Kirkeskat

  • Hejsa.
    Var lige inde og tjekke min skatteopgørelse. Skulle ikke betale noget, så det var fint nok. Fandt ud af at jeg betaler 3000,- om året i kirkeskat. Da jeg ikke er specielt kristen, overvejer jeg at melde mig ud af folkekirken.
    Hvilke konsekvenser har det?
    Kan jeg ikke få mine forhåbentlig kommende børn døbt i kirken?
    Kan jeg blive gift i kirken?
    Og når den dag kommer, hvor jeg skal herfra, kan jeg så ikke blive begravet på kirkegården? Nogen som har erfaring på dette område?
    Mvh :rules:

  • Hvis du melder dig ud fordi du ikke ønsker at benytte kirken og dens muligheder og derfor lige så godt kan spare de penge så synes jeg det er helt fint. Men hvis du melder dig ud, men stadig vil gøre brug af de forskellige ting mener jeg det er lidt dobbeltmoralsk. Det er vel lidt i stil med pirateri og sort arbejde rent moralsk.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Hvis du melder dig ud fordi du ikke ønsker at benytte kirken og dens muligheder og derfor lige så godt kan spare de penge så synes jeg det er helt fint. Men hvis du melder dig ud, men stadig vil gøre brug af de forskellige ting mener jeg det er lidt dobbeltmoralsk. Det er vel lidt i stil med pirateri og sort arbejde rent moralsk.


    Anders


    Well... Er opdraget i den kristene tro. Dvs. jeg selv er døbt, konfirmeret og har gået på en forholdsvis kristen efterskole. Jeg kommer ALDRIG i kirken med mindre det er bryllup, konfirmation eller begravelse.
    Siger ikke at jeg nogensinde vil bruge kirken til noget. Men ville bare høre, hvordan jeg stod, hvis nu damen pludselig ville skifte mening med kirkebryllup osv. De er nu skøre de kvinder :pokey:
    Men da jeg jo som sagt aldrig bruger kirkens funktioner, ser jeg ikke grund til at betale.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Hvis du melder dig ud fordi du ikke ønsker at benytte kirken og dens muligheder og derfor lige så godt kan spare de penge så synes jeg det er helt fint. Men hvis du melder dig ud, men stadig vil gøre brug af de forskellige ting mener jeg det er lidt dobbeltmoralsk. Det er vel lidt i stil med pirateri og sort arbejde rent moralsk.


    Anders


    Det er så ikke helt rigtig alligevel, da loven siger noget andet.


    Taget fra Illanair's link


    Hvilke rettigheder mister jeg?


    Hvis du udmelder dig af folkekirken mister du retten til at få en præst til at medvirke ved dit bryllup eller din begravelse. Du har fortsat ret til at overvære alle gudstjenester og du har ret til at blive begravet på en lokal kirkegård i din kommune. Prisen for at blive begravet er i visse tilfælde højere for ikke-medlemmer.


    Angående fremtidige børns konfirmation og ved ikke selv at være medlem af folkekirken betyder ikke en fis, da det er dåben som er afgørende for om barnet kan blive konfirmeret.
    Min lillebror blev døbt ugen inden han blev konfirmeret det var hans eget valg, familien var fuldstændig ligeglad med det, vi ville bare holde en navnefest i stedet for og så droppe det "religiøse" indslag som ingen går op i alligevel, men han ville være sammen med sine klassekammerater så det valgte han selv.


    Jeg overvejer også at melde mig ud, da jeg anser det for værende problematisk at være medlem af noget man ikke tror på.


    Angående himmelfarten, når den dag kommer så skal jeg hældes i havet, har fået tilladelse til det fra indenrigsministeriet, og der skal ingen præst være med alligevel, kun familie og venner samt Gasolin musik og gravøl på fars egen regning, man kan sgu af ligeså godt banke en fest op, når man selv er midtpunkt uden at kunne deltage.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener da at kæresten (som studerer Jura) har nævnt at det kun kræves at den ene af de to giftende parter er indmeldt i kirken, så hvis "damen" er tilmeldt skulle der ikke være nogle problemer :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg har også meldt mig ud for 5-6år siden..
    Sparer gerne de basører det nu bliver til.


    -Og jeg har også hørt at det burde være nok hvis den ene part er medliem af kirken, i fald af man vil giftes der.
    Og da det er damen i vores forhold som vil have hvidt bryllup, må det også være hende som skal være medlem :D

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Hehe sjov ting den kirkeskat.. oldnordisk og et levn fra gamle dage evt? Studsede lige over at man faktisk ikke er tilmeldt automatisk hvis ikke man er døbt.. Og samtidig at man bare kan melde sig ind igen, når man har lyst.. Så kan man jo i teorien melde sig ud og så lige hurtigt melde sig ind de enkelte gange man skal noget derinde..


    Personligt synes jeg den burde blive indlemmet under helt almindelig skat.. Og så ser jeg intet kirkeligt i at blive gift eller få sine børn døbt.. Det er bare "noget man gør" i dag.. For mit vedkommende er det kun fordi folk forventer at man gør det i en kirke, der er intet kristent i det

  • Ja de kunne godt se at få moderniseret kirkeskatssystemet en smule - og gerne inden at der er en politiker der får den geniale idé at lave et system ala. Medielicensen som folk skal kæmpe med klør for at slippe ud af.


    Kan desuden tilføje at kirken er godt med i kampen om at kaste rundt om sig med penge i bedste borgmester stil :T

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Karga
    Hehe sjov ting den kirkeskat.. oldnordisk og et levn fra gamle dage evt? Studsede lige over at man faktisk ikke er tilmeldt automatisk hvis ikke man er døbt.. Og samtidig at man bare kan melde sig ind igen, når man har lyst.. Så kan man jo i teorien melde sig ud og så lige hurtigt melde sig ind de enkelte gange man skal noget derinde..


    Personligt synes jeg den burde blive indlemmet under helt almindelig skat.. Og så ser jeg intet kirkeligt i at blive gift eller få sine børn døbt.. Det er bare "noget man gør" i dag.. For mit vedkommende er det kun fordi folk forventer at man gør det i en kirke, der er intet kristent i det


    der må jeg sige jeg er helt uenig.
    det er en meget religiøs handling at blive døbt og gift i en kirke.


    edit: jeg er selv temmelig anti religiøs :-)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dwmc


    der må jeg sige jeg er helt uenig.
    det er en meget religiøs handling at blive døbt og gift i en kirke.


    edit: jeg er selv temmelig anti religiøs :-)


    Handlingens karakter kommer vel ikke an på hvor man befinder sig, men nærmere hvad man selv som person lægger i det? Hvis jeg går i kirke for at blive gift/døbe et barn, så kan det da godt være at man (pga. tradition) skal sige at man f.eks. vil opfostre barnet kristent, men når det er så udvandet og netop er pga. tradition, hvordan kan det så være religiøst - når man ikke tror på det? Det handler vel om tro..


    Jeg siger ikke at du ikke føler det er religiøst.. Men for mit vedkommende er det lige så lidt religiøst, som hvis man går på rådhuset for at blive gift.. For mig er det bare en tradition at man gør det i kirken i dag

  • Jeg synes at det er værd at overveje at kirkeskatten vel også går til at vedligeholde kirker, præstegårde osv. som er en ret væsentlig del af det danske landskab og på en eller anden måde har tilstædeværelsen af kirken også en ret væsentlig rolle i vores historie... som igen vel er en del af det der gør danskere til "danskere".
    Jeg synes ikke blot man skal se på om man rent faktisk benytter de "tilbud" som kirken stiller til rådighed men ligeså meget om man synes at man vil støtte det kirken står for. Når jeg læser ovenstående så virker det som om der kun fokuseres på det materilistiske og det er for så vidt også fint nok synes bare man skal overveje den anden tilgang også:)


    Som det også blir nævnt ovenfor synes jeg så også det er dobbeltmoralsk at melde sig ud hvis man har en klar ide om at man skal/vil have kirkebrullyp og/eller barnedåb... men det er smag og behag:)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Illanair
    Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener da at kæresten (som studerer Jura) har nævnt at det kun kræves at den ene af de to giftende parter er indmeldt i kirken, så hvis "damen" er tilmeldt skulle der ikke være nogle problemer :cheers:


    Det er korrekt. Er selv viet i kirke, da fruen insisterede, men jeg er ikke medlem af folkekirken, da jeg ikke er døbt.
    Så længe den ene part er medlem er det "kosher".

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Tecza
    Jeg synes at det er værd at overveje at kirkeskatten vel også går til at vedligeholde kirker, præstegårde osv. som er en ret væsentlig del af det danske landskab og på en eller anden måde har tilstædeværelsen af kirken også en ret væsentlig rolle i vores historie... som igen vel er en del af det der gør danskere til "danskere".
    Jeg synes ikke blot man skal se på om man rent faktisk benytter de "tilbud" som kirken stiller til rådighed men ligeså meget om man synes at man vil støtte det kirken står for. Når jeg læser ovenstående så virker det som om der kun fokuseres på det materilistiske og det er for så vidt også fint nok synes bare man skal overveje den anden tilgang også:)


    Som det også blir nævnt ovenfor synes jeg så også det er dobbeltmoralsk at melde sig ud hvis man har en klar ide om at man skal/vil have kirkebrullyp og/eller barnedåb... men det er smag og behag:)


    Mig bekendt så er vedligeholdelsen af kirkerne (eller noget af den ihvertfald) ikke indeholdt i kirkeskatten. De er kulturskatte som slotte o.lign. Så man er altså stadig med til at betale denne del selv om man har meldt sig ud af kirken.
    Kirkeskatten går til forhold som lønninger, lys, totalt ligegyldige kurser til graverne osv.


    PS: Det med kurserne var lige en sidebemærkning da jeg kender en graver der er sendt på flere kurser som har været mere eller mindre fuldstændig værdiløse i forbindelse med graverarbejde.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • Følgende er fra borger.dk så vidt jeg kan se går i hvert fald en del af kirkeskatten til vedligeholdelse af kirker. Men en del findes givetvis også fra ander "puljer".


  • Det er jo egentlig lidt sjovt det der, med det "religiøse" i dagens Danmark ;).


    Vores provst hvor jeg bor nu, har jeg gået i skole sammen med i Thyborøn for rigtig mange år siden og gået i parallelklasse med hans lillebror, jeg kender hans familie, og hvordan de er opdraget. Jeg er faktisk opdraget næsten ligedan, men har selv valgt at sige fra over for det.


    Jeg foreslog vores provst, som jeg kalder Henning og ikke ved hans "title" hva' så hvis vi laver bruger betaling rent trosmæssiget ?, altså dem som vil bruge kirken og det de tilbyder og os der ikke vil. Han blev sgu lidt støt over at jeg sammenlignede tro med at gå til tandlægen, men sådan er det i mine øjne, jeg "shopper" rundt" der hvor det er billigst eller der har jeg får den behandling, som jeg gerne vil have.


    Han ville gerne have mig tilbage på "rette" spor hvilket er umuligt, men jeg lyttede til hans argumenter, problemet som jeg ser det, er, de vil ikke ind i det 21 århundrede og læner sig op af gamle fortællinger som er historie for mig og ikke tro.
    Jeg har travet Israel rundt og været alle de religiøse steder for kristendommen, bevares det er imponerende hvad tro kan gøre og prægtige bygningsværker, men i mine øjne er der ingen forskel på de præster der og en museumskustode, den sammenligning kunne han sgu ikke rigtig lide.


    Han sagde så. de(præsterne) skulle tage sig af det åndelige?, Jeg spurgte bare hvem har fortalt dig det, hvem har givet jer lov til at "bestemme" over mit åndelige liv ?, det kunne han ikke rigtig svare på.


    Kan kom med det argument at det stod i biblen, jo men det nye eller det gamle testamente( husk på jeg er opdraget ligedan, kender godt min bibelhistorie til husbehov), han svarede det nye, okay så var jeg jo nødt til at fortælle ham at biblen som vi kender den idag blev vedtaget af et råd i år 334 i Italien, nærmere betegnet i udkanten af Rom og har ikke noget at gøre med kristendommen som sådan, rent trosmæssigt, da vi er protestanter og ikke katolikker.


    Jeg spurgte han, bruger du ikke computer og internet ? jo var svaret, så måtte jeg jo spørge ham om han måtte have andre guder, som han søgte råd ved ?, så blev han vred og sagde at man kunne ikke sammenligne åndelig samhørighed med materialistiske goder?, den skød jeg ned med det samme, ved bare at sige : vis mig ham og hvad han gør så godt, at vi ikke kan leve uden ham?

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • I vil gerne til bryllupper og begraves og jeg skal komme efter jer alle sammen :) men i vil ikke give de sølle kroner om året til kirkeskat, som både gavner den kulturelle værdi og samtidig forståelsen for vores samfund, som egentligt er bygget på kristendommen :)


    JEG BRUGER KIRKEN 0-2 GANGE om ÅRET, og jeg synes da en pris af i mit vedkommende 900 kroner er ganske fornuftigt.


    Det er lidt det samme, som diskussionen om kongehuset i mine øjne, eftersom jeg fokusere på kultur og ikke kristendommen som sådan. de millioner de skal have, er sgu også billig reklame for Danmark og med til at huske en vigtig del af Danmarks historie.


    Så min egen holdning synes jeg det er lidt ynkeligt at melde sig ud for så små penge i løbet af et år.. En pizza om måneden eller 2, må man da lige kunne undvære...