Har vi en Elektronik- og svagstrøms-studerende eller en IT-teknolog på sitet?

  • Hej Tweak :)


    jeg står i den situation, at jeg er igang med et projekt i faget entrepreneurship, som dækker over iværksætter. Problemet er, at det produkt, jeg går med i tankerne kræver en del kendskab indenfor dette område, så hvis der er en, som har tid og lysten til at hjælpe mig eventuelt blot en time eller to, ville det være fedt. Det kunne være over skype, msn eller email :)


    ser frem til at høre fra jer :) jeg ved jo i sidder derude, kontaktoplysninger findes under min profil


    M.v.h. Nicolaj

  • Hejsa.


    måske en idé at sige hvad problemet er, kan være der er andre, uden de titler der kan svare dig jo

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Brain
    Hejsa.


    måske en idé at sige hvad problemet er, kan være der er andre, uden de titler der kan svare dig jo


    Det er et større projekt, hvor dette indebærer sammensætning af flere komponenter, som i sidste ende skal agere som en alá SONOS-løsning, hvor man dog får løst SONOSproblemet med en ALT for dårlig DAC-converter :)


    EDIT: DERFOR VILLE DET OGSÅ VÆRE LÆKKERT, MED EN SOM ER EN SMULE AUDIOFIL :D

  • http://www.sonos.com/


    Det er nogle lydprodukter som benytter trådløst signal til at styrer og sende lyd.


    evt. http://www.sonos.com/demo/demo.aspx så er du ikke i tvivl om hvad de laver..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

    Rettet en gang, sidst af gaming-king ().

  • Jeg er lige blevet færdiguddannet som civilingeniør i datateknik og elektronik og har arbejdet en del med microprocessorer og DSP og sådan, så kan måske hjælpe.


    Du kan jo evt. fortælle nærmere om det her i tråden bare? Så kan vi jo alle hjælpe, hvis det er noget vi kender til. :)


    EDIT: Nu siger du iværksætterfag... Sådan noget havde vi også, men det var kun 1 uges tid vi havde det. Er det noget lignende? :D Altså at løsningen ikke skal virke rent faktisk, men at det kun er en idé du skal bruge?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Frankovic
    Jeg er lige blevet færdiguddannet som civilingeniør i datateknik og elektronik og har arbejdet en del med microprocessorer og DSP og sådan, så kan måske hjælpe.


    Du kan jo evt. fortælle nærmere om det her i tråden bare? Så kan vi jo alle hjælpe, hvis det er noget vi kender til. :)


    EDIT: Nu siger du iværksætterfag... Sådan noget havde vi også, men det var kun 1 uges tid vi havde det. Er det noget lignende? :D Altså at løsningen ikke skal virke rent faktisk, men at det kun er en idé du skal bruge?


    Faget har 5 ects-point, så det er da noget :) men nej, det er ikke et krav at have et færdigt produkt. Planen er at udnytte det kommende Airplay til at streame musik ud igennem en box, som har en ordentlig forstærker integreret samt en Dac-converter. Min plan var, at bruge en airport express, da der endnu ikke er så mange informationer om standarden airplay, men blot til at fremvise metoden. Dertil skal forstærkeren samt daccen først tændes, når der modtages et optisk signal fra Airport Expressboksen. det er faktisk her problemet kommer sådan rigtigt.

  • Synes det lyder som en udemærket idé. Men 5 ECTS når man altså ikke langt med... Nu ved jeg ikke nøjagtig hvad du læser, men på den uddannelse jeg læste ville sådan et projekt nok vare et helt semester... Svarede til måske 20 ECTS til projektet. Der ville vi så nok også vælge at bygge alle print fra bunden og sådan.


    Dog kan man "snyde" lidt ved at købe et evaluation board og så kan i måske nå at lave det i praksis. :)


    Min idé kræver følgende:


    - AirPort Express
    - Evaluation board fra TI med optisk ind og udgang, samt microcontroller og DSP (http://focus.ti.com/docs/tools…ers/print/tas3204evm.html)
    - En forstærker med optisk indgang og 12 volt tænd/sluk signal
    - Et lille custom print med et relæ der giver tænd/sluk signalet til forstærkeren og som styres fra microcontrolleren på evaluation boardet.


    Så skal du bruge microcontrolleren til at registrere at den optiske indgang modtager signal... Og når den gør det, så startes DSP op og den sender signal til den optiske udgang, samtidig med at forstærkeren bliver tændt.


    Den lille MSP på boardet har jeg selv leget rigtig meget med og den er forholdsvis nemt at programmere... Og den DSP som er på boardet skulle der følge en masse software moduler med, så man kan komme hurtigt igang. Det er måske lidt overkill med en DSP inde i billedet, men i produktionspris koster denne ikke meget og i kan jo bare lade være med at bruge signalbehandlingen i den og så nøjes med at sende signalet igennem den.


    Det lille set-up med evaluation board og relæ-printet tager naturligvis en lille smule strøm i stand-by, men det er ubetydeligt i forhold til så meget andet (AirPort Express'en skal jo fx også være tændt i stand-by)


    Man kan sige at dette sådan set bare er en måde at tilføje det 12 volt tænd/sluk til AirPort Express :D Men i "fremtiden" vil man kunne fjerne AirPort Express og sætte sin egen radio-del som indgang til evaluation boardet.


  • planen var at bruge en t-klasse forstærker, som allerede er produceret. og det samme er gældende med selve daccen . det ser meget interessant ud det board, men det koster jo 500 $ og det er uden nogen funktion, som sådan:)
    planen var en spitfire dac http://www.firestoneaudio.com.au/index.php/spitfire-dac og denne http://www.shop.solar-wind.co.…_amplifiers_speakers.html . da lydkvaliteten er i orden, samtidig med at komponentstørrelsen er til at arbejde med.

  • Nu forstår jeg ikke problemet længere. :D


    Du har AirPort Express, en DAC som måske er bedre end i AirPort Express og en forstærker... Trin 2: Forbind skidtet med ledning... Trin 3: Så kører bussen :)


    Hvad er problemet?



    Ps. min løsning og tidsberegning var lavet under den forudsætning at du selv studerer elektronik og svagstrøm og ville have hjælp til den tekniske løsning. Kan se på det hele at det gør du nok ikke og det er nok derfor vi har misforstået hinanden lidt. :D


  • Narh ikke helt :) for den forstærker og dac skal jo først tænde så snart, der bliver registreret et signal fra airport expressboksen :)

  • Og var det ikke netop det som evaluation boardet skulle gøre for dig? :P Du skal jo bruge noget som kan "opsnappe" den optiske kommunikation mellem Airport og DAC enheden


    Men må indrømme jeg ikke helt kan se "opfindelsen" eller produktet her?


    Den DAC du vil have ind skal jo ikke bruges til noget i HIFI verden alligevel. Der ville man jo sætte optisk kabel direkte mellem Airport Express og sin forstærker... Lige som Airport Express er tiltænkt. :))


    Det eneste jeg kan se er at du vil have forstærkeren til at stå stand-by og så først tænde effektdelen når der er signal på det optiske link. Mon ikke man allerede kan få en forstærker som lytter efter det egentlig? :)


    PS. Det er ikke for at "disse" dit projekt, men kan simpelthen ikke se hvilket problem du vil løse - ud over standby forbrug på en effektforstærker og så var det måske nemmere at fixe det direkte i forstærkeren.


    EDIT: Søg på Parasound SCAMP. Den kan lave det trick du vil have lavet... Bortset fra at den måler på phone indgang i stedet for optisk indgang. Har ikke lige kigget mere rundt hos parasound, men måske kan man få den med optisk indgang også. :)


  • man kan godt høre, at du ikke er audiofil:) problemet er, at for at man kan få god lyd skal man have både en forstærker, dac samt en airport express eller sonos for at opnå dette.


    der er ingen kompakte anlæg der faktisk tager lyd 100% seriøst:) heller ikke en sonos zp120. det er her, hvor en box bygget på airplay skal stå istedet i fremtiden.

  • Enig i at jeg ikke er audiofil :)


    Men den boks du kalder en DAC er jo meget mere end en digital til analog converter. Der sidder alt muligt andet som du "spilder" penge på. Optisk indgang.. Udgangstrin... Strømforsyning... osv. Og i virkeligheden er det kun den ene chip ene i som du er interesseret i... Samme type chip som findes i mange forstærkere allerede. Fx en forholdsvis billig Denon: http://www.hifiklubben.dk/prod…urround-receiver_sort.htm


    Og går man op i dyrere modeller, så sidder det vel i alle forstærkere.... Og kvaliteten af både DAC og effekttrin følges vel forhåbentlig nogenlunde opad i kvalitet efterhånden som forstærkerne bliver dyrere, så man selv man bestemme hvor "audiofil" man er. :)


    Jeg går ikke ud fra at du vil påstå at en ekstern DAC er nødvendig, hvis man fx investerer i en forforstærker ale denne svend her :)) http://www.hifiklubben.dk/prod…1_forforstaerker_sort.htm


    EDIT: Og nej... Sådan en DAC chip koster ikke specielt meget. Se fx her: http://www.analog.com/en/digit…955/products/product.html
    Står til under $7 når det skal bruges til produktion og denne chip har noget bedre specs end den spitfire enhed du har linket til. Så det er altså ikke digital til analog konverteringen er koster noget at bygge i en forstærker.


    De har desuden været så flinke hos spirtfire at linke til den DAC der bliver brugt: $2,7 :) http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pcm1793.html


    EDIT2: Hvis nu Apple eller Sonos på et tidspunkt mener at der er et marked for lidt mere audiofile som er interessant, så tager det jo ikke lang tid at hælde lidt bedre komponenter i enhederne. Hvis deres DAC koster måske $1 i dag, så kan de jo bare opgradere til de $3-4... slut prut... men sælger man millioner af enheder, så kan man jo lige så godt spare de $2-3 hvis det kun er 1% af markedet der har brug for det alligevel.