Bilka vildleder kunder om elektronik

  • Snublede lige over denne artikel/debat på Flatpanels.dk og ville dele den med jer :)


    Bilka vildleder kunderne om elektronik


    Synes det er utroligt at en "ekspert" kan udtale sig så fejlagtigt, men Bilkas slogan er jo også "Vi vil være billigst" så de har vel fundet den billigste "ekspert" til det der...
    Hvad synes i, og er i nogensinde blevet vildledt ved køb af elektronik i butikker?

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Uhada - det var en af de værre. 8o


    Personligt? Jeg spørger somregel herinde eller lign. inden jeg foretager køb, da "eksperthjælpen" der er at finde i butikkerne er så ringe at det gør ondt.


    Hmm... jeg kan da huske da jeg var inde og købe øreplugs til min iPod Touch. Både Fona og Expert gav mig meddelelsen at de earplugs med remote ikke virkede i en touch, men kun iPhone - 10min senere i en Humac forretning og så virker de sjovt nok. Ekspedienten tilbød tilmed at vi pakkede et par ud og testede på min iPod på stedet. :roller:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Må desværre indrømme jeg ikk er overrasket, har flere gange hørt sælgere i specielt steder som bilka, føtex, og den slags stå og sige direkte forkerte ting til folk.
    Dog er noget af det væreste når steder som Expert prøver at sælge et sharp anlæg til en kunde og så står og fortæller kunden at dette er topkvalitet og at sharp levere flere dele til B&O, hvilket så er direkte løgn.
    Ved godt at man skal gøre hvad man kan for at sælge ting, har jeg da også selv gjord, men har aldrig direkte løget eller udtalt mig om ting som jeg ikk var sikre på.. :S

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Det er lidt et problem for dem når fejlene lige pludselig bliver vist offentlig, men generelt har det vel altid været et problem i lavprisbutikkerne, at de ikke altid ved hvad de snakker om. :$

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hifreak
    Det er lidt et problem for dem når fejlene lige pludselig bliver vist offentlig, men generelt har det vel altid været et problem i lavprisbutikkerne, at de ikke altid ved hvad de snakker om. :$


    Hvis det så bare kun var i lavprisbutikkerne!! Jeg oplever det stort set alle steder, med meget små undtagelser.


    /ask

  • Det er vel værre at de giver forkerte oplysninger i et såkaldt "ekspertpanel" - så må man sgu tage sig sammen eller gå tilbage til at give "Bilka råd".

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • lol, det er intet nyt med bilka, har os prøvet for over 1år siden hvor jeg skulle hjælpe min far med at finde en laptop, så gik vi i bilka bare for at kigge så stødder jeg på en laptop man bruge fint tjekker hardwaren i den og den siger AMD hvor pris skiltet til den siger Intel Core 2 Duo jeg tænkte det er sku os virkelig flot den maskine man ka prøve er andet hardware end den de sælger på papir og da jeg spurgte en fik jeg bare svaret at de kunne ik ha alle moduller de solgte op så man kunne prøve, jeg sagde bare at det med i sælger en pc på papir og så den står så man kan prøve den som bare har noget helt andet hardware i er sku falsk reklame man ka sku da ik sige den ska ha en Intel Core 2 Duo når den har en AMD, og så gik jeg.

  • Rasmus fra Flatpanels er en af mine private venner, og jeg har lige haft en samtale med ham.


    Glæd Jer til at læse svaret fra Bilka i fuld længde.


    Alt for griner det der. Bilka er dog ikke ene i kurven med dårlig service.

  • Det kunne aldrig nogensinde falde mig ind at spørge ekspedienter i butikker om noget teknisk osv. mere, jeg har simpelthen haft alt for dårlig erfaringer, og har ingen tiltro tilbage.
    Dog kan det kan faktisk være ret underholdende at spørge om noget og så grine for sig selv indeni af de svar de kan finde på at give, det er helt virkelig langt ude nogle gange.


    Hvorfor folk ikke bare indrømme de ikke ved hvad de taler om så kunderne kan søge til mere pålidelige kilder forstår jeg altså ikke :rolleyes:

  • Jeg forstår det ikke helt. Altså de bliver jo nødt til at forklare det så brugerne forstår det. Fx




    Det er da rigtigt nok de Bilka skriver. Hvis man lige ændre orderne "lyd" til "lys". Det kan altså være en tastefejl.


    Og det med LCD og LED, er jo også tildels rigtigt. Som forbruger får man da i hvert fald et billede af hvad forskellen ligger i. Men ja, det er jo stadig ikke 100% korrekt. Men det behøver det heller ikke altid at være. For bare køberen/forbrugeren forstår hvad det i hovedtræk går ud på.


    Jeg synes altså man skal tage disse Bilka-svar med et gran salt. Det er jo tildels korrekt det de skriver. For det gør jo at brugeren forstår forskellen. At man så pynter lidt på sandheden, det er så noget lort. Men eksperter vil jeg dælme ikke kalde dem, som har skrevet disse svar. Men de er jo tildels rigtige, og på en måde så brugeren forstår hvad tingene er.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Noget helt andet er så, at jeg aldrig ville spørge i sådan en forretning hvis jeg selv kunne læse op på det. :razz:


    Har prøvet at skulle kikke på DSLR-kamera, og jeg vidste mere om det end de gjorde ude i bilka. Og jeg havde aldrig ejet et DSLR-kamera før. :pokey: :razz:

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups


    rigtigt, men hvis "vi" gør vores hjemmearbejde rigtigt så er man er sikker på hvad man køber og får det rigtige så er der intet galt i at handle billigt :)


    Jamen det ved du jo godt at 90% ikke gør, aka. hr. og fru danmark :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Karga


    Jamen det ved du jo godt at 90% ikke gør, aka. hr. og fru danmark :)


    de fleste kan faktisk godt, de gør det bare ikke, da jeg skulle ha' nyt tv for snart 2år siden viste jeg heller ikke ret meget om LCD tv, DVB standarter eller om det kommende Mpeg4 signal, men jeg brugte mange uger på at kigge en masse sider igennem på nettet og så lærte jeg det, mange "ældre" Hr. & Fru Danmark tør bare ikke og siger fra start af, nej det kan jeg ikke.
    Men ja det ville også ha været nemmere for mig dengang bare at være gået ind i hifi klubben og købt mit tv til 2500-3000kr. mere en hvad jeg endte med at betale for det, ved så også at købe på nettet.

  • Kan huske for lang tid siden da jeg stod og kiggede på ting og sager i en merlin butik... jeg var ved at falde om af grin da en af medarbejderne var åbenlys intel-fanboy og bare stod og dissede AMD XP'ernes hastighedsmærkning (med 3000+, 2500+ osv) for en kunde og sagde det var lodret løgn :D. Lad mig sige det sådan: siden den dag har jeg aldrig stolet på ekspedienterne og deres udsagn.


    Hvis jeg endelig skal købe noget nyt og dyrt, så tjekker jeg det selv ud gennem reviews og tests, men det sætter skam lidt mit pis i kog at en ekspedient ikke har den ringeste forstand på hvad han/hun sælger, noget man desværre ser for lidt af.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Jeg syntes til dels det er fair nok. Selvfølgelig er det ikke klart at de påstår de har et ekspert panel, der ikke aner en skid.


    Men jeg ser bilka som et sted man finder sin vare, og køber den. Ikke så meget hjælp at hente, da dette er overladt til kunden. Hvilket i sidste ende giver lavere priser.


    Hvorimod man i de store elektronik-kæder får væsentlig mere hjælp/service. Men dette skal man selvfølgelig også betale for.
    I de store kæder kan man bede om en computer til ditten og datten. Og så kan man sammen med den (forhåbentlig) velvidende ekspedient som ved hvad han taler om.


    Men at bilka så tror de kan være både billige og bedst til service. Det er helt hen i vejret. Ligeså at de store kæder en gang i mellem har medarbejdere der ikke aner en pind om det tv de nu vil sælge dig.


    Men overall syntes jeg Bilka er en slags gør det selv, og de store kæder er "samlet"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af anton-anton
    Jeg syntes til dels det er fair nok. Selvfølgelig er det ikke klart at de påstår de har et ekspert panel, der ikke aner en skid.


    Men jeg ser bilka som et sted man finder sin vare, og køber den. Ikke så meget hjælp at hente, da dette er overladt til kunden. Hvilket i sidste ende giver lavere priser.


    mjaa, både og, Bilka har jo ekspedienter i hver afdeling, også elektronikafdelingen, hjælpen er dog begrænset til ekspedientens egen viden, da oplæring koster. hvil sige bilka er mere som internetbutikkerne i og med at man kan få lidt hjælp til at købe en computer, men hvis kan ikke kender til at aflæse specs, så er det jo self. ekspedientens/supportens viden man bliver nødt til at tære på, men samtidig skal man huske at de også skal tjene penge til butikken, så de kan sagtens prakke dig en rimelig heftig computer på nakken selvom den kun skal bruges til internet, skrivning og evt. præsentationer.


    Et spørgsmål jeg ikke har hørt endnu fra en ekspedient noget sted er: "hvad skal computeren bruges til?". Derfor er kan det skam betale sig at danne sig et rudimentært billede af hvad computeren skal indeholde.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af anton-anton
    Hvorimod man i de store elektronik-kæder får væsentlig mere hjælp/service. Men dette skal man selvfølgelig også betale for.
    I de store kæder kan man bede om en computer til ditten og datten. Og så kan man sammen med den (forhåbentlig) velvidende ekspedient som ved hvad han taler om.


    Men at bilka så tror de kan være både billige og bedst til service. Det er helt hen i vejret. Ligeså at de store kæder en gang i mellem har medarbejdere der ikke aner en pind om det tv de nu vil sælge dig.


    Men overall syntes jeg Bilka er en slags gør det selv, og de store kæder er "samlet"


    jeg tror vi alle har lært en ting i dag: pris og service hænger meget sammen, men det kommer an på hvordan butikken balancerer de to, men laver man bare en smule research, så kan man spare mange penge i det lange løb. At købe en computer er rimelig meget som at købe en bil. Der er nogle der kan holde de næste 10 år mens andre konstant går i stykker.


    ellers er det jo altid at samle én selv, som jeg plejer at sige: kan man samle et puslespil, så kan man også bygge sin egen pc ;)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200