Hjælp til jobansøgning

  • Hejsa :)


    Jeg skal til at søge studiejob hos flere af de større rådgivende ingeniørfirmaer og vil enormt gerne ihvertfald komme i betragtning til en studierelevant stilling.. Så har selvfølgelig skrevet en ansøgning :)


    I første omgang kunne jeg godt tænke mig nogle generelle tips.. Det er meget lang tid siden jeg har skrevet en jobansøgning, da jeg før i tiden bare har stukket næsen frem og gået lige til sagen.. Det har tilsyneladende virket indtil videre, men det tør jeg ikke denne gang hehe..


    Har hørt at man skal huske de lidt mere personlige detaljer og ikke bare fokusere på alle de kedelige fakta.. Har forsøgt lidt, men har ingen ide om hvor meget man bør gøre ud af det.. Og om det er i orden at være lidt fremme i skoene uden at virke for arrogant..


    Har skrevet et udkast, som jeg gerne vil ha læst igennem hvis der er nogen der gider.. Send mig en pm eller tilføj mig på msn, så sender jeg ansøgningen :) msn [at] karga [dot] dk


    På forhånd tak

  • Jeg vil gerne give nogle generelle råd som jeg har lært igennem det kursus jeg var på sidste måned :) Det er jo sådan at alle har hver sin måde de gerne vil have en ansøgning på, og dette er blot en form for rød streg.


    Du skal på de første fem-seks linjer sælge dig selv mest muligt, det vil gøre at du i de fleste tilfælde til have en større chance for at smidt videre i næste bunke istedet for papirskurven hvor der er 150 andre ansøgninger :).


    • Lav gerne lidt background research omkring firmaet, prøv at finde ud af hvilke værdi'er de er ude efter, f.eks. Positiv, Ambitiøs, Modig osv. og ikke mindst også, hvad firmaet står for så man ikke er helt blank hvis man kommer til samtale.
    • Ansøgningen må max fylde 1 A4 side, det samme skal dit CV helst også. ellers kan den virke uoverskuelig.
    • Brug max 3 virkemidler, hvilken f.eks. kunne være Fed skrift, understregning mm.


    Og foruden dette så har jeg lige fundet nogle gamle dokumenter der fra...


    De skriver følgende:


    Regler for ansøgning

    • Selve ansøgningen må ikke fylde mere end én A4 side (+ CV/Bilag)
    • Skal skrives som en positiv, kort, præcis historie
    • Det er en reklame for dig
    • Stavefejl ikke tilladt
    • Pas på gentagelser
    • Få en anden til at læse ansøgningen igennem
    • Kig på det overordnede design og læsevenlighed
    • Gem gerne som PDF-fil (hvis den sendes pr email selvfølgelig)


    Hvad indeholder ansøgningen

    • Kontaktoplysninger
    • Indledning/baggrund for ansøgning
    • Personlige kompetencer
    • Faglige kompetencer
    • Specielle forhold
    • Afslutning
    • Vedlagte dokumenter


    Også har jeg også lidt til CV :)


    Men der må du gerne lige skrive herinde hvis det skulle være :)


    /nitan

  • Hov glemte lige at svare :)


    Tak for svaret nitan :) har faktisk holdt mig ret godt til din vejledning, så kan godt være jeg bare skal få sendt den afsted når jeg lige får den læst igennem af en anden :)


    Tager gerne imod flere råd.. Så kan andre måske få brug for dem :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Karga
    Hov glemte lige at svare :)


    Tak for svaret nitan :) har faktisk holdt mig ret godt til din vejledning, så kan godt være jeg bare skal få sendt den afsted når jeg lige får den læst igennem af en anden :)


    Det hjælper meget på det at få andre til at læse :) for det er så dumt at sende en ansøgning hvor der mangler et ord eller et eller andet :)