Forstand på basguitar?

  • Dav. Har lige et "lillet" spørgsmål ang. nodelæsning og hvordan det skal spilles på bas.


    Jeg spiller Regndans af Danseorkestret, eller prøver så godt jeg nu kan. Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvordan noderne skal læses. Her er et billede af de to første dele..


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/112009/regndans_big_thumb.JPG]


    I sangen kan man høre, at for hver anden fjerdels node (undskyld hvis udtrykkene er forkerte) der kommer, spilles tre toner. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvor jeg kan læse i noderne, hvilke toner det er.


    Sangen kan findes her forresten:


    http://www.youtube.com/watch?v=3urgAc0Npyc&feature=related


    Hjælp! :)


    Hvis det er alt for uforståeligt, så ville det være super, hvis en eller anden kunne guide mig på msn eller lignende.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard
    Jeg spiller selv trommer, så kender kun trommenoder.


    Jeg har dog spillet sammen med en del basister :)


    Men ser man ikke bare tonerne ud fra noderne, og så spiller man selv en rytme?


    Tjoh. Det gør man som regel. Men min musiklærer viste mig noget andet.


    Der spilles en tone på bas på disse punkter (ca):


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/112009/regndans2_big_thumb.JPG]


    Og det er ikke noderne under de røde prikker der spilles...

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Det er højest sandsynligt tre-klangen i de akorder der står over noderne der spilles. Alternativt kan det også bare være grundtonen i akorden.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Det er højest sandsynligt tre-klangen i de akorder der står over noderne der spilles. Alternativt kan det også bare være grundtonen i akorden.


    /ask


    Det der med tre-klangen lyder meget rigtigt? :ohmy: Hvad er det for noget? Er det bare de to næste toner efter akkorden? E - F - G og sådan? :D

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

    Rettet en gang, sidst af Spixe ().

  • Jeg er ked af at sige det, men hvis du selv vil finde ud af det (uden "bas-noder") så bliver du nødt til at lære lidt musik-teori. En basal kendskab til hvordan akkorder er bygget op er nok rimeligt essentiel.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Jeg er ked af at sige det, men hvis du selv vil finde ud af det (uden "bas-noder") så bliver du nødt til at lære lidt musik-teori. En basal kendskab til hvordan akkorder er bygget op er nok rimeligt essentiel.


    /ask


    Det er vel rigtigt nok. Men min musiklære ved nogenlunde, hvor meget jeg ved om musik og noder. Og han viste mig det her hurtigt, før vi sluttede sidst. Så tror nu ikke han har vist mig noget, jeg ikke burde kunne lære ret hurtigt.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maleficus
    Spørg inde på Aages forum.


    Det vil jeg gøre :) Tak. Har allerede spurgt på musik.dk, men intet svar derinde.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Akkorderne over noderne er grundtonerne.
    Afhængig af hvor god du er til at spille kan du bruge skalaerne til at udbygge dem.


    Jeg spiller selv bas og kan da godt gi dig et par tricks. Jeg spiller sjældent efter noder og alt det der, jeg bruger grundakkorderne og så freestyler jeg den til det lyder som jeg vil have det, men nu har jeg også spillet musik i mange år, det gør det lidt lettere.


    Du bør lære skalaerne, jeg kan godt finde lidt materiale til dig hvis det er.
    Hvor meget spilleerfaring har du?

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Grus
    Akkorderne over noderne er grundtonerne.
    Afhængig af hvor god du er til at spille kan du bruge skalaerne til at udbygge dem.


    Jeg spiller selv bas og kan da godt gi dig et par tricks. Jeg spiller sjældent efter noder og alt det der, jeg bruger grundakkorderne og så freestyler jeg den til det lyder som jeg vil have det, men nu har jeg også spillet musik i mange år, det gør det lidt lettere.


    Du bør lære skalaerne, jeg kan godt finde lidt materiale til dig hvis det er.
    Hvor meget spilleerfaring har du?


    Du må meget gerne finde lidt materiale på de der skalaer og det :D


    Og ang. erfaring.. Den er lidt begrænset. Har aldrig rigtigt gået til musik, har selv lært alt hvad jeg ved. Jeg kan læse noder og sådan og det er vel det :P

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB