Hurtigt spørgsmål ang. bilbatteri og cigarettænder

  • Hej. Har lige dette lille spørgsmål;


    Cigarettænderen i en bil hvor man kan plugge alle mulige elektronik ting i og få strøm fra.. Er den koblet direkte til bilbatteriet eller sidder der noget kondensator/regulator/sikring imellem de to? :)


    For overvejer at købe en mobillader til cigarettænder og så bare skille den ad og bruge den direkte på et bilbatteri (altså uden bil og cigarettænder osv).

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • der sidder i hvert fald en sikring :P


    så hvis du vil koble mobilladeren direkte på, så er det i hvert fald en god ide med en sikring, hellere at sikringen ryger end det halve af bilens elektronik.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx
    der sidder i hvert fald en sikring :P


    så hvis du vil koble mobilladeren direkte på, så er det i hvert fald en god ide med en sikring, hellere at sikringen ryger end det halve af bilens elektronik.


    I hans tilfælde vil han jo netop bruge den uden bil, men kun med et batteri. Men telefonen kan selvfølgelig stadig være udsat hvis ikke der er en sikring. Spørgsmålet er om der er noget i telefonladeren som beskytter mod dette og det tror jeg egentlig der er uden dog at vide dette.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna


    I hans tilfælde vil han jo netop bruge den uden bil, men kun med et batteri. Men telefonen kan selvfølgelig stadig være udsat hvis ikke der er en sikring. Spørgsmålet er om der er noget i telefonladeren som beskytter mod dette og det tror jeg egentlig der er uden dog at vide dette.


    Anders


    Tak for svarene :)


    Det er nemlig rigtigt, Anders. Der er ingen bil.
    Men jeg tror jeg vil smide en sikring imellem så, bare for en sikkerheds skyld. Hvor stor skal den være..?

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Spixe


    Tak for svarene :)


    Det er nemlig rigtigt, Anders. Der er ingen bil.
    Men jeg tror jeg vil smide en sikring imellem så, bare for en sikkerheds skyld. Hvor stor skal den være..?


    Jeg har lige snakket med min far som påstår han ved en del om sådan noget. Hans forslag ville være at gå ned i T. Hansen e.lign. og købe et hunstik til din lader. Den skulle ikke koste særlig meget og der sidder allerede 2 løse ledninger på som der så bare skal kobles på bilbatteriet med klemmer eller hvordan du nu vil fastgøre dem. Derved behøver man ikke ødelægge selve mobilladeren ved at klippe stikket af.
    Samtidig skulle det være temmelig ligegyldig med sikring, i hvertfald ikke for at beskytte mobiltelefonen. Mobilladeren bliver fodret med 12 volt og omdanner den til 5 V (eller deromkring) til mobiltelefonen. Der sidder altså allerede den nødvendige sikkerhed i laderen.
    En sikring ville altså bare beskytte laderen som ikke koster så meget. Desuden er risikoen minimal. Et 12 volt bilbatteri begynder ikke lige pludselig at sende langt større spænding.
    Vil du alligevel have en sikring så snakker vi i omegnen af 10-20 mA.


    Mvh.
    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • Altså købe en cigarettænder med to løse ender? Det kunne også være en mulighed, ja. Jeg har dog en gammel 12v til 5v cigarettænder adapter liggende, som jeg ikke har brugt i flere år, som ikke ville gøre noget at skille ad. Den har en USB udgang, hvor man så kan oplade ret mange forskellige mobiler og mp3 afspillere og sådan, hvis man har de forskellige stik :)


    Men du har nok ret i, at der ikke behøves en sikring :) Tak!
    Grunden til der sidder en sikring imellem, er vel pga. generatoren i bilen, som kan sende ret store strømstyrker ud?

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Der sidder typisk en sikring i mobil laderen på et sted mellem 100 og 750mA. Den er der for at beskytte laderen. Typisk er der også noget elektronik i sådanne en lader der regulerer spændingen ned til det den skal være. så klipper man ledningen af en mobil lader og tilslutter ledningen batteriet direkte bliver mobil telefonen grillet hvis den sættes til "opladning".

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Spixe
    ...
    Grunden til der sidder en sikring imellem, er vel pga. generatoren i bilen, som kan sende ret store strømstyrker ud?


    Grunden til sikringen er egentlig for at beskytte mod brand i bilen :) Ledningerne i bilen op til cigarettænderen er dimensioneret til at klare 10A og derfor sidder sådan en sikring i... Hvis du trækker mere end 10A (altså noget mere), så bliver ledningerne varme og risikerer at bryde i brand. Batteriet kan levere op mod 500A peak, så hvis "nogen" lader kortslutning, så skal "noget" gå i stykker hvis der ikke skal opstå brand. :D


    Så... Sikringen sidder der reelt for at beskytte bilen i tilfælde af at du som bruger kortslutter ledningerne til cigarettænderen eller sætter noget elektronik til som fx er vandskadet og derfor laver kortslutning.


    Generatoren har ikke noget med sagen at gøre... Det eneste den kan gøre er at sende højere spænding end 12V ud i ledningsnettet, men det hjælper sikringen ikke noget som helst imod. Desuden kan spændingen også ligge mellem 12 og 15V i bilen ved helt normal drift.


    Det eneste som kan få strømmen til at stige til over normalt er det elektronik du kobler til, da det er modstanden i det som afgør strømmen :)


    EDIT: Hvis du har tænkt dig at lave en mere fleksibel løsning hvor der kan trækkes 12V (som godt nok er 13-14V når det er fra et bilbatteri), så ville jeg nu anbefale at få en sikring ind foran det hele. Uden sikring, så vil ALT du kan finde på at sætte til, smelte sammen hvis der opstår kortslutning - også et mellemtykt stykke rundjern. :$ Og hvis det du bruger til at lave kortslutning ikke smelter sammen, så er det bare batteriet som smelter sammen af varme. :))


    Nup fx noget billigt fra T-Hansen... Det er godt nok. Fx: bling blig løsning eller simpel løsning

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    Der sidder typisk en sikring i mobil laderen på et sted mellem 100 og 750mA. Den er der for at beskytte laderen. Typisk er der også noget elektronik i sådanne en lader der regulerer spændingen ned til det den skal være. så klipper man ledningen af en mobil lader og tilslutter ledningen batteriet direkte bliver mobil telefonen grillet hvis den sættes til "opladning".


    :)) Det er da også viden for mindreårige. Jeg har, som sagt tidligere, en cigarettænder adapter som laver 12v til 5v som jeg vil bruge. Jeg ved virkelig ikke hvor i alle har fra at jeg vil "klippe ledningen af en oplader" :P


    Frankovic - Så ved man da lidt mere om alt det :) Tak. Og jeg tror ikke jeg sætter en sikring i - kortslutter ikke noget (7-9-13) :)


    Det er kun sket for mig en gang, at jeg har prøvet at kortslutte et bilbatteri. Det var da jeg stod og rodede med en forstærker og ground var koblet til forstærkeren fra batteriet og jeg stod med plus ledningen i hånden. Så kom jeg til at røre min iPod som var koblet til forstærkeren med ledningen og det sagde PZZT og så var den iPod sgu død :)) Mærkeligt nok skete der ikke noget med forstærkeren.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Spixe
    ... Så kom jeg til at røre min iPod som var koblet til forstærkeren med ledningen og det sagde PZZT og så var den iPod sgu død :)) Mærkeligt nok skete der ikke noget med forstærkeren.


    Hehe... Lyder som en spændende historie :)) Grunden til at forstærkeren ikke døde er nok den samme som jeg nævnte i mit tidligere indlæg... Kredsløbet skal brænde sammen ét eller andet sted... Det er ikke så sandsynligt at det brænder sammen 2 steder på nøjagtig samme tid. I det her tilfælde var din iPod så det svageste led - godnat og sov godt iPod :crazyeyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Frankovic


    Hehe... Lyder som en spændende historie :)) Grunden til at forstærkeren ikke døde er nok den samme som jeg nævnte i mit tidligere indlæg... Kredsløbet skal brænde sammen ét eller andet sted... Det er ikke så sandsynligt at det brænder sammen 2 steder på nøjagtig samme tid. I det her tilfælde var din iPod så det svageste led - godnat og sov godt iPod :crazyeyes:


    Det har du ret i, ja :)) Det ærgede jeg mig godt nok også meget over..

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB