Hvor længe skal man være tålmodig i en RMA sag?

  • Hej Tweakers,


    Som nogen af jer måske tidligere har bemærket, er mit grafikkort RMA hos Shg for tiden. Jeg plejer at være meget tålmodig, men kan mærke at det er en dyd jeg er ved at miste.


    Jeg har startede med at sende det til dem d. 6/4. De modtager det dagen efter og det ligger hos dem indtil d. 13/4 hvor det bliver sendt videre til forhandleren. De finder ud af at kortet havde fejl på ram. De sender kortet retur d. 20/4 og jeg modtager det dagen efter.


    Jeg tester det d. 22 og finder ud af at der er en ny fejl på kortet - blæseren larmer som en græsslåmaskine, og køler elendigt (83 grader idle på trods af rigtig godt airflow) - retur med det til Shg d. 23/4. De modtager det mandag d. 26 og sender det videre til forhandleren d. 29/4.
    Jeg snakkede med deres support inden jeg sendte kortet retur 2. gang. Her blev jeg lovet hurtig ekspedition, da kortet netop var kommet retur efter RMA. Det synes jeg ikke ligefrem jeg kan påstå er tilfældet...


    Jeg vil derfor lige høre jer hvornår jeg kan tillade mig at skrue bissen på? Jeg blev oprindeligt lovet at få refunderet mine fragtomkostninger, hvilket de trak i land da jeg skulle sende kortet 2. gang. Er det fuldt ud rimeligt at de snart har haft mit kort i en måned og at jeg skal betale 150 kr. i fragt fordi de har lavet en fejl?


    Det er ikke for at hænge firmaet ud, men mere for at høre hvad der er normal kotyme...

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

  • Det kommer an på, hvad firmaet skriver om deres RMA sager. Jeg havde engang en RMA sag hos Getmore, det tog dem 6 uger at finde ud af om min mobil kunne laves. Den 6. uge fik jeg at vide, at dette ikke kunne lade sig gøre, men at jeg kan få pengene tilbage. Jeg havde dog læst på deres hjemmeside, at RMA sager kunne tage helt op til 6 uger, så det var den tid jeg gav dem, før jeg ville begynde at klage.


    At SHG sender dit kort retur, men at det endnu engang er defekt, det vil jeg bare kalde bad luck. Det kunne jo ske for alle, dog vil jeg have påkrævet at få fragtomkostningerne dækket af dem.


    Selvom det måske er træls at skulle vente i så lang tid, så tror jeg ikke du vil få meget ud af at klage.

    ==================Amd Phenom II 955 BE 3,2 ghz=======================
    _|_________ATI 4890 Toxic, Core Clock 1 GHz Memory Clock 1050 MHz___________|____
    __|_______Corsair TX 750W--------Noctua NH-12P---------Samsung T240_________|___
    ___|___4 Gb Munchkin Redline-------------------------Gigabyte GA-MA790FX-DQ6____|__
    ____|_________________>Vista Home Premium 64 bit_____________________|_

    Rettet en gang, sidst af zaxder ().

  • Iflg loven har de deres fulde ret til at du skal betale fragten når du handler over nettet (denne del er DIT ansvar), og de har fra hvergang de modtager en vare 20-21 arbejdsdage (dette er hvad man antager for at være "rimelig tid") til at håndtere din RMA.


    Så reelt set har de faktisk rigtig lang tid endnu - endnu en ulempe ved at handle over nettet, men det er en af de ting man tager med sig når man vil handle "billigt" :)

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jK^
    Iflg loven har de deres fulde ret til at du skal betale fragten når du handler over nettet (denne del er DIT ansvar)


    Har du et direkte citat på det? Jeg har læst adskillige steder, bl.a. her og i købeloven at køber skal holdes skadesfri i forbindelse med reklamationer. Omvendt skal sælger heller ikke dække uforbeholdent store udgifter - men postDK er nu engang den billigste måde at få det fragtet over til dem på. At det ikke er alle firmaer der overholder det er så en anden side af sagen.


    Hvis det ender med at jeg selv skal dække al fragt er det sidste gang jeg ligger mine penge der. Jeg har ellers hørt meget godt om dem, men er pt. ikke specielt begejstret for deres service. Er sgu spændt på at se hvad der sker - håber at forhandleren tager sig sammen i næste uge.

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

    Rettet en gang, sidst af The_Dude ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jK^
    Iflg loven har de deres fulde ret til at du skal betale fragten når du handler over nettet (denne del er DIT ansvar), og de har fra hvergang de modtager en vare 20-21 arbejdsdage (dette er hvad man antager for at være "rimelig tid") til at håndtere din RMA.


    Så reelt set har de faktisk rigtig lang tid endnu - endnu en ulempe ved at handle over nettet, men det er en af de ting man tager med sig når man vil handle "billigt" :)


    20-21 ARBEJDESDAGE. HVEM HAR DEFINERET DET``?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jK^
    Iflg loven har de deres fulde ret til at du skal betale fragten når du handler over nettet (denne del er DIT ansvar), og de har fra hvergang de modtager en vare 20-21 arbejdsdage (dette er hvad man antager for at være "rimelig tid") til at håndtere din RMA.


    Eftersom købeloven er beskyttelsespræceptiv og ikke kan fraviges hvis det giver den svage part, altså forbrugeren, ulemper, så er det altså noget vrøvl du kommer med.


    Jeg synes du bør læse op på købeloven mht. fragten. Den siger nemlig noget helt andet. Et hint til hvor du skal lede er §78 stk. 4, og jeg skal gerne citere det for dig ;)


    Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.


    Rimelig tid er ikke noget bestemt tidsrum, da det kan variere voldsomt alt efter hvilken vare der er tale om, og om sælger f.eks. har stillet en erstatningsvare til rådighed. I forbindelse med at reklamere over mangler har en tidligere erhvervsretslærer på HIH (bachelorniveau) dog udtalt, at man som forbruger som i hvert fald har en måned til at reklamere over en opdaget fejl - da det også vil blive betegnet som rimelig tid.

  • Hvis genstanden er essentiel har de kun ganske få dage til at få fejlen rettet. så jeg syntes du skal slå i bordet og få et nyt grafikkort eller pengene refunderet. firmaet skal afholde ALLE fragt omkostninger såfremt der er tale om en fejl.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    Hvis genstanden er essentiel har de kun ganske få dage til at få fejlen rettet. så jeg syntes du skal slå i bordet og få et nyt grafikkort eller pengene refunderet. firmaet skal afholde ALLE fragt omkostninger såfremt der er tale om en fejl.


    slap nu af. det skal ombyttes hos leverandøren, og det tager sin tid.. og det hjælper da slet ikke at komme som en anden mastodont og kræve pengene retur. essentielt er fandme en bil eller et utæt rør. det er sgu ikke et grafikkort i din spand i bilka.

  • En af mine venner havde hans asus G2 bærbar til RMA det tog 4månder :S hans mor var kommet til at vælte den ned, så skærmen flækkede. Det blev dækket af garantien

    Asus Maximus V Gene - Intel i5 2500k @ 4,5GHz + Corsair H150i
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB (16GB) - Gigabyte geforce GTX970 G1 4GB
    750GB Samsung Spinpoint f2 - Corsair hx620
    3TB Seagate barracuda - 250GB Samsung 840 pro
    Fractal Design Define R5 Black
    Logitech G502 og G710+
    2x Dell u2713hm

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The_Dude


    Jeg vil derfor lige høre jer hvornår jeg kan tillade mig at skrue bissen på? Jeg blev oprindeligt lovet at få refunderet mine fragtomkostninger, hvilket de trak i land da jeg skulle sende kortet 2. gang. Er det fuldt ud rimeligt at de snart har haft mit kort i en måned og at jeg skal betale 150 kr. i fragt fordi de har lavet en fejl?


    Det er ikke for at hænge firmaet ud, men mere for at høre hvad der er normal kotyme...


    Hvis det er sandt at de kræver at køber skal betale fragt i en RMA sag, er de helt galt på den. Du skal selvfølglig ikke have ekstra udgifter fordi de har solgt dig en vare, der ikke virker.


    Så hvis dette er tilfældet, må du da meget gerne hænge firmaet ud..... ;)

  • Det vil jeg også gøre hvis de ikke dækker fragtomkostningerne. Nu er de også medlem af E-handelsmærket, så det kunne også være interessant at høre deres syn på sagen, hvis Shg begynder at stejle sig.


    Men lad os nu se, jeg har gode erfaringer med at være høflig og venlig, og have en diplomatisk tone. Så jeg håber at jeg kan klare mig med det - ellers kører jeg det tunge skyts frem. Tror min plan er at jeg ringer til dem i morgen, for at høre om de har noget bud på hvornår de forventer at jeg får kortet retur. På den måde kan jeg forhåbentlig få lidt sympati hos personen jeg snakker med. De har indtil nu været meget venlige i kommunikationen, hvorfor jeg vil være det samme. Nu vil jeg bare gerne snart se nogle resultater.

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The_Dude
    Men lad os nu se, jeg har gode erfaringer med at være høflig og venlig, og have en diplomatisk tone.


    Efter at have stået i forretning i mere end ti år, kan jeg fortælle dig, at det er den bedste måde at opnå noget på.
    Hvis det første en kunde gør er at brokke sig og true med diverse tv-programmer, ekstra bladet og forbrugerombudsmanden, så kan man da sagtens trække en sag i langdrag. Man skynder sig i hvert fald ikke af den grund. Tvært i mod..
    Det bedste er klart, som du gør, at være høflig og måske prøve at vække noget sympati....

  • Tja, jeg synes nu ikke SHG har gjort noget som helst forkert her.


    Hvis du vil ha noget til RMA, så er det dig som skal betale fragten der ind, men de skal self ikke sende dig en regning fra PostDK. Så længde de betale fragten den ene vej, så ser jeg intet problem. jeg har aldrig krævet penge fra fx Komplett.dk når jeg har haft sendt RAM der ind. Jeg betale for forsendelse den ene vej, og de betaler den anden vej. og sån skal det være.


    Desuden giver jeg jK^ når vi kommer til det med de 20-21 dage. Det har jeg altså os læst og hørt alle de steder jeg kender til.



    Men der er bare at bide i det sure æble og vente. Du kan evt. sende dem en mail hvor du lige forhører dig hvordan det går angående din RMA-sag. og som Boris siger. Så snak pænt, det kommer man MEGET Længere med. Har os stået i butik i 5 år efterhånden. Men lad vær med at begynde og kræve en masse, det kommer man aldrig langt med.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650


  • Bryder loven mht hvad??



    Så hvis min vaskemaskine går i stykker - bare et eksempel - så skal fx punkt1 også komme og hente den eller hva? Jeg har da aldrig hørt noget så dumt.


    Jeg vil gerne se hvor det står "ordret" at sælgeren skal betale for fragt BEGGE veje.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650


  • Mht. at opkræve fragt på en RMA sag.Køber skal holdes skadesfri og skal dermed ikke betale fragt omkostninger


    Det kan godt være du synes det lyder dumt, men, ja, det skal de faktisk.


    Du kan jo starte med at læse der, hvor Burger henviser til i en tidligere post.



    Hvorfor er det altid folk, der ikke ved noget om købeloven, der vil diskutere den...? :boxed:
    Mit modsvar kunne jo være at få dig til at finde et sted, hvor der står at køber skal betale fragt den ene vej.... :pokey:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer


    slap nu af. det skal ombyttes hos leverandøren, og det tager sin tid.. og det hjælper da slet ikke at komme som en anden mastodont og kræve pengene retur. essentielt er fandme en bil eller et utæt rør. det er sgu ikke et grafikkort i din spand i bilka.


    Forskellige ting forskellige behov.
    Jeg kan f.eks. ikke undvære en telefon med de funktioner min telefon har. så den er esssentiel. det samme gælder min bærbare computer. den er så essentiel at jeg har en magen til stående blot i tilfælde af hvis der skulle ske noget med den.


    Klart at et grafikkort ikke er essentielt som en telefon. men at bruge mere end 14 dage så er det at trække den.


  • Nu skal det jo så lige med at det er ved nethandel det gælder og ikke ved handel i en butik. Men køber du vaskemaskinen hos Punkt1 ved nethandel skal de også betale fragten ved RMA. De skal altså ikke nødvendigvis komme og hente den, men de skal betale fragten.


    Og som Boris skriver så start med at læse Burgers indlæg.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    Jeg vil gerne se hvor det står "ordret" at sælgeren skal betale for fragt BEGGE veje.


    Jeg kan da gentage det endnu engang. Købeloven §78 stk. 4:


    Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.


    Og jo - det er 100% ordret. Uden udgift betyder uden udgift, og porto er en udgift forbrugeren IKKE skal betale.


  • Jamen har har skam læst dit indlæg Burger :9xo Men jeg læser den altså stadig ikke som at sælger skal betale for begge veje. Kun for vejen tilbage til køberen.


    Omlevering. --> Levering, som i ordet at bringe noget. Ikke at hente noget. Sorry, men sån læser jeg det altså :O

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650