Erfaring med Avelyn.com

  • Jeg vil lige dele min erfaring med Avelyn.com med jer andre, nu hvor den ikke er på forhandlerlisten. :)


    Jeg købte en mobiltelefon hos dem i sidste uge, som jeg sendte retur med det samme jeg fik den, da forseglingen var brudt og det var en forkert farve telefon + bonus tingen at det var en parallelimporteret udgave fra Tyskland, som de ikke lige havde fået skiftet til dansk. :crazyeyes: Altså nu er parallelimport fra EU jo ikke ulovligt, men kan ikke forstå hvis det er lovligt at sælge det uden at oplyse om det, da der jo er ringere garanti og RMA muligheder.


    Nå... Men der er ikke det store problemer med at få en returseddel fra chat-supporten hos Avelyn og jeg sender den retur. I dag er jeg så kommet til at tjekket adressen jeg sendte til, da Avelyn ligger i Kolding og jeg skulle sende til København. Det er så... Pc Verden... Aka... Telebazar.. :oops:


    Alle ved nok at Telebazar bare er stedet man IKKE skal handle, men problemet her er jo at jeg tror jeg har handlet hos Avelyn, men reelt er Avelyn bare en mellemhandler. Jeg var så bare så dum ikke at fatte (inden jeg købte der) at det højst sandsynlig kun er alle de "lysky" forretninger som telebazar, der sælger gennem Avelyn. :boxed:


    Men nå... Nu håber jeg bare at jeg kan får pengene retur engang først i næste uge, da jeg kan se på T&T at de fik pakken i går. Ellers er der vel ikke andet for end at jeg må starte med at på til EB eller lignende med historien :D Nogen som har andre gode forslag til hvordan man presser virksomheder til at give penge retur? :))


    EDIT: Wuhuu! Så blev jeg lige til en tre-stjernet salami med denne post :crazyeyes:

  • Du har jo ret til at sende varen retur inden 14 dage (hvis jeg husker reglerne korrekt) og få pengene tilbage. Er varen sendt retur for at få en ny vare, der er i orden eller for at få pengene tilbage?


    Men i hvertfald skal du da lige vente og se tiden lidt an. De skal jo også have en chance for at bringe situationen i orden.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Hehe... Ja jeg er klar over at de lige skal have en chance for at nå at føre pengene tilbage. :D


    Varen er sendt retur for at få pengene tilbage. De kan ikke levere den vare jeg har købt... Eller troede jeg havde købt. Nemlig en dansk mobiltelefon. :roller:


    Jeg har egentlig bare været heldig på en måde, at have fået en telefon hvor deres "system" har fejlet. Deres chat-support skrev selv at de importerede telefonerne og skiftede sproget til dansk hos deres leverandør. Men specielt med Samsung telefoner er det et problem, da de har meget dårlig support på parallelimporterede varer - det skriver de også selv på deres hjemmeside. :D


    Hvis jeg ikke havde fået den inden konverteringen til dansk, så havde jeg nok ikke opdaget at den kom fra Tyskland før jeg evt. fik brug for at sende den til RMA.

  • -> Frankovic
    Jeg arbejder hos Avelyn, og vi er naturligvis kede af din oplevelse med vores shop.
    Men lige meget hvorfra vi får vores produkter, så er det os du handler med, og det er os der står for garantiforpligtelser og service.


    Med hensyn til om et produkt er parallelimporteret eller ej, så er der faktisk ikke den store forskel på telefonerne. Vi får telefonerne opdateret med dansk software inden de bliver sendt ud, så både menu og ordbog vil altid være på dansk.
    Da det jo er nødvendig at have telefonen i hånden for at opdatere dem, bryder værkstedet den originale forsegling, og efterfølgende påsætter en ny hvid forsegling. Desuden tjekker de at der er dansk lader i pakken.


    Med hensyn til RMA, så samarbejder vi kun værksteder der er autoriserede til at reparere de enkelte mærker - så det er altså ikke noget vi sidder selv og gør!


    Vi har mange forskellige leverandører til de mange forskellige produktgrupper vi har - at kalde dem lyssky er jeg helt sikker på de alle vil blive meget kede af. Vores produkter kommer både fra andre mindre webshops og fra danske distributører.


    Eftersom du ikke har skrevet tilbage på denne tråd regner jeg med at du har fået dine penge refunderet?


    Til trods for levering af en telefon der ikke levede op til dine forventninger, så håber jeg at du som helhed har været tilfreds med at handle hos os og tilfreds med vores kundeservice. :D

  • Velkommen til en lang smøre til "Avelyn.com" :D


    1) Ja, teknisk set er det Avelyn.com jeg handler med, men i virkeligheden er det jo leverandøren bagved. Hele jeres forretningsmodel er jo bygget op omkring at i kun er mellemmand.


    Helt konkret betyder det for mig:
    - Produktet sendes fra Tele Bazar (i mit tilfælde)
    - Jeg skal sende produktet retur til Tele Bazar ved problemer
    - Jeg får penge retur fra Tele Bazar
    Der hvor Avelyn.com har været inde i det, er da jeg bestilte produktet og når jeg skulle have support. Og supporten kunne ikke svare uden at kontakte Tele Bazar først og så skrive en mail tilbage til mig.


    Ulemperne for mig ved at handle hos Avelyn.com:
    - Jeg ved ikke hvem jeg reelt handler med
    - Dermed har jeg ikke mulighed for at søge på nettet og se om folk tidligere har haft problemer med forhandlen (eller leverandøren som i kalder det for)
    - Siden Avelyn.com er mellemmand, burde jeg kunne få varen til højst samme pris hos den "rigtige" forhandler / leverandør


    At Avelyn.com på papiret står for garantiforpligtelser (som i så ikke gør, da i kun skal tage imod reklamationer - det er producenten der giver garantier) og service er egentlig ligegyldigt, da RMA jo tydeligvis bliver håndteret af "leverandøren"/"den rigtige forhandler".


    2) Vi er enige om at telefonerne kan laves helt ens, ved lige at flashe dem med dansk firmware og skifte lader+manual i æsken om til dansk.


    Dog er detaljen at selv om jeg har fået en telefon som er konverteret til dansk, så har nogle af producenterne ret skrappe regler for at yde garanti. Bl.a. Samsung som var producent af den telefon jeg købte. Du kan jo evt. læse her: http://www.samsung.com/dk/supp…cePolicyWarrantyMain.html hvis du skulle være i tvivl om at der kun er "begrænset garanti" på Samsung produkter købt i udlandet. Hvad dette nøjagtigt indebærer skal jeg ikke kunne sige, men du kan vel næppe argumentere for at jeg ikke er dårligere stillet når jeg har købt en udenlandsk mobil, end jeg havde været hvis jeg havde købt en der var importeret af "den officielle importør"?


    Desuden synes jeg at man bør få oplyst at det er en parallelimporteret produkt når man køber det, da der som vist her kan være ændringer i garantien, samtidig med at man ikke støtter "den officielle importør". Det er jo "den officielle importør" som står med udgifter til fx reklame osv. og derfor kan der være forskel på telefonens pris, alt efter hvilket marked den sælges til - lige som alle andre produkter.


    3) Læs mine indlæg igen. Jeg nævner ikke noget om at i selv sidder og reparerer RMA varer. Dog kan i (Avelyn.com) jo ikke vide om det er et autoriseret værksted der foretager RMA, da det ikke er noget i håndterer overhovedet - det er jo "leverandøren" som tager sig af RMA. Det er bl.a. grunden til at jeg vil vide "hvem jeg handler med", da jeg vil kunne se deres "historie" med RMA sager.


    4) Jeg har ikke kaldt andre af jeres leverandører for "lysky" end Tele Bazar - igen, læs mine indlæg. Men jeg holder fast på at det er sandsynligt at jeres andre leverandører af er samme "kvalitet" som Tele Bazar. Hvorfor skulle en webshop sælge gennem Avelyn.com og lade jer tjene penge på at være mellemhandler, hvis de kunne sælge deres varer i eget navn fra egen hjemmeside? Hvis altså det ikke er for netop at skjule hvem det i virkeligheden er der er "leverandør".


    Angående om Tele Bazar er "lysky" eller ej så kan du jo tjekke:
    - http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article1224910.ece
    - http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article1224853.ece
    - http://www.trustpilot.dk/review/www.telebazar.dk?showall=yes


    På trustpilot, skal du så lige sortere dem fra som bare skriver "top-notch, jeg fik min telefon efter 3 dage - ingen problemer". Så vil du opdage mange som har problemer med polske, svenske, brugte og hvad ved jeg telefoner der kommer. Sammen med dem der har problemer omkring deres rabatordninger, hvor "alt bliver løst" så snart folk brokker sig på trustpilot.dk. De fleste forbrugere er jo ovenud lykkelige, fordi de tror de har gjort et kup og sparet 300-800 kr. på en mobil. Sandheden er så at det har de ikke, da de til enhver tid kan købe den lige så billigt i udlandet med deraf følgende forringet garanti. Det er jo det Tele Bazar gør for kunne sælge dem billigere end alle der kun sælger "rigtigt importerede" telefoner. Hvis de oplyste om at det er parallelimporterede telefoner, så var der jo ikke noget problem - det gør de bare ikke.


    5) Jeg har fået mine penge refunderet, ja. Men det var ikke uden problemer. Det tog mig et par forsøg med kontakt til Avelyn supporten for at få pengene for produktet. Så tog det mig yderligere en 2-3 kontakter før jeg fik penge tilbage for fragten, hvor jeg hver gang måtte fortælle "historien om den forkerte farvet, tyske telefon jeg havde fået og at jeg ikke kunne få en "rigtig dansk telefon", som jeg jo troede jeg havde købt".


    6) Som helhed har jeg overhovedet ikke været tilfreds med at handle hos Avelyn.com og jeg fraråder alle jeg snakker med at handle hos jer. Simple as that. Det kan godt være jeres supportere er flinke, men:
    - Ingen faktura eller mails om at varen var sendt (ud over den mail som autogenereres når man bestiller, hvor det ikke fremgår tydeligt om det er en "ordrebekræftigelse" eller en såkaldt "bestillingsbekræftigelse")
    - Ingen track&trace nummer da varen var sendt
    - Ingen mulighed for at se hvem den rigtige leverandør er
    - Ingen bekræftigelse på at RMA pakker er modtaget
    - Nødvendigt selv at kontakte Avelyn support flere dage efter man kan se på postdanmark.dk at pakken er kommet frem, for at høre hvad der sker (og ja, det er "ikke jeres skyld" da i jo tydeligvis ikke har noget med RMA at gøre - jeres supporter skulle ringe til "leverandøren" for at høre hvad der skete)
    - Ikke engang fragt pålagt produktets pris refunderes, uden at man selv skal kontakte Avelyn support


    Det afgørende punkt vil dog altid være jeres forretningsmodel med at være mellemhandler og "skjule" de rigtige leverandører. Det er lidt lige som at spille i lotteriet om man køber fra en "god" eller en "dårlig" leverandør. :D


    Til alle jer som har kæmpet sig igennem dette indlæg: Tag en kold øl; det trænger i nok til efter sådan en omgang. :drink:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Frankovic
    Til alle jer som har kæmpet sig igennem dette indlæg: Tag en kold øl; det trænger i nok til efter sådan en omgang. :drink:


    Tak som byder :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hej alle Avelyn købere, jeg vil bare fortælle jer, at det eneste telefonnummer på Avelyn's hjemmeside 72 44 44 44 og i KRAK ikke eksisterer! De står opført uden nogen form for kontakt oplysninger i KOB ,og der er INGEN respons på e-mail. Man får returmail med besked om, at de har modtaget ens mail, og at de vil svare inden for 1 hverdag - ja go' morgen!!! Der sker ingenting overhovedet. Jeg kan snart samle mange af den slags mails!
    Jeg købte en mobiltelefon i maj i år og allerede i juli var den ubrugelig - flere taster virkede ikke - headsettet har aldrig virket osv. Jeg sendte alt retur i original emballage med anbefalet post, hvilket de har modtaget den 08.08. som de forlangte med returseddel.
    Nøj, hvor er jeg sur over, at jeg skal til at bruge tid på forbrugerrådet og penge på en ny mobil. For jeg giver ikke op! Jeg hader svindel! Det er første og sidste gang, jeg køber elektronik på nettet. Jeg er ellers en ivrig internet-køber. Men aldrig aldrig mere garantiprodukter!

  • Trist historie. Har du prøvet deres online chat system? Det brugte jeg dengang jeg kontaktede dem.


    Men helt at holde op med at købe elektronik er måske lidt overilet. :) Vi er mange der har købt masser af elektronik online og det går for det meste smertefrit. Jeg handler personligt mest hos Proshop.dk, så dem kan jeg da anbefale hvis det er.

  • Hej igen, ja jeg har forsøgt at chatte. Men til alles oplysning er Avelyn under konkurs. Jeg har startet en klage ved forbrugerstyrelsen, da deres hjemmeside stadig kører.
    Det værste er, at man heller ikke kan komme i kontakt med deres advokat. Men deres cvrnummer er endnu aktivt - bare ærgeligt man ikke kan komme i kontakt med dem. OBS, for de kalder sig nu Aktieselskabet af 3. september 2010, og adressen er en advokat i Store Kongensgade i Kbh.
    Det er åbenbart ikke første gang de laver det nummer, for de har både kaldt sig Avelyn ApS og Avelyn A/S.
    Jeg ville ønske, at jeg kunne gøre noget for at forhindre, at andre forsøger at handle på deres hjemmeside!!! Jeg blir sgu så forarget...