Ny bil.. hvordan?...

  • Jeg står nu i den situation at jeg efterhånden savner at have en bil ved hånden :)
    Og jeg er ganske sikker på flere har stået i samme sko, og måske vil dele deres erfaring :)


    Men er så kommet lidt i tvivl hvad der vil være bedst i det lange løb..


    Det helt smarte vil jo være at finde en god brugt bil, som ikke koster for meget og kører perfekt.. Samt er billig i forsikring, men jeg er bare bange for at jeg måske lige finder den bil som vil stå længere tid på værkstedet end hjemme i garagen..


    Derfor har jeg været lidt på udkig efter det at lease en ny bil, og derefter betale en fortrinsvis billig forsikring, og lav månedlig ydelse... Og så når jeg har haft bilen i nogle år, kan jeg pænt aflevere den igen uden at skulle tænke for meget på tabt værdi...


    Men jeg synes ikke at det står klart nogen steder om når man leaser en bil, så opsparer man ikke sanitet hos forsikring selskabet, og derfor ikke bliver "elite" bilist, så er fidusen jo lidt væk...


    Så er det bedst at tage et lån i banken til en billig bunke skrot som kan køre i 5 års tid, og risikerer at der kommer en del uforudsete reparationer på bilen.. Og komme ud på en månedlig ydelse på godt 2000-2.500kr med afbetaling af lån, samt forsikringer osv...


    Eller lease en ny bil, køre i den i de 3-5 år, og have en månedlig ydelse godt 3000kr med leasing og forsikring osv. :)


    Da jeg umiddelbart nok mest trækker til at lease bilen.. Men kan jo være at jeg kan være grueligt galt på den...

  • Hvor meget skal bilen køre. Er det hyggekørsel osv. eller skal du pendle til arbejde?


    En måde jeg tror på vil være meget økonomisk i det lange løb er at købe en ny billig bil i 100.000 kr. klassen (ala Chevrolet Spark, Aveo eller nogle af de andre små biler). De er brændstoføkonomiske og billige i grøn afgift. Når man køber den fra ny kan man hos mange bilfirmaer få en billig forsikring med Jeg ved Chevrolet kørte kampagne, hvor man fik 3 års kaskoforsikring for 12-14.000 kr. Jeg kan ikke helt huske beløbet.
    De har også tit nogle rimelige billån.


    I starten er der selvfølgelig nogle udgifter, men i det lange løb tror jeg på det er en af de billigste måder at have bil på hvis man kan klare sig med en lille bil.


    Derudover holder små biler ofte prisen ret godt hvis man sælger efter 4-6 år.


    Husk på at ved leasing er der ofte en del faldgruber så sæt dig grundigt ind i kontrakten og reglerne hvis du vælger denne form. Det kan f.eks. være hvor meget du skal betale pr ekstra kilometer udover de tilladte kilometre i kontrakten. Den pris er ofte temmelig høj.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Du vil altid opspare accinitet hos forsikringen når du kører bil (som står i dit navn).


    En ting som mange ofte glemmer når de siger de køber en gammel (billig) bil er også sikkerheden! Gamle biler har mindre sikkerhedsudstyr og dårligere karroseri og er derfor "farligere" at køre i.
    Det er måske ikke det store problem men jeg synes da det er noget man bør tage stilling til når man køber bil:)


    Hvis ikke man har 10 tommelfingre kan en gammel bil være en billig løsning hvis ikke man regner i sin egen timeløn;) og så spare man ofte kaskoforsikringen
    Man kan også være "heldig" at finde en som bare køre og køre og køre og så er den bare billig på alle områder:D


    Ps. så husk at der er en del udgifter i at købe bil, omregistrering, Grøn afgift og forsikring som skal ligges med det samme, det betyder jo i praksis at har man 25.000 at købe bil for kan du kun få bil for ca. 15.000 kr resten går til de andre udgifter



  • Giver dig helt ret, dog er de biler du nævner nogle plastik biler.


    Jeg syntes du skal gå trinnet op, fx. en Aveo (http://www.chevrolet.dk/modeller/aveo/) det er sgu noget bedre kvalitet, og kan anskaffes for omkring en 110.000kr selvfølgelig afhængig af hvor meget ekstra udstyr du ønsker. Det vil helt klart være den billigeste løsning, især med hensyn til forsikring/vægtafgift. Har en kammerat på 20 år, der netop har købt sådan en Aveo, han gav nogle og 20k i udbetaling, derefter skal han betale 1200kr/måneden i 8år, han kan selvfølgelig også vælge at betale det hele på een gang hvis han skulle komme til penge. Men han giver kun 500kr halvårligt i vægtafgift, hvor jeg giver 1600kr halvårligt for en Astra fra 93. I forsikring købte han 3 års forsikring for 15.000kr ved købet af bilen, dvs. 5000kr om året med kasko.


    Det tror jeg ville være den bedste løsning, den nye 2011 model er også pisse fræk.


    jeg gør selv ovenstående når min egen bil står af, dog kører den skidegodt. Jeg gav 7500kr for en Opel Astra fra 93, med 2 år til syn. Jeg har ansvar på den (3200kr/året) og jeg har kørt et års tid i den nu uden problemer, så det har egentlig været rigtig billigt for mig, da jeg kan sælge bilen for det samme som jeg købte den, har jeg ikke haft et tab..





    EDIT: Jeg må været meget træt, du havde skrevet Aveo, så kun spark og det er altså en plastikkasse!!! :)

  • Bilen skal bruges til at køre til og fra arbejde.. Da jeg kommer til at gå ledig igen fra d. 1/2 så vil jeg gerne udvide mine job muligheder uden jeg skal være afhængig af offentligt transport :)


    Men hvis det kommer ud i at købe ny bil så skal den være 5 dørs, da jeg er nød til at tænke på fremtiden :)


    Men det der med chevolet er slet ikke så tosset igen.. Tror jeg lige at jeg vil vende med fruen herhjemme :)


    @maden Dog at jeg ikke har noget imod at betale en månedlig ydelse, f.eks. koster en Spark 1000kr/md inklusiv forsikring til 3 år



  • Tror helt klart det er den billigste løsning hvis man vil have en billig bil :)


  • Jeg skulle også lige til at brokke mig :pokey:


    Men ja, giver man flere penge får man også en bedre bil. Personligt kiggede jeg også selv på en Aveo indtil jeg besluttede mig for ikke at skulle have bil alligevel. Dog ender jeg altid med at kigge bilmarkedet igennem hver gang jeg har kørt med DSB.


    Skulle jeg have bil havde jeg brugt min/din metode. Om det blev på afbetaling ville afhænge af om jeg lige lå inde med godt og vel 100.000 kr på det givne tidspunkt.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • 2 ting.


    hver opmærksom på de er igang med at ændre i registrerings afgiften for leasing firmaer, så du risikere din bil stiger i månedlig ydelse pga. afgiftstigning (ved ikke hvordan det bliver implementeret, men er bestemt værd lige at tænke over)


    Husk at hvis du leaser en bil har du en kilometer begræsning, typisk omkring 30-45k på 3 år, det lyder af meget, men hvis du ikke ved hvor du har arbejde om 1 år kan du ende med du pludselig rammer grænsen og så bliver det som regel pænt dyrt i forhold til at eje


    I tilfælde af du kigger på brugt bil kan jeg anbefale den gamle SEAT Leon model (2001-2005 mener jeg de er) har haft min 2 år og kørt ~60000km i den og den har ikke haft behov for et værkstedsbesøg endnu, ud over olieskift


    Held og lykke med biljagten :cheers:

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Det kan faktisk også betale sig at købe modeller der er 1-2år gamle, man kan godt finde nogle under 15.000km hvilket jo nærmest er som kommet ud af fabrikken, tit til 20-40.000kr billigere (kommer selvfølgelig an på hvilken model man sammenligner) men så snart de biler kører den første meter falder de 10k i værdi :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af nitan
    Så kiggede man lige forbi Chevrolets hjemmeside igen idag...


    http://www.chevrolet.dk/


    Kunne være man skulle slå til, selvom jeg ikke rigtig har behov for bil før marts måned :)



    Der sgu penge at spare her i december, under 8k for 3 års forsikring, det fandme cheap.

  • Har lige fået en Toyota Carina e 2.0 til 16.000kr , den gamle er lige røget efter en totalskade, men den havde kørt i vores besiddelse de sidste 14 år( batteriet havde siddet i den de 10 af årene), og den har ikke været meget på værktsted. Så det er efter min mening en rigtig god , køreglad og solid bil!

  • En god ting at undersøge, er priser på servicebesøg på værksted.


    Et autoriseret værksted vil altid være at fortrække, da de har den fornødne kompetance.


    Desuden, vil de billige biler typisk have et kortere service interval (mht. kilometer) end dyrere biler, samt have flere ting der skal skifes ved hver service, end ved de en smule dyrere biler.


    Så det er ikke kun grøn afgift og indkøbspris der skal kigges på - og overvej nu for fanden om diesel er det rigtige eller benzin bedre kan svare sig (ved jeg ikke om du har haft oppe og vende), men der er jo det med diesel motore at de er en del længere tid om at blive ordentlig varme, derfor vil de ikke bruge brændstoffet særlig effektivt, modsat en benziner som kun skal have et øjeblik, før den udnytter brændstoffet optimalt.


    KM/L er ikke rigtig en faktor, hvad angår benzin og brændstof (gå efter test resultater, IKKE producenternes egne tal).

    Shuttle SG45H7 :: Asus VW22U
    Intel Core 2 Quad Q9550
    4x1 gb A-data PC6400 DDR2
    XFX Radeon HD 5850 Black Edition
    500W Cooled x Fractal Design
    WD VelociRaptor @ SQD2.5

  • Hvad er det blevet til? Har I fået købt ny/brugt, leaset eller andet? Og hvilke har du evt. været ude at prøvekøre og hvordan var de?


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Hvad er det blevet til? Har I fået købt ny/brugt, leaset eller andet? Og hvilke har du evt. været ude at prøvekøre og hvordan var de?


    Anders


    Jeg er lige ved at samle spørgsmål nu, også tager vi en tur forbi vores chevrolet forhandler, og kigger på bil...


    Vejret er ikke lige til prøvekørsel synes jeg, så det bliver det nok ikke lige til.. Men bare at vi lige kan få set bilen, og stillet de nødvendige spørgsmål så er det også fint nok :)


    Men vores valg er meget tæt på en ny Spark LS tror jeg, måske endda en LT :)