Flyveskræk

  • Jeg har flyveskræk og i morgen skal jeg ud og flyve. Jeg flyver 2-3 gange om året.
    Jeg har et enkelt spørgsmål til når flyet letter og starter på opstigning, det er her hvor jeg er mest bange:


    Piloten giver selvfølgelig godt med gas når de begynder opstigningen, men ind imellem slipper de lidt på gassen, og det er her jeg bliver bange for at motorene sætter ud.


    Hvorfor slipper de på gassen på de tidspunkter, når man umiddelbart ville tænke at den bare skulle have gas indtil de er oppe i den korrekte højde?


    Jeg ved godt at der er en meget lille risiko for at styrte ned og alt det, men jeg har ikke selv valgt skrækken:-)

  • Synes nu ikke jeg har været ude for at de slipper gassen under opstigning,
    men det som det kan være, er lufthuller, altså forskel i kold/varm luft.
    Dette kan give nogle mere eller mindre ubehagelige ryk i flyet.


    Det er dog MEGET normalt, og er noget piloterne er vand til at håndtere.


    Det kan også være når og hvis de regulere på flaps'ne.
    Flaps er jo med til at give et større løft, og når man næsten er oppe i flyvehøjden,
    så slås flaps'ne ind igen.

  • Nej lufthuller har jeg ikke noget problem med.
    Synes det lyder rigtig meget som om de slipper lidt på gassen, for jeg har prøvet at sidde lige ud for motorene. Men der sikkert en fornuftig forklaring, kunne bare godt tænke mig at høre den så jeg kan få lidt ro på:-)


  • Grunden er vel nok at de skal bruge høj hastighed for at lette og når de først er kommet op så kan de godt tage lidt af gassen af og spare på brændstoffet fordi nu har de fået "luft under vingerne", så er der ikke nogen grund til at give den fuld gas hele vejen op til 30.000 fod.
    Desuden skal piloterne følge en bestemt opstignings procedure, som det dikteres af den controller der har flyet på sin skærm i kontrolrummet. Derfor vil det heller ikke være muligt at give den fuld gas og sætte næsen mod skyerne.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Hvis det du kan høre er at motoren stiger og falder i omdrejninger, så er det formentlig varm/kold, tør/fugtig eller tung/let luft der suser under vingerne.. Motoren omdrejningstal sænker sig hvis der kommer belastning pga. luften der skal forbi motorvingerne ændrer sig, f.eks. når du flyver igennem skylaget

  • Menes jeg engang har set noget med at de ligesom styrer i etager pga. som dkwolf siger at de skal overholde nogle procedure. Derfor går motoren med i omdrejninger når de lige er på en del hvor de ikke stiger..


    Nu ved jeg ikke hvilket fly selvskab du flyver med, men prøv da at give dem et kald og fortæl dem du har flyskræk så kan det være de har en du kan snakke med omkring det.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Flyskræk er noget fanden har skabt i vrede. Jeg har været ude og flyve hvor en passager gik i fuldstændig panik over nogle rigtig grimme lufthuller på vej til Grønland, ikke at sådan en bumpetur gør mig noget, det rager mig en høstblomst.


    Vil du det til livs, kan jeg anbefale dig at opsøge en hypnotisør og det vil forsvinde, så skal du ikke tænke over det mere, og det koster ikke mere end en flybillet gør. Ellers kan du gå en tur til lægen og få en pille som får dig til at slappe af uden du bliver helt konfus i skallen ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg vil også mene at dkwolf har fat i det rigtige med hensyn til brændstofbesparelse. For at lette skal der noget fart på flyet for at skabe opdriften omkring vingerne. Banen har kun en vis længde så man skal jo lette inden man løber tør for asfalt. Forbruget af brændstof er enormt på de øverste procent af motorens ydelse (plus høj slitagen). Derfor slækker de på gassen når den ikke længere er nødvendig. Det er i hvertfald mit bud.


    Det kan også være fordi motorerne ikke er bygget til fuld kraft i længere tid. Det slider enormt på dem. Tænkt på en bil hvor du kører med speederen i bund i første gear.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Det er ikke fordi jeg tror på jer og det lyder meget sandsynligt at høre jeres meninger og iøvrigt kvalificerede bud. Men måske jeg skulle ringe til et flyselskab og høre hvad de siger til det:-)

  • Du kan være helt rolig.
    Der er mange måder de letter på. det fedeste jeg har prøvet var. træk bremsen. fuld gas og så blev bremsen sluppet. Det var fedt.
    er du sikker på at det ikke er nedstigningen du tænker på ? de der grønne nedstigninger hvor man "slipper" gassen relativt lang tid før man lander og nærmest svæver til landing skal man lige vende sig til. for engang imellem får den lige lidt gas for at man kan holde indflyvningen.


    Det er sådan at en fly motor arbejder mest økonomisk i bestemte områder. derfor er der en økonomisk gevinst ved at gasse op og ned.

  • Ja det værste er opstigningen. Lufthuller og indflyvning gør mig ikke så meget. Har dog prøvet det med at piloten hugger gassen i lige inden landingsbanen og så lige tager en ekstra rundflyvning. Den var altså heller ik særlig behagelig

  • Det er tit Rolls Royce motorer der løfter dig, så nyd det :)
    Jeg har fløjet nok 50-60 gange i mit liv efterhånden, og jeg har godt nok aldrig lagt mærke til at de sætter farten ned, tror du ikke bare det "lydbedrag"? Her tænker jeg at du måske kan høre at dækkene slipper jorden, eller at luften gør at motorene lyder mindre larmene?

  • Til Sukkerfar, SAS er aldrig styrtet ned, det må da siges at være pænt gode ods, jeg føler mig noget mere sikker i fly end noget andet transportmiddel... Og så er det jo smart og hurtigt...


    Jeg tror ikke de tager farten af, måske er det bare fordi vinklen ændre sig, fra ligeud til opad, måske skifter han gear? :P

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Madslocher
    Til Sukkerfar, SAS er aldrig styrtet ned, det må da siges at være pænt gode ods, jeg føler mig noget mere sikker i fly end noget andet transportmiddel... Og så er det jo smart og hurtigt...


    Jeg tror ikke de tager farten af, måske er det bare fordi vinklen ændre sig, fra ligeud til opad, måske skifter han gear? :P


    Først.. Jo, SAS har også haft flystyrt som alle andre, men det er yderst sjældent :)


    Og andet.. Skifter gear..? Nu ved jeg godt nok ikke meget om jet-motorer, men de har da ikke gear? :D


    Og til topic: Jeg tror også bare, at det er luften der ændre sig eller de sparer benzin:)
    Men synes faktisk du skal give dem et kald og hører ad.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Har lige været i thailand, det gik forrygende og jeg har aldrig været bange for noget.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate


  • uanset hvad, så er der statistisk set større chance for at en asteroide lander end at et fly styrter ned.


    to : der er ikke gear på en jetmotor


    hvis det lyder som om omdrejningstallet falder mens flyet er i gang med at lette, er det pga luftmodstand (prøv evt. at puste ind i en tændt computerblæser, det gør ca. det samme)


    En boeng 747 skal typisk op på en fart af 325-350 knob for at kunne lette, og da der er begrænset landingsbane er det vigtigt at komme op i fart hurtigt, det er derfor piloten smækker bundgas på motorerne. Gassen sænkes så snart flyet er ca. 20 m over jorden til der er nok gas til at få flyet op på sin cruise fart (ca. 600-950 km/t afhængig af højde)... det er i hvert fald hvad jeg har lært af mit spillen MS flight sim :P


    in any case, på en jumbo er der 4 motorer og på de mindre er der 2, selv med 1 fungerende motor eller ved motorstop er det rimeligt ligetil at få et fly sikkert ned. Husk at piloterne er fuldt uddannet i procedurerne også, og self kan lande et fly uden motorkraft.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200


  • Det med hastigheden passer ikke helt. En Boeing 747 letter ved ca. 160 knob (lige under 300 km/t).


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------