volt forskelle

  • hejsa


    jeg har en hånd dynamo ting fra tiger som jeg har tænkt mig at lave til usb strøm, jeg kan ikke helt finde ud af hvad generatoren giver, men det batteri som er i den er på 3 volt, og usb er jo 5 volt så jeg ville lige høre om man ville kunne lade en ipod fx med 3 volt eller kan man sætte nogle andre batterier i som giver ca 5 volt, og lade dem og så lade usb dimsen? :boxed:

  • Hvis du vil lave sådan et lille projekt får du brug for et voltmeter så start med at købe det og mål på din dynamo;)


    Specifikationerne for USB siger noget i retning af 4.7 - 5.3 V - dvs. at den er designet til at blive ladet fra 4.7 og måske endda lidt mindre for at være på den sikker side. Jeg vil skyde på at det godt kan lade sig gøre at lade den til en vis grad men så ville jeg hellere lave noget af en række serieforbundne batterier hvis det skulle være...

  • Igen så har jeg ingen ide om hvad batteriet i en IPOD har af effekt men f.eks. her har de lavet noget tilsvarende:) Der er masser af andre tilsvarnede hvis man søger efter det. Bare husk at et almindeligt AA batteri ikke har en voldsom stor effekt:)

  • Vi har næsten lige lavet et lille projekt på HTX, hvor vi fik den idé at lave en cykel dynamo mobil oplader :)


    Den måde vi gjorde det på:
    Åbne en Sony Ericsson oplader og tage ledningerne fra.
    Sætte dem på et lille printkort vi havde lavet, så output power (til mobilen) højest kunne være 5 volt. (kan ikke huske hvad det hed, måske nogle herinde der ved det :)?)
    Forbinde den anden side af printkortet til dynamoen, og sætte alt på cyklen..


    Så har man sin helt egen cykel dynamo oplader :dance:

  • som jeg forstår det skal jeg havde lavet sådan et print og så booster den de 2,4 volt til 5 volt eller hvad vi nu ville sige


    og så ville jeg kunne lade de batterier som jeg har brugt i den der ting de har lavet, og så bruge dem igen og igen? :hb:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af mads__mays
    som jeg forstår det skal jeg havde lavet sådan et print og så booster de 2,4 volt til 5 volt eller hvad vi nu ville sige


    og så ville jeg kunne lade de batterier som jeg har brugt i den der ting de har lavet, og så bruge dem igen og igen? :hb:


    Ja hvis du køber den der "Mintyboost" så har de lavet kredsløbet for dig vist:) Men ellers er det også et fint projekt at lave som indgang til at lege med elektronik. Det kræver lige man sætter sig ned og læser lidt om det men det er relativ simpel elektronik. Evt. kan du lave en der virker fra et 9V batteri til 5V først det er endnu nemmre!

  • Hvis du havde både konstant forsyning og belastning var det tilfældet jo - men når begge ting variere som de gør i dette tilfælde er du nødt til at have et kredsløb til at regulere. Det fås som regel i en samlet pakke til få kroner:)

  • du kan i nogle tilfælde godt lade med en lavere spænding (volt)


    du kan umuligt øge spændingen ved et print, medmindre du har en spole og det vil jeg tro er ret usandsynligt du lige har liggende :)


    giver din dynamo hånd ting 3v skyldes det sikkert en 3v regulator som sidder inden i den og sørger for hele tiden at give max 3v, den skal skiftes med en 5v regulator hvis det skal virke, sådan en hedder en LM7805


    har du brug for ekstra strøm så skaf noget ekstra batteri, det der med at sku lade veed dynamo puuuha :D


  • det ser ganske rigtigt ud, og alting skal dele ground altså have samme ground. Jeg ville umiddelbart klaske en kondensator på også og så skal du have en diode mellem regulator og batterier så batterierne ikke giver strøm baglæns ind i regulatoren. En diode sørger for at strømmen kun kan gå en vej. Diode er det samme som en lysdiode den lyser bare ikke, men i princippet virker de ens.


    tegner det lige for dig

  • venter lige med billede da jeg ikke har software til det.


    Det er dog forkert det du vil lave uden at være forkert. Men du skal sikre dig med dioder og der er spændingsfald over dioder og det betyder at du måske skal bruge en lm7806 regulator som givcer 6v i stedet for 5v.


    Men når jeg tænker over det bær du nok lave det hele anderledes for at få mest ud af det. Har ikke tid lige nu desværre :)