Er eSport en sportsgren?

  • Nej - ikke hvis du spørger DIF, men hvad mener du?


    Både Socialdemokraterne og Venstre vil have eSport anerkendt som en sportsgren pga. de økonomiske tilskudsmuligheder det vil give, men DIF er på ingen måde enige. Formanden for DIF, Niels Nygaard har bl.a. udtalt til Ekstra Bladet:


    "Det afgørende element er for os, at det skal have noget med idræt og fysisk udfoldelse at gøre."


    Og da han bliver spurgt om man sveder mere af at spille dart eller billard end man gør ved at spille computerspil svarer han:


    "Der er alligevel en forskel i, hvad det kræver af fysik. Jeg tror nok, at dartspillere vil sige, at de skal være i ret god form."


    Jeg kan personligt ikke lade være med at grine. For mig er en af de vigtigste egenskaber i forbindelse med både dart og billard koncentration, nøjagtig som det er tilfældet med eSport. Og hvis man kigger på listen over specialforbund under DIF kan man bl.a. også se:


    • Boccia
    • Petanque
    • Minigolf
    • Stavgang
    • m.v.


    Men har Niels Nygaard ret, eller er hans synspunkt baseret på fordomme omkring computerspil?


    Deltag i afstemningen og uddyb gerne din stemme med en begrundelse herunder - det er dog sjovest at læse andres meninger hvis der er bare lidt substans i dem. Husk at holde en ordentlig tone - der er plads til alle også selvom vi ikke deler den samme mening ;)

  • Altså, synes da på en måde det er en sportsgren. Det er godt nok ikke fysisk, men man skal da alligevel træne/spille en del for at blive god til et bestemt spil. For eksempel et spil som Warcraft 3, er der professionale som spiller det 8-16 timer om dagen, for så at komme til turneringer hvor de tjener penge. Så har da stemt ja.

  • Mener helt klart det er en sportsgren, det er efterhånden så stort i udlandet så at vi ikke kan negligere det her i Danmark. Man kan bare se på de sidste "lege" der blev afholdt i Kina, der var en tilskuer mængde der kunne matche en håndbold kamp(i visse tilfælde fodbold). Så det må være på tide DIF vågner op for de nye tider.


    Kender personligt folk i den højere klasse inden for Dart og de er absolut ikke mere i form end den gennemsnitlige computer spiller:-)

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

    Rettet en gang, sidst af dasjap ().

  • Esport er klart en sportsgren og burde blive anerkendt som dette.


    Altså Peter og hans venner på 13-14 som spiller 3 timers CS om ugen er vel sport lige så vel som Martin og hans venner der spiller 3 timers fodbold.


    Og når man når op i "klasserne" bude WOW-arena, CS og alt den slags er det altså ikke nok bare lige at spille lidt samme engang om ugen eller 2 hvis man vil vinde turneringer, men der ligger mange 100/1000 timers træning bag mesterskaberne, nøjagtigt som det er med Fodbold, håndbold, dart og hvad ellers der er.


    For mig personligt har jeg spillet Q3 og CS i sin tid og for kortere tid siden WOW-arena hvor jeg personligt synes at jo mere fysisk-træning(løbe og konditionstræning kombineret med lidt styrke) Jeg dyrkede jo bedre blev jeg også til spillene da jeg blev bedre til at koncentere mig og ikke så let blev træt i hovedet eller hænderne.


    Jeg er ikke up to date med dette, men i sin tid var der da landshols i Q3 og den slags og ja der burde egentlig være DIF penge til den slags udøvere og mulighed for TeamDanmark støtte til landsholsspillerene og mulighed for forlængelse af gym (3 til 4 år) lige som der er ved alle andre atleter.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • http://www.dr.dk/nettv/update/?video={ec3b23b7-7ce5-41db-8d3f-bef0c4acf3a7}


    jeg vil da også mene at det er efterhånden sport over det her, der er sgu da folk der lever af at spille, der er mange teams der træner op til mange, velarrangeret store cups, hvor der er store sponsorer på banen og præmier er da også af en nice størrelse

    ASUS P6X58D-E + Xeon X5675 @ 4400 mHz

    MSI 1080Ti Armor OC ed

    12 gb Kingston Hyper X

    Samsung 840 Evo 120GB + WD 500 3ABYX

    28" Samsung U28D590D

    CreativeSB Audigy 4 ~ Logitech Z-2300 ~ Kingston Hyper X

    1000W Corsair ~ LianLi PC-P60 Armorsuit

  • Fordi man bruger mange timer på det og at der er mange der gør det betyder jo ikke at det er en sportsgren.


    Synes ofte det er det der bliver brugt som et argument for at det skal være en sportsgren.

  • Alle de forbund der er under DIF er vel mere eller mindre noget hvor man ikke sidder stille på en stol.


    Poker, skak, west osv. er jo heller ikke mig bekendt anerkendt af DIF som en idræt/sport?


    Og hvis man kigger på listen over forbund er der jo også mange andre sportsgrene der ikke er med, men som dyrkes verden over.


    http://www.dif.dk/OmDIF/Forsid…20i%20tal/Medlemstal.aspx


    Det betyder jo ikke at det ikke er en sport i sig selv. Det er bare ikke under DIF med den økonomiske støtte det giver.

  • Mener også det er en sport. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Jeg kunne aldrig finde på at kalde "e-sport" for en sportsgren.
    E-sport er et spil, på linje med skak, poker, billiard, etc., etc.
    Om det skal ind under DIF eller ej kan jeg ikke svare på, men det bør da klart støttes på den ene eller den anden måde.

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

  • Tror det ville hjælpe lidt på den der nørdede stereotyp af en gamer.. Måske endda også hjælpe til at børn og unge ikke bliver isolerede, fordi de har valgt en interesse indenfor computerspil.. I stedet for at dæmonisere dem og kategorisere dem som nørder, der bare sidder der og bliver fede, så kunne det være at det måske blev helt socialt acceptabelt :) nu spekulerer jeg bare, men det kunne jo være at hvis man fjernede den der stereotyp over gamers og det ikke var sådan en udskældt interesse, at de ikke følte at det blev nødt til at grave sig dybere ind i gamerverden, hvor de bliver accepterede..


    Et lille eksempel omkring WoW, hvor en knægt er begyndt at spille det og snakker om det i sin skoleklasse.. a) det er som i dag, der bliver kigget lidt skævt til det blandt ikke ligesindede og knægten søger derfor imod netop ligesindede -> knægten bliver draget længere og længere ind i spillet, fordi han føler accepten der -> han bliver netop den der stereotyp.. b) det er en accepteret interesse/"sport", på lige fod med fodbold.. Der bliver derfor ikke kigget skævt til at han har en helt almindelig interesse og han kan søge imod dem, der også er konkurrencemindede (andre sportsinteresserede) -> han får hvis man er heldig interesse for andre sportsgrene, noget med lidt motion involveret


    Vil ikke sige det er en sportsgren, der skal optages i diverse foreninger, men jeg synes sagtens at man kan gøre det til noget professionelt.. Kan ikke se hvorfor det ikke skulle være muligt at deltage i CS-stævner, ligesom det er muligt at komme til badminton-stævne, karate, you name it..


    Hvis det eneste der taler for/imod at indlemme esport i DIF, at der kan trækkes et eller andet skodstøtte ud af det, så fair med mig, hvis det er sådan vi har lavet reglerne OG den støtte lander det rette sted.. ikke bare som penge i lommen på en eller anden, men som midlet til at øge esportsinteressen/omtalen..


    Noget helt andet er, at jeg da klart gerne satte mig foran flimmeren og så en landskamp i UT04 mellem DK og UK.. Hvis det er hvad der skal til for at sådan noget kan lade sig gøre, så er jeg mere end for :D

  • Det er da ligeså meget en sport som dart. Hånd og øje koordination, koncentration, holdspil og taktik. eneste forskel er at vi bruger elektroniske remedier til at udføre det.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Yonzie
    Jeg kunne aldrig finde på at kalde "e-sport" for en sportsgren.
    E-sport er et spil, på linje med skak, poker, billiard, etc., etc.
    Om det skal ind under DIF eller ej kan jeg ikke svare på, men det bør da klart støttes på den ene eller den anden måde.


    Helt enig. Ja, jeg ved godt der er så ufatteligt mange elementer at tage hensyn til : reaktioner, nøjagtighed, taktik osv osv, og variationen inden for computerspil/gaming er ENORM - men jeg mener også at den enorme variation er et af problemerne ifht. at gøre E-sport til en sport. Hvem skal bestemme hvilke spil der kan accepteres ? skal alle spil/spillere støttes lige ? Nu er jeg tilfældigvis Rigtig rigtig god til at spille edderkop og minestryger :crazyeyes: kan jeg så hente lidt supplerende lommepenge der ? :ph34r:



    Godt nytår til jer alle :rules:

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • Men hvorfor går man efter at kunne ind under DIF?


    Har man egen parablyorganisation med foreninger og kontigenter mv?


    Hvis man har godkendte foreninger rundt om i landet, der alle er med under en hoved forening/forbund så kan man da opnå mange fordele selv uden DIF?


    Hvis man har en forening med bestyrelse, bestemmelser og formål med betalende medlemmer, og denne forening/klub er godkendt af kommunen vil man jo kunne få tilskud via børne og unge afdelingen nøjagtig som andre foreninger.


    Man skal da gå efter samme opbygning som indræts- og andre foreninger har haft i mange år. Og hvis der er børn som medlemmer så får man jo tilskud nøjagtig som idrætten får det, eller for den sags skyld en skak forening eller en golfklub.


    Håber man har taget ved lære af hvordan andre foreninger gør det. Mnage foreninger ser jo næsten ikke en krone fra DIF - pengene kommer fra kontigent og tilskud fra kommunen. Men hvis man ikke har rigtige foreninger er det nok svært - men det er da vejen frem. Alt andet vil være en fejl og jeg synes ikke jeg kan se at de har benyttet samme fremgangsmåde som alle andre foreninger.


    Det vil jo aldrig være specifikke spil der vil få tilskud - det vil være foreningerne. Men det kræver jo at de godkendte foreninger er der.

  • Sålænge Spiludbyderer og hardwareproducenter i realitenten sidder på tronen (og gevinsten)indenfor gaming. så er det vel deres interesse og deres opgave at løfte og støtte gaming til det niveau de nu ønsker - derfor mener jeg helt klart at det ikke er statens opgave at støtte gaming økonomisk.

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fruitloop
    Sålænge Spiludbyderer og hardwareproducenter i realitenten sidder på tronen (og gevinsten)indenfor gaming. så er det vel deres interesse og deres opgave at løfte og støtte gaming til det niveau de nu ønsker - derfor mener jeg helt klart at det ikke er statens opgave at støtte gaming økonomisk.


    Enig, og desuden vil et tilskud fra kommunen jo også være til foreningen og dens virke, og ikke så medlemmerne kan sidde og tjene på at spille. Det samme vil det være under DIF, som alligevel ikke giver den støtte til de fleste foreninger, men giver støtte til et hovedforbund. Foreningerne betaler som sagt for at være med og det gør medlemmerne jo også.


  • Mon ikke det er fordi at når DIF har det under sine vinger så er det møj nemmere at få tilskud.
    Det har altid været sådan. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo


    Mon ikke det er fordi at når DIF har det under sine vinger så er det møj nemmere at få tilskud.
    Det har altid været sådan. :)


    Tilskudet fra kommunen har da intet med DIF at gøre? Denne afgørelse ligger i børne og unge udvalget, og bestemmes ud fra fastsatte rammer.

  • Tror man er nød tid at fastslå hvad 'sport' helt præcist indebærer. Er det bare en konkurrence inde for et forudbestem regelsæt, eller skal der også fysisk aktivitet ind over det, hvilket mange ser som en del af definitionen.


    Om E-sport skal med i DIF eller ej, tror jeg vil være lidt som at skyde sig selv i foden, det er vel en forkortelse for 'Dansk Idræts Forbund', hvor ordet 'idræt' helt konkret indebærer fysisk aktivitet, samtidigt syntes jeg også det er forkert at dart osv. er på listen, da det slet ikke har noget med idræt og gøre.


    Idræt og sport ses ofte i den samme sammenhæng, og jeg tror godt man kan udnytte den relation som et argument for at E-sport kan komme ind i varmen.
    Sportsgrene der går ind over idræt er gymnastik, fodbold, skiløb bl. mange der indeholder fysisk udfoldelse.
    Men 'sportsgrene' går også indover dart, minigolf mfl. og de kan ikke gå ind under den betegnelse af idræt, men de går åbenbart stadig ind for at være en 'sport'.


    Derved må man kunne konkluderer at sport er et vidt begreb, hvilket ikke nødvendigvis indebære større fysisk aktivitet ved praktisering af sporten.
    Om det kræver god form og træning op til en kamp har ikke den store indflydelse, og det er også en smagssag og man ønsker at blive ligesom ham den fede i South Park WoW afsnittet, eller man går i centeret får at holde sig fit.


    Uanset hvad indebærer E-sport ikke i sig selv nogen form får fysisk træning, men jeg vil godt mene at man kan argumenterer for at det er en sport, men en idrætsgren bliver det aldrig og derved burde det heller ikke optages i DIF.

  • Syntes absolut ikke det er en sport. Sport er jo lig bevægelse.


    I kan jo selv læse definitionen af sport her: http://www.google.dk/search?hl…ion&ct=title&ved=0CAoQkAE

  • Et sted er det joen sport fordi man konkurrer og træner. Det kunne jeg godt se mig enig i.


    Men set i lyset af danske børn bliver federe og federe, mindre motorisk bevægelige og krops kontrollerende, - ja så synes jeg faktisk ikke man bør anerkende det, nuvel flere af de anerkendte spotsgrene træner ikke kropper super meget, men de skali hvertfald ud og være sociale for at gå til det - ja der er også Lan party, men dem er der dæmme også mange som ikk går til!


    Jeg tror problemet ved At anerkende det som sport er mange ville acceptere det og sige "jeg spiller pc" og droppe de andre sportsgrene!
    Vi er nød til at se lidt nøgternt på det og fedme, for lidt bevægelse og dårli motorikken er hverdag for danske børn, og jeg tror ikke det vil gavne dem at "anerkende" computerspillene som sport!