Nyt styresystem og garanti?

  • Hey.


    Jeg har lige et spørgsmål som jeg ikke kan finde ud hvor hører til (måske software?).


    Min kæreste har en Eee PC 1000H med linux.
    Den har de seneste par måneder begyndt at opføre sig mere og mere underligt, bl.a vil touchpadden ikke registrere et 'klik' og man skal pludselig logge sig manuelt på netværket istedet for automatisk, som det var før.


    Jeg tænkte på at installere Windows på den i stedet for, så jeg bedre kan give hende support, da jeg intet ved om linux. Der følger nogen CD'er med windows-drivere med til computeren, så det burde være ret ligetil. Jeg har ingen anelse om det vil hjælpe på problemerne, men det er da et forsøg værd.


    Min kæreste spørger så om det ikke vil gå ud over garantien, hvis der bliver installeret et andet styresystem på den end det den er købt med og jeg ved det faktisk ikke.
    Vil det ændre på noget med garantien? Den er under 1 år gammel.

    ASUS P5Q Pro // Intel Core2Duo E8500 @ 3,16 GHz
    6 GB RAM (2x2 Gb Mushkin PC2-8500 + 2x1 Gb CM2X1024 6400C4)
    ASUS EAH4850/HTDI PCIe, 1 GB GDDR3
    CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU
    Medusa 5.1 ProGamer Headset
    Kubuntu 10.04-64 / Win7-64 Ultimate


  • Kunne forestille mig det er et præncip sag for hver enkel forhandler.


    Så tror enlig det bedste vil være at spørge dem af...

  • jeg kender ikke lige til ASUS eee og deres opsætning, men jeg vil skyde på at der nok skal ligge en eller anden recovery partition af en art.


    Så længe du bare beholder recovery partitionen intakt burde garantien stadig gælde, men du skal ikke hænge mig op på det. Spørg hellere forhandleren OG ASUS af.... det er højst sandsynligt at ASUS har ret, men det kan betyde at forhandleren selv ikke vil reparere computeren... Men siden der følger XP drivers med, så betyder det at du kan skifte til XP uden de store problemer.


    Det jeg dog ved fra eee's er at windows IMO kører hammerlangsomt på dem... husk på det er XP jeg snakker om.
    så best case vil være at du smider Xandros ind på den igen.


    Inden du gør noget, så tjek kontrolpanelet om at der er sat noget forkert op mht. touchpad og netværksadgang.


    hvis det (trådløse net bliver ved med at slå knuder, så kan du bruge terminalen.
    Med kommandoen iwconfig får man lov til at hardcode parametre for netkortet på et lavt niveau.... så prøv at skrive "iwconfig --help" for alle de mulige parametre. Prøv så at skifte over på et andet netværk eller en anden kanal.
    Hvis terminalen siger at pågældende komponent er "busy", så er det driveren til netværkskortet der er gået i stykker (broken), og du skal så finde en ny driver enten ved at gendanne Xandros eller ved at finde den igennem repository (hvis Xandros har det) eller på ASUS' side.


    det samme kan du gøre med touchpad driveren


    EDIT: ASUS har ingen linux drivers på deres hjemmeside, så du bliver nødt til at gendanne Xandros og backuppe hendes filer uanset...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet en gang, sidst af Foxx ().

  • Det sker ikke noget ved garantien ved at man skifter styresystem. Det er hardwaren der er garanti på ikke softwaren. Problemet opstår i det øjeblik at noget ikke virker, så skal man jo være helt sikker på at det er et hardware-problem ellers kommer man selv til at hænge på regningen.


    /ask

  • Med min Eee 900 følger der en Ubuntu CD, når man installerer efter den, bliver computeren præcis sådan som da man købte den. Ved ikke om det er det samme med 1000, men det kan da være værd at tjekke? Så kan det jo være I er heldige at det bare kører igen uden at installere Xp overhovedet og uden at bøvle med drivere.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Det sker ikke noget ved garantien ved at man skifter styresystem. Det er hardwaren der er garanti på ikke softwaren. Problemet opstår i det øjeblik at noget ikke virker, så skal man jo være helt sikker på at det er et hardware-problem ellers kommer man selv til at hænge på regningen.


    /ask


    kom bare til at tænke på hvis der er en recovery partition på det købte system.


    En del af de dell og compaqs (samt min egen asus laptop) jeg har fået igennem tiderne af diverse arbejdspladser, venner osv. har jeg tit oplevet at der var en gemt recoverypartition på harddisken... Jeg har altid bare slettet dem uden at tænke på garanti osv. da maskinerne i langt de fleste tilfælde havde overstået deres garantiperioder.


    Ingen af dem har nogensinde været til rep. i den tid jeg har haft dem, da jeg altid har kunnet løse problemerne selv (for det meste en busted harddisk eller RAM klods), hvilket egentlig får mig til at tænke på om recovery partitioner har nogen indvirkning på garantien.


    Dog på computere jeg fikser for andre lader jeg altid recovery partitionen ligge (og så vidt muligt geninstallerer med recovery cd hvis det er muligt) just in case.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200