Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

mandag, 20. juli 2009, 23:17


Hej

Er det muligt at montere to bilbatterier i en bil uafhængigt af hinanden, dog det de begge oplade når bilen køre.

Den ene batteri skal bruges til lygter / radio og tænding af bilen

Den anden skal tilsluttes en 1000W omformer + anlæg, og da jeg høre musik selv om bilen er slukket skal jeg kunne tænde den igen :D

Nå men kan det lade sig gøre?

Og bilen jeg snakker om er en Toyota carina 1995


2

tirsdag, 21. juli 2009, 00:12


Hey!

Mener jeg det er. En af mine makkere havde ihvertfald 2 batterier i sin bil, men er ikke klar over om den drænede det andet når den havde tappet det ene. Men anyway, du kunne jo prøve at oprette en tråd på www.bilgalleri.dk Der er helt sikkert nogen som har prøvet det.
Mvh.


3

tirsdag, 21. juli 2009, 06:10


Ja, det er ikke noget problem. Man skal "bare" tilslutte det på en sådan måde, at det først oplader hovedbatteriet, og derefter det andet.
Bliver ofte brugt når folk har et stort anlæg i bilen, sammen med en kondensator.

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx970 Strix OC, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

4

tirsdag, 21. juli 2009, 08:46


Citeret

Oprindeligt indlæg af urbananen
Ja, det er ikke noget problem. Man skal "bare" tilslutte det på en sådan måde, at det først oplader hovedbatteriet, og derefter det andet.
Bliver ofte brugt når folk har et stort anlæg i bilen, sammen med en kondensator.

Sæt et ordentligt relæ imellem, som kan holde til at koble de to batterier til og fra. Og find den ledning hvor der først kommer noget strøm på når motoren er igang og den lader, sådan så de først vil blive koblet sammen når den kan forsyne sig selv med strøm igen.

Kondensator er både godt og skidt. De kan give en lidt højere effekt fra sig, men det er kun lige en enkelt gang, forstærkeren forstætter med at spille, og kondensatoren vil også lades igen, og det er der kun batteriet til at gøre. Så det vil resultere i at både forstærker og kondenstor trækker på batteriet på samme tid. Med mange digitale forstærkere står der endda i manualen at man ikke må have en kondensator på, da en digital oftest er mere følsom over for spændingsfald end en almindelig klasse a/b


5

tirsdag, 21. juli 2009, 09:14


Citeret

Oprindeligt indlæg af bld

Citeret

Oprindeligt indlæg af urbananen
Ja, det er ikke noget problem. Man skal "bare" tilslutte det på en sådan måde, at det først oplader hovedbatteriet, og derefter det andet.
Bliver ofte brugt når folk har et stort anlæg i bilen, sammen med en kondensator.

Sæt et ordentligt relæ imellem, som kan holde til at koble de to batterier til og fra. Og find den ledning hvor der først kommer noget strøm på når motoren er igang og den lader, sådan så de først vil blive koblet sammen når den kan forsyne sig selv med strøm igen.

Kondensator er både godt og skidt. De kan give en lidt højere effekt fra sig, men det er kun lige en enkelt gang, forstærkeren forstætter med at spille, og kondensatoren vil også lades igen, og det er der kun batteriet til at gøre. Så det vil resultere i at både forstærker og kondenstor trækker på batteriet på samme tid. Med mange digitale forstærkere står der endda i manualen at man ikke må have en kondensator på, da en digital oftest er mere følsom over for spændingsfald end en almindelig klasse a/b


Men nu er kondensatoren jo nemlig til at forhindre spændingsfald, men du har ret i at kondensatoren kan gøre skade hvis batteriet/ledningsforbindelser ikke er ordenlige.

Husk, det er mega vigtigt at du sætter et ordenligt relæ imellem de 2 batterier, de kan købes i hifi klubben(150 Ampere), og husk at være meget omhyggelig med stel forbindelsen, specielt den fra dit batteri til stel i motorrummet, den betyder meget, og man har en tendens til at glemme den. :)

Canon EOS 400D
Canon BG E3
Canon EF-S 18-55 (Kit) + EW-60C
Canon EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM + EW-78BII
Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM
Canon Speedlite 430 EX
Canon 0C-E3 Off-Camera Shoe Cord
SanDisk Extreme III 2Gb + SanDisk Extreme III 4Gb

6

tirsdag, 21. juli 2009, 09:47


Citeret

Oprindeligt indlæg af MeTriC

Citeret

Oprindeligt indlæg af bld

Citeret

Oprindeligt indlæg af urbananen
Ja, det er ikke noget problem. Man skal "bare" tilslutte det på en sådan måde, at det først oplader hovedbatteriet, og derefter det andet.
Bliver ofte brugt når folk har et stort anlæg i bilen, sammen med en kondensator.

Sæt et ordentligt relæ imellem, som kan holde til at koble de to batterier til og fra. Og find den ledning hvor der først kommer noget strøm på når motoren er igang og den lader, sådan så de først vil blive koblet sammen når den kan forsyne sig selv med strøm igen.

Kondensator er både godt og skidt. De kan give en lidt højere effekt fra sig, men det er kun lige en enkelt gang, forstærkeren forstætter med at spille, og kondensatoren vil også lades igen, og det er der kun batteriet til at gøre. Så det vil resultere i at både forstærker og kondenstor trækker på batteriet på samme tid. Med mange digitale forstærkere står der endda i manualen at man ikke må have en kondensator på, da en digital oftest er mere følsom over for spændingsfald end en almindelig klasse a/b


Men nu er kondensatoren jo nemlig til at forhindre spændingsfald, men du har ret i at kondensatoren kan gøre skade hvis batteriet/ledningsforbindelser ikke er ordenlige.

Husk, det er mega vigtigt at du sætter et ordenligt relæ imellem de 2 batterier, de kan købes i hifi klubben(150 Ampere), og husk at være meget omhyggelig med stel forbindelsen, specielt den fra dit batteri til stel i motorrummet, den betyder meget, og man har en tendens til at glemme den. :)
Både ja og nej, det bliver bare fladet mere ud, så spændingen falder lidt mindre, men tilgengæld længere tid. Efter som batteriet både fortsat skal forsyne forstærkeren, og så kondensatoren oven i.


7

tirsdag, 21. juli 2009, 10:30


Okai mange tak for besvarelserne jeg prøver at se hvad der sker


8

onsdag, 22. juli 2009, 12:48


Citeret

Oprindeligt indlæg af bld

Citeret

Oprindeligt indlæg af MeTriC

Citeret

Oprindeligt indlæg af bld

Citeret

Oprindeligt indlæg af urbananen
Ja, det er ikke noget problem. Man skal "bare" tilslutte det på en sådan måde, at det først oplader hovedbatteriet, og derefter det andet.
Bliver ofte brugt når folk har et stort anlæg i bilen, sammen med en kondensator.

Sæt et ordentligt relæ imellem, som kan holde til at koble de to batterier til og fra. Og find den ledning hvor der først kommer noget strøm på når motoren er igang og den lader, sådan så de først vil blive koblet sammen når den kan forsyne sig selv med strøm igen.

Kondensator er både godt og skidt. De kan give en lidt højere effekt fra sig, men det er kun lige en enkelt gang, forstærkeren forstætter med at spille, og kondensatoren vil også lades igen, og det er der kun batteriet til at gøre. Så det vil resultere i at både forstærker og kondenstor trækker på batteriet på samme tid. Med mange digitale forstærkere står der endda i manualen at man ikke må have en kondensator på, da en digital oftest er mere følsom over for spændingsfald end en almindelig klasse a/b


Men nu er kondensatoren jo nemlig til at forhindre spændingsfald, men du har ret i at kondensatoren kan gøre skade hvis batteriet/ledningsforbindelser ikke er ordenlige.

Husk, det er mega vigtigt at du sætter et ordenligt relæ imellem de 2 batterier, de kan købes i hifi klubben(150 Ampere), og husk at være meget omhyggelig med stel forbindelsen, specielt den fra dit batteri til stel i motorrummet, den betyder meget, og man har en tendens til at glemme den. :)
Både ja og nej, det bliver bare fladet mere ud, så spændingen falder lidt mindre, men tilgengæld længere tid. Efter som batteriet både fortsat skal forsyne forstærkeren, og så kondensatoren oven i.


Ja, batteriet skal "forsyne" begge dele, men derfor bruger du jo ikke mere effekt, du laver bare et "mellem" lager i kondensatoren, som kan afgive sin effekt noget hurtiger end et batteri, så derfor får du ikke de spændingsfald med en kondensator som du ville få kun med batteri, håber du kan følge mig.

Canon EOS 400D
Canon BG E3
Canon EF-S 18-55 (Kit) + EW-60C
Canon EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM + EW-78BII
Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM
Canon Speedlite 430 EX
Canon 0C-E3 Off-Camera Shoe Cord
SanDisk Extreme III 2Gb + SanDisk Extreme III 4Gb

9

mandag, 10. august 2009, 23:35


Hej igen

Så har jeg fået alt monteret men købte en 500W omformer, og mine højtaler spiller 3 gange så lavt i bilen, nu ville jeg høre kan det være 500Ws omformer der er skyld i det eller kan det skyldes andre ting?


10

tirsdag, 11. august 2009, 09:14


Citeret

Oprindeligt indlæg af Zaiby
Hej igen

Så har jeg fået alt monteret men købte en 500W omformer, og mine højtaler spiller 3 gange så lavt i bilen, nu ville jeg høre kan det være 500Ws omformer der er skyld i det eller kan det skyldes andre ting?


Snakker vi Stue anlæg ? siden du har en 500w omformer ?.. eller snakker vi auto-hifi ?


12

tirsdag, 11. august 2009, 23:50


Citeret

Oprindeligt indlæg af Zaiby
Stue anlæg :D


Har du overvejet og finde en bil-cdafspiller og så nogle bilhøjtalere istedet for et stueanlæg?.. :S

Når du omformer strømmen bruger du en del af den bare på varme så derved mister du batteritid.. Plus det ville da være mere gejl med en flot headunit og nogle nice højtalere, alt efter budget er mange headunits idag jo lavet med 4x50w og de er simple og koble til efter min mening.. =)

If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P

Asus Maximus III Gene
I7 - 860@4Ghz Corsair H70
Gainward GTX470
Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
Creative SB X-Fi XtremeMusic
OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

13

onsdag, 12. august 2009, 11:39


Citeret

Oprindeligt indlæg af PsyCho

Citeret

Oprindeligt indlæg af Zaiby
Stue anlæg :D


Har du overvejet og finde en bil-cdafspiller og så nogle bilhøjtalere istedet for et stueanlæg?.. :S

Når du omformer strømmen bruger du en del af den bare på varme så derved mister du batteritid.. Plus det ville da være mere gejl med en flot headunit og nogle nice højtalere, alt efter budget er mange headunits idag jo lavet med 4x50w og de er simple og koble til efter min mening.. =)


Jeg har skam cd afspiller i bilen tror den er på 4x55w og nogle gode højtaler men problemet er selve bilen den er lidt gammel så hvis man skruer for højt på cd afspilleren lyder det ad ht da hele bilen vibrere med :S

Også høre jeg musik via ipod og med cd afspilleren skal det så ske via fm radio, så for mig kan det bedst betale sig at have sådan et anlæg også er der os en god bas :D, og kommer heller ikke til at spilde penge da jeg ikke bruger den her hjemme.

Så hvad burde jeg prøve 1000w omformer eller sætte en forstærker imellem ipod og anlæg?


14

torsdag, 13. august 2009, 00:52


Citeret

Oprindeligt indlæg af Zaiby

Citeret

Oprindeligt indlæg af PsyCho

Citeret

Oprindeligt indlæg af Zaiby
Stue anlæg :D


Har du overvejet og finde en bil-cdafspiller og så nogle bilhøjtalere istedet for et stueanlæg?.. :S

Når du omformer strømmen bruger du en del af den bare på varme så derved mister du batteritid.. Plus det ville da være mere gejl med en flot headunit og nogle nice højtalere, alt efter budget er mange headunits idag jo lavet med 4x50w og de er simple og koble til efter min mening.. =)


Jeg har skam cd afspiller i bilen tror den er på 4x55w og nogle gode højtaler men problemet er selve bilen den er lidt gammel så hvis man skruer for højt på cd afspilleren lyder det ad ht da hele bilen vibrere med :S

Også høre jeg musik via ipod og med cd afspilleren skal det så ske via fm radio, så for mig kan det bedst betale sig at have sådan et anlæg også er der os en god bas :D, og kommer heller ikke til at spilde penge da jeg ikke bruger den her hjemme.

Så hvad burde jeg prøve 1000w omformer eller sætte en forstærker imellem ipod og anlæg?

Hvis du gider lave en tegning af hele din opsætning med alt fra batteri til højttalere, radio osv. så skal jeg fortælle dig hvad du skal gøre.

CPU i7-4790k
MB ASRock Z97 Pro4
GFX Asus GTX770
RAM Kingston HyperX Fury 16GB
SSD Samsung 840 Evo 250GB
PSU Corsair RM550

15

fredag, 14. august 2009, 12:00


ca. sådan her for anlæg

http://i32.tinypic.com/2q0vki9.jpg

og cd afspiller:

http://i28.tinypic.com/f2q78k.jpg

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Zaiby" (14.08.2009, 12:03)


16

lørdag, 15. august 2009, 19:32


Citeret

Oprindeligt indlæg af Zaiby
ca. sådan her for anlæg

http://i32.tinypic.com/2q0vki9.jpg

og cd afspiller:

http://i28.tinypic.com/f2q78k.jpg


No offence, men.. HAHAHAHAHA :D


17

søndag, 16. august 2009, 15:00


Citeret

Oprindeligt indlæg af Zaiby
ca. sådan her for anlæg

http://i32.tinypic.com/2q0vki9.jpg

og cd afspiller:

http://i28.tinypic.com/f2q78k.jpg


Forstår jeg dig ret at det er en hifi forstærker til stuen du har stoppet i?

CPU i7-4790k
MB ASRock Z97 Pro4
GFX Asus GTX770
RAM Kingston HyperX Fury 16GB
SSD Samsung 840 Evo 250GB
PSU Corsair RM550


QNAP TS-453mini 8 GB

QNAP er endnu engang vendt tilbage til Tweak.dk redaktionen, og denne gang med en noget kun anderledes 4-bays
Læs Mere

Rocket League PS4

Fodbold med biler i en arena! Holder det? Svaret er et overbevisende JA! Forestil dig at du putter Mario Kart,
Læs Mere

Gigabyte Z97P-D3

Vi skal i dag have kigget på et budgetvenligt Z97 bundkort fra Gigabyte, som byder på nogle fine midrange komp
Læs Mere

SafeHome Wireless Surveillance Fixed HD kamera

Vi hopper for en kort stund tilbage i bunken af forbrugerelektronik, når vi i dag skal kigge på noget, der kan
Læs Mere

AeroCool GT-RS

Vi skal i denne test stifte bekendtskab med et kube kabinet fra producenten AeroCool - nærmere betegnet deres
Læs Mere

Antec ISK110 VESA micro kabinet

Er du også en af dem, der godt kan lide at bygge små computere og være med på den nyeste trend? Så kan dagens
Læs Mere

ASUSTOR AS-5004T

Endnu en ASUSTOR NAS server har fundet vej til Tweak.dk redaktionen, og vi skal i denne omgang have et kig på
Læs Mere

Argon Audio Stream 2

I en tid med DAB-radioer og trådløs streaming af musik kan vi alle få brug for udstyret, der kan koble vores m
Læs Mere

NVIDIA tilbagekalder mange Shield Tablets

NVIDIA lancerede deres første Android tablet med det fængende navn Shield, og med den lovede de os kræfter, so
Læs Mere

USA vil bygge verdens første exascale supercomputer

Det huer ikke amerikanerne, at de for år tilbage blev overhalet af Kina i forhold til at have verdens kraftigs
Læs Mere

Rygte: Så meget kommer ny Galaxy S6 edge Plus til at koste

Samsung holder den 13. august et presseevent, hvor det forventes, at vi får første kig på deres nye Galaxy S6
Læs Mere

Windows 10 Installationsguide: Løs problemet med fejlkode 80240020

Rundt omkring på Facebook og diverse internetforums har vi læst os til, at mange støder på en fejlkode 8024002
Læs Mere

Konkurrence: Vind med Tweak.dk og Razer

Så blev vi færdige med Silverstone konkurrencen, og derved er vi nu klar til at sætte gang i endnu en konkurre
Læs Mere

Windows 10 Solitare kommer med reklame

Microsoft har givet 7-Kabalen en ordentlig overhaling i Windows 10 med nye game modes og in-game achievements,
Læs Mere

OnePlus 2 opnår stor salgssucces allerede inden lancering

At OnePlus 2 er hypet, og at der er rift om den kommende flagship killer, er der vist ingen, som kan være i tv
Læs Mere

Sådan kan du få en gratis Tesla Model X

Hvis du har kigget lystent efter en Tesla og i særdeleshed den nye Model X SUV, så har du nu muligheden for at
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.