Homoseksuelles rettigheder - stem.

  • Hej alle


    Jeg har nu brugt den sidste time til at diskutere homoseksuelles rettigheder, og ville gerne høre nogle meninger.


    Bare stem - det er nok. Tror ikke jeg har overskud (og kraft i fingrene) til også at diskutere her. Men i må self gerne skrive også.




    Er det okay at homoseksuelle bliver gift i den danske folkekirke? Det går direkte imod den bibel kirken følger, og hvad er ideen i at have en lov hvis den ikke følges.
    Regner ikke med der er så mange kristne her, men vil gerne høre alligevel.


    Personligt synes jeg ikke de skal have lov. Det kan ske på rådhuset eller andre steder, men ikke i kirken - der følger man bibelen.

  • Bare lige et hurtigt spørgsmål.. Hvor står det egentlig i biblen at homoseksualitet er "ulovligt" ?


    Jeg har intet imod om de bliver gift på rådhuset eller i kirken.


    Tror så selv ikke på gud eller noget andet højere væsen, så kan ikke se problemet nogen steder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af origin
    Bare lige et hurtigt spørgsmål.. Hvor står det egentlig i biblen at homoseksualitet er "ulovligt" ?


    Mener faktisk at det står der, men at vi i et moderne samfund tillader en 2000 år gammel fabel "styre" vores liv, fatter jeg simpelthen ikke.


    Folkekirken er statskirke her og burde favne alle borgere og indbyggere her i landet uanset hvordan de så har valgt at leve deres liv.
    Var folkekirken virkelig så tolerant, som den gerne vil give udtryk for, så lod den det være helt op til den enkelte præst at tage stilling til om han/hun vil være med til at fejre kærligheden fremfor for undertrykkelsen hvilket jo kan være lidt af en selvmodsigelse da den kristne tro bygger på undertrykkelse af minoriteter.


    Folk må i mine øjne vælge den tro, som de nu gerne vil og leve efter de regler som de anser for at være de rigtige for dem, men de skal ikke prøve at proppe dem ned over mit hovede, jeg skal nok selv danne min mening.


    Homoseksuelle skal have nøjagtig de samme rettigheder, som alle andre i vort samfund i alle henseender, ellers gør vi en gruppe til 2'den rangs borgere bare pga. deres seksuelle orientering hvilket i bund og grund er forkert, da det er en privat sag mellem mennesker som ikke kommer andre ved.


    Hvor folk bliver gift er da helt op til dem selv, om det er kirke eller rådhus betyder ikke det mindste for mig, da det som i mine øjne burde være essensen i det hele, nemlig en "kontrakt" mellem 2 mennesker om at være sammen i både medgang og modgang, og slet ikke noget med tro at gøre overhovedet andet end troen på kærlighed og hengivenhed mellem 2 mennesker som har valgt at leve sammen.


    Jo mere vi kan minimere kirkens indflydelse på folk, jo friere et samfund vil vi få,da folk selv skal tage stilling i stedet for at følge moralske og etiske regler som stammer fra en tusindårig gammel løgn.


    Man skal jo ikke glemme at der er intet som har kostet flere menneskeliv end tro og intet har skabt mere splid mellem folkeslag end religion, men det er en helt anden snak.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • For 95% af dem der bliver gift i kirken i dag har det intet med religion at gøre, men derimod handler det kun om drømmen om det "store romantiske bryllup". Hvis de folk skal kunne giftes i kirken fordi de syntes at det vil være romantisk, hvorfor skal homoseksuelle så ikke også have lov.


    Af de 8-10 brylupper jeg har været til gennem de sidste 5-10 år, kender jeg ikke nogen der har været i kirken siden (måske til jul, som jo bare er endnu en tradion)!


    Som Ebo skrev: Lad det dog være op til den enkelte præst hvem vedkommende ønsker at vie!


    /ask

  • Jeg mener godt de kan blive gift i kirken så længe de kan finde en præst som ikke har noget imod at vie dem..


    Og så mener jeg langt fra at biblen indeholder love, må indrømme at vi her i år 2010 alle burde være oplyste nok til at biblen, koranen og hvad der ellers findes af religiøse bøger kun skal ses som ledetråde og ikke tages bogstavelige..

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho
    Jeg mener godt de kan blive gift i kirken så længe de kan finde en præst som ikke har noget imod at vie dem..


    Og så mener jeg langt fra at biblen indeholder love, må indrømme at vi her i år 2010 alle burde være oplyste nok til at biblen, koranen og hvad der ellers findes af religiøse bøger kun skal ses som ledetråde og ikke tages bogstavelige..


    Helt enig.


    Så længe de er medlem af folke kirken og betaler kirkeskat, så kan jeg ikke se hvorfor de ikke skulle have lov.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Er ateist, men mener dog at en religion selv skal styre hvilken spilleregler den har og ikke skal topstyres af politikere, dette må vel være en del af den religionsfrihed vi har i Danmark, nemlig at religioner kan leve uden at politikere skal bestemme over dem.
    Men bestemmer den Danske Folkekirke at homoseksuelle har ret/lov til at blive at gift i en kirke, så har religionen jo sagt ok til det og så er der ikke noget problem.

  • Er selv ateist og har ingen interesse i religion ellers deres mange historier, eller funktioner i det moderne samfund.


    Som Ebo og Jakob skriver så er det langt de færreste i Danmark, i dag, som giftes i en kirke fordi de er religiøse omkring det, men snarere har et ønske/forventning om et romantisk bryllup med kirkemusik, gæster på begge sider, og traditioner om ægteskabsløfter osv. Om det var en Præst, Rabbiner eller Imam der foretog vielsen er det fleste nok rét ligeglade med, da de næppe besøger kirken igen efter fest og farver er overstået.


    Skal Homoseksuelle have ret til at gifte sig? Jada - I kirken? Selvfølgelig, fordi at kristendommen har mistet sin betydning i det danske samfund. Vi har jo ikke religiøs lov ligesom andre dele af verden.


    Af folket - for folket. Uanset hvor vantro par måttet fremstå i forhold til en oldgammel tekst skrevet af nogle skæggede mænd for at få magt over befolkningen.


    Bare mine 20ører :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Er ateist, men mener dog at en religion selv skal styre hvilken spilleregler den har og ikke skal topstyres af politikere, dette må vel være en del af den religionsfrihed vi har i Danmark, nemlig at religioner kan leve uden at politikere skal bestemme over dem.
    Men bestemmer den Danske Folkekirke at homoseksuelle har ret/lov til at blive at gift i en kirke, så har religionen jo sagt ok til det og så er der ikke noget problem.


    Helt enig. Jeg er også ikke troende, men er bestemt glad for individets frihed til selv at vælge. Grundlaget for religionsfrihed er vel, at det er op til den enkelte at vælge tro. Det trossamfund man vælger/fravælger har et specifikt sæt retningslinier/budskaber/leveanvisninger som de i bund og grund selv er "herre over :roller: " - Vælger den danske folkekirke at tillade ægteskaber mellem homosexuelle er det vel deres valg. Man kan, til en hver tid, vælge at melde sig ud af folkekirken hvis man ikke er enig i de retningslinier kirken udstikker.
    Der er rigeligt med alternative kirker, der ikke tillader de omtalte ægteskaber og det står individet frit at vælge hvilken man ønsker at tilhøre.

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • Det er sjovt - det er samme argumenter jeg hørte i nat ;)



    Min mening er at i Danmark gælder Danmarks love og selvfølgelige skal de have samme rettigheder som os i det danske samfund, men kirken er ikke et demokratisk samfund. Kirken bygger på bibelen, og følger dens love. Den kan man ikke bare ændre på, det er lidt ideen i religion. At gifte sig, og blive det af en præst bygger på en kristen (oprindeligt jødisk) skik, der binder en mand og kvinde sammen. Det gøres i Guds navn, og befinder man sig i kirken, følger man Guds love (bibelen).
    Jeg har intet imod at man bliver gift på rådhuset eller andre steder som homoseksuel - bare ikke i kirken, da man der følger Guds love.


    Om de så betaler kirkeskat og bor i DK har sådan set ikke noget med det at gøre, da det er kirken og ikke, hverken et demokratisk eller korrupt samfund hvor alle sal bestemme, eller man kan købe sig til bestemmelser.


    Så i kirken følger man kristendommen og dens love - ellers har man ikke noget at lave i kirken.
    I DK er det demokratisk og selvfølgelig skal de da have lige rettigheder der!


  • Hvis man SKAL følge guds love, burde 90% af alle der gifter sig gå på rådhuset. Folk gør det i stort omfang ikke pga tro, men som tidligere nævnt i tråden pga romantiske drømme og bla bla. Så om Kirsten og Søren, eller Peter Og Christian gifter sig i kirken, er i dag et fedt efter min mening.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

    Rettet en gang, sidst af dasjap ().


  • Jeg kan godt følge dig lidt hen af vejen, selv om jeg slet ikke er enig med dig.
    Nu er det bare sådan, at vi lever i et demokratisk samfund og alle skal følge landets love, gælder det så ikke kirken ?, især når det er en statskirke, ellers er det bare en stat i staten med egne regler og love hvilket vi ikke tillader i Danmark.


    Så længe vi har en statskirke, så skal samfundets normer afspejle sig i hvordan kirken "opererer", da den jo gerne skulle afspejle det samfund, som den hævder at repræsentere uden skelen til ældgamle historier.
    Kirken er her i landet ikke længere en institution(læs: magtfaktor), men en tradition for langt de fleste mennesker og heldigvis for det.


    Skal/vil kirken ikke afspejle det omgivne samfunds regler og normer, så skal det jo ikke være en statskirke og så lad de kristne selv betale for vedligehold og præstelønninger, så skal du bare se hvor få der vil være tilbage.


    Nu er det jo osse "bare" fakta, at biblen som vi kender den, blev til langt tid efter ved et møde for skriftlærde hos en hedensk romersk kejser.


    Prøv at læse dette link


    http://www.teol.ku.dk/afd/abe/forsk/


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Personligt er jeg lidt ligeglad med om homoseksuelle kan blive gift i kirken eller ej. Men jeg mener at det er en beslutning kirken selv må afgøre. Jeg tror ikke på gud på den måde kirken definerer det på og skulle jeg gå hen og blive gift i en kirken vil det udelukkende blive fordi min kommende kone ønsker det. For mig betyder det ikke noget.


    Jeg ser kirken som en klub med nogle regler. Der er mange andre klubber som har nogle regler som man kunne mene var uretfærdige (frimurerne, Fætter BR Club). De troende homoseksuelle kan jo for så vidt bare oprette en gren af kristendommen, hvor homeseksualitet er fuld tilladelig.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Personligt er jeg lidt ligeglad med om homoseksuelle kan blive gift i kirken eller ej. Men jeg mener at det er en beslutning kirken selv må afgøre. Jeg tror ikke på gud på den måde kirken definerer det på og skulle jeg gå hen og blive gift i en kirken vil det udelukkende blive fordi min kommende kone ønsker det. For mig betyder det ikke noget.


    Jeg ser kirken som en klub med nogle regler. Der er mange andre klubber som har nogle regler som man kunne mene var uretfærdige (frimurerne, Fætter BR Club). De troende homoseksuelle kan jo for så vidt bare oprette en gren af kristendommen, hvor homeseksualitet er fuld tilladelig.


    Anders


    Det handler vel i bund og grund ikke om tro, men om at have de samme rettigheder som alle andre. Ellers skulle ateister med hang til traditioner og romantik også selv oprette deres egen "kirke".

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dasjap
    Det handler vel i bund og grund ikke om tro, men om at have de samme rettigheder som alle andre. Ellers skulle ateister med hang til traditioner og romantik også selv oprette deres egen "kirke".


    Syntes det i bund og grund handler om tro, spørgsmålet er jo ikke om homoseksuelle skal ha' lov til at blive gift, som de selvfølgelig skal, men om de må i kirken og hvis var kirken imod (som den jo ikke er) så er det vel kirken som må bestemme som herrer i eget hus.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard
    Min mening er at i Danmark gælder Danmarks love og selvfølgelige skal de have samme rettigheder som os i det danske samfund, men kirken er ikke et demokratisk samfund. Kirken bygger på bibelen, og følger dens love. Den kan man ikke bare ændre på, det er lidt ideen i religion. At gifte sig, og blive det af en præst bygger på en kristen (oprindeligt jødisk) skik, der binder en mand og kvinde sammen. Det gøres i Guds navn, og befinder man sig i kirken, følger man Guds love (bibelen).
    Jeg har intet imod at man bliver gift på rådhuset eller andre steder som homoseksuel - bare ikke i kirken, da man der følger Guds love.


    Hvis du tænker en anelse mere over den argumentation så fører det rigtigt mange ting med sig.


    Er det et krav at man følge guds "love" hvis man gifter sig i kirken? I givet fald skal det ikke være tilladt for folk der gifter sig i kirken senere at blive skilt. Man siger trods alt ja til "..til døden jer skiller" !


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups


    Syntes det i bund og grund handler om tro, spørgsmålet er jo ikke om homoseksuelle skal ha' lov til at blive gift, som de selvfølgelig skal, men om de må i kirken og hvis var kirken imod (som den jo ikke er) så er det vel kirken som må bestemme som herrer i eget hus.


    Det jeg mener er at hvis det handler om tro så skulle (som jeg tidligere har nævnt) 90% af alle ægteskaber ikke foregå i kirken. Hvor mange tror du der bliver gift i kirken som gør det i den kristne tro? Jeg tror ikke der er mange der gør det i dagens Danmark. Syntes du det er ok at gifte sig i en kirke hvis man ikke er troende?


    Og som Ebo også er inde på lever vi i et demokratisk samfund som ikke er styret af kirken, og kirken skal vel som alle andre indfinde sig under landets love og ikke være anti demokrati som det var før i tiden. Vi lever jo ikke middelalderen mere.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

    Rettet 3 gange, sidst af dasjap ().

  • reglen om at homoseksuelle ikke må giftes i kirken kommer fra inden den protestantiske kirke var opfundet, så det er mere eller mindre en katolsk skik der har siddet fast siden...


    jeg er ligeledes ateist, men uanset hvad ville jeg ikke have noget imod at homoseksuelle skulle kunne giftes i kirken.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • svarer ja da jeg mener at alle stats støttede institutioner skal være til rådighed for hele befolkningen.
    og hvis kirken vil holde på et forbud skal de give afkald på alt offentlig støtte.
    er selv ateist og på ingen måder tilhænger af en stats kirke...