Første bil?

  • Mig og kæresten står og skal købe en bil for første gang... Og så er det jo lige med at finde en der passer i størrelse og pris og sådan. :D


    Er der nogen som har gode erfaringer med en bestemt model?


    Prisklassen hedder 90-110k... Gerne en diesel der ikke har kørt for langt. ESP absolut også et plus og helst ikke se super billig ud inden i. :D


    Vi har ledt og ledt, men kan stort set kun finde Peugeot 206 og nogle 207'ere i den prisklasse. Vi har kørt både en 206 1.6 Griffe og en 206 1.4 HDi, men griffen var lidt underlig i motor (dog en masse lækkert udstyr) og HDi'en så lidt billig ud inden i (den kørte ellers fint).


    Pt. har vi kig på en 207'er som har gået 70k km, samme 1.4 HDi motor som vi før har prøvet, men den ser noget mere lækker ud inden i (selv om udstyret er stort set det samme). Nogle som har sådan en eller kender nogle som har en? :) Vi skal køre omkring 150km for at se og prøve den, så ville være rart at kende nogenlunde til den på forhånd. :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FrankovicOg så er det jo lige med at finde en der passer i størrelse og pris og sådan. :D


    Hvad størrelse er i da ude efter :P?


    Ellers nu hvor i er ude efter en bil omkring de 100k, vil det da være oplagt at se på alle de små nye modeller fra omkring 90-110k, i kan meget ofte også få smidt lidt udstyr i gratis, ved dog ikke hvor økonomisk pressede sælgerne er mere, men for et år siden var det nemt at gøre en god handel.


    Uden over en helt ny bil, er der også mange fabrikanter der sælger med 3, 5, og mener endda jeg har set kia (kia :O) med 7 års fabriksgaranti!
    De små biler køre også langt på literen, lav afgift og forsikringen er også generelt på et niveau der er til at betale :ph34r:


    Har selv været ude og køre i en masse, og må sige at de 3 billige fra peugeot, citroen og toyota var virkelig skrabede og billige inden i, kia var faktisk dem der havde den lækreste bil selvom mærket måske ikke tiltaler mange :T Ellers er den nye ford ka også et godt bud, den virker ikke på samme måde billig, og så kører den rigtig godt.

  • Jeg vil droppe at om Fransk. Det kommer til at blive en dyr bil. Især deres Diesel er bare dårlig. Der er mange andre meget bedre bud. Hvis i altså ønsker en stabil bil.


    Hvor langt køre i. For med en Diesel skal man virkede køre gode lange ture. Ikke mindre ture.


    [URL=http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Toyota-Corolla-1,4-Terra-5d_ID522900476.htm]http://www.bilbasen.dk/brugt-b…-Terra-5d_ID522900476.htm[/URL]
    Det vil være et god bud. Utrolig stabil også får i kvail.
    [URL=http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Skoda-Fabia-1,2-6V-Classic-5d_ID594800544.htm]http://www.bilbasen.dk/brugt-b…lassic-5d_ID594800544.htm[/URL]

  • Tak for input :) Ford er en af dem vi ikke har kigget så meget på, så kunne være det skulle undersøges nærmere.


    Vi har primært kigget efter A3/Golf/206/Polo/Corolla/Astra/Corsa... Så den størrelse. :)


    Størrelsemæssigt er en 206 nok mindste størrelse som kan gå an. Uden at have prøvet 107/C1/Aygo osv., så tvivler jeg på at de er behagelige at køre langt på motorvej med. :) Har du været på motorvej da du prøvekørte?


    Min kammerat har en Yaris og sådan en skal det ikke være i hvert fald. Den bliver trættende at køre langt på motorvej i synes jeg.


    Angående motorvejskørsel, så ved jeg endnu ikke hvor meget det bliver, men er nødt til at tage højde for det. Jeg er lige færdiguddannet og har ikke fundet et arbejde endnu, men jeg kan godt risikere at skulle pendle fra Esbjerg til Koldig/Fredericia hver dag i en periode da der ligger lidt flere arbejdspladser derovre.

  • SenZer: Synes ellers kun jeg har hørt godt om de nye diesel motorer i Ford/Peugeot. Og tænker at når de nu er udviklet omkring 2000, så burde de værste børnesygdomme være fundet efter 10 år. http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD_engine


    Den Toyota du linker til ser fin ud. :) Den kører dog ikke specielt langt på literen og der ikke er noget ESP eller lignende i den. Vi har også kigget på nogle lignende, men ikke været ude og prøve dem. Kan være vi skal det så... Svigerfar er også meget toyota-mand, så det vil han blive glad for :))


    Skodaen er for lille til motorvej er jeg rimelig overbevist om :) 60hk og 108 Nm i over 1 tons bil :D


    EDIT: Den sidste Skoda ser interessant ud. Jeg har bare altid haft noget... Ew... Med Skoda :D Men kan godt være jeg bare skal glemme det og så prøve en :))

  • Det er hvis en myte at deres diesel er godt. Der har så MANGE problemer de kunder vi har som har diesel fra fransk kommer tit ind. flere kan vi ikke syne pga de forurener alt for meget. En kollegas bror arbejder ved peugeot De har meget svært ved at få deres biler synet. Så mekanikerne får kunde billerne med hjem for at kunne køre pisse rådden. For at kunne få en mulighed for at få den rene. Men hvis du set på priserne på hvad fransk koster i forhold til andre mærker så må de jo også spare nogen steder.


    Jamen jeg har bare taget den første jeg har set på :D Der er jo masser af andre modeler.


    Der er også andre skodaer med større motor. :clap: Skoda er lige i røven af vw og audi. faktisk ser man mindre fejl på dem.


    Men jeg synes at corolla køre rigtig godt. Skoda er jo faktisk bare en vw audi med et andet look.
    [URL=http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Toyota-Corolla-1,4-Terra-3d_ID645901172.htm]http://www.bilbasen.dk/brugt-b…-Terra-3d_ID645901172.htm[/URL]


    Her er en rolla med ESP Men personligt ville jeg heller havde en med aircon eller klimaanlæg :D
    [URL=http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Toyota-Corolla-1,6-4d.-Terra-4d_ID571031.htm]http://www.bilbasen.dk/brugt-b…4d.-Terra-4d_ID571031.htm[/URL]


    Her er en med EPS og aircon. Det er sku da fedt om sommeren :drink:

  • Hehe... Kan høre vi har lidt forskellige ideér om aircon :D Jeg har så den opfattelse at det er standard udstyr, så kigger ikke efter bilen uden :))


    Den sidste du linker til kunne også være ok, hvis den var i hatch udgave og stod vest for storebælt :D


    EDIT: Altså jeg synes da den 1.4 HDi kørte rigtig godt i gear og motor, selv om den er lige på grænsen til at være sløv. Ved dog ikke noget om holdbarheden af dem. Men 1.6 HDi i 207 fx... Den ligger på både i Ford/Peugeot/Citroen/Mini Cooper, så den kan vel ikke helt helt ringe :D


    EDIT2: Og ja... De Peugeoter jeg har kigget på har noget mere udstyr til mindre penge, så er godt klar over at prisen skal komme et sted fra ;)


    EDIT3: Og jeg er ikke fransk fanatiker, hvis det er det du tror :P Jeg ville helst have en A3, men de er svære at finde under 120k pt... Skulle have købt en for et halvt år siden, der var de rimelige i pris :D

  • Det er jo ikke helt standard udstyr endnu. :crazyeyes: Men jeg vil mene at man skal købe det når man er i gang. Andet er dumt. For man bliver bare glad for det. :)


    Ja det er altid problemet mange af de helt gode biler er over ved kbh. Men der er jo ikke andet for at holde øje. Et god råd er at slappe af og vente til det helt rigtige tilbud. For det andet kan man nemt fortryde.


    Edit.. baah A3 NEJ du det skal være sådan en :evil:
    [URL=http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Audi-S3-2,0-Quattro-3d_ID417301908.htm]Audi[/URL]

  • Det er en S3 ;)
    jeg synes bare den har kørt langt i forhold til de andre biler der er bleven kikket på. Også synes jeg godt nok den er gamle. For dine penge vil du kunne få en lækker skoda fra 2008 som ikke har kørt meget og som sikkert køre bedre end dem audi :)


    Nej jeg arbejde på et frit værksted. Jeg har bare altid godt kunne li Toyotas biler fordi jeg synes de laver noget som er stabile. Dog er de ikke så gode som de har været. Carina E og corolla fra 90erne Var virkelig det bedste og mest stabile de har lavet. Dog er de ikke så lækker at kære i i forhold til tyske biler. Det er så de ældre biler jeg snakker om som ikke er så komfort

  • Hvis i kunne få plads til det i økonomien ville jeg overveje at købe en Kia cee'd på afbetaling i stedet. Altså en helt sprit ny bil, som har 7 års garanti.


    Mine forældre købte en c'eed sw i sports version og den har de sku ikke fortrudt.


    Den almindelige 5 dørs kan fås fra 175k, og har egentlig det udstyr man har brug for + lidt mere. Og mon ikke man kan presse sælgerne lidt i prisen eller få lidt ekstra med (de var ret villige da mine forældre handlede).



    Anyway, blot et input fra mig :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Tak for rådet Juice :) Vi har også kigget på at man kan få en ok helt ny bil til 160-200k. Vi har dog ikke råd til at betale så stort et lån pt. :D


    Jeg er lige blevet færdiguddannet, så skal have fundet mig noget arbejde og kæresten er stadig studerende. Såe... Planen er at købe en mindre bil vi kan have 2-4 år måske og så skulle jeg gerne have et ordentlig arbejde så vi kan få råd til en bedre/større/nyere bil :D Derfor betyder det også en del, hvor meget bilen vil falde i værdi (hvilket en ny bil jo gør noget hurtigere end en brugt)


    Hvad er det forresten der er 7 års garanti på hos Kia?


    Ved at fx Audi og Peugeot har 12 års rust garanti og 3 års lak garanti... Mener der er noget med 6 år på motoren også, men er ikke sikker. Men spørgsmålet er jo hvad den hos Kia dækker - 7 år lyder af meget, hvis det også er lak. :)

  • Ved audi og vw mener jeg kun der er 2 år på bilen.


    Man skal også lige tag kias 7år med et gram salt. Hvis du kommer til at køre 1 km over eller 1 dag så vil de ikke lave den. Og man kan også være sikker på at priserne er høje på service for at de kan holde de 7 år :)


    Jeg har rodet 1 gang i en creed og jeg synes den virkede som en god bil køre godt ikke som de andre kia hvor man bare tænker lort. :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SenZer
    Ved audi og vw mener jeg kun der er 2 år på bilen.


    Jeg er ret overbevist om at der er 12 års garanti på rust og 3 års garanti på lak - det er der på Audier fra starten af 2000 og slutningen af 90'erne, så hvorfor skulle der ikke stadig er det :) Men det er måske motoren du mener der er 2 år på?


    Og stadig... Så er spørgsmålet jo hvad de 7 år ved Kia dækker. :)

  • nu har jeg kørt Peugeot de sidste 3 år og jeg må nok sige at bilen i sig selv er god nok, godt nok en 407 1.8 jeg køre i, men jeg har da prøvet 206 1,6 HDi, 307 1,6 HDi og en 308 1,6 HDi (desuden en 207 1,4 HDi som jeg syntes er ret kvik til bilen) og den motor yder skam rigtig godt syntes jeg, men læste for et stykke tid siden i FDM at lige præcis den populære 1,6 HDi har en tendens til at gå i stykker og det er en velkendt fejl, men ikk noget man gør noget ved ud over at lave en lapning til omrking 30.000,- så den ville jeg nok overveje en ekstra gang, ud over det så er bilenerne fine, men værksteds priserne hos en original Peugeot forhandler er fuldstændig vilde så det kan kun betale sig at få lavet den andre steder...




    bilerne er fine, tænk over motoren en ekstra gang 1,6 HDi'en har problemer og brug ikk et Peugeot værksted det for dyrt...

  • Hvis i bare skal have bilen de næste 4 år, kan biler som suzuki alto, og de billige biler til de 100.000kr altså godt betale sig. I får ikke en billige vægtafgift eller forsikring, eller en billigere brændstof økonomi. Flere i min familie har dem, og har tit været på tur i Suzuki Alto, bagagerummet er ikke stort, men den køre godt, samtidig med i har den sikkerhed fra forhandleren med garentien.


    Selv en brugt bil til 100.000 kan godt blive en dyr affære i løbet af 4 år, det ofte fra den årgang hvor mange slitage dele skal skiftes, som bremser fx, en bremseskift koster vel 3-4000 at få lavet, og det hvad en ny bil koster i forskring om året.


    Samtidig med at forhandlerne er til at handle med, så i kan få proppet den med ekstaudstyr uden at betale ekstra.


    Men du har ret i at nyere biler falder mere i værdi end brugte, men en bil der koster 100.000 i dag brugt, kan sagtens koste 6-70.000 brugt om 4 år, det vel nogenlunde det samme med en spritny bil om 4 år, har den vel mistet en 30-40.000kr i værdi. Sådan er det bare, men jeg ville hellere have tryghed de næste 4 år hvis det var mig, især hvis i ikke har et fast arbejde og den ene af jer er studerende :)



    Bare min mening :)

  • Tak for jeres råd alle sammen. Vi har undersøgt en masse mere nu og var ude og se på biler igen hele eftermiddagen i går. :)


    Angående de nye micro biler som Aygo/C1/107/Alto/Pixo osv... De er altså bare for små. Og selv om reklamerne siger 100k for en ny bil, så ryger prisen op omkring 115-125k med bare lidt "normalt" udstyr + levering + vi skal jo også have nogle vinterhjul med. Vores erfaring ind til videre er at man kan få vinterhjul og måske noget af leveringen som rabat... Sådan cirka. Det er også 5-10% rabat i det prisleje vi kigger efter.


    I den størrelse vi kigger 207/Fiesta/Corsa/Yaris/C3/i30 osv... Der ligger priserne omkring 160-180k for en helt ny bil og det har vi ikke råd til pt.


    Forsikringerne til 3-4k for bilerne er så også kun hos forhandlerne og kræver at man skifter til det forsikringsselskab, som de udbyder igennem. Det gider vi ikke rigtig rode med, da det kræver at vi typisk skifter til IF forsikring, som andre i vores familie har dårlig erfaring med.


    Vi har set på Astra, Corolla, Mondeo, Mazda 6 også... De kan fåes omkring 100-110k, men Corollaerne har som regel ikke meget udstyr så og ofte forholdsvis mange skrammer til den pris. Vi prøvede en Mondeo, som jeg synes var rigtig lækker, men desværre alt for stor til damen.. Hun kunne knap nok nå pedalerne selv om sædet var rykket helt frem :crazyeyes:


    Såe... I eftermiddag tager vi damens far med ud og ser på en 206'er fra 2004, som vi prøvede i går. Det bliver nok den, medmindre han synes den er "for" brugt. :)) 1.4 HDi, 99k km, esp, sædevarme, cd/radio, aircon, ingen nævneværdige skrammer og vi skal give 79k på plader og inkl et sæt vinterhjul.


    Minusser ved den er at trækket godt kan trænge til at få skudt 1k efter at slibe overfladerust og smidt rustbeskyttelse på, air-bag systemet skal de have fikset (det klassiske peugeot problem :P) og så er gearet lidt mere slidt end dem vi har kørt fra 2006/2007... Men spørgsmålet er om det ikke er OK - det synes jeg jo det er. :) Vi får til gengæld en bil til 15-25k mindre end hvad vi ellers har fundet interessant og der skal næsten lige være skiftet tandrem når service er overholdt (det skal vi dog lige se beviser på i dag, at det rent faktisk er :D )


    I forhold til sliddele, så er vi klar over at der begynder at komme ting der skal skiftes, men i forhold til en helt ny bil, så har vi også mindst 30-40k at give af der, som vi betaler mindre end for en ny micro bil :) Og næsten 100k at give af i forhold til en ny i tilsvarende størrelse.