Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

21

fredag, 29. maj 2009, 19:59

Mit var sådan her:

SU: ca 4500 ud
SU-Lån: ca 2500
Løn: ca 2500

Dvs 9.500,-

Så brugte jeg ca 5000 på Husleje, gammel gæld, forsikringer, telefon, el osv...

Dvs jeg havde ca 4.500,- ....

Få dig et deltidsjob, det er helt klart det værd... og SU lån hvis du vil leve godt.. Satser på at det bliver det samme for mig når jeg starter til September igen :)

edit: Huskede sq lige forkert hehe, synes også det var lidt vildt hehe

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Nicky" (29.05.2009, 20:03)

22

fredag, 29. maj 2009, 22:03

Citeret

Oprindeligt indlæg af KarGa

Citeret

Oprindeligt indlæg af Butcher
Jeg har 400..

Jeg håber du mangler et nul..?

Det gør jeg ikke. Ca. 4400 i SU. Så er der 4000 som ryger på en konto hver måned til alle udgifter som forsikring, husleje, mad, etc.

Så er der så 400 som jeg kan bruge. Og det er jeg ret god til.

| asus a8n-e | a64 3700+@2860mhz | 2x1gb kingston valueram | inno3d 7900gt |

23

lørdag, 30. maj 2009, 01:25

Citeret

Oprindeligt indlæg af Nicky
Mit var sådan her:

Dvs 9.500,-

Få dig et deltidsjob, det er helt klart det værd... og SU lån hvis du vil leve godt.. Satser på at det bliver det samme for mig når jeg starter til September igen :)

Hvad mener du når du siger "leve godt" for jeg har intet su lån og synes jeg lever fint. Mangler ikke pengene decideret nogle steder - jo hvis man går over i at tænke på at jeg godt ville have en bil og i stedet for en 1 værelse på 45m^2 gerne ville have en 4 værelses på 145m^2 så lever jeg skam godt UDEN su lånet.

SU lån er hul i hovedet hvis det bare bliver brugt til byture og HW, - jeg kan sagtens finde sammenhængen hvor SU lånet er smart, men hvis det er til ekstra forbrug er det sku dumt. Pengene skal betales tilbage engang.

24

lørdag, 30. maj 2009, 02:36

Citeret

Oprindeligt indlæg af Zalam

Citeret

Oprindeligt indlæg af Nicky
Mit var sådan her:

Dvs 9.500,-

Hvad mener du når du siger "leve godt" for jeg har intet su lån og synes jeg lever fint. Mangler ikke pengene decideret nogle steder - jo hvis man går over i at tænke på at jeg godt ville have en bil og i stedet for en 1 værelse på 45m^2 gerne ville have en 4 værelses på 145m^2 så lever jeg skam godt UDEN su lånet.

SU lån er hul i hovedet hvis det bare bliver brugt til byture og HW, - jeg kan sagtens finde sammenhængen hvor SU lånet er smart, men hvis det er til ekstra forbrug er det sku dumt. Pengene skal betales tilbage engang.

Det synes jeg nu ikke... gjorde at jeg kunne holde studiet ud :))
Det sgu ligemeget med de ca. 900 jeg betaler tilbage efter skat... ikke noget der mærkes

25

tirsdag, 2. juni 2009, 08:59

Citeret

Oprindeligt indlæg af dna

Citeret

Oprindeligt indlæg af NiEn

Citeret

Oprindeligt indlæg af dna
Indtægter:
SU: 3000 kr (efter skat)

Udgifter:
Bolig: 5400 kr
El, vand, renovation osv: Ca. 1500 kr

Så jeg har ca. - 3900 kr om måneden til mig selv. Her er der ikke betalt mad, tøj, transport, osv

Medregner jeg dette har jeg formentlig omkring - 7000 kr om måneden så jeg glæder mig skam til studiet er helt færdigt og jeg kan begynde at tjene lidt penge igen. :$

Anders

det må jeg nok sige, hvorfor bor du også så dyrt ?

hvor længe har du så haft -3900 pr måned ?

Det er en ejerlejlighed jeg købte for ca. 1½ år siden. Jeg er kun tilbage på SU i et år (forhåbentlig), frem til julen 2009. Men jeg er da økonomisk hårdt trængt, men det er trods alt planlagt så jeg er da indstillet på det.

Anders

3000 SU må så også betyde at du har arbejdet ved siden af :) eller noget!

26

tirsdag, 2. juni 2009, 09:36

Faktisk har jeg overhovedet ikke arbejdet i år, men jeg sejlede frem til december og fik ferie med løn i januar, samt ferie penge og betaling af restskat over skattefradraget. Derfor betaler jeg fuld skat af min SU.

---------------------------------------------------------------
Bærbar computer
10 fingre
2 øjne
1 hjerne
---------------------------------------------------------------

27

onsdag, 3. juni 2009, 01:39

Husk nu på at hver en krone I får i SU er betalt af almindelige mennesker med normale job, som også har faste udgifter. Samme mennesker betaler også for at jeres uddannelse er gratis.

Vær nu glad for det i har, alene det at i kan studere gratis er nok til at gøre det. SU eller ej.

28

onsdag, 3. juni 2009, 09:38

nu har jeg selv arbejdet i 6 år, så føler ikke jeg udnytter andre folk som betaler til min uddannelse..

29

onsdag, 3. juni 2009, 09:59

Citeret

Oprindeligt indlæg af HuleFanden
Husk nu på at hver en krone I får i SU er betalt af almindelige mennesker med normale job, som også har faste udgifter. Samme mennesker betaler også for at jeres uddannelse er gratis.

Vær nu glad for det i har, alene det at i kan studere gratis er nok til at gøre det. SU eller ej.

Nu er det at tage en uddannelse jo netop en investering i fremtiden. Ja, det er samfundet der betaler i første omgang, men det skal nok blive betalt tilbage igen senere i livet, og mere til, når der skal betales skat af en noget højere livsindtægt end hvis man havde været ufaglært arbejder. Jeg startede desuden med at betale skat da jeg var 15 år, så jeg har ikke dårlig samvittighed over, at jeg har taget en uddannelse og har fået SU samtidig.

Selvfølgelig er jeg glad for de muligheder samfundet giver mig, men jeg er trods alt også selv med til at betale for dem, så jeg synes egentlig, at dit indlæg er noget malplaceret. Jeg kunne forstå dit indlæg hvis der var mange indlæg hvor folk brokkede sig over SU'ens størrelse, men det er jo ikke ligefrem tilfældet.

30

onsdag, 3. juni 2009, 12:11

Citeret

Og husk nu på at uden disse uddannelser havde vi ingen konkurrence evne i DK.. Og de fleste der tager en uddannelse bruger den jo trods alt til at arbejde med og betale skat.. Og de fleste SU uddannelser giver ikke de store muligheder for at arbejde sort, hvorfor der kun vil være en lille del af indtægten fra SU uddannelsen ikke vil ende i sort arbejde.

Lian Li V2000B - HX1000W
DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
måske en MD20 til salg

31

onsdag, 3. juni 2009, 16:39

Citeret

Det samme gælder vel for dig ;)

Som der allerede er sagt så kommer folk med en lang og dyr uddannelse jo ofte til at betale en del mere i skat, så det skal nok blive tjent hjem. Det er ikke "de andre" der betaler min uddannelse, det er noget samfundet gør - og dermed også mig selv...

| asus a8n-e | a64 3700+@2860mhz | 2x1gb kingston valueram | inno3d 7900gt |

32

tirsdag, 9. juni 2009, 05:30

Citeret

Oprindeligt indlæg af Bubbi
Daaaamn.. Godt man ikke er studerende.. :T

Er satme ikke meget man får i SU...
Hvis man regner det ud til en timeløn er det jo helt til grin..

Det er også "Studerne" og ikke "studerende" han spørger om :razz:

Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
Intel 320 128Gb SSD
2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
My flickr

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.