kørsel uden kørekort

  • Hejsa , har lige et spørgsmål :) ..


    Hvis min ven kører en bil uden kørerkort , og jeg sidde i bilen og har kørekort (MEn har måske fået for meget og drikke og ikk kan køre) Og vi blir stoppet af politiet, kan det så gå ud over mit kørerkort?

  • i din bil?


    ikke at jeg tror det gør nogen forskel, føreren af bilen er føreren af bilen. det kan der vist ikk laves om på, jeg er overbevist om det ikk kan gå ud over dit kørekort, når det så er sagt så ville jeg sgu personligt aldrig sætte mig ind i en bil der bliver kørt af en uden kørekort.


    men hvis i nu vælger at gøre det alligevel, skal din ven så lige være obs. på at der venter ham en ordentlig bøde for at køre bil uden kørekort og desuden kan han risikere at hans muglighed at tage et kørekort bliver udskudt med nogle år.


    og jeg vil absolut ikke anbefale at i udfører det stunt du beskriver..


    EDIT: men thumbs up på at du ikke selv vil køre når du er for stiv til det. :9xo

  • Hmm godt spørgsmål.. Ikke umiddelbart smart, men fair nok hvis alternativet er at du kører stiv..


    Men jeg ser et problem i at politiet nok godt kan regne sig frem til at du ved hvad der foregår, hvis i bliver taget i det.. hvis de ser dit kørekort og nummerplade kan de se du er ejeren og så kan man godt lægge to og to sammen, specielt hvis du er lidt småpåvirket og så kan du muligvis (rent gætteri) godt stilles til regnskab for at lade din ven køre bil uden kørekort..

  • Jeg mener at kunne huske der forholder sig sådan, at hvis du låner din bil ud har du et ansvar for, at personen har kørekort.


    Du kan få en bøde, hvis personen ikke har kørekort. - Mener jeg at kunne huske.


    Desuden tror jeg du skal satse på dit forsikringselskab vil nægte at betale skaden, hvis uheldet er ude og du har lånt din bil en uden kørekort.

  • Nøgleordene er ... hvem ejer bilen


    Hvis du er ejer, så sigtes du for at have overladt føringen til en person, der ikke lovligt kunne føre køretøjet jf. færdselsloven § 65. Hvis du ikke ejer bilen, ja så er du en fri mand.


    § 65. Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra politiet oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.
    Stk. 2. Ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed over et motordrevet køretøj, må ikke overlade føringen til en person, der ikke lovligt kan føre køretøjet.

  • At spekulere i at begå ulovligheder alt efter, hvor stor straffen er finder jeg moralsk forkastelig. Det er squ ikke meget anderledes end at lave et indbrud eller selv køre spritkørsel. Er I ikke i stand til at køre selv så tag bus/tog/taxa eller find et sted at overnatte.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    At spekulere i at begå ulovligheder alt efter, hvor stor straffen er finder jeg moralsk forkastelig. Det er squ ikke meget anderledes end at lave et indbrud eller selv køre spritkørsel. Er I ikke i stand til at køre selv så tag bus/tog/taxa eller find et sted at overnatte.


    Anders


    :goodpost:


    Enig!!!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa
    Hmm godt spørgsmål.. Ikke umiddelbart smart, men fair nok hvis alternativet er at du kører stiv..


    Men jeg ser et problem i at politiet nok godt kan regne sig frem til at du ved hvad der foregår, hvis i bliver taget i det.. hvis de ser dit kørekort og nummerplade kan de se du er ejeren og så kan man godt lægge to og to sammen, specielt hvis du er lidt småpåvirket og så kan du muligvis (rent gætteri) godt stilles til regnskab for at lade din ven køre bil uden kørekort..


    Fair nok at bryde loven hvis man er stiv? Sejt! Tror bare ikke den holder i retten... Og holder stadig på, at hvis man ikke har kørekort, så skal man ikke køre.


    Man kan jo bare tage bussen - og er det for sent til det, så en taxa.

  • der er lige en ting, hvis personen nu har kørekort, men bare ikke har det med så må han/hun godt køre men skal bare kunne bevise/overbevise over for politiet at han/hun har et derhjemme eller andet steds, også plejer de som regel at følge en til dørs det sted man har det...


    dette kan kun gøres ÉN gang ellers er der bøde.


    ikke en lille regel jeg selv har fundet på, men den er faktisk god nok :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BPM
    der er lige en ting, hvis personen nu har kørekort, men bare ikke har det med så må han/hun godt køre men skal bare kunne bevise/overbevise over for politiet at han/hun har et derhjemme eller andet steds, også plejer de som regel at følge en til dørs det sted man har det...


    dette kan kun gøres ÉN gang ellers er der bøde.


    ikke en lille regel jeg selv har fundet på, men den er faktisk god nok :)


    Hvor i himlens navn har du dog læst det henne ?


    Det var en solid gang vrøvl :) det er helt op til den enkelte betjent, hvordan han håndterer sådan en situation. Nogle vil gøre som du beskriver, men der bliver delt en pæn slat bøder ud for ikke at have kørekortet på sig under kørslen, og så er det ligemeget om det ligger hjemme i skuffen.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Happy^


    Fair nok at bryde loven hvis man er stiv? Sejt! Tror bare ikke den holder i retten... Og holder stadig på, at hvis man ikke har kørekort, så skal man ikke køre.


    Man kan jo bare tage bussen - og er det for sent til det, så en taxa.


    Nemlig.. Jeg gider satme ikke blive kørt ned igen.
    Hvis man er fuld eller ikke har kørekort, så tag den offentlige transport eller en taxa.


    Hvis man er voksen nok til at drikke, er man satme også voksen nok til at tænke sig om.


    Det er på ingen måde fair at bryde loven "bare fordi" man lige vil køre ens fulde kammerat hjem.
    Det er ulovligt, og jeg håber sgu næsten i bliver stoppet.
    Så det sagt. :)

  • Som andre skriver, lad bilen stå og tag en taxa eller en bus.
    Ikke nogen god ide at køre hverken som fuld eller uden bevis.
    :$

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BPM
    der er lige en ting, hvis personen nu har kørekort, men bare ikke har det med så må han/hun godt køre men skal bare kunne bevise/overbevise over for politiet at han/hun har et derhjemme eller andet steds, også plejer de som regel at følge en til dørs det sted man har det...


    dette kan kun gøres ÉN gang ellers er der bøde.


    ikke en lille regel jeg selv har fundet på, men den er faktisk god nok :)


    Som Woqini skriver, så passer den vidst ikke helt.
    En af gangene hvor jeg er blevet nappet, lå mit kort 500m fra hvor jeg blev stoppet, i en lastbil jeg lige havde kørt rundt i, men der var ingen kære mor. 500 ekstra i bødekassen..

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Tak for svarenen :) Lidt delte meninger , men sån er det jo ...


    Som vi alle ved er det ikk koret der kører bilen , Kender mennesker der har kørt rundt uden kørekort i 10 år uden og være involveret i nogen uheld eller lavet nogen skade på andre måder, når der sagt kender jeg også folk som har haft kørekort i 10 år , og kører i deres 5 bil pga skader som de SELV har været delvis skyldig i ...


    MEn lad det nu ligge,


    Tilbage til min histore : Ham jeg ville har ladet køre havde lige dumbet køreprøven udelukket pga den køresagkyndige syns han trak for sent ud , og bilen bagved var "tvunget" til at sænke farten ...
    Så helt uerfaren var han ikke, ville bare ikke låne ham bilen hvis det kostede MIG kortet:


    God weekend :cheers:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Happy^


    Fair nok at bryde loven hvis man er stiv? Sejt! Tror bare ikke den holder i retten... Og holder stadig på, at hvis man ikke har kørekort, så skal man ikke køre.


    Man kan jo bare tage bussen - og er det for sent til det, så en taxa.


    Har ikke sagt det er i orden at bryde loven, det jeg mener er at hvis alternativet er spirituskørsel, så er det vel bedre at lade en anden køre..


    Vi kan jo ikke styre om de tager bussen, så er det da bedre at de ikke er stive bag rattet..

  • Jeg kan godt følge dig i, at du mener det er bedre at lade en ædru køre bilen frem for en der er beruset.
    Men fair er det nu ikke.
    Det er stadig ulovligt, og skal og bør ikke finde sted.


    Selvfølgelige er der billister der har kørt flere år uden kørekort uden en eneste skade,
    men derfor er det stadig ikke hverken fair, OK eller lovligt.


    Ham der kørte mig ned i januar har, efter hvad jeg har fået oplyst være billist i mange mange år.
    Så ja, billister med kørekort kører også galt.


    Men jeg bliver nød til at pointere min mening..

    - En billist som har kørekort og kører galt, eller kører nogen ned kan diskuteres hvorvidt det er "fair". Dumt er det.
    Ulovligt er det selvfølgelig også at køre nogen ned.
    Men det kommer jo helt an på hvordan det er sket.


    - En billist som IKKE har kørekort og køre perfekt uden skader eller noget, er og bliver IKKE OK og selvfølgelig IKKE lovligt.


    - En billist som IKKE har kørekort, eller en billist der har kørekort, men kører i beruset tilstand, og kører galt,
    eller kører nogen ned burde have tænkt sig om, og jeg vil håbe vedkomne skal leve
    resten af deres dage med en meget meget dårlig smag i munden, og at det bringer stof til eftertanke.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af urbananen


    Som Woqini skriver, så passer den vidst ikke helt.
    En af gangene hvor jeg er blevet nappet, lå mit kort 500m fra hvor jeg blev stoppet, i en lastbil jeg lige havde kørt rundt i, men der var ingen kære mor. 500 ekstra i bødekassen..


    Quote

    Hvor i himlens navn har du dog læst det henne ? Det var en solid gang vrøvl Smile det er helt op til den enkelte betjent, hvordan han håndterer sådan en situation. Nogle vil gøre som du beskriver, men der bliver delt en pæn slat bøder ud for ikke at have kørekortet på sig under kørslen, og så er det ligemeget om det ligger hjemme i skuffen.



    tja har skam selv lært det ved en helt almindelig teori time når man skal have kørekort og flere af de såkaldte lærere derinde har skam godkendt den og jeg har endda spurgt min gamle genbo som er betjent og nogle af hans kollegaer og de har sagt god for den så det skam ikk vrøvl jeg har hørt, når endda flere fagmænd siger god for det syntes jeg den er fin nok :)

  • Det er stadig noget forbandet vrøvl, og det passer ikke.


    Der er ikke nogen praksis og/eller cirkulærer der fortæller politiet at de ikke skal give bøder i de sager, så kunne man jo ligeså godt afskaffe den sidste del af paragraffen.


    § 56. Motorkøretøj må kun føres af en person, der har erhvervet kørekort. Føreren skal under kørslen have kørekortet hos sig og skal på forlangende vise det til politiet.


    Din kørelærer burde nok finde noget andet at lave. At fortælle det til sine elever er helt ude i skoven.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BPM




    tja har skam selv lært det ved en helt almindelig teori time når man skal have kørekort og flere af de såkaldte lærere derinde har skam godkendt den og jeg har endda spurgt min gamle genbo som er betjent og nogle af hans kollegaer og de har sagt god for den så det skam ikk vrøvl jeg har hørt, når endda flere fagmænd siger god for det syntes jeg den er fin nok :)


    Jeg tror nu heller ikke den passer. Det kan godt være at det er den generelle holdning blandt betjente og jeg har da også hørt flere der har snakket sig fra den, men rent juridisk kan man få bøde første gang så det kommer helt an på betjenten og vedkommendes humør.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------