Valg på søndag

  • Hvis du vælger at bruge din stemme, hvem stemmer du så på til EU-parlamentsvalget?


    Hvis I ikke lige kan overskue partier/kandidater kan i se dem her: http://www.altinget.dk/epvalg2009/kandidater.aspx?parti=all


    Evt. gerne hvorfor i stemmer som i gør og hvilke argumenter i går ind for.. Er i pro- eller anti-EU? Jeg er generelt pro-EU, men har rigtigt mange modstridende forbehold.. Så det er vel en mellemvej.. Er for alle muligheder for samarbejde, men er stærkt imod kontrol og krav - mest af alt fordi jeg godt kan lide selvstændighed i DK, men også fordi jeg ikke mener ét forenet EU virker endnu, med så forskellige medlemslande


    Og når vi nu er igang, skal tronfølgeloven ændres? Personligt stemmer jeg ja.. Men hold kæft hvor er de reklamespots der kører for afstemningen dog latterlige og lige på grænsen til propaganda.....

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa
    Og når vi nu er igang, skal tronfølgeloven ændres? Personligt stemmer jeg ja.. Men hold kæft hvor er de reklamespots der kører for afstemningen dog latterlige og lige på grænsen til propaganda.....


    Jeg er ved at læse op til eksamen, så jeg har ikke fået sat mig godt nok ind i EU-parlamensvalget til, at jeg ved, hvor jeg skal placere min stemme..


    .. til gengæld jeg er helt sikker på, at jeg vil stemme "nej" til tronfølgeloven. Jeg syntes det er dybt latterligt - næsten humoristisk - at de snakker om ligestilling i relations til kongehuset.


    For det første så bør de gå hele vejen, hvis de vil lave ligestilling ifht. posterne. Bliver en dronning gift med en udefrakommende, bliver han prinsgemal. Bliver en konge gift med en udefrakommende, bliver hun dronning. Allerede der er det tydeligt, at der ikke er ligestilling i forhold til de to poster konge/dronning. Alt i alt er kongehuset nok det største symbol på manglende ligestilling man kan komme i tanke om. Ses ud over manglen på den kønslige ligestilling, er der også den retslige; de kongelige er immune og altså ikke lige over for loven som dig og mig. Så hvis de ønsker ligestilling, skal de da gøre det ordenligt og gå hele vejen - omend det nok ville ende med noget lignende afskaffelse af kongehuset.


    Nej, vælger de at lade kongehuset være, skal de lade det være i den nuværende form. Det er sådan kongehuset ER. Og selvom det er skørt/ulige/ulogisk osv. så har det da sin charme. Begynder man at tilpasse den i øvrigt håbløst forældede institution til det nuværende samfund, så falder charmen da væk..


    .. om kongehuset så bør afskaffes er en helt andet diskussion, men den kan vi jo tage en anden gang ;)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • EU-Parlamentet aner jeg ikke hvad jeg skal sætte kryds ved, da jeg ikke rigtigt har fulgt med i det.. så bliver nok noget Random noget...


    Dog ved tronfølgeloven svarer jeg Nej, af den grund at i mit hoved kører et heraki på den måde at der er en Konge og en Dronning.. og ikke en Dronning og Prinsgemal.... Så kan man sige nok så meget ligestilling, men det er da forsøren da et kongehus og ikke et privat hjem :P

  • Jeg har brevstemt, og det blev et Nej til tronfølgeloven af følgende grunde:
    * Jeg håber på en "Danmark går ikke ind for ligestilling OMGWTFBBQ!!!!!1!111oneone" forside på EB eller Se og Hor, gerne tilsat passende mængde harme fra en pro-ligestilling-i-kongehuset journalist (eller bare for at gøre noget ud en storm i et glas vand)
    * Jeg bliver meget overrasket hvis over 40% kommer ud af sofaen.
    * Der er 75 år eller mere til det potentielt bliver et "problem".
    * Hvad er fordelen ved ligestilling i kongehuset? Hvis de virkelig skulle ligestilles ville det vel reelt betyde en afvikling da de kongelige så ikke længere er kongelige.
    * Det ligger ligesom i ordet "KONGEhus". Det er en traditionel ting, og man kan ikke bare lave om på traditionerne. Ændringen i 1953 skete på baggrund af folkets ønske om kvindelig arvefølge, og blev inkluderet ved valget for at få folk ud af sofaen for at stemme om den egentlige grundlovsændring der skabte folketinget (før var der to ting i stil med USA) og satte den krævede stemmeprocent ned fra 45 til 40% (46% stemte for).


    Til EU-parlamentet stemte jeg på "mit" parti i linie med ethvert andet valg.

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

    Rettet en gang, sidst af Yonzie ().

  • Ved hvem jeg stemmer på ved valget og jeg stemmer nej til loven om ligestilling i Kongehuset.
    Faktisk viser en meningsmåling at et flertal af mændene stemmer nej til den. :roller:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Er i tvivl omkring tronfølgeloven, da jeg kan se rigtig gode argumenter både for og imod, så ænder sku nok med at stemme blankt.


    Til EU-parlamentet bliver nok til noget af det samme, som jeg plejer at stemme til folketinget. (noget centrum-venstre orienteret. har ikke lige nærstuderet de forskellige kandidater fra de aktuelle partier endnu)

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


  • Jens Rohde til EU, og nej til tronfølgeloven.
    Kongehuset handler om traditioner. Det skriger ikke ligefrem efter ligestilling når man skal være født i den rigtige familie, for at blive regent.

  • Havde egentlig tænkt at stemme ja til tronfølgeloven, men gode points der er blevet fremlagt indtil videre. Og hvorfor begynde at ændre på noget der er så gammelt, bare for at ændre det og gøre det "tidssvarende". Er kommet i tvivl :)


    Eu-valget har jeg ingen anelse om, har ingen idé om, hvem der stiller op udover Bent Bendtsen (var i radioen her til eftermiddags..) Har I hørt nogen af dem snakke om netneautralitet eller lignende emner ? For personligt savner jeg lidt folk der er decideret kvalificierede til at udtale sig om og debattere sådanne emner, havde samme følelse ved sidste valg.


    http://www.berlingske.dk/artic…30/kommentarer/705300079/

  • Som sædvanlig glæder jeg mig til at stemme. Hvis der er en ting jeg har lært i folkeskolen såer det at man skal stemme uanset om det er ja, nej eller blank. Hvis ikke man stemmer har man heller ingen ret til at brokke sig bagefter. Det var min meget dedikerede historeilærer fra 8. og 9.-klasse der lærte os det og det har jeg taget til mig.


    Jeg stemmer også nej til Tronfølgeloven, af de grunde der allerede er nævnt, men jeg har det ganske fint med at det nok bliver et ja.


    KarGa:
    Jeg synes faktisk reklamerne for et "ja" er ganske godt fundet på, men jeg mener ikke at det er statsministeriets job at påvirke befolkningen til en mening omkring ændring af grundloven.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ciric
    Er i tvivl omkring tronfølgeloven, da jeg kan se rigtig gode argumenter både for og imod, så ænder sku nok med at stemme blankt.


    Det sjove ved afstemninger om grundlovsændringer er at enhver stemme der ikke er et "Ja" automatisk regnes som et "Nej", uanset om den er et reelt "Nej", blank eller slet ikke afgivet. :crazyeyes:

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Yonzie
    Jeg har brevstemt, og det blev et Nej til tronfølgeloven af følgende grunde:
    * Jeg håber på en "Danmark går ikke ind for ligestilling OMGWTFBBQ!!!!!1!111oneone" forside på EB eller Se og Hor, gerne tilsat passende mængde harme fra en pro-ligestilling-i-kongehuset journalist (eller bare for at gøre noget ud en storm i et glas vand)


    Pænt mærkeligt at besvære sig med at brevstemme, når man tydeligvis ikke tager emnet seriøst....



    Quote

    * Jeg bliver meget overrasket hvis over 40% kommer ud af sofaen.


    Så er der jo kun så meget desto mere grund til at tage det seriøst. Din stemme betyder jo meget mere, end ved et almindeligt valg.



    Quote

    * Der er 75 år eller mere til det potentielt bliver et "problem".


    Sandt nok.... Men hvis vi nu løser "problemet" nu, så er der hvor lang tid til det bliver et "problem"? ;)


    Quote

    * Hvad er fordelen ved ligestilling i kongehuset? Hvis de virkelig skulle ligestilles ville det vel reelt betyde en afvikling da de kongelige så ikke længere er kongelige.


    Så bør du jo stemme blankt. Ved at stemme nej tilkendegiver du jo bare den holdning, at kongehuset skal fortsætte i den form det har nu.
    Ved at stemme blankt viser man jo at man ikke mener de givne valgmuligheder er tilstrækkelige. Så hvis nok mennesker stemmer blankt må politikerne jo forholde sig til det.



    Quote

    * Det ligger ligesom i ordet "KONGEhus". Det er en traditionel ting, og man kan ikke bare lave om på traditionerne. Ændringen i 1953 skete på baggrund af folkets ønske om kvindelig arvefølge, og blev inkluderet ved valget for at få folk ud af sofaen for at stemme om den egentlige grundlovsændring der skabte folketinget (før var der to ting i stil med USA) og satte den krævede stemmeprocent ned fra 45 til 40% (46% stemte for).


    Hvis du med "traditionerne" mener Grundloven har du fuldstændigt ret. Den kan man ikke "bare" ændre i. Men det er jo sådan set også derfor der bliver afholdt en folkeafstemning.
    Folkeafstemninger er jo en relativt stor begivenhed. Så en grundlovsændring/traditionsændring i forbindelse med valget syntes jeg bestemt ikke man kan kalde for "bare" ;)

  • Stemmer på Dan Jørgensen til EU (læser op til eksamen, så nøjes med at kigge lidt på altinget.dk og sammenligne mine holdninger med de forskellige kandidaters) og ved endnu ikke med sikkerhed hvorvidt jeg stemmer ja eller nej til tronfølgeloven, men hælder mest til at stemme "ja". :9xo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HuleFanden
    Jeg er aktiv i politik, er med til at føre kampagne og derfor falder mit valg ganske naturligt. ;)


    Ja eller nej til folkeafstemningen? :roller:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Jeg gør som Nyrup og stemmer på Dan :))


    Og jeg stemmer højest sandsynligt nej til ændringen af tronfølgeloven. Måske mest bare for at være på tværs. I bund og grund er jeg hamrende ligeglad med det, men synes dog, at det er lidt ude i hampen at bruge tid og kræfter på at ændrer den nu, eftersom en ændring ikke vil betyde noget i mange år.


    Desuden synes jeg reklamen for netop ovennævnte er smagsløs og spild af flere ressourcer.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    Jeg gør som Nyrup og stemmer på Dan :))


    Og jeg stemmer højest sandsynligt nej til ændringen af tronfølgeloven. Måske mest bare for at være på tværs. I bund og grund er jeg hamrende ligeglad med det, men synes dog, at det er lidt ude i hampen at bruge tid og kræfter på at ændrer den nu, eftersom en ændring ikke vil betyde noget i mange år.


    Desuden synes jeg reklamen for netop ovennævnte er smagsløs og spild af flere ressourcer.


    Vi ligger meget på linie. Jeg stemmer bare på claus larsen-jensen istedet for. Dan skal nok få stemmer nok. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Jeg stemmer på Hanne Dahl (Juni-bevægelsen). Hun intelligent, velformuleret og deler en stor del af mine synspunkter - hun er grundliggende ikke for udmeldelse af EU, men mener at der er brug for en gevaldig revidering af EU.


    hvad angår tronfølgeloven:
    "I bund og grund er jeg hamrende ligeglad med det, men synes dog, at det er lidt ude i hampen at bruge tid og kræfter på at ændrer den nu, eftersom en ændring ikke vil betyde noget i mange år."


    stemmer blankt

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af xenon
    Jeg stemmer på Hanne Dahl (Juni-bevægelsen). Hun intelligent, velformuleret og deler en stor del af mine synspunkter - hun er grundliggende ikke for udmeldelse af EU, men mener at der er brug for en gevaldig revidering af EU.


    hvad angår tronfølgeloven:
    "I bund og grund er jeg hamrende ligeglad med det, men synes dog, at det er lidt ude i hampen at bruge tid og kræfter på at ændrer den nu, eftersom en ændring ikke vil betyde noget i mange år."


    stemmer blankt


    Tror også jeg stemmer Hanne Dahl, og imod til tronfølgeloven.

  • Stemmer ikke til tronfølgerloven, jeg mener det er groteskt at man kan føre sådan en kampange og bliver den ikke vedtaget denne gang, kommer den bare sammen med et andet valg hvor mere end 40% af befolkningen tror på deres stemme gør en forskel..

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg