forhindring af identitets tyveri

  • jeg er blevet gjort opmærksom på at en del personfølsomme oplysninger bl.a. cpr nummer og adresser florerer på nettet via div lister. som kriminelle kan købe sig til.
    Det var journalister fra DR som laver programmet testen som ringede til mig. og de havde fundet det igennem deres research til programmet.


    nogen der ved hvad man kan gøre for at forhindre at oplysningerne bliver brugt til at fx oprette bank kontier eller købe ting i mit navn?
    er der et sted man kan henvende sig? jeg var nede ved det lokale politi og de stod nærmest bare og kløede sig i nakken g vidste ingenting.


    og man kan vel ikke gå på cpr registret og få lavet sit cpr nummer om eller hva?

  • Well hvis man skal stjæle en identitet, så er der altid behov for at få omdirrigeret din post. Dette gøres normalt når man er på ferie, fordi folk skriver at de er på ferie på facebook bla. Så hvis du tager længere tid på ferie, så hav en til at tømme posten, så er vil man kunne opdage at din post ikke ankommer. Dog har PostDK strammet op på reglerne for at få flyttet ens post, men det er stadigvæk muligt at gøre.


    En anden sikker ting at gøre, lav så meget så muligt online og brug E-boks og de andre steder til at modtage vigtig post. Det vil gøre det besværligere for, at stjæle noget post fra dig.
    Desuden i disse "svære" tider, er det ikke altid helt nemt at få oprettet et Mastercard f.eks. Hvis det lykkedes så er krediten lavere end for bare et par år siden.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

    Rettet 2 gange, sidst af dkwolf ().

  • master card er ikke mere sikkert end et visa kort som sådan du kan også få sat en kredit grænse på dit visa kort og der er alligevel en grænse på 20.000 kr per 30 løbene dage den er dog kun 15.000 på master card...



    identitet tyveri kan også forgå på den måde man opretter en postboks med de oplysninger man har fået fra den liste man har købt sig til.. der efter opretter man en bankkonto i en anden bank en den "målet" er kunde i får lavet et lån og et kontokort master card visa what ever og så køber man ellers bare ind og får det hele leveret til sin post boks hvis man vælger et offer med en god sund økonomi kan man rimeligt nemt låne en del penge man kan også tage alle de her "hurtig lån" du ved med 20-30% i rente... jeg lavede lige en lille testjeg står i lære som kok så har ikke den vilde indkomst men jeg ville kunne låne 250.000 på de forskellige sites flere af dem ville gerne låne mig både 25.000 og helt op til 40.000kr uden sikkerhed så hvad kan man så ikke få som en 2 indkomst famile...



    jeg tror jeg skifter karriere der er sq penge i det pjat :D


  • Du kan hvertfald få en lang ferie i villa gitterly, That´s for sure. :boxed:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo


    Du kan hvertfald få en lang ferie i villa gitterly, That´s for sure. :boxed:


    tjaaah... ikke hvis man passer godt på med det ;)


    identitetssvindel er ganske vidst noget skidt, men grundreglen er at man ikke skal give sit CPR nummer til nogen over nettet eller telefonen. det er såre simpelt.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • meget muligt at grundreglen siger at man ikke skal smide det ind på nettet. meeen det er dælme ved at være svært at undgå det. fx har jeg lige været på kursus. og gæt hvad. for at tage den afsluttende examen skal man ligge logge ind på nettet ved hjælp af sit cpr nummer.
    og qxl og div teleselvskaber bruger ens cpr til at validere at man nu er den man er.
    så det begynder at blive svært hvis man ikke vil leve i en kasse med kobbertråd rundt om og som er tempest sikret for at beskytte sig selv

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bit Phreak
    meget muligt at grundreglen siger at man ikke skal smide det ind på nettet. meeen det er dælme ved at være svært at undgå det. fx har jeg lige været på kursus. og gæt hvad. for at tage den afsluttende examen skal man ligge logge ind på nettet ved hjælp af sit cpr nummer.
    og qxl og div teleselvskaber bruger ens cpr til at validere at man nu er den man er.
    så det begynder at blive svært hvis man ikke vil leve i en kasse med kobbertråd rundt om og som er tempest sikret for at beskytte sig selv


    yeah :)


    Men hele grund regelen er vel egentlig: Gør ikke noget dumt online

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2