Snydt på ebay/paypal

  • Her op til jul er jeg så heldig at være blevet snydt på ebay for første gang.


    Købte d. 16. december for 4500kr en brugt Intel Core i7 975EE CPU af en sælger fra england. Sælgeren havde 99%+ positiv feedback på over 100 handler, og betalingen foregik via paypal (med buyers protection) så følte mig forholdsvis sikker.


    Imidlertid har sælgeren i stedet for CPU'en valgt at sende mig et postkort. Ved nærmere granskning viser det sig at sælger ikke har solgt noget et par måneder, og at han den 16. december pludselig har sat +20 ting til salg, herunder nye iphones, Geforce 295 kort og 975EE CPU'er.


    Af disse er der nu kommet feedback fra 8 andre købere (fra england) der ligesom mig modtog et postkort i stedet for varen.


    Efter at have undersøgt tingene nærmere viser det sig samtidig at brugeren (der er fra UK) har en tysk email adresse. Så jeg antager at det der er sket er at hans konto er blevet hacked (fx en trojan der opfanger ebay password) og at denne hacker har ændret password/e-mail/kontooplysninger på paypal for at score nogle hurtige penge. Dette antager jeg på baggrund af hans tidligere positive feedback.


    Anyways nu hvor jeg er begyndt at nærundersøge paypals "buyers protection" begynder jeg at blive lidt usikker på hvor godt jeg egentlig står.


    På paypal/ebay er der masser af overskrifter der skriver man er 100% sikker som køber hvis man ikke modtager sin vare, men nærlæser man buyers protection kan man bl.a. erfare at det at få overført penge tilbage som køber er betinget af at der er penge på sælgers konto. Hvis mine antagelser er korrekt så er de penge rippet hvorfor jeg ikke nødvendigvis kan få "reimbursement".


    Samtidig læser jeg en dom fra østre landret på forbrug.dk der beskriver at en gut der har købt virtuelle penge i et spil (EVE online) for +100.000kr ikke kan få sine penge tilbage trods han har betalt med paypal via hans kreditkort. Moralen synes at være at paypal ved at levere virtuelle penge ("paypal-konto-penge") har overholdt deres del af aftalen. Dog er køb af virtuelle ydelser imod paypals betingelser modsat mit køb.


    Anyways, for at skære ind til benet. Er der nogen der har erfaring med som købere at blive snydt på ebay fordi de ikke modtager en vare? Og om hvor godt (eller skidt) paypals "buyers protection" egentlig fungerer?


    Troede faktisk jeg var ganske sikker hvis jeg brugte et VISA kort igennem en sælger på ebay der tilbyder buyers protection fra paypal, men nu er jeg pludselig kommet i tvivl.

  • Du skal i hvertfald starte med at oprette en "unrecieved item dispute" på paypal. - Det er sådan det fungere, hvis man skal have sine penge retur.


    Så har sælger x antal dage til at svare, og hvis der så ikke svares kører sagen videre.


    Ang. den positive feedback, har du tjekket, hvad der er solgt i det 100+ positive? Min onkel prøvede nemlig noget lignende, det var en sælger med 100-200 positive handler, "fint tænker han" og købte en rimelig dyr cykel ved manden (ca. 7500kr), - den kom bare aldrig. Han gik så feedbacken igennem og fandt ud af de 100-200 postive handler var for "nips ting" (billige ting 10-100kr), dette var gjrot bevidst for at virke reel før han begyndte at snyde folk ved salg af dyre cykler (han snød en 10-20 andre).


    Min onkel fik sine penge igen igennem paypal, ,men du kan også få dem tilbage igennem banken er jeg sikker på da du har lavet en dankort betaling til paypal.

  • Det er rigtigt at du er ret meget fucked ift. at lave en chargeback på dit kort. Det eneste du kan er at lave en paypal dispute.

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af TheOriginalTB
    Har oplevet det samme, fik alle mine penge igen af PayPal. Du skal gøre et krav (claim) overfor Paypal, de vil sæ forsøge at etablere en kommunikation mellem sælger og køber for at afklare hvor der er opstået bøvl. Paypal afgører så hvem der har ret :) Sådan frit fra hovedet husket..


    Ved du om Paypal fik pengene fra sælger eller om de selv dækkede?

  • Det kan godt være at det bliver et hyr at få pengene tilbage fra paypal, men prøv det alligevel.


    Hvis de ikke vil trække pengene tilbage, så går du bare ned i din bank og får dem til at gøre det! Idet du har betalt med visa kan det sagtens lade sig gøre. Grunden til at jeg skriver at du skal starte med at gå igennem paypal er, at de godt kan blive lidt "gnavne" hvis du selv får banken til at trække pengene tilbage.


    Det bliver IKKE et problem at få pengene via din egen bank, du skal bare skrive under på en "tro og love" erklæring.


    /ask

  • Jeg blev snydt for en QX9650. Forlangte at få mine penge igen, efter den md sælger havde til at forklare sig fik jeg mine penge eígen, hver en kr.
    Bare skriv til paypal og lav et claim. Og skriv endelig hvis du får nyt om hvordan det går. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Tænkte jeg lige ville give en lille update på sagen:


    Sælger har ikke svaret på paypals frist i forbindelse med "disputter" hvorfor sagen automatisk bliver afgjort i min (og de andre der er blevet snydt) favør.


    Imidlertid har jeg fået en mail fra paypal hvor de skriver at jeg ikke får det fulde beløb da der simpelthen ikke er penge nok på sælgers konto. Normalt ville jeg klage over dette igennem banken jf. hele diskussionen om charge-back og den nye lovgivning der trådte i kraft pr. november 2009 men da det drejer sig om lidt under 200kr jeg ikke får tilbage så har jeg valgt at det ikke er balladen værd.


    Men denne tråd er måske god som en lille påmindelse på at man ikke er sikker bare fordi man køber igennem paypal og bruger VISA kort.


  • Næ men man er en lille smule bedre bedre sikret i forhold til en bankoverførsel ;)


    Men godt at høre at du i det mindste fik nogle af pengene tilbage. Det er da bedre end ingenting.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af sortiarius
    Men denne tråd er måske god som en lille påmindelse på at man ikke er sikker bare fordi man køber igennem paypal og bruger VISA kort.


    Jo du er, hvis du går til din bank får du resten tilbage (måske med ballade fra Paypals side til følge).


    Denne sikkerhed har du _altid_ med betalinger via betalingskort. Ved bankoverførsel derimod er det i praksis en foræring og der er intet at gøre.


    /ask


  • Korrekt, få banken til at hive det hele hjem. paypal brokker nok men du skal se du får dem.
    Rasmus: Ja mon ikke, ved bankoverførsel er man total lost. :boxed:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate


  • Det er faktisk ikke rigtigt.


    Der har været en sag som Nordea har kørt igennem retssystemet omkring Paypal.


    Her vandt Nordea og de var her med ikke forpligtet til at dække tabet da det er sket via Paypal, som også ses som værende en financiel virksomhed og en "mellemmand".


    Forbrugerombudsmanden frarådede efterfølgende at man brugte Paypal og lignende services.


    http://www.forbrugerombudsmand…/Pressemeddelelser/epenge

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pinky


    Det er faktisk ikke rigtigt.
    ........


    http://www.forbrugerombudsmand…/Pressemeddelelser/epenge


    Den var faktisk ny for mig. Kender flere der har fået sine penge igen. Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om den sag, da der kan være et par ting der er anderledes end alm. køb.


    De fleste steder hvor man spiller på nettet sættes pengene først ind på ens paypal-konto, hvorefter man herfra betaler for spil, dette er en del anderledes end når der betales for vare via paypal, idet her har pengene aldrig været på din paypal konto, men paypal fungerer kun som formidler af kreditkort-betalingen. Dette kan godt være en væsentlig forskel! Man kan f.eks i dette tilfælde godt betale via paypal uden at have en konto der.


    /ask

  • Hvordan kan man betale med Paypal uden at have en konot der?


    Mig bekendt skal man da oprettes og indtaste adresse, kortnummer osv. ?


    Paypal er da altid formidler.


    Paypal trækker fra din konto og overfører der efter beløbet minus et gebyr til den der skal have pengene.


  • Det er vidst muligt at betale med Visa igennem Paypal uden konto, mener jeg hvertfald jeg har set engang..

  • Forkellen ligger i at ved spil betaler du ikke normalt penge direkte fra et kreditkort-træk og til spiludbyderen, men overføre penge til din paypal-konto og betaler så pengene videre derfra.


    Det sagen drejer sig om er så vidt jeg kan læse et sådan tilfælde, og der har du fået den ydelse du har betalt for (overførsel af penge til din paypal-konto).


    Når du køber vare via paypal overføres pengene ikke først til din konto for at du derefter skal ind på paypalkontoen og betale derfra, her overføres pengene "direkte" til sælger (minus sælgers gebyr).


    Hos nogle firmaer kan du også betale direkte med dit kort ind på en andens konto uden selv at have en paypal-konto, læs f.eks her:
    https://www.paypal.com/dk/cgi-…standard-overview-outside


    En lignende løsning (hvis det ikke er denne) bruges på http://dealextreme.com/ hvor du betaler via paypal uden at have en paypalkonto selv.


    /ask