Lidt piv fra mig vedrørende stavefejl

  • Nej nej nej nej nej.... det går over gevind! Det kan ikke passe at danskerne staver så elendigt!
    Jeg ved godt dette emne har været oppe mange gange og jeg synes det har gået rigtig godt i rigtig lang tid, men nu er det altså begyndt at blive for meget igen!


    jeg er en brokkerøv! Det indrømmer jeg gerne, men det forager mig når jeg ser folk på min egen alder og ældre stave så forfærdligt som de gør!


    Jeg vil ikke nævne nogen navne eller noget for det her handler ikke om at svine folk til! Det handler ikke om at rakke ned på folk som ikke har nemt ved at stave! Det handler om at få folk til at tænke sig om!


    Et af de værste tilfælde jeg har set var en person som skrev "tingt" istedet for "tænkt" og det er måske fordi personen er ordblind, det skal jeg ikke kunne sige. Men hvis alle dem som SIGER at de er ordblinde rent faktisk er det, så er ~30-40% af den danske befolkning ordblinde, og det passer jo ingen steder hen!


    Jeg går ikke op i småting som f.eks. nutids-r (køre/kører) og sådan noget, for alle kan da lave en smutter, og jeg skriver da også selv "ka" istedet for "kan" osv. Men når det begynder at gå ud over forståelsen så bliver det simpelthen for meget. Det kan ikke passe at folk som stiller et spørgsmål ikke gider bruge 3 minutter på at gøre deres spørgsmål forståeligt og nemt at læse sådan at dem som skal besvare det hurtigt og nemt kan skimte igennem teksten og se om de kan hjælpe!


    Også mht. thread-names så lav dog for guds skyld nogen som giver mening! Lad være med at skrive "hjælp!!!" eller "Jeg har et problem" Beskriv problemet kort, beskriv hvad det handler om!! F.eks. "BIOS finder ikke min hdd" sværere er det ikke!


    Det ærger mig at jeg bliver nødt til at smide denne tråd i off-topic forummet da der ikke er ret mange der kigger her men modsat mange andre kan jeg godt finde ud af at smide min tråd det rigtige sted! Det er ikke svært og det kan alle finde ud af. Dette er heller ik et stort problem her, men det er dog også irriterende på en dårlig dag.


    Det var så lige et mavesår fra mig, no hard feelings I hope, men tænk lige over det. Det tager ikke mange minutter ;)


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

  • Det kan jeg sagtens lægge genkende til.. Det sker faktisk temlig ofte på diverse forums, at man falder også kæmpe stave brølere.. Især "Tingt" som du selv nævner..
    Jeg ved ikke om de har droppet Diktat i folkeskolen efterthånden, men man skulle jo næsten tro det.
    Faktisk en skam at sproget bliver så "mishandlet"..

  • Jeg synes tit man opgiver at læse et indlæg pga. stavefejl, manglende tegnsætning og underlige sætninger.


    PS! Det er også meget nemt at rette i sit indlæg efter man har postet det.

  • Nemlig.. Dengang jeg gik i folkeskole ( omfg.. jeg lyder som et gammelt nokkefår ;) ) hvilket ikke er så lang tid siden synes jeg da at diktat var noget der blev prioriteret højt, og det var da en af de ting alle gerne ville være bare nogenlunde til..


    Og jeg synes personligt at det danske sprog er ret flot, og jeg håber ikke at vi mister det helt og går over til engelsk, selv om alt jo efterhånden tyder på det.. :\


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

  • Med al respekt for de ordblinde, må jeg sige at jeg også hopper på vognen her.


    Der findes sgu mange som har store problemer med at stave, men jeg tror nu også nogle af tilfældene har lidt med dovenskab at gøre. Jeg laver også nogle nogle brølere ind i mellem, men læser for det meste mine svar og indlæg igennem, inden jeg trykker "post". Det har lige så meget at gøre med det indtryk man giver andre. Når et indlæg er sløset og næsten umuligt at læse igennem, er man desværre tilbøjelig til at dømme vedkommende - selvom man aldrig har mødt personen. Det er synd.

  • Quote

    Originally posted by Daniel | Oc-central.dk
    Det kan jeg sagtens lægge genkende til.. Det sker faktisk temlig ofte på diverse forums, at man falder også kæmpe stave brølere.. Især "Tingt" som du selv nævner..
    Jeg ved ikke om de har droppet Diktat i folkeskolen efterhånden, men man skulle jo næsten tro det.
    Faktisk en skam at sproget bliver så "mishandlet"..


    Tja,fakta er desværre sådan.Der er mange som har problemer.
    Personligt har jeg aldrig fået mindre en 11 i retstavning,men nu 20 år efter skolen,er det sq glemt :D
    Jeg sidder nogengange og tænker på om det nu er stavet rigtigt eller ej.DAMN,det betyder sikkert at alderen begynder at trykke :o)

  • Jeg er meget glad for at jeg ikke er alene på dette område.. Andre gange hvor det har været bragt på tale er man nærmest blevet stenet pga man åbenbart ikke har nogen respekt for de ordblinde og jeg skal komme efter jer.


    Men det er faktisk dem selv at de bider i røven når de sløser som du også siger..


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

  • Jeg har det lidt på samme måde..
    Det er ikke så meget stavefejl der generer mig, men til gengæld kan jeg virkelig opgive at læse noget hvis der ikke er sat komma!


    Hader at læse ting uden komma, kan også blive lidt sur på nogen der ikk sætter komma i SMS'er :]


    Det gør det en DEL sværere at læse


    Ikke at de skal være sat korrekt, men bare der hvor man holder naturlig pause osv.

    MSI 3.0 & QcK Heavy
    AMD 64 Venice 3500+ @ 2500 mhz 24/7
    DFI UT SLI-D
    Kingston 2x1024 PC3200 @ 230mhz - 2,5-3-3-7
    Geforce 7900 GT
    550W antec Truepower
    Windows XP

  • Ja, mange tager komma'er alt for højtideligt.. sætter dem efter hvert 2. ord osv.. Bare sæt dem der hvor du føler der skal være en pause, og så kan andre forstå hvad du mener. Komma'er hjælper utroligt meget på forståeligheden af en tekst..


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520


  • Jamen - hvor er det dog lige mine ord. Jeg mener nemlig heller ikke at der så mange ordblinde i vores lille Danmark. Jer tror faktisk heller ikke der så mange der staver dårligt. Min påstand er, at alt for mange er sløsede og ligeglade. Desuden har de alt for travlt. Som du så rigtigt siger, så tager det ikke meget ekstra tid lige at læse sin kommentar igennem, inden man sender den. Og hvis der alligevel skulle være sneget sig en stavebøf e.lign. ind. Så tager det heller ikke langt tid at klikke på "Edit"-knappen og så lige rette det, der var kikset.


    Angående Tråd-navne. Så korser jeg mig efterhånden tit over de uduelige overskrifter som folk kommer med. Det kan da ikke være så svært, at formulere en kort beskrivende tekst. Det ville gøre det meget nemmere for alle, som vil hjælpe med at løse problemet og hvis der skal søges efter lignende tråde, for at kunne hente tidligere svar.


    Jeg kunne også godt tænke mig at denne tråd blev vist i de andre tråde. Eller der fra moderatorne blev lavet en "Sticky" som de kalder det i de engelske foraer. I den skulle der stå lidt om hvordan tråde skrives og f.eks. hvilke regler der er for dette forum.


    Til sidst så vil jeg også lige pointere, at dette er ikke for at nedgøre eller svine nogen til. Men kun en opfordring til at gøre det nemmere for alle at færdes i disse foraer.


    Edit: Ja - som i kan se så måtte jeg lige rette et par fejl. ;)

  • Jeg går ikke så højt op i, om folk sætter kommaer, men punktummer må de godt bruge.
    Ellers bliver det bare en lang flydende sætning, som er svær at overskue.
    At folk er ordblinde, har jeg fuld forståelse for og jeg synes det er ok, at de poster alligevel.
    Så er der lige et par enkelte, som har postet noget, som er nærmest umuligt at forstå. Jeg har i et par tilfælde set noget, som jeg hverken kunne se hovede eller hale i. Det synes jeg er direkte irriterende og selv om man gerne ville hjælpe manden, kunne man ikke gøre andet end at ryste på hovedet.
    Jeg kommer også selv til at lave en "stavebøf", men så er det heldigvis ret nemt at gå ind og "edit" sin post. Det synes jeg er en ok detalje her. ;)


    Jeg kan kun give Bentzin ret med hensyn til trådnavne. Navne som "hjælp" og "?" er irriterende. :rolleyes:

  • I fatter ikke hvor glad jeg er for at i deler mine synspunkter. Jeg synes også at det er en god idé at denne tråd bliver vist i de andre fora og evt bliver lavet til en sticky og derved bliver en form for "guide-line" ellers kunne administratorerne lave deres egen, det er op til dem. Men jeg vil dog ikke selv lave en tråd magen til i de andre fora, da det ville være meget dobbeltmoralsk ( og det hader jeg :] )


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

  • Quote

    Originally posted by spazoid
    I fatter ikke hvor glad jeg er for at i deler mine synspunkter. Jeg synes også at det er en god idé at denne tråd bliver vist i de andre fora og evt bliver lavet til en sticky og derved bliver en form for "guide-line" ellers kunne administratorerne lave deres egen, det er op til dem. Men jeg vil dog ikke selv lave en tråd magen til i de andre fora, da det ville være meget dobbeltmoralsk ( og det hader jeg :] )


    At du laver sådan en tråd er jo fint nok, og jeg kan da sagtens give dig ret i dine synspunkter. ;)


    Men en sticky i alle fora, tror jeg ikke du skal satse på

  • Quote

    Originally posted by Aerial


    At du laver sådan en tråd er jo fint nok, og jeg kan da sagtens give dig ret i dine synspunkter. ;)


    Men en sticky i alle fora, tror jeg ikke du skal satse på


    Det gør jeg heller ikke, men jeg mener at det er på sin plads med et sæt retningslinier som man kan opfordre folk til at følge for vores og ikke mindst deres egen skyld.


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

  • Først - jeg er enig - der er for mange der sløser - og tråd navne stinker.....



    Nu vil jeg så drille lidt - i de første to indlæg - som jo burde være 110% perfekt stavet - ja der er såmænd SEKS stavefejl............... ;););)



    Sorry Spazoid og Daniel - ku' sgu ik' dy mig....... ;);)



    Jeg tror 80% af de - nogle gange - temmelig grove fejl - skyldes ren og skær dovenskab....... :] :]

  • Quote

    Originally posted by spazoid


    Det gør jeg heller ikke, men jeg mener at det er på sin plads med et sæt retningslinier som man kan opfordre folk til at følge for vores og ikke mindst deres egen skyld.


    Helt enig - det ville være rart.


  • Forstår godt at det bare er drilleri, men vil da gerne forsvare mig ;)


    Som jeg skrev: Jeg skriver da også tit "ka" og "sårn" selv om jeg godt ved at det er forkert.. men det gør ikke teksten sværere at forstå.. :))


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

  • Quote

    Originally posted by spazoid
    men jeg mener at det er på sin plads med et sæt retningslinier


    ikke når vi kommer til stavning. Du kan ikke bebrejde nogle mennesker at de staver dårligt. Ja, der er nogle der bare skriver lidt hurtigt og ikke læser deres egen post igennem - men ved f.eks at lave en sticky omkring at folk skal stave ordentligt og læse deres posts igennem igen - tror jeg bare også det ville skræmme nogle (incl dem som bare ikke kan gøre for det).


    Der skal være plads til alle herinde -> også dem der har svært ved stavningen.


    Dem der staver helt ude i skoven af dovenskab, burde være til at få øje på, og så kan I vælge at kommentere det i den tråd eller slet ikke at læse den ;)


    Just my personal opinion guys ;)