Lille ingeniøropgave

  • Halløj :)


    Jeg har fået til opgave at beregne det statiske system på en bestemt bjælke, der er understøttet af en bøjle.


    Jeg er kommet frem til et lidt ubehageligt resultat, der gør at jeg ikke kan finde frem til de vertikale reaktioner.


    I kan se modellen på det første billede (klik for større). Udregningerne er i det andet billede, hvor jeg håbede jeg fik et resultat, der gav mig én af de vertikale reaktioner, således at jeg kunne finde den anden med vertikal ligevægt.. Men ak nej, jeg får bare et meget logisk resultat R_AV = R_AV


    Systemet burde være statisk bestemt.. Ligningen er ihvertfald overholdt..
    b + r = 2j
    2 + 4 = 2 * 3
    6 = 6


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/052009/statiskmodel_big_thumb.png]


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/052009/statisksystem.png]


    HELP :P

  • Jeg tror jeg har fået hul på byllen.. Glemte at man kunne løsskære en knude og regne de løsskårne stænger som krafter..


    Får et lidt mere anderledes resultat.. A bliver påvirket af kraften F, men dog kun vandret


    R_AH=-((p_E+1/2*p_G+1/2*p_N)*l^2+F*l)/(l*tan(v))
    R_AV=1/2*(p_E+p_G+p_N)*l

  • Hvorfor begynder du at rode tangens ind i det ? du gør det da ikke lettere for dig selv.


    det hele kan regnes simpelt som vektore.
    har du problemer med tryk vektore kan du spejle konstruktionen så det bliver til træk vektore.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    Hvorfor begynder du at rode tangens ind i det ? du gør det da ikke lettere for dig selv.


    det hele kan regnes simpelt som vektore.
    har du problemer med tryk vektore kan du spejle konstruktionen så det bliver til træk vektore.


    Udtrykket l * tan(v) er sådan set bare "højden" af konstruktionen.. Derfor jeg roder den ind i udregningen


    Desuden er det hele jo sådan set regnet som vektorer.. Jeg er ikke helt med på hvad du mener? Konstruktionen kan ikke bare sådan liige spejles.. Reaktionerne kan vendes, hvis man på forhånd kan se at de bliver negative i de normale retninger, hvis man godt kan lide at have postive reaktioner.. Men det er jo ikke altid helt lige til at anslå ved øjekast


    Tryk-krafter bliver jo sådan set bare afspejlet i et negativt tal, alt efter hvordan man har vendt reaktionen selvfølgelig..


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Schultz
    Lidt OT men kender du til Winbeam eller "analysis for windows"?


    To gode programmer der kan hjælpe dig en del :)


    Ahh cool :D jeg ledte faktisk efter sådan nogle programmer.. Fandt kun nogle elendige kommandolinie-programmer fra 90'erne, der ikke helt så ud til at være noget værd :P

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa
    Ahh cool :D jeg ledte faktisk efter sådan nogle programmer.. Fandt kun nogle elendige kommandolinie-programmer fra 90'erne, der ikke helt så ud til at være noget værd :P


    Winbeam er forholdsvis simpel, og kan hjælpe med de fleste småopgaver... Analisys for windows er lidt mere indviklet, men kan MEGET. :)