2x Bilbatterier

  • Hej


    Er det muligt at montere to bilbatterier i en bil uafhængigt af hinanden, dog det de begge oplade når bilen køre.


    Den ene batteri skal bruges til lygter / radio og tænding af bilen


    Den anden skal tilsluttes en 1000W omformer + anlæg, og da jeg høre musik selv om bilen er slukket skal jeg kunne tænde den igen :D


    Nå men kan det lade sig gøre?


    Og bilen jeg snakker om er en Toyota carina 1995

  • Ja, det er ikke noget problem. Man skal "bare" tilslutte det på en sådan måde, at det først oplader hovedbatteriet, og derefter det andet.
    Bliver ofte brugt når folk har et stort anlæg i bilen, sammen med en kondensator.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af urbananen
    Ja, det er ikke noget problem. Man skal "bare" tilslutte det på en sådan måde, at det først oplader hovedbatteriet, og derefter det andet.
    Bliver ofte brugt når folk har et stort anlæg i bilen, sammen med en kondensator.


    Sæt et ordentligt relæ imellem, som kan holde til at koble de to batterier til og fra. Og find den ledning hvor der først kommer noget strøm på når motoren er igang og den lader, sådan så de først vil blive koblet sammen når den kan forsyne sig selv med strøm igen.


    Kondensator er både godt og skidt. De kan give en lidt højere effekt fra sig, men det er kun lige en enkelt gang, forstærkeren forstætter med at spille, og kondensatoren vil også lades igen, og det er der kun batteriet til at gøre. Så det vil resultere i at både forstærker og kondenstor trækker på batteriet på samme tid. Med mange digitale forstærkere står der endda i manualen at man ikke må have en kondensator på, da en digital oftest er mere følsom over for spændingsfald end en almindelig klasse a/b

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af bld


    Sæt et ordentligt relæ imellem, som kan holde til at koble de to batterier til og fra. Og find den ledning hvor der først kommer noget strøm på når motoren er igang og den lader, sådan så de først vil blive koblet sammen når den kan forsyne sig selv med strøm igen.


    Kondensator er både godt og skidt. De kan give en lidt højere effekt fra sig, men det er kun lige en enkelt gang, forstærkeren forstætter med at spille, og kondensatoren vil også lades igen, og det er der kun batteriet til at gøre. Så det vil resultere i at både forstærker og kondenstor trækker på batteriet på samme tid. Med mange digitale forstærkere står der endda i manualen at man ikke må have en kondensator på, da en digital oftest er mere følsom over for spændingsfald end en almindelig klasse a/b


    Men nu er kondensatoren jo nemlig til at forhindre spændingsfald, men du har ret i at kondensatoren kan gøre skade hvis batteriet/ledningsforbindelser ikke er ordenlige.


    Husk, det er mega vigtigt at du sætter et ordenligt relæ imellem de 2 batterier, de kan købes i hifi klubben(150 Ampere), og husk at være meget omhyggelig med stel forbindelsen, specielt den fra dit batteri til stel i motorrummet, den betyder meget, og man har en tendens til at glemme den. :)

    Canon EOS 400D
    Canon BG E3
    Canon EF-S 18-55 (Kit) + EW-60C
    Canon EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM + EW-78BII
    Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM
    Canon Speedlite 430 EX
    Canon 0C-E3 Off-Camera Shoe Cord
    SanDisk Extreme III 2Gb + SanDisk Extreme III 4Gb

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af MeTriC


    Men nu er kondensatoren jo nemlig til at forhindre spændingsfald, men du har ret i at kondensatoren kan gøre skade hvis batteriet/ledningsforbindelser ikke er ordenlige.


    Husk, det er mega vigtigt at du sætter et ordenligt relæ imellem de 2 batterier, de kan købes i hifi klubben(150 Ampere), og husk at være meget omhyggelig med stel forbindelsen, specielt den fra dit batteri til stel i motorrummet, den betyder meget, og man har en tendens til at glemme den. :)

    Både ja og nej, det bliver bare fladet mere ud, så spændingen falder lidt mindre, men tilgengæld længere tid. Efter som batteriet både fortsat skal forsyne forstærkeren, og så kondensatoren oven i.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af bld

    Både ja og nej, det bliver bare fladet mere ud, så spændingen falder lidt mindre, men tilgengæld længere tid. Efter som batteriet både fortsat skal forsyne forstærkeren, og så kondensatoren oven i.


    Ja, batteriet skal "forsyne" begge dele, men derfor bruger du jo ikke mere effekt, du laver bare et "mellem" lager i kondensatoren, som kan afgive sin effekt noget hurtiger end et batteri, så derfor får du ikke de spændingsfald med en kondensator som du ville få kun med batteri, håber du kan følge mig.

    Canon EOS 400D
    Canon BG E3
    Canon EF-S 18-55 (Kit) + EW-60C
    Canon EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM + EW-78BII
    Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM
    Canon Speedlite 430 EX
    Canon 0C-E3 Off-Camera Shoe Cord
    SanDisk Extreme III 2Gb + SanDisk Extreme III 4Gb

  • Hej igen


    Så har jeg fået alt monteret men købte en 500W omformer, og mine højtaler spiller 3 gange så lavt i bilen, nu ville jeg høre kan det være 500Ws omformer der er skyld i det eller kan det skyldes andre ting?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zaiby
    Hej igen


    Så har jeg fået alt monteret men købte en 500W omformer, og mine højtaler spiller 3 gange så lavt i bilen, nu ville jeg høre kan det være 500Ws omformer der er skyld i det eller kan det skyldes andre ting?


    Snakker vi Stue anlæg ? siden du har en 500w omformer ?.. eller snakker vi auto-hifi ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zaiby
    Stue anlæg :D


    Har du overvejet og finde en bil-cdafspiller og så nogle bilhøjtalere istedet for et stueanlæg?.. :S


    Når du omformer strømmen bruger du en del af den bare på varme så derved mister du batteritid.. Plus det ville da være mere gejl med en flot headunit og nogle nice højtalere, alt efter budget er mange headunits idag jo lavet med 4x50w og de er simple og koble til efter min mening.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho


    Har du overvejet og finde en bil-cdafspiller og så nogle bilhøjtalere istedet for et stueanlæg?.. :S


    Når du omformer strømmen bruger du en del af den bare på varme så derved mister du batteritid.. Plus det ville da være mere gejl med en flot headunit og nogle nice højtalere, alt efter budget er mange headunits idag jo lavet med 4x50w og de er simple og koble til efter min mening.. =)


    Jeg har skam cd afspiller i bilen tror den er på 4x55w og nogle gode højtaler men problemet er selve bilen den er lidt gammel så hvis man skruer for højt på cd afspilleren lyder det ad ht da hele bilen vibrere med :S


    Også høre jeg musik via ipod og med cd afspilleren skal det så ske via fm radio, så for mig kan det bedst betale sig at have sådan et anlæg også er der os en god bas :D, og kommer heller ikke til at spilde penge da jeg ikke bruger den her hjemme.


    Så hvad burde jeg prøve 1000w omformer eller sætte en forstærker imellem ipod og anlæg?


  • Hvis du gider lave en tegning af hele din opsætning med alt fra batteri til højttalere, radio osv. så skal jeg fortælle dig hvad du skal gøre.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra