Yousee Internet routing

  • Hey Tweakers



    Jeg har derhjemme internet igennem yousee, jeg kunne egentlig godt tænke mig at trække forbindelsen derfra, over til mit firma, som ligger 5 meter fra huset.


    Burde det som standard ikke være muligt at trække et internetkabel fra routeren, og så sætte en switch eller lignende op ovre i firmaet og så køre forbindelsen yderligere ud på 2 computere? Og hvordan og hvorledes med opsætningen, kan den blive ved med at køre med automatisk tildeling af IP adresser?



    på forhånd tak.

  • Det burde du kunne gøre uden problemer..
    Din router skal nok automatisk give dine PC'er IP'er.


    Husk hvis dit firma's adresse er anderledes fra din hjemadresse, er det jo ikke lovligt at "dele" din internetforbindelse.

  • Dette er jeg klar over, mht lovligheden, men det er på samme matrikkel, så det burde ikke blive noget problem.


    Men jeg må vel ud og investere i en switch og se om jeg kan få det til at virke. Tak for svaret

  • Det er vel ligemeget om det er samme matrikel. Hvis abonnementet lyder på en aftale med privat person, så gælder denne ikke for et evt. Firma. Hvis det endelig er så kunne du jo ringe til TDC og høre om de har en lovlig løsning som ikke koster alverden.


    Men praktisk muligt? Helt sikkert.


    Yousee Modem - > Router - > Dig / Nabo Bygning switches.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • mht TDC, så kan de ikke tilbyde meget hurtigere end 1.5 mbit internet ude ved mig, det har jeg fået tjekket og undersøgt til bunds. Og da jeg har en 20mbit kørende ovre fra mit hus, ville det jo være meget nærliggende at køre denne hurtige forbindelse over i tilbygningen.


    Er der nogen switches som kan anbefales, en 4ports er tilstrækkeligt.

  • Hvis du kører 1Gb LAN på hele dit internet netværk så kan du lige så godt gå efter en switch med Jumbo Frames. Det hjælper på hastigheden lokalt. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • hvis du vil trækket kabel for 5 meter.. er det så ikke noget nemmere at sætte en trådløs op ved huset?? den burde da nok kunne række omkring 20-30 meter uden større problemer

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Jeg aner ikke om det er lovligt at dele en internetforbindelse mellem privat og firma, men jeg tror ærlig talt ikke det er noget problem. Jeg kender i hvertfald flere der gør det. Min far har f.eks. sit lille enmandsfirma, og hans private forbindelse bliver da brugt til f.eks. at søge adresser på Krak og andre småting i firmaets navn.


    Jeg ville da også tilslutte mig løsningen med at sætte en trådløs router op i stedet for at trække kabel.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Hvis nu man ser bort fra lovligheden så er der også andre ting du bør være klar over.


    Når du bruger en "privat" forbindelse i erhvervs øjemed, så skal du ikke regne med at yousee retter problemer der eventuelt kunne komme hurtigere end deres egne retningslinjer foreskriver for private kunder.


    Det betyder i praksis at hvis du er afhængig af internet forbindelse til dit firma, så skal du sørge for at have en reserve plan i tilfælde af nedbrud.


    Med hensyn til spørgsmålet omkring IP adresser og tildeling af dem, så er det en god ide at undersøge om yousee tildeler dig eksterne (udefra set) IP adresser eller adresser ment på internt brug.


    Det kan du se ved at åbne et konsol vindue, skrive ipconfig og se efter hvad der står ud for IP adresse, hvis den starter på 192.168 eller 10. eller mellem 172.22 til 172.31 så er det IP adresser ment til internt brug og så skulle der ikke være noget problem.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Yousee skulle gerne bare give en enkelt offentlig IP, og så skal man selv sørge for en router hvis der skal flere maskiner til. Så en 192.168.x.1 addresse er nok ikke at finde på lige hans netværk, medmindre at hans egen router kører DHCP :)


    ( Og det er da også lige meget om han får en offentlig, eller privat IP tildelt. Begge kan sagtens køres igennem en router og videredeles til flere maskiner )

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    ( Og det er da også lige meget om han får en offentlig, eller privat IP tildelt. Begge kan sagtens køres igennem en router og videredeles til flere maskiner )


    Pointen er den at han spørger efter om han kan sætte en almindelig switch på videre, hvis han får tildelt offentlige ip adresser, så skal han over i at have en router på i stedet.


    Hvis det virkelig er en router han har på allerede burde han allerede få en privat IP adresse, men man kan lige så godt være sikker ikke? ;)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM


    Pointen er den at han spørger efter om han kan sætte en almindelig switch på videre, hvis han får tildelt offentlige ip adresser, så skal han over i at have en router på i stedet.


    Hvis det virkelig er en router han har på allerede burde han allerede få en privat IP adresse, men man kan lige så godt være sikker ikke? ;)


    nice one :P


    skulle til at svare noget i stil med HerrMansen da jeg læste dit svar, men til din info er jeg rimelig sikker på yousee altid giver dig en router, bestilte det billigste net host dem jeg kunne finde og der fik jeg en trådløs router med :)


    bare til fremtidig info ;)

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his