Ryge-politik

  • Ryge-politik Hvad syntes I?


    "Ryge-politik for Gentofte her


    --------------------------------------------
    Retningslinier vedrørende røgfrie miljøer


    Folketinget har den 14. juni 1995 vedtaget lov om røgfri miljøer i offentlige lokaler, transportmidler og lignende. Lovens krav om røgfri miljøer omfatter såvel borgere/brugere som kommunens ansatte. Fra 1. august 2001 er selvejende institutioner omfattet af loven og der er samtidig indført et generelt rygeforbud for børn og unge i daginstitutioner og skoler.


    Loven gælder ikke for arbejde, der udføres i private hjem.


    På denne baggrund har Økonomiudvalget i sit møde den 19. februar 1996 godkendt disse regler om røgfri miljøer:


    Da det ikke er muligt at indføre ensartede regler om røgfri miljøer skal der for den enkelte institutionstype/arbejdsplads udarbejdes retningslinier om sikring af røgfri miljøer.


    I fastsættelsen af retningslinier for sikring af røgfri miljøer skal indgå:


    - Hvordan sikres borgerne/brugerne røgfri miljøer ?
    - Hvordan sikres kommunens ansatte røgfri miljøer ?
    - Hvordan gives rygerne mulighed for rygning ?
    - Skal der for nogle arbejdspladser være rygeforbud ?



    For Gentofte Rådhus gælder følgende retningslinier for sikring af røgfri miljøer.


    Et egentlig rygeforbud eller etablering af rygelokaler er ikke en realistisk løsning.


    I ekspeditionslokaler er rygning ikke tilladt. I ventemiljøer f.eks. i Kommuneservice vil rygning være tilladt i særligt markerede områder. Tilsvarende gælder i personalets kantine.
    For enkeltmandskontorer er der ikke særlige regler, dog skal rygning undgås ved ekspeditioner, medmindre parterne er enige herom.
    Hvor flere deler kontorer, skal der ske en tilrettelæggelse, der sikrer røgfri miljøer, f.eks. ved at
    undgå at blande rygere og ikke rygere. I modsat fald skal et fremsat krav om at undgå rygning respekteres.
    Ved møder bør tobaksrygning undgås, medmindre alle deltagere indvilger heri. Det forudsættes dog samtidig, at der ved længerevarende møder jævnligt afholdes pauser.
    En forudsætning for disse retningslinier er, at der kan etableres en grundig respekt og hensynstagen til såvel rygere som ikke-rygere.



    ----------------------------------------------


    Jeg sidder selv i et lokale hvor der bliver røget i stor stil. Hver dag når jeg kommer hjem "stinker" mit tøj bare af røg. Har hørt noget med at jeg i realiteten ryger 1/4 af det min sidemand gør via pasiv-rygning.
    Syntes selv at der ikke bliver tage meget hensyn til os ikke-rygere. skal lige siges at min sidemand er også min chef, så det bare lige at spørge, om han gidder at stoppe med den smøg han har gang i ligger ikke lige til. Skal siges at han ryger ca. 15 stk.

  • Jeg synes, at rygning skal helt forbydes offentlige steder (Rådhus ect.)


    Det kan ikke være rigtigt, at os ikke-rygere skal være udsat for rygning. Mange tror passiv rygning ikke er usundt, men det er det!


    Hvis ens samleverske ryger, så har man næsten 50% større chancen for at kraft.

  • Quote

    Originally posted by Ulrik
    Jeg synes, at rygning skal helt forbydes offentlige steder (Rådhus ect.)


    Det kan ikke være rigtigt, at os ikke-rygere skal være udsat for rygning. Mange tror passiv rygning ikke er usundt, men det er det!


    Hvis ens samleverske ryger, så har man næsten 50% større chancen for at kraft.


    Ganske enig der...

  • Quote

    Originally posted by Señor Jenzen


    Ganske enig der...


    Også enig her. ;)

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Quote

    Originally posted by Pedro


    Slår mig også til at være helt enig i det ;)


    Hvor er det da herligt at vi alle kan være så rørende enige. :)):P

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Quote

    Originally posted by engel


    Hvor er det da herligt at vi alle kan være så rørende enige. :)):P


    Ja, det er da skønt for en gangs skyld :))

  • hmm... jeg er jo ryger :]


    Men ser mig selv som en "betænksom" ryger. Hvis jeg f.eks har været på restaurant og betalt en arm for at spise, skal jeg sg* også have lov til at nyde en smøg efter maden - men samtidig har jeg ikke et eller anden sindsygt behov for at bappe hele tiden hvis jeg er ude andre "offentlige" steder.


    De fleste smøger ryger sg* alligevel ned med kaffen her foran computern ;)

  • Well, jeg har røget de sidste 9 år. Jeg ser intet galt i at ryge, så længe man tager hensyn til sine medmennesker.


    Det er da fair nok, at man laver rygeforbud på offentlige steder (på pånær åben gade, selvf.) - men restauranterne, barsteder osv skal I sgu ikke lave røgfri. Der er forskel på at have en mening om rygning, og bare brokke sig og skrue tudefjæset på, fordi man fik tæsk af sin mor da man var lille. Sådan ser jeg på det. De værste er faktisk ex-rygerne - de går helt over gevind.


    Jeg synes personligt også det er irriterende, når andre sidder og ryger mens jeg spiser ved samme bord - ikke fordi de bryder noget kodek, men fordi røgen ødelægger smagsoplevelsen. Men herregud, ligefrem at rydde hele establishementet for rygere er da ynkeligt.


    Rygere skal selvfølgelig tage hensyn, men det samme gælder ikke-rygere, som i mange tilfælde føler sig så frelste - og egentligt betragter rygningen som et handikap. Har I nogensinde tænk på, at mange ryger af egen frie vilje? Det er da herrehyggeligt, især når alkohol hører med ;)

  • tja.. er jo ryger.. men synes da at man godt må indføre ryge politik på offentlig steder. Det skader ik nogen at gå udenfor og få en smøg..

  • Quote

    Originally posted by Torque
    Det er da herrehyggeligt......


    Muligvis, det kan jeg ikke sige da jeg selv er ikke-ryger.


    Du har ret i at mange skaber sig hvad rygere angår, og om hvor og hvor meget de må ryge de forskellige steder. Jeg har intet imod at folk ryger i mit nærvær, så længe udluftningen er god nok. ;)


    Jeg magter af en eller anden grund ikke cigaretrøg, der går somregel ikke længe fra at folk har tændt en smøg til at det er ubehageligt - men det er så bare mig.


    Som du selv siger så er der mange der ryger af egen fri vilje, jeg har bare svært ved at se en reel grund til det. Det er jo ikke ligefrem fordi man får noget ud af det, tværtimod. ;)

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP


  • kan godt se det hyggelige i at fylde lungekarene med tjære og nikotin.
    Jeg kan ikke finde en eneste grund til at indhalere det "møg"
    Og den grund med at rygere har det hyggeligere finder jeg ganske dårlig. Hvis man ikke kan have det hyggeligt uden at have noget i hånden eller munden, så står det da slemt til.
    Og den med at rygere starter af egen fri vilje .... hmmm tja ... gad vide hvordan de starter.... kunne det ske at de bliver præge til at gøre det, fra det miljø hvor de kommer fra f.eks. skolen.
    Noget andet er ..... hvorfor sviner der altid mest i ryger-kupeerne på S-togene.. er det et fåtal af rygerne der ødelægger de andres renume, således at rygere fremstår som svin?


  • Lad os nu lige blive enige om at der findes flere forskellige slags rygere som der også findes flere slags ikke-rygere.


    Der er jo dem der ryger, men stadig tager hensyn til dem der ikke gør. Der er jo også nogle typer rygere der bare skal bappe hele tiden - om det er lige op i sylten på en ikke-ryger er de sg* ligeglad med .


    Ikkerygere kan jo også deles op - dem som lader rygerne om deres sålænge de ikke selv behøves at ryge - så er der dem skal altid skal sidde til et familie-kom-sammen og belære rygerne om hvor usunde de er osv :evil:


    Men sjovt nok var den sidste der skulle belære mig kæmpe-fed og tro mig -> Det er sg* ikke meget sundere. Så da han sagde at jeg skulle stoppe med at ryge, måtte jeg jo lige bede ham om at stille tallkerkenen med den kæmpe flødekage fra sig.


    Der skal sg* være plads til begge dele. Rygerne skal tænke på dem der ikke gør og lade være med at bappe dem lige op i sylten.
    Men ikke-rygerne skal også lade rygere være rygere - frelst-snak fra en der aldrig har prøvet det selv er sg* det værste :(

  • Jeg er selv pissed over at det er min chef der pisker ossen ud af lungerne og over til mig. Og som det fremgår af ryge-politikken på gentofte rådhus, kan han rimeligvis ryge som det passer ham. Tror ikke at det vil falde i godt jord hvis jeg begynde at prædke for ham. (han er tidl. officer i hæren .. og er ikke til at bide skeer med)







    ps: godt at jeg snart skal væk herfra. Kunne være at man skulle sige noget den sidste dag ;)

  • Øv nu troede jeg lige at der blev enighed om det. :D


    Men kan sagtens også godt forstå dig Aerial.....rygere skal acceptere ikke-rygere og omvendt skal ikke-rygere acceptere rygere!


  • Det er jo sådan en type ryger der burde ha en flad ;) he he (hvis han nu ikke var en ordentlig militær-bøf)


    Når vi skal ryge på arbejdet foregår det udenfor - vi har så nogle terrasse-varmere her i vinterperioden og det er sg* fint nok :) Bapper alligevel kun et par stykker i løbet af arbejdsdagen

  • Er selv ikke ryger, men samtidig ikke typen der brokker mig over at andre ryger i mit nærvær, dog ber jeg dem om at gå væk/lave noget gennemtræk, hvis det bliver for meget ;)


    No offence rygere, men jeg har svært ved at forstå hvorfor man starter, kan ikke se logikken i det. Man ved det er sundheds skadeligt, og det koster mange penge. Har iøvrigt prøvet at bappe til en en gang, men var sq ikke noget der faldt i mine smagsløg, smagte mildestalt a helvedes til!... :rolleyes:


    Der skal selvfølgelig være plads til begge parter, det er da klart! Hvis rygerne vil ødelægge deres egne lunger så må de selv ligge og rode med det, bare det ikke går ud over os andre der ikke gider betale for en dårligtsmagende sygdom! ....


    Bottom of the line: rygning bør være forbudt på offentlig steder, og som der også bliver sagt så skader det jo ikke at tage smøgen med udefor - det giver da i det mindste en lille smule frisk luft med ind....

  • jeg er osse ryger, men syns sq det er helt fint man forbyder det offentlige steder.
    for.eks herhjemme ryger vi kun på vores computer-værelse, det er sq meget rart der ikke lugter af røg i stuen, og helt sikkert osse godt min datter ikk blir dagligt udsat for passiv rygning.
    rent faktisk mener jeg og ha læst et sted at passiv rygning er mere farligt end at være ryger, tænk lidt over det alle i ikke-rygere måske sku i bare tage og starte med og ryge istedet ;)

    __________________________________________
    AMD FX8350
    Corsair Vengeance 2x4GB DDR3
    MSI 990FXA-GD65
    MSI R9 390X 8GB
    3*27" Samsung syncmaster A350