Energimidt fiber og windows home server... HJÆLP

  • Hej


    Jeg er lige skiftet til Fiberbredbånd ved energimidt, dels for at give min familie bedre adgang til min Windows Home Server (WHS) via den høje upload hastighed.


    Men WHS kan ikke oprette en forbindels til den remote side der skal bruges.


    Før kørte jeg på cybercity ADSL her konfigurede WHS selv min router til dette.
    MEn med Fiber har jeg jo ingen router. Serveren er koblet direkte i fiberboksen og koblet på via PPPoE (hvad det så er?) Tror det er dette der giver problemer.


    Nogen der ved hvordan jeg kan få dette op at kører igen...Ellers er det jo ligesom spildt....


    (Har meget lidt forstand på netopsætning ;-)


    Henrik

  • jo jo har pt. 3 stk.


    har sat dem i en switch box som så er forbundet til fiberboksen...


    kan WHS kun forstå signalet fra en router og så routeren omformer det til et PPPoE signal?? (groft sagt)


    Henrik


  • Nej slet ikke. men dit acces punkt ud mod verden er der kun en af. og den skal kunne snakke "udenbysk". en alm windows pc kan skam snakke udenbysk når blot protokollen er installeret. Men du skal bruge en router som tolk og fordeler. dels skal switch delen forbinde dine lokale computere (fordeler delen) og dels skal routerdelen forbinde dig med resten af verden (tolk). du kører jo selvfølgelig NAT og noget firewall på din router / switch.


    og så er der der faktum at en router er beregnet til at virke. hvor windows kan være lidt mere alternativ.
    selv de billige routere fra cisco virker og er lette at få til at virke. jeg bruger en linksys (cisco ejet)

  • Tak for svaret Raptorrockwool


    Har en gammel Linksys liggende sætter jeg lige til på Torsdag (sidder i England pt.)


    Hvilken router er eller god nu på markedet ??
    Og så lige hvor mange her har en Windows Home Server sat op? Og koblet på nettet ?


    Henrik

  • Hmm de routere jeg rodder med normalt er ikke lige i det jeg vil kalde privat pris gruppen.


    men en Linksys EtherFast BEFSR41 til 363kr går du nok ikke galt i byen med. og hvis du absolut må have trådløst bæ wrt54gl.