tdc TLF -> fiber TLF spørgsmål

  • davs


    Jeg skifter om få dage fastnet telefon udbyder ( tdc -> fiberflex )


    Telefon signalet kommer herefter ud af fiberboxen istedet for telefonstikket i væggen.


    MEEEN jeg vil jo RIGTIG gerne bruge alle mine gamle telefonstik stadigvæk.


    1. Kan jeg bare trække tlfkabel fra fiberbox -> gammelt tlfstik? Vil der så være hul igennem i alle andre stik i huset???


    2. En elektriker jeg kender mente at jeg skulle sige til TDC at deres kabel ude fra vejen skulle frakobles fysisk da det ellers stadig kunne forstyrre signalet i mine "gamle" tlf stik - ka det passe??


    mvh


    Christian

  • Det vil være muligt hvis du i sin tid har haft en tekniker installation (det der hedder en AB sløjfe).


    Hvis du har denne så vil du have et "hoved" stik som kommer ude fra vejen, men som ikke er forbundet til resten af dine telefon stik. Ved siden af dette sidder selve AB sløjfen, som er et RJ11 multistik, denne forbinder du blot til telefon udgangen på det udstyr du nu får og tadaa. Telefoner i hele hytten virker.


    Man har typisk altid fået en AB sløjfe, hvis man har haft tekniker opsat ADSL eller ISDN.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Du kan bestille tdc til at lave et telekap stik hvor du så med en adapter kan tilslutte din fiberbox så du har telefoni i dine andre stik. Og da der alligevel skal betales ved kasse 1 for at få teknikeren ud, så vil det være lige så nemt at få lavet det med det samme.

  • I dag har jeg så skiftet udbyder!


    Fik aldrig kontaktet en tekniker - men har blot ført tlfkabel fra fiberbox -> "gammel" tlfstik og så var der hul igennem alle steder i huset.


    Så for en gangs skyld var det bar plug and play :)

  • Du skal så bare være opmærksom på at du sender din klartone ind på Centralen, og at hvis der opstår en kabel fejl på den strækning som gør at du får støj på telefonen eller hvis der sker en kortslutning så du ikke kan bruge telefonen så er du ikke berettiget til at få rettet den kabelfejl medmindrer du vil betale for det.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af snow
    Du skal så bare være opmærksom på at du sender din klartone ind på Centralen, og at hvis der opstår en kabel fejl på den strækning som gør at du får støj på telefonen eller hvis der sker en kortslutning så du ikke kan bruge telefonen så er du ikke berettiget til at få rettet den kabelfejl medmindrer du vil betale for det.


    Hm, hvis der er opsat et KAP-stik sender han vel bare det "nye" signal ud på det par som er trukket rundt lokalt i huset

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis


    Hm, hvis der er opsat et KAP-stik sender han vel bare det "nye" signal ud på det par som er trukket rundt lokalt i huset


    Hvis der er opsat kap stik og han tager et alm. kabel med rj11 stik sender han klartonen tilbage til centralen, i et kap stik er ben 1 og 4 installationen i huset og ben 2 og 3 linien fra centralen.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af snow


    Hvis der er opsat kap stik og han tager et alm. kabel med rj11 stik sender han klartonen tilbage til centralen, i et kap stik er ben 1 og 4 installationen i huset og ben 2 og 3 linien fra centralen.


    http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/kapstik.php


    Når du melder din tlf-linie fra hos TDC(fx) så sørger de også for at forbindelsen til centralen bliver afbrudt, det fik vi hvertfald at vide. Stod i samme situation, og hos os virker det, dog efter en del makværk med rj11 kablet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis


    http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/kapstik.php


    Når du melder din tlf-linie fra hos TDC(fx) så sørger de også for at forbindelsen til centralen bliver afbrudt, det fik vi hvertfald at vide. Stod i samme situation, og hos os virker det, dog efter en del makværk med rj11 kablet.


    Ja men selvom de kobler udstyret fra på centralen så er du stadig forbundet til kablet i jorden hvor der stadig kan ske fejl. Og så passer den beskrivelse i dit link på et KAP stik ikke, linien fra centralen kommer stadig på ben 2 og 3 og installationen går videre på 1 og 4, hvorfor det er beskrevet med ben 2 til 5 forstår jeg ikke da der kun er 4 ben i et KAP stik.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af snow


    Ja men selvom de kobler udstyret fra på centralen så er du stadig forbundet til kablet i jorden hvor der stadig kan ske fejl. Og så passer den beskrivelse i dit link på et KAP stik ikke, linien fra centralen kommer stadig på ben 2 og 3 og installationen går videre på 1 og 4, hvorfor det er beskrevet med ben 2 til 5 forstår jeg ikke da der kun er 4 ben i et KAP stik.


    Nu er det lang tid siden jeg har haft åbnet et KAP-stik, men jeg mener nu også at de pins hedder 2-3-4-5 , og at signalet udefra kommer ind på 3-4 når RJ stikket er sat i. Så skal der bare etableres et rj-11 kabel fra fiberboksen til kap-stikket på pin 2 og 5.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis


    Nu er det lang tid siden jeg har haft åbnet et KAP-stik, men jeg mener nu også at de pins hedder 2-3-4-5 , og at signalet udefra kommer ind på 3-4 når RJ stikket er sat i. Så skal der bare etableres et rj-11 kabel fra fiberboksen til kap-stikket på pin 2 og 5.


    Det hjælper at være vågen når man kigger på tingene, tegningen passer vist meget godt :)
    men der er stadig kun 4 ben i rj11, det eneste vi diskuterer her er vist bare om det hedder 1-4 eller 2-5 ;)

  • du kan jo selv frakoble tdc kabler ind til huset, vi har sådan en lille rund grå ting sidden ude for ved sokklen hvor deres telefon on internet går ind i huset, der kan du frakobler deres skidt...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af NiEn
    du kan jo selv frakoble tdc kabler ind til huset, vi har sådan en lille rund grå ting sidden ude for ved sokklen hvor deres telefon on internet går ind i huset, der kan du frakobler deres skidt...


    Det må du ikke :) (Hvis jeg tror den lille grå ting du beskriver er det som jeg tror det er) Det er monopolskillepunktet

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis


    Det må du ikke :) (Hvis jeg tror den lille grå ting du beskriver er det som jeg tror det er) Det er monopolskillepunktet


    okay, vidste ikke at det var forbudt. men det var da en mulighed...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af NiEn


    okay, vidste ikke at det var forbudt. men det var da en mulighed...


    Det er nemlig ikke en mulighed, da det er ulovligt eftersom det ikke er beboerens ejendom :)