Inspiration til aftensmad

  • Hey.


    Jeg er ved at gå død mht. ideer til aftensmaden. Jeg har af samme grund heller ikke mange bolde at jonglere med over uges 7 dage.


    Jeg har i et stykke tid benyttet mig af kogebogen.dk, arla.dk osv., men der kan gå lang tid mellem de gode retter, og gider ikke bruge al den tid på det.


    Nu er et IT/nørd-forum måske ikke det første sted, de fleste ville spørge, men mon ikke der 1 eller 2 der spiser andet end frysepizza og pasta ;)


    Tak.

  • ork jo, elsker selv at lave mad og eksperimentere


    har selv en favorit der gjorde lykke til mors dag for et par år siden, det er dog lidt af en dyr ret og duer bedst til 2 personer eller flere, skabte opskriften med en kammi der har været på uddannelse som kok.


    tager ca. 45 min til en time at lave
    man skal bruge:
    nogle gode, saftige steaks, må gerne være pebersteaks, men ikke nødvendigt
    nye kartofler (de små gode som ikke skal skrælles)
    1-2 friske chillipebre
    ½ liter fløde
    1 bakke champignon
    ca. 250g gulerødder
    1 bakke jordskokker
    paprika
    timian
    salt
    peber
    evt. tørret chilipeber til "justering" af saucens smag
    evt. lidt citron


    skræl jordskokker og gulerødder, rens kartofler og gør chamignon klar. Skær jordskokker, champignon og gulerødder i mundrette bidder.


    opvarm ovnen til ca. 100-150 grader
    Tænd op for panden og smid en klat smør/stegemagarine (riiigelig smør :P) på. Når smør/stegemagarine er smeltet kommes chamignonerne på. Lad chamignonerne simre lidt til de bliver lidt brune og smid derefter jordskokker og gulerødder på. Lad dette simre en 5 minutters tid under låg.
    Hæld derefter lidt fløde på så det kan klistre sig til grøntsagerne (der skal kun et halvstort skvæt til, ca. ½ dl, hvis ikke mindre) og krydr med lidt salt, peber og timian. Lidt citronsaft kan tilføjes som smagsforstærker men er ikke strengt nødvendigt. Lad grøntsagerne stå og simre i en 5-10 min mere og smid dem i ovnen så de kan holde sig varme.


    Derefter tilberedes steaksne som man nu plejer med salt og peber. Et godt trick til at holde dem saftige er at brune dem hurtigt på hver side og derefter stege dem som man vil have dem.


    kartoflerne skal koges som normalt, med skræl og det hele...


    Jeg anbefaler at man bruger samme stegepande som kødet til at lave saucen, da saucen kan tage smag fra kødet og krydderierne fra kødet. Hæld resten af fløden op i panden og lad fløden varme lidt op. Skær chilli i små tern og tilføj dem til saucen, herefter smages til med salt, peber paprika og tørret chilli. Lad saucen reducere indtil den er mere eller mindre tyktflydende.


    retten "leger" lidt med smagsindtryk og konsistenser. Prikken over i'et er en god vin til.



    èn ting jeg har fundet ud af, er at hakket oksekød lægger en god bund for mange ting. Smid hakket oksekød i en gryde og brun det, derefter kan der eksperimenteres ved at tilføje diverse krydderier, urter og grøntsager, server med pasta eller som en alternativ lasagne.


    En anden god ret er fyldte svinekoteletter:


    Man skal bruge:
    svinekoteletter (søg gerne efter de lidt tykkere koteletter i køledisken
    tomat
    hvidløg
    frisk basilikum
    salt
    peber
    evt. lidt hakket purløg eller persille som pynt


    skær tomaterne i tern og hak hvidløg og basilikum fint og bland det sammen, evt. med lidt olie, derefter skæres svinekoteletterne næsten igennem (lidt som en pita) og tomat/hvidløg/basilikum blandingen lægges ind i udskæringen. Steg på panden intil koteletterne er gennemstegte.


    server med en god salat til.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Tror faktisk du vil blive overrasket over de svar du får i denne tråd :) den der stereotyp med at nørder lever af pizza og burger er vist ved at uddø


    Kan anbefale dig bogen "God mad, let at lave", den står i rigtigt rigtigt mange hjem og er virkelig god til at finde lækre, men stadig billige og rimeligt tilgængelige retter :) man skal ikke have saffron og forstøvet bladguld for at lave retterne deri

  • Smut forbi dit lokale bibliotek og lån diverse kogebøger f.eks. "God mad, let at lave" som Karga foreslår. Ofte finder man mange gode og interessante retter både til hverdag og lidt festligere lejligheder. Det er en god måde at finde inspiration.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Karga
    Tror faktisk du vil blive overrasket over de svar du får i denne tråd :) den der stereotyp med at nørder lever af pizza og burger er vist ved at uddø


    Kan anbefale dig bogen "God mad, let at lave", den står i rigtigt rigtigt mange hjem og er virkelig god til at finde lækre, men stadig billige og rimeligt tilgængelige retter :) man skal ikke have saffron og forstøvet bladguld for at lave retterne deri


    Safran er også bare noget opreklameret fis. Det er da godt i Risotto og lignende, men jeg syntes ikke smagen er op mod 60kr pr. gram værd..

  • En nem ret.


    Tunfiske pasta(ca til 2-3 personer).


    1 dåse tun i vand.
    Et par dåser hakkede tomater.
    Et par mellemstore løg.
    2-3 fed hvidløg.
    Basilikum.
    Parmesan ost.
    Salt og peber.
    Pasta.


    Kog pastaen ganske almindeligt i rigeligt letsaltet vand.


    Skær løg og hvidløg ud svits dem på en pande, tilsæt de hakkede tomater og basilikum(evt andre krydderier som du kan li). Lad det koge ind i et kort stykke tid.


    Hæld vand fra både tun og pasta og smid det hele på panden, lad det simre lidt til pastaen har taget lidt smag.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Har nu investeret i 2 bøger : "God fisk, let at lave" og "God mad, let at lave". De ser mega gode ud - tak for rådet Karga & dna.


    Foxx, lækkert indlæg der med god beskrivelse, samt nogle gode finter. Tror jeg giver din første ret en chance i en af de kommende dage.


    Tak for opskriften dasjap.

  • Kan anbefale brocollifad


    Følgende fremgangsmåde


    1 løg
    500g hakket oksekød
    1 bundt brocolli
    1 bundt porrer (kan undværes og nøges med løg)
    1 spiseske rosmarin (eller efter smag)
    ½L Mornaysauce fra arla (eller hvor meget der nu er i sådan en dunk)
    pasta til 2-3 mand


    Sæt vand over til pastaen, når vandet koger tilsæt salt og kog pastaen i 5-6 min.


    Hak løget fint og svits det på en pande eller i en gryde, tilsæt hakket oksekød og steg det igennem.
    skær broccolien og porrerne ud i små buketter og skiver, og tilsæt til kødet og løget.
    Tilsæt salt, peber og rosmarin efter smag.


    Hæld pastaen op i et ildfast fad, hæld kødet over og derefter mornay saucen på toppen. Du kan evt smide lidt revet mozzarella oven på. Smid hele herligheden i ovnen ved 200 grader i ca 20 min.


    Smager helt fantastisk, og jeg kan ikke lide råt brocolli ;)

  • Vi har længe levet af den typiske SU kost bestående af Pasta og hakkekød/kødsovs, og hakkebøf/nakkekotelet og kartofler.


    Mén for nyligt er vi begyndt at prøve nogle nye ting, bla. en let pastasalat bestående af stegt kylling i tern, agurk og tomat i tern/skiver og eventuelt rocula, og så self. pastaskruer. Den gør sig også godt i madpakken dagen efter. :ohmy:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • hehe, jeg har skam mere:


    Aussie style burger:
    Tilbage i '99/2000 boede jeg i Australien med mine forældre og på et tidspunkt kom McD med den lokale McOz burger, der i første omfang blev solgt i en begrænset periode, men senere blev lanceret som en normal burger. En rigtig god burger trods lidt ukonventionelle ingredienser: nemlig rødbede og spejlæg. Som dressing virker thousand island dressing rigtig godt.


    ingredienser til burgeren:
    salat.
    tomat.
    agurk.
    bøf med smeltet ost, er klart bedst fra grillen
    sprød bacon
    spejlæg, stegt på begge sider. Hvis man har små cirkelformede forme af metal i ca. burgerstørrelse kan man bruge dem til at forme ægget med.
    rødbeder, dem fra glassene ;)
    thousand island dressing
    og self. burgerbolle
    Nogle steder severes burgeren også med en skive ananas, men selv uden ananassen kan den godt blive svær at gabe over.


    stegte ris på den rigtige måde:
    Lidt det samme som man kan få hos kineseren, men dette er faktisk en vietnamesisk ret. Retten kan fylde et par maver selvom den er rimelig billig.


    Man skal bruge:
    en portion kogte ris
    alm. rejer
    kylling/kalkun bryst
    løg eller forårsløg
    æg
    salt
    peber
    evt. soya


    Først slås æggene ud i en skål og piskes igennem, derefter smider man dem på panden så man får en æggekage. Æggekagen skæres ud i små firkanter. æggene kan laves enten med olie eller smør


    skær kylling/kalkun i tern eller små strimler
    hæld lidt olie i en gryde. Når olien er varm tilføjes kylling/kalkun. Når fjerkræet er gennemstegt tilføjes rejerne og man lader det simre et par min. Herefter tilføjes æg og ris og man lader det simre i en 5 min.
    løg skæres i skiver(forårsløg kan skæres i strimler hvis man vil) og tilføjes.
    Herfra skal det gå lidt stærkt (løgene skal helst ikke blive bløde, men skal være mere eller mindre rå): smag til med salt og peber og tilføj evt. lidt soya (soyaen gør risene lidt mere klistrede, så de er nemmere at spise med pinde hvis man ønsker det). Skru til sidst kogepladen op på fuldt blus og rør det hele godt rundt.


    Serveres mens retten rigtig sizzler, evt. med lidt ekstra løg/forårsløg på toppen.


    Pangasiusfilet med feta og spinat


    2 pers.


    300g pangasiusfilet
    150g broccoli
    200g kartofler
    2spsk olivenolie
    75g feta (gå efter god feta og ikke alm. salattern)
    75g finthakket spinat
    ½ meget finhakket løg
    1 spsk citronsaft
    salt og peber
    bagepapir


    Kartoflerne vaskes grundigt, skæres i både og anbringes i en bradepande. Hæld olivenolie over, drys med salt og bag dem i ca. 45 min. ved 200 grader.
    Bland fetaost med spinat, løg, citronsaft, salt og peber. De optøede fileter tørres, fetablandingen rulles ind i fiskerullen og "bindes" med f.x en tandstik. Pak fisken ind i bagepapir og sæt den i en forvarmet ovn på 200 grader i ca. 20-30 min. Serveres med en let kogt broccoli.


    Bøf pie
    En god ret som jeg for det meste laver sammen med min far. Ungerne kan til sidst pynte pien ved at bruge overskydende butterdej og skære det til ;)
    4-6 personer


    ½ kg hakket oksekød
    2-3 skalotteløg (alm. løg kan også bruges)
    30g smør/magarine/olie
    1 tsk tørret merian
    1 lille fed hvidløg
    1 spsk vineddike
    8-10 oliven
    salt og peber
    1 dl rødvin
    1-2 dl 18% creme fraiche
    1 pk frossen butterdej
    æg


    Brun kød og finthakket løg, kom de øvrige krydderier og vineddike i. kom oliven i skiver, rødvin og creme fraiche ved.


    Fór en pieform med butterdej, pensl den med lidt æg pg bag den i ca. 15 min. ved 180 grader


    Kom kødsaucen på. læg et låg af butterdej over, pensl atter med lidt æg og bag pien i ca. 30 min. ved 180 grader.


    Tucker
    Igen en opskrift fra Australien, dette fik jeg for første gang da mine forældre og jeg var på ferie ude på en af min fars kollegaers farm. Jeg kender ikke det rigtige navn, så jeg vil bare kalde det for tucker her. Tucker er traditionelt en betegnelse for mad man finde ude i bushen, men efterhånden er det blevet slang for mad. Top tucker siges gerne om god mad.;)


    alle mulige grøntsager kan bruges, fx. tomat, kartofler, løg, ærter osv.


    grøntsagerne skæres i både eller skiver, overhældes med olie og strøes med lidt salt og friskkværnet peber og smides i en ovn på ca. 200 grader i ca. 20-25 min. Serveres med godt kød og en iskold ØL :D


    Sidst, men ikke mindst anbefaler jeg Youtube serien "Cooking with dog", her laves en masse japanske lækkerier med et ikke-eksisterende indhold af hund.


    så burde du kunne køre den en uge mere :P

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet en gang, sidst af Foxx ().

  • Hvis du vil have lidt video inspiration så har jeg en masse gode channels på YouTube til dig :)


    Cooking With Dog, som nævn før!
    Foodwishes, total yndlings! Rigtig gode opskrifter og videoer dertil.
    BarbecueWeb, alt her er lavet på grill, men meget kan nemt laves i ovn eller på en grillpande. Rigtig sydstatsmad :P
    NickosKitchen, nem mad som alle kan lave. Fine videoer :)


    Håber det kan bruges!

  • helt genialt nemt :)



    en braddepande som du fylder med så meget ris/vand du/i kan spise, salt seføli.


    Fyr dem i ovnen og når risene er godt og vel halvfærdige så læg laksestykker ovenpå risene og et tykt lag rød pikant på hver laks, igen i ovnen til alt er færdigt.


    Du kan evt buffe retten op med grøntsager i risene.


    Nemt "billigt" og hvertfald nemt og smager kanon og hvis du har andre ideer til at gøre risene en anelse mere spændene, så gør det :)


  • hmm lyder som noget jeg skal prøve engang, lyder mega lækkert :D

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Det ser sgu godt ud drenge.


    :9xo



    Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx


    hmm lyder som noget jeg skal prøve engang, lyder mega lækkert :D


    Ja, den lyder let og nice, men hvad er rød pikant ??


  • Er det ikke en ost?