Feriepenge spørgsmål

  • Hej alle tweakere.


    Nu er jeg begyndt på gymnasiet uden at ha et arbejde men har arbejdet tidligere, og skal ha mine feriepenge udbetalt, jeg ved bare ikk om hvor jeg skal henvende mig med de der sedler der skal afleveres.
    Så vis der en tweaker der kender svaret vil jeg meget gerne vide det.


    Takker på forhånd.

  • Sakset fra http://www.adir.dk/sw27257.asp:


    Quote

    Når du skal holde ferie, skal du udfylde dit feriebevis eller feriekort. Derefter skal din arbejdsgiver, a-kasse eller kommune evt. skrive det under. Endelig skal du sende det underskrevne feriebevis eller feriekort til den, der skal udbetale feriepengene til dig. Det fremgår af feriekortet, hvem det er.


    Dvs du skal en tur forbi kommunen.


    /ask

  • Ja, hvis det var gennem feriekonto, så kunne du blot selv sende blanketten ind, uden arbejdsgivers underskrift.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Det forstår jeg ikke.


    Hvis man har feriepenge, får man så ikke automatisk en blanket med posten??

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hvad værre er - den blanket man får med posten er réelt en check/kvittering. Hvis den forsvinder på vejen fra dig til dem, eller den anden vej så går pengene tabt. Kender en der mistede et par tusinde sidste år pga. forsvundet(sikkert stjålen) post.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Hvad værre er - den blanket man får med posten er réelt en check/kvittering. Hvis den forsvinder på vejen fra dig til dem, eller den anden vej så går pengene tabt. Kender en der mistede et par tusinde sidste år pga. forsvundet(sikkert stjålen) post.


    Nej!


    Arbejdsgiveren kan skrive under på en tro/love erklæring, sådan så du/i kan få jeres penge.


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Hvad værre er - den blanket man får med posten er réelt en check/kvittering. Hvis den forsvinder på vejen fra dig til dem, eller den anden vej så går pengene tabt. Kender en der mistede et par tusinde sidste år pga. forsvundet(sikkert stjålen) post.


    Har da et par gange smidt mit feriekort væk, og var da intet problem at få tilsendt en ny..
    Det var da bare at ringe op og sige det, så kom der en ny med posten.
    Nu om dage kan jeg bare logge ind på deres hjemmeside, der kan man selv bestille et nyt feriekort.

  • Det er ikke på feriekonto, det er sådan nogle COOP feriesedler der skal undskrives og skrives på hvornår man holder ferie.

  • Som skrevet tidligere, hvis ikke du kan få din tidligere arbejdsgiver til at skrive at du "holder ferie", så kan du få den underskrevet på kommunen.


    /ask

  • Det må da helt klart stå på de sedler, hvordan du skal forholde dig.. Ellers så fat knoglen eller tag fat i din chef..


    Det er et levn fra fortiden at man kun må få udbetalt feriepenge lidt tid inden man holder ferie.. Jeg har en ide om at det er for at de kan holde på pengene længst muligt, for at suge renter

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Karga
    Det må da helt klart stå på de sedler, hvordan du skal forholde dig.. Ellers så fat knoglen eller tag fat i din chef..


    Det er et levn fra fortiden at man kun må få udbetalt feriepenge lidt tid inden man holder ferie.. Jeg har en ide om at det er for at de kan holde på pengene længst muligt, for at suge renter


    Det er noget der er lavet for at folk rent faktisk har penge i deres ferieperiode, da man i denne periode jo ikke får løn. Der er mange, der bruger pengene lige så snart de har dem og så har de ikke noget til deres ferieperiode.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Jamen er det ikke lidt op til dem selv at styre? Vi er jo også gået fra den tid, hvor lønchecken blev sendt til konen, for at undgå at manden drak hele lortet op på værtshuset :)


    Det må jo være et ret betragteligt beløb man kan skrabe sammen i renter.. tag 25 dages løn, fra hele arbejdsstyrken og invester dem henover et år..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Karga
    Jamen er det ikke lidt op til dem selv at styre? Vi er jo også gået fra den tid, hvor lønchecken blev sendt til konen, for at undgå at manden drak hele lortet op på værtshuset :)


    Det må jo være et ret betragteligt beløb man kan skrabe sammen i renter.. tag 25 dages løn, fra hele arbejdsstyrken og invester dem henover et år..


    Jo det er da helt rigtig, men loven siger noget andet, derfor skal din arbejdsgiver skrive under på at du rent faktisk holder ferie i den periode som bliver skrevet på kortet.


    At det så kan omgås ligeså nemt som at klø sig i nakken, da det bliver "kontrolleret" rent maskinelt er en helt anden sag. Jeg har aldrig haft problemer med at få arbejdsgiveren til at skrive under uanset om jeg holdt ferie eller ikke, netop fordi det var jo i bund og grund mine penge alligevel.


    Har din far/bror/søster et firma, så få vedkommende til at ansætte dig de 2 sekunder som det tager at skrive under på den ferieblanket, som tro og love erklæringen foreskriver, så er der ingen som har gjort noget som helst galt, loven er ikke blevet brudt, bare bøjet lidt.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.