1

onsdag, 10. juni 2009, 19:47

Hey.

Har en disktion på mit work, hvor jeg mener at en lærling intet rigtig har at sige, han skal bare gøre det han får bud på at lave.

Lærlingen skal fx. lave det arbejde andre ikke gider lave, hente kage osv osv. De skal selføldig lære det de skal. Men det har altid være på de arbejdes plader jeg har arbejdet på sådan at lærlingen ikke altid lavede de vigtigeste opgaver..

Hvad mener i en lærling, laver og skal gøre mm..?

CPU: Q9450 2.66ghz OC. 3.3ghz - NorthQ Tiger Water Cooling - GFX: Zotac GTX295 - Ram: 8gb A-data, DDR800 - Bundkort: Asus P5Q Deluxe- HDD: WD Velocity 10k RPM - PSU: CoolerMaster Silent Pro M700 -Logitech Z-5500 / Z-10 Speakers.

2

onsdag, 10. juni 2009, 19:53

Det som nu er relevant for hvor langt de er nået i deres forløb. Selvfølgelig skal lærlinge også tage de tarvelige tjanser som at rydde op og andet ikke-fagligt gøjl nogle gange, men det der med at lærlingen bare skal sættes til alt det (de dovne :p) svende ikke gider, det holder ikke.

3

onsdag, 10. juni 2009, 20:15

I gamle dage var det "lort" at være lærling.
-I dag kan du bestemt kræve at blive behandlet på lige fod, hvis ikke bedre.
Du er der jo for at lære, og ikke for at opvarde de andre.
Jeg holdt bestemt hårdt på i skoven at de selv kunne hente deres øl, og file deres sav, med mindre de selvfølgelig spurgte pænt. Bare fordi man er lærling, skal man ikke lade sig rive med, med mindre man selvfølgelig ikke har noget imod det.
-Men er der en "lorte"-arbejds-opgave, skal man som lærling på lige fod med de andre jo også lave den.
Som mekaniker-lærling, kan det jo heller ikke være rigtigt at man hele tiden får opgaven "at sætte bremserør på", bare fordi det er en sur opgave, hvis man vel og mærket kan finde ud af det,

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

4

onsdag, 10. juni 2009, 20:23

Citeret

Oprindeligt indlæg af trixzion
Hey.

Har en disktion på mit work, hvor jeg mener at en lærling intet rigtig har at sige, han skal bare gøre det han får bud på at lave.

Lærlingen skal fx. lave det arbejde andre ikke gider lave, hente kage osv osv. De skal selføldig lære det de skal. Men det har altid være på de arbejdes plader jeg har arbejdet på sådan at lærlingen ikke altid lavede de vigtigeste opgaver..

du har helt ret en lærling skal bare gøre hvad de for besked på !! :boxing:

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=16838&sid=[/IMG]

5

onsdag, 10. juni 2009, 20:43

I mit erhverv er aspiranterne med til at lave alle typer arbejde ombord. De er med til alle de relevante opgaver som at sejle skibet, lave ruter, reparere pumper, skifte stempel osv men de laver også opgaver som banke rust, male o.lign. som ellers er det vi blandt andet har skibsassistenter til. Grunden er at vi skal kende alle arbejdsopgaver og ved at have dette kendskab så giver det et bedre overall indblik i arbejdet. Det er selvfølgelig ikke meningen at aspiranterne så skal banke rust i flere uger, men måske et par dage eller tre sammenlagt.
Jeg mener at det er vigtigt også at lave de mindre spændende opgaver som man måske ikke lærer det store af. Nogle skal jo gøre det. Men hvis man bliver udnyttet må man squ sige fra. Det er jo også vigtigt man laver alle de ting der er direkte relevante for studiet. Det er jo trods alt derfor man er der.

Anders

---------------------------------------------------------------
Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne
---------------------------------------------------------------

6

onsdag, 10. juni 2009, 21:56

Har lige gennemført min uddannelse som Automatik Teknikker

Har derfor lige været igennem en læretid på knap 4 år.

Og der må jeg nok siges at i starten var der meget det der kosten rundt osv. men tog jeg da hurtigt til mig og svarede igen :)

Så i og forsig synes jeg personligt at lærlinge skal behandles på ligefod endda højere da de er der for at lære noget, og ikke for at pjatte rundt og drikke kaffe dagen lang :)

7

onsdag, 10. juni 2009, 22:17

Citeret

Oprindeligt indlæg af trixzion
Hey.

Går ud fra du selv er blevet behandlet som lort da du var lærlig og så føler det er din pligt at videreføre den stenalder tradition.

En lærlig skal lave det der er relevant for hans fag, og er det noget han ikke magter må han kigge en af svendene over skulderen. Buttonline er han lærer noget.

Lærlingene hos har et ansvar på lige linie med de faglærte og der forventes også at de tager det seriøst. Men nu har vores firma heller aldrig haft en lærlig under 25...

I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Skjold" (11.06.2009, 18:54)

8

onsdag, 10. juni 2009, 22:44

Jeg blev nu behandlet fint, jeg har bare hørt i historiere om andre, hvordan og hvilke opgavere de fik.. Også bragte vi diskutionen op.

Syntes nemlig det sådan set var fair nok de tog skraldet eller lign, hvis det var sådan.. Jeg har bare altid fået afvide i min omgangs kreds at, jamen en lærlig lavede det alle de andre ikke gad. Men de skal selfølig lære det de skal.. Men det skal de nok nå på den tid det har, hvis man kigger på hvor lidt tid det laver på de såkaldte skrald opgaver.

CPU: Q9450 2.66ghz OC. 3.3ghz - NorthQ Tiger Water Cooling - GFX: Zotac GTX295 - Ram: 8gb A-data, DDR800 - Bundkort: Asus P5Q Deluxe- HDD: WD Velocity 10k RPM - PSU: CoolerMaster Silent Pro M700 -Logitech Z-5500 / Z-10 Speakers.

9

torsdag, 11. juni 2009, 08:34

det eneste svar jeg næsten har er:
De skal gøre hvad de for af vide de skal lave..
Om det så er at gøre rent eller lign.. Selvf kan det blive for meget hvis du SLET ikke laver det du udanner dig til.
Jeg var i lære, der blev jeg da sat til at lave post, tage lidt opvasken, køre efter morgenbrød osv osv.. Dog fik jeg lært det jeg skulle omkring IT :)

Erbo Entertainment
(Promotions, Video and Audio production)

www.kazi-networks.com
(Webhosting!)

Donkey Sound
(Record Label)

10

torsdag, 11. juni 2009, 17:05

Citeret

Oprindeligt indlæg af Firedog
Om det så er at gøre rent eller lign.. Selvf kan det blive for meget hvis du SLET ikke laver det du udanner dig til.
Jeg var i lære, der blev jeg da sat til at lave post, tage lidt opvasken, køre efter morgenbrød osv osv.. Dog fik jeg lært det jeg skulle omkring IT :)

præcis

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=16838&sid=[/IMG]

11

torsdag, 11. juni 2009, 19:56

Citeret

Oprindeligt indlæg af Firedog

Precis enig

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.