Er du HSP?

  • Hey.
    Er du HSP?


    Mellem 15 og 20 % af alle danskere er fra fødslen særligt sensitive mennesker (også kendt som HSP - højt sensitiv person). Deres nervesystem bearbejder alle stimuli mere dybt end gennemsnittet. Derfor er de ofte kreative, begavede, dybsindige og har stor indlevelsesevne.


    Test dig selv:
    http://www.sensitiv.dk/test_din_sensitivitet.6


    læs mere her:
    http://www.sensitiv.dk/


    lidt viden om HSP:


    HSP er et personlighedstræk, som har forskellig status i forskellige kulturer og miljøer. De fleste særligt sensitive prioriterer visdom, fordybelse og næstekærlighed højt. I omgivelser hvor den slags dyder ikke bliver værdsat – og hvor man skal "bruge albuerne" - kan særligt sensitive mennesker let føle sig forkerte. Følelser af at være anderledes og udenfor i forhold til andre – eller bedre og mere begavede end andre – kan gå helt tilbage til den tidlige barndom.
    Vigtigt at udtrykke talenter


    Særligt sensitive mennesker fungerer bedst, når de husker, at de har talenter og udtrykker dem. Så føler de sig mindre forkerte og mindre specielle. De trives især godt inden for områder som kunst, design, forskning, undervisning, formidling, metodeudvikling, religion, spiritualitet eller arbejde med sundhed og omsorg. Mange særligt sensitive trives også med at være selvstændige, fordi det giver mere frirum til at være alene og planlægge dagsskemaet på en måde, der forebygger overstimulation.

  • Jeg svarede ja til en god del af dem, så der er nok noget at hente der :crazyeyes:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • tjah nogle ting kunne man godt nikke genkendende til...


    især:
    På travle dage har jeg behov for at trække mig tilbage, til sengen eller et mørkt værelse eller et andet sted, hvor jeg kan få noget privatliv og blive fri for stimulering.


    Det er altid godt at komme hjem og plante sig foran skærmen efter en lang da på jobbet :D

  • Kan nikke genkendende til de fleste punkter, og taget beskrivelsen i første indlæg i betragtning sammen med min dagligdag så kan jeg vist godt svare ja uden at blinke. :ph34r:

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Jeg svarede nej, men jeg tror måske godt jeg kunne være en smule, men ikke i udpræget grad.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Tjaah, det er da meget godt ramt det jeg har læst indtil videre.. Ikke noget jeg lige umiddelbart har tænkt over :P men min moar siger altid jeg er helt speciel :)) Savner en "Ja, åbenbart.." svarmulighed


    Jeg måtte forresten nikke genkendende til dette: Når jeg er nødt til at konkurrere eller til at blive iagttaget, mens jeg udfører en opgave, bliver jeg så nervøs eller usikker, at jeg klarer mig meget dårligere, end jeg ellers ville have gjort.


    Voldsomt irriterende egentlig.. jeg KAN bare ikke skrive/lave noget når nogen står og glor på skærmen bag mig.. Desuden er jeg pissedårligt konkurrencemenneske :P

  • hehe :) interessante resultater! en nogenlunde lige fordeling..



    her er lidt mere om HSP:


    "At være Høj Sensitiv betyder, at en person er mere sensitiv overfor indtryk som omgiver ham/hende end de fleste andre mennesker.
    Denne sensitivitet kan findes på en masse forskellige områder, såsom arbejde, sociale forhold eller i et travlt miljø.
    Stimula som musik, dufte el. høje lyde kan have stor effekt på en Høj Sensitiv Person.


    Almindeligvis har sensitive mennesker en meget stærkere føling med hvad der sker i deres omgivelser.
    De føler spændinger mellem mennesker, grupper og atmosfæren som omgiver dem. De har tilbøjelighed til at trække sig tilbage for en stund eller for at sove for at finde ro.



    Er HSP en sygdom?


    Nej, HSP er ikke en sygdom. Det er en intolerance, som viser sig ved et nervøst nervesystem, som er overstimuleret af alle de
    indtryk og energier som omgiver den sensitive person.



    Så længe man ikke er klar over sin Høj Sensitivitet kan man have tilbøjelighed til kun at fokusere på de "negative" sider af HSP.
    Når man først bliver opmærksom på sin egen sensitivitet og begynder at give det plads i ens liv vil man opdage, at det er mere en gave end et problem.
    Det vil give plads til forståelse, indsigt, varme følelser og kreativitet. Det vil endvidere give plads til omsorg og kærlighed, som kan
    føre til visdom og større forståelse af ens sensitivitet.


    Det kan føles som at komme hjem til det sted, hvor du altid har været!"



    Aaahh, den sidste linje lyder dejlig ikke sandt ? ^^


    Jeg er selv HSP og fandt ud af det i fredags :) mange brikker falder pludselig på plads! håber at det samme sker for jer som har svaret ja :)

  • Jeg tør vist godt svare ja - anede ikke at der var noget der hed sådan. Det her indlæg har stillet min "diagnose". Jeg har vist HSP++


    Har egentlig altid bare følt at jeg var en del anderledes/underlig i forhold til mine omgivelser.

  • Efter denne selvtest kan jeg så sige at hvis det er sandt så er jeg særligt sensitiv :S
    Ramte i hvert fald 12 rigtige, og 2-3 af dem er noget jeg har det rigtig svært med, og nok også bliver irriteret over..
    "Når jeg er nødt til at konkurrere eller til at blive iagttaget, mens jeg udfører en opgave, bliver jeg så nervøs eller usikker, at jeg klarer mig meget dårligere, end jeg ellers ville have gjort."
    Sådan har jeg det lige præcis!! muntlige eksamner er jo helt umuligt for mig, møde nye mennesker, for mig også til at svede og føle mig super utilpads og usikker.. :(



    "Jeg prioriterer det højt at indrette mit liv, så jeg undgår rystende eller overvældende situationer."
    Sådan gør jeg med hver enkel, så sent som i lørdags da jeg skulle holde fødselsdag, ja, jeg gør alt hvad jeg kan for ikke var i "centrum" svært..


    "Andre menneskers stemninger påvirker mig."
    Ja det siger sig selv, hvis dem jeg holder af eller ser i hverdagen er nede, så er jeg nede uden tvivl, og ikke meget kan få mig op og stå igen :/ troede jeg dog bare var almindelig "care" for mine nærmeste..

  • ifølge testen, så er jeg åbenbart HSP


    Mange af spørgsmålene kunne jeg virkelig nikke genkendende til...


    Men det forklarer nok også at jeg ikke kan klare at hænge ud på en travl bar/diskotek... koncerter kan dog gå an, så længe det er udendørs.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200