skal have med.

Du skal bruge 4 dioder til den ac-dc converter, den hedder også en full rectifier. Google.

http://www.osha.gov/SLTC/etools/electric…rectifiers.html
Her er en god illustration af hvad der sker med strømmen. Du får nu dc bølger. De bølger kan du flade ud ved hjælp af en kondensator, der er specifikke regnstykker for størrelsen af den.

Husk at du skal finde specielle dioder som har lavt spændingsfald, ellers kan du måske have svært ved at nå en spænding høj nok med dynamoen.

42

søndag, 26. december 2010, 18:59

tak skal lige kigge lidt på det så :9xo

43

søndag, 26. december 2010, 19:30

nu har jeg kigget lidt på nettet, men jeg kender så ikke ret mange steder hvor man kan købe sådanne boostere :ohmy:

men lidt forslag:

http://www.austriamicrosystems.com/eng/P…nverters/AS1322

http://www.austriamicrosystems.com/eng/P…nverters/AS1329

http://www.austriamicrosystems.com/eng/P…nverters/AS1337

lige det jeg syntes så ud til at kunne bruges :T

44

søndag, 26. december 2010, 20:10

Citeret

Oprindeligt indlæg af Simonthk

Citeret

Oprindeligt indlæg af Happy^
Der er store problemer med det du/i har gang i:

1) Du har ingen idé om hvilken spænding dynamoen kan levere. Du skrev tidligere at dit multimeter viste mV - i så fald, så har du et problem.

2) En LM7805 skal bruge ca. 2V at regulere på - grænsen går vidst omkring 1.5V. Dvs. at du skal forsyne den med 6.5V, svarende til fem helt opladte batterier. Så snart batterierne bliver en smule afladt, så funker det ikke mere.

3) En LM7806 vil blot gøre ovenstående værre.

4) En LM-regulator er hvad man normalt kalder for en "dum" regulator. Alt hvad den sådan set er, er at den er en variabel modstand - den sørger for at "droppe" den ekstra spænding. Skal du f.eks. bruge 5V og 1A, men forsyner den med 7V, så brænder den 2W af.

5) 3300 µF er lidt stort til input kondensator - ihvertfald når det kun er en lille dynamo.

6) Der SKAL også bruges en udgangskondensator.

Hvad du derimod bør kigge på i stedet, er en simpel boost-konverter. F.eks. noget i stil med denne: http://www.linear.com/pc/productDetail.j…31,C1060,P88381

Jeg er elektroingeniørstuderende, så jeg har en rimelig idé om hvad det vil virke, og hvad der ikke vil - og det du/i er igang med, vil helt sikkert ikke ;)

1. Selvfølgelig vil det ikke virke, men på intet tidspunkt har jeg vidst at dynamoen kun kan lever 2v eller peak på 2,8v. Jeg har selvfølgelig gået ud fra at den har kunnet levere betydeligt højere.

2. Der lades jo umiddelbart med meget lav strøm og derfor er der meget stor sandsynlighed for at lm7805 sagtens kan stabilisere 5v ved 6,5v eller lavere.

3. Ja, den var nævnt i en anden sammenhæng. Væk fra den :)

4. Ja en lm regulator er dum. En transformer du nævner er også dum, hvad med at nævne switch mode power supply i stedet? Selvfølgelig er en lm7805 udemærket til dette formål.

5 - 6. Ja den er stor. Ønskede ikke at bruge den til at stabilisere omkring lm regulator men til batteriladningen (men ved ikke meget om ladning af battrier) men jeg ved at den ikke skader ved at sidde der.
Der bør i et perfekt circuit (selv om det ofte virker uden, har selv brugt det uden) sidde en lille kondensator foran og bagved en lm regulator.

1) Helt i orden.

2) Det er ikke ladestrømmen der er problemet, da reguleringen skal bruges til at lave 5V - og ikke 1.25V til at lade batterierne med. En mobil eller andet der lades på USB, kan godt spise 1A eller mere - og skal LM7805 levere det, så skal den bruge større spænding at regulere på, da spændingsfaldet over den er større.

3) Super ;)

4) Jeg har rent faktisk nævnt switch-mode convertere - tjek linket du citerer mig for ;) Og linket der kommer kort efter (det til ebay). Begge er switch-mode DC-DC convertere.

5) En kondensator dimensioneres efter den AC energi den skal levere/optage. Ved DC er en kondensator strømløs. Essientielt set, så skal kondensatorerne designes efter dynamoen og den udgangsstrøm der trækkes. I det her tilfælde vil jeg sige at en 500-800 µF bør dække behovet rigeligt.

mads__mays --> Du kan sagtens bruge de convertere du har fundet der. Eneste problem kan måske være den udgangsstrøm de kan levere. Hvis du skal lade en mobil, så kan den nemt trække mere end hvad de convertere kan levere.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Happy^" (26.12.2010, 20:11)

45

søndag, 26. december 2010, 20:46

ja jeg forstår ikke helt hvor mange mAh de kan trække, da der står @3,3 og jeg skal jo havde ca 2 eller 5 volt så jeg er blevet lidt forviret af det :oops:

og jeg har set mange 230 volt til usb (5volt) max "kun" lave 1 ampere

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "mads__mays" (26.12.2010, 20:48)

46

søndag, 26. december 2010, 20:58

Citeret

Citeret

Citeret

Der er store problemer med det du/i har gang i:

1) Du har ingen idé om hvilken spænding dynamoen kan levere. Du skrev tidligere at dit multimeter viste mV - i så fald, så har du et problem.

2) En LM7805 skal bruge ca. 2V at regulere på - grænsen går vidst omkring 1.5V. Dvs. at du skal forsyne den med 6.5V, svarende til fem helt opladte batterier. Så snart batterierne bliver en smule afladt, så funker det ikke mere.

3) En LM7806 vil blot gøre ovenstående værre.

4) En LM-regulator er hvad man normalt kalder for en "dum" regulator. Alt hvad den sådan set er, er at den er en variabel modstand - den sørger for at "droppe" den ekstra spænding. Skal du f.eks. bruge 5V og 1A, men forsyner den med 7V, så brænder den 2W af.

5) 3300 µF er lidt stort til input kondensator - ihvertfald når det kun er en lille dynamo.

6) Der SKAL også bruges en udgangskondensator.

Hvad du derimod bør kigge på i stedet, er en simpel boost-konverter. F.eks. noget i stil med denne: http://www.linear.com/pc/productDetail.j…31,C1060,P88381

Jeg er elektroingeniørstuderende, så jeg har en rimelig idé om hvad det vil virke, og hvad der ikke vil - og det du/i er igang med, vil helt sikkert ikke ;)

1. Selvfølgelig vil det ikke virke, men på intet tidspunkt har jeg vidst at dynamoen kun kan lever 2v eller peak på 2,8v. Jeg har selvfølgelig gået ud fra at den har kunnet levere betydeligt højere.

2. Der lades jo umiddelbart med meget lav strøm og derfor er der meget stor sandsynlighed for at lm7805 sagtens kan stabilisere 5v ved 6,5v eller lavere.

3. Ja, den var nævnt i en anden sammenhæng. Væk fra den :)

4. Ja en lm regulator er dum. En transformer du nævner er også dum, hvad med at nævne switch mode power supply i stedet? Selvfølgelig er en lm7805 udemærket til dette formål.

5 - 6. Ja den er stor. Ønskede ikke at bruge den til at stabilisere omkring lm regulator men til batteriladningen (men ved ikke meget om ladning af battrier) men jeg ved at den ikke skader ved at sidde der.
Der bør i et perfekt circuit (selv om det ofte virker uden, har selv brugt det uden) sidde en lille kondensator foran og bagved en lm regulator.

1) Helt i orden.

2) Det er ikke ladestrømmen der er problemet, da reguleringen skal bruges til at lave 5V - og ikke 1.25V til at lade batterierne med. En mobil eller andet der lades på USB, kan godt spise 1A eller mere - og skal LM7805 levere det, så skal den bruge større spænding at regulere på, da spændingsfaldet over den er større.

3) Super ;)

4) Jeg har rent faktisk nævnt switch-mode convertere - tjek linket du citerer mig for ;) Og linket der kommer kort efter (det til ebay). Begge er switch-mode DC-DC convertere.

5) En kondensator dimensioneres efter den AC energi den skal levere/optage. Ved DC er en kondensator strømløs. Essientielt set, så skal kondensatorerne designes efter dynamoen og den udgangsstrøm der trækkes. I det her tilfælde vil jeg sige at en 500-800 µF bør dække behovet rigeligt.

mads__mays --> Du kan sagtens bruge de convertere du har fundet der. Eneste problem kan måske være den udgangsstrøm de kan levere. Hvis du skal lade en mobil, så kan den nemt trække mere end hvad de convertere kan levere.

2. Jeg tænkte også på udgangsspænding, men regnede ikke med en mobil evt åd 1A, det burde jeg vide.

4. Jeg kender ikke til det komponent, fedt hvis det er en mini switch mode power supply. Umiddelbart sidder der vel så spoler inden i den til at øge spændingen?
Jeg kan ikke læse hvad strøm den kan levere, men det kan være en flaskehals som du selv nævner.

Mads nr 2 du linker til ser ud til at levere fleste ampere ved 2 aa batterier og flere end ved 1 batteri. Men om den kan levere endnu mere ved at bruge 4 aa batterier kan jeg ikke svare på. Det sker også ved 3,3v målt på udgang, så måske måske skal du bruge nærmere 6 aa batterier, som sagt er det ikke noget jeg kender emget til.

47

søndag, 26. december 2010, 21:04

og lige en anden lille men nok ret væsentlig ting... kan man sætte den op til at køre 5 volt, jeg kan se at der står output er 2,5 til 5 er det så noget den så selv finder ud af eller er det noget man kan stille på?

Input Voltage: 0.65 to 5.0V
Output Range: 2.5 to 5.0V

48

søndag, 26. december 2010, 21:05

Citeret

Oprindeligt indlæg af mads__mays
og lige en anden lille men nok ret væsentlig ting... kan man sætte den op til at køre 5 volt, jeg kan se at der står output er 2,5 til 5 er det så noget den så selv finder ud af eller er det noget man kan stille på?

"Input Voltage: 0.65 to 5.0V
Output Range: 2.5 to 5.0V"

49

søndag, 26. december 2010, 21:06

Citeret

ja jeg forstår ikke helt hvor mange mAh de kan trække, da der står @3,3 og jeg skal jo havde ca 2 eller 5 volt så jeg er blevet lidt forviret af det :oops:

og jeg har set mange 230 volt til usb (5volt) max "kun" lave 1 ampere

Databladet siger 220 mA ved 5V ud. Så det er ikke særlig meget.

50

søndag, 26. december 2010, 23:45

men der står også at ved brug af flere aa batterier øges ampere ud.

51

tirsdag, 28. december 2010, 00:42

Citeret

men der står også at ved brug af flere aa batterier øges ampere ud.

Ja. Det kræver at man læser databladet, for at forstå hvad der menes. Det der er interessant her, er:

Med en Vout på 5V og tre batterier til at forsyne den, så vil den kunne levere ca. 600mA. Med en duty cycle omkring 28%, en input spænding på 3,6V, en effektivitet på 85% (ikke urimeligt) og et max output på 600mA - så vil batterierne skulle levere ca. 1A.

Trækker man 1A, så bliver det bestemt ikke bedre, da R_on modstanden i de interne switche vil give lidt mere tab, og effektiviteten vil således også falde = større strøm nødvendigt fra batterierne.

52

tirsdag, 28. december 2010, 06:11

Citeret

"Input Voltage: 0.65 to 5.0V
Output Range: 2.5 to 5.0V"

Ja, det styrer du ved at lave en spændingsdeler på referencen.

53

tirsdag, 28. december 2010, 10:06

ja, jeg må vel prøve at læse lidt mere omkring de forskellige ting og lige prøve mig lidt frem :crazyeyes:

54

tirsdag, 1. november 2011, 13:10

Hej alle sammen!

Jeg har fået et projekt hvor vi skal lave en mobil cykel dynamo oplader.

Men så er det lige at få strømmen fra dynamoen til opladeren.
Jeg er åben for forslag så bare skriv.

Stig

55

tirsdag, 1. november 2011, 13:46

Citeret

Oprindeligt indlæg af Stig0714
Hej alle sammen!

Jeg har fået et projekt hvor vi skal lave en mobil cykel dynamo oplader.

Men så er det lige at få strømmen fra dynamoen til opladeren.
Jeg er åben for forslag så bare skriv.

Stig

Velkommen til Tweak ;)

Du kunne godt lave din egen tråd med det :roller:
Men nu svarer jeg bare lige her, vi havde faktisk på et tidspunkt i 1.G et projekt hvor vi lavede en mobil oplader med en cykel dynamo :P

Her er hvad vi gjorde:
Købte en helt normal cykel dynamo der sidder på siden af dækket, mener vidst at sådan nogle giver 12V.
Jeg har en gammel Sony Ericsson 810i, som vi tog laderen fra, skilte dåsen af der sidder i stikkontakten (ingen idé om hvad de hedder), og loddede ledningerne der gik ind i den af, så vi kun havde stikket til mobilen og de to ledninger i den anden ende.
Så fandt vi en tegning der viste hvordan man lavede et komponent der lavede 12V om til 6V (mener jeg det er, det står på opladeren hvor meget output den giver).
Forbandt de tre ting og så havde vi en oplader.

Fandt et par billeder -
12-6V (mener det er 6V), de to ledninger på venstre side er til mobilen, og de to til højre fra dynamoen:

Dynamoen sidder på bagdækket (svært at se, da alle skulle lave en gadget til den samme cykel, så den er fyldt med ting):

Det hele færdig, og mobilen der oplader:

Seneste tests og artikler

3

Fractal Design Define R5 Midi Tower

Sæt jer godt til rette, for Tw
Læs Mere

0

Logitech G502 Proteus Core Gaming Mouse

Endnu en dag og endnu en test
Læs Mere

0

Razer Deathadder Chroma

For et stykke tid siden teased
Læs Mere

0

Thermaltake Versa H23

Når man hører navnet Thermalta
Læs Mere
Seneste nyheder

0

Nu kan man købe en iPad Air 2 i 24 karat guld

Hvis du er typen der ikke kan
Læs Mere

0

Intel snart klar med deres bud på en ChromeCast

Intel lancerer i 2015 en helt
Læs Mere

0

Seasonic gør klar til at lancerer en Snow Silent 1050W PSU

Der er ingen tvivl om kvalitet
Læs Mere

0

Flere informationer lækket om kommende AMD Carrizo og Carrizo-L

Ser du frem til AMDs kommende
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.