Er bandepakken et godt forslag?

  • Man kan i disse tider ikke åbne en avis eller tænde for sit fjernsyn uden at høre om et nyt skyderi i de københavnske gader. Ligemeget hvem der skyder, er der atter et uskyldigt offer, og der spreder sig en frygt i befolkningen for, hvad det næste bliver. Og det på mange måder med god grund! Men hvis vi alle går rundt og er bange, så har de rivaliserende grupper netop vundet, og det skal de ikke lave lov til. Af samme årsag, er de forskellige partier dagen igennem kommet med løsningsforslag til hvad der kan være med til at stoppe balladen.


    Lad os starte med ungdomspartierne:


    VU: Coffeeshops i stedet for bander
    Bandekrigen er hashrygernes skyld


    Både VU og SDU mener, at krigen skyldes kampen om hashmarkedet. De har hver især deres løsningsforslag til at stoppe den krig - men kan disse forslag bruges til noget? Skal folk bare stoppe med at ryge hash, eller skal regeringen kigge på en hollandsk model? Politiet opfordrer også til at stoppe hashrygningen, og eksperter har udtalt, at politiet er på taberkurs i hashkrigen. KU ligger også pres på Justitsministeren, men han har tidligere afvist at legalisere hash.


    Moder-partierne har - heldigvis nogle lidt mere konkrete forslag, der tilsyneladende lader til at blive en realitet, og det endda med et bredt flertal.


    Justitsministeren fremlagde tidligere regeringens plan der er blevet udarbejdet i et samarbejde mellem justitsministeriet, rigspolitiet, Københavns politi, PET og rigsadvokaten. Ændringerne går ud på:

    • Straffen for grov vold fordobles til tre års fængsel, mens drab ved bandeopgør stiger fra 12 års fængsel til fængsel på livstid.
    • Ulovlig våbenbesiddelse fordobles til et års fængsel, som fordobles ved gentagelse.
    • Fordobling af straffen for at påvirke vidner og tredoble straffen til halvandet års fængsel for at hindre ambulancefolk eller redningsfolk i arbejde.
    • Udlændinge, der bliver idømt en ubetinget fængselsstraf, kan udvises.
    • Lettere at lave telefonaflytning af kriminelle ved bandekriminalitet.
    • Stoppe rekrutteringen til banderne igennem "Al Capone-metoden" der også blev brugt i 90'erne i krigen mellem Hells Angels og Bandidos.
    • Der indføres et 'straks-forbud' mod at opholde sig op til 500 meter fra et område. Det skal stoppe indvandrere, som kropsvisiterer og overvåger forbipasserende på Nørrebro. Det koster fængsel første gang at bryde politiets forbud
    • Regeringen vil oprette banderåd i alle større danske byer, så fædregrupper og andre kan være med til at forebygge kriminalitet. Politidirektørerne skal møde socialmedarbejdere, skoler, kommuner og fædregrupper
    • TV-overvågningen skal måske styrkes på offentlige områder som Blågårds Plads.
    • Flere politifolk på gaden i København.


    Og forslagene bliver støttet af flere partier og politiet:
    S-støtte til bandepakke
    DF støtter bandepakke
    SF er heller ikke helt imod de forslag regeringen er kommet med, men har også selv et bud klar.
    Politiet: Fantastisk god pakke
    Advokatrådet udtaler sig også.


    Men hvad synes I? Vil det være med til at give ro i gaderne, eller skal der mere til? Skal en bandepakke evt. kombineres med en legalisering af hash? Jeg har oprettet en afstemning med lidt forskellige valgmuligheder, men vil også samtidig gerne opfordre til debat. Det kræver naturligvis, at I er interesseret i at danne jer en mening og ikke bare vil skrive hvad I har stemt.



    Samtidig vil jeg gerne opfordre til at holde tonen ordentlig hele vejen igennem, også selvom der skulle komme indlæg I er rygende uenige i ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger
    Men hvad synes I? Vil det være med til at give ro i gaderne, eller skal der mere til? Skal en bandepakke evt. kombineres med en legalisering af hash?


    Det synes jeg faktisk selvom jeg ikke ryger. En hårdere straf er alt andet lige en god ting og hvis fortjenesten forsvinder over i statskassen er det jo også en god ting. :))

  • Jeg mener ikke at man skal lade sig "digtere" af de kriminelles handlinger, og derfor i et forsøg på at stoppe en konflikt, lovliggøre Hashhandel eller anden, i forvejen, kriminel aktivitet. Man kan vel altid diskutere hvorvidt justitsministerens forslag om skærpede straffe vil have en præventiv virkning, på bandekriminaliteten og deres interne "krig" - jeg tror det desværre ikke. Om ikke andet så vil længere og hårdere straffe holde de dømte fra gaden i længere perioder, hvilket jeg ser som et meget fornuftigt træk.

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • Jeg har stemt "ja men hash skal ikke være legalt".


    Egentlig synes jeg dog at der mangler fokus på én væsentlig ting i den pakke... Kan godt være at de gør straffene hårdere, men hvor mange er lige blevet fanget og dømt ind til videre? Meget få.


    Her mener jeg at "TV-overvågningen skal måske styrkes på offentlige områder som Blågårds Plads." burde ændres i formuleringen så det ikke MÅSKE er noget der gøres. :)


    Er klar over at det næppe forhindrer volden mellem grupperne, men det vil højst sandsynligt sænke problemet for almindelige borgere, da disse så vil holde sig til de overvågede veje og pladser. Hvis der alligevel skulle blive problemer, så vil forbryderne blive fanget på video.


    Så er problemet bare lige at hvis overvågningen ikke anvendes korrekt, så nytter det ikke noget... Det vil sige at man skal have indkøbt nogle af de systemer der findes til at "tracke" folks adfærdsmønster og advare en der sidder "bag skærmen" ved mistænkelig opførsel. Fx hvis folk hænger ud i lang tid samme sted og folk kommer og går fra ham/hende (mulig hashhandler)... Ovs ovs... Disse systemer er allerede ved at blive/er blevet indført i flere lufthavne for at overvåge store menneskemængder intelligent.


    Det der mangler er jo beviser :)

  • Mange af punkterne er sådan set ret gode, jeg mangler bare lidt at der også arbejdes en smule på andet end symptom behandling.


    På nuværende tidspunkt kan det være lidt svært at se hvor der kan sættes ind, men de fleste tiltag nævnt her er udelukkende myntet på at dæmme op for en igangværende konflikt. Der bør også være en hel del mere fokus på hvordan det kan undgås at komme igen næste år og næste år og næste år og......



    /ask

  • Jeg har ikke stemt, fordi jeg ikke rigtigt synes nogle af mulighederne lige vil ramme mit valg.


    Jeg tror ikke nødvendigvis hårdere straf er den rigtige løsning, tværtimod. Jeg har nærmere den holdning, at man skal langt dybere ned for at finde den egentlig årsag.


    Nogle gange må man grave lidt dybere for at finde kartoflerne - sort of speaking ;)

  • Selvom jeg synes det kunne være et sjovt eksperiment med fri hash i DK tror jeg ikke på det er noget der kan fungere, og som der også er blevet sagt så vil det være at lade sig digtere af de kriminelles handlinger.
    Men selve "bandepakken" ser nu ok fornuftig ud efter min mening.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Er meget enig i den bandepakke, dog skal den kombineres med overvågning. Jeg syntes især punktet med at indvandrere kan udvises, ved tilfælde af bandekriminalitet, er fantastisk og burde være lov.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JuiCe
    Selvom jeg synes det kunne være et sjovt eksperiment med fri hash i DK tror jeg ikke på det er noget der kan fungere, og som der også er blevet sagt så vil det være at lade sig digtere af de kriminelles handlinger.
    Men selve "bandepakken" ser nu ok fornuftig ud efter min mening.


    Fri skal den da ikke være... der skal betales ligesom for rusmidlerne ethanol og nikotin. Problemet er at cannabis er så udbredt efterhånden og anvendes af helt "almindelige" mennesker hvilket gør at markedet er enormt... dvs. enorme pengesummer, som efter min mening burde gå til skattelettelser og ikke øgede udgifter til politi.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pvt.P.Nutz
    Hvad synes skribenten selv?


    Jeg synes faktisk, at forslaget virker yderst fornuftigt, men der skal mere til end det. SF er inde på noget af det rigtige med deres "5 kloge, der virker i fremtiden". En ting er at få stoppet den nuværende krig, men der er også nødt til at komme fokus på hvordan vi undgår en gentagelse. Den fokus burde have været der i 90'erne under rockerkrigen, men bedre sent end aldrig.


    Der er med nogle grupperinger at gøre, hvor højere straffe hjælper på dem der allerede er aktive. De er så hærdede kriminelle, at jo længere tid de kan holdes fra gaden, jo bedre er det, men hårdere straffe vil næppe hjælpe på dem der er i farezonen for at blive medlemmer af grupperne i fremtiden. Det betyder, at der skal ske en øget indsats for, at de ikke bliver tiltrukket af det ulovlige, men i stedet får andre og sundere interesser. Om udformningen skal være præcist som SF foreslår ved jeg ikke, men de er inde på noget af det rigtige.


    Mht. hashen er jeg i tvivl. Jeg ved godt, at det vil fjerne de kriminelles indtjeningsmuligheder (edit: på området), men jeg er ikke overbevist om, at det ikke vil medføre en stigning i forbruget. Der ses også historier fra Amsterdam der er med til at afkræfte myten om, at deres model er ekstremt god, og jeg vil nødig se, at en stor gruppe tabes på gulvet fordi de ikke ender med at blive en del af den, nok store, gruppe der består af velfungerende hashrygere. Dvs. de unge mennesker der dropper skolen og tager et job bare for at kunne betale deres misbrug - dem skal der også tages hensyn til inden man overvejer at legalisere hashen.


  • Det er vist temmeligt naivt at tro den (mere eller mindre) organiserede kriminalitet vil have problemer, med at finde alternative indtjeningskilder. Der er masser af muligheder for den slags mennesker og hvad er alternativet? At opføre sig ordentligt? At få et job? ;)
    Bliver hashen legaliseret går der lige præcist 2,1 sekund, så har de kastet sig over gambling, prostitution, hårdere stoffer, afpresning, tyveri osv. osv. osv. osv....

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pvt.P.Nutz


    Fri skal den da ikke være... der skal betales ligesom for rusmidlerne ethanol og nikotin. Problemet er at cannabis er så udbredt efterhånden og anvendes af helt "almindelige" mennesker hvilket gør at markedet er enormt... dvs. enorme pengesummer, som efter min mening burde gå til skattelettelser og ikke øgede udgifter til politi.


    Var lige en stavefejl, mente selvfølgelig ikke gratis/fri men lovligt :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Keder
    Det er vist temmeligt naivt at tro den (mere eller mindre) organiserede kriminalitet vil have problemer, med at finde alternative indtjeningskilder. Der er masser af muligheder for den slags mennesker og hvad er alternativet? At opføre sig ordentligt? At få et job? ;)
    Bliver hashen legaliseret går der lige præcist 2,1 sekund, så har de kastet sig over gambling, prostitution, hårdere stoffer, afpresning, tyveri osv. osv. osv. osv....


    Det er nok mere naivt at tro, at jeg ikke er klar over, at det vil forholde sig sådan ;)


    Men nu er et af hovedargumenterne for at legalisere hash jo netop, at man skal ramme deres indtjeningsmulighed på området og dermed frigive en masse politi og være med til at få flere penge i statskassen, så derfor er det også relevant i den her sammenhæng.


    Men kan da gode skære det ud i pap og bøje det i neon og tilføje et "på området" efter indtjeningsmuligheder - så er der da forhåbentlig ingen der er i tvivl om hvad jeg mener ;)


  • Jo men det bliver argumentet jo ikke bedre af. Man kunne sikkert også fjerne en del af indtægten på hashhandelen, hvis man satte straffene for handel med hårde stoffer markant ned.
    Med andre ord så er målet jo ikke at skære i omsætningen på ét område men at nedsætte antallet af kriminelle handlinger, begået af kriminelle bander - det mener jeg så er lidt naivt at tro kan lade sig gøre ved at legalisere hash :)


    Skal jeg bøje det i pap, så frigiver man næppe noget som helst ved at legalisere hash. De kriminelle vil blot intensivere deres aktiviteter på andre områder. Politiet kan så bruge de ledige betjente til at fange de samme forbrydere, blot for nogle andre forbrydelser...

  • Jeg er faktisk helt enig i justitsministeriets/politiets bandepakke. Det er en hård pakke, men der bliver nødt til at blive gjort noget nu. Når der så er dæmmet lidt op skal man være klar med nogle andre supplerende midler for at få personerne ud af deres miljøer og på "rette" bane.


    Derudover skal der som SF også siger (det er ikke nemt at give SF ret) være langt mere grænsekontrol.


    Men jeg ser et praktisk problem i pakken og det er om der er plads i fængslerne med de nye tiltag?


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Jeg synes godt om pakken, er dog spændt på om det har den forventede effekt...


    Rart at se politikerne øge strafferammen, den var alt for mild før!


    Jeg har ikke noget imod indvandrere, men kommer de til vores land for at søge ly fra krig, oprører osv, hjælper det sq ikke noget de starter det samme op her.

  • Jeg syntes helt bestemt, at det ville være fint med at få coffee shops herhjemme, som man har det i Holland, selvfølgelig under de rette forhold dvs. kontrollerede.


    Jeg kan selv ikke se nogen forskel på om der findes værtshuse eller coffee shops, forudsat and man på de legaliserede salgssteder ikke skal være muligt, at købe alkohol til at gå hånd i hånd med rusmidler.


    Selvfølgelig skal der være afgift på, ganske som på alt andet i dette land, men det vil da alt andet lige være bedre, at vi alle får del i indtægten via afgifter end at nogle kriminelle grupperinger skummer hele fløden, til at finansiere deres andre lyssky indtægtskilder.


    Slår du bunden ud af det illegale hashmarked og gør det legalt, så er den indtægtskilde, da væk for dem, som har en ganske høj indtægt, den vej, og forhøj straffen for besiddelse og handel med hårde og syntetiske stoffer i stedet, nemlig indfør minimumsstraffe, så straffelovene kan virke efter hensigten og ikke efter hvad en eller anden smart advokat kalder retspraksis. Samtidig skal unge kunne straffes på lige fod med alle andre, det vil fjerne fordelen ved at have en ung forhandler, som må tage straffen istedet for en eller anden bagmand, mod at modtage betaling, når straffen er afsonet.


    Lad os osse lære af de erfaringer, som bla. engelsk,tysk og amerikansk politi har med, at bekæmpe den slags grupperinger, dvs fjerne fordelen ved, at få "status" ved at være medlem af sådanne grupper bla. ved at få en fængselsdom, gør den straf så lang, at vil tage lidt at trykket, på de gader, som for øjeblikket er under pres.


    Med ondt skal ondt fordrives, og kan du fjerne de relativt få folk, som sidder i toppen, og "styrer" andre til at begå de ting, som de ikke selv vil eller tør, så vil det hele falde til jorden med et brag. Spær dem inde for altid, og lad dem leve deres forspilte liv afsondret fra det normale samfund, så er det sgu nok, så som så, med status, for at have været en tur i spjældet.


    Lad os nu være ærlige, venner, herhjemme er det jo ikke hashen der er skyld i alle problemer både blandt erfarne "misbrugere" eller blandt unge mennesker, der findes da ting indenfor den verden, som er så meget farligere, og som har mere "appeal" til unge mennesker end hash har.
    Der er da ingen nogensinde der har taget skade af, at ryge en joint, enten er det fedt, eller osse smager det af bæ og gør ingenting for dig, så er der da ingen grund til at prøve igen, og er du rigtig "uheldig", så får du så meget første gang, at du oplever paranoia og bliver bange for din egen sko, så er det heller ikke sikkert, at du har lyst til at prøve igen.


    Alt andet lige, så bliver du ikke afhængig af, at ryge hash, det er rigtigt, at du kan blive glad for at ryge, og du kan ryge så meget, at al din tid, går med at sidde og "stene", men det kan der gøres noget ved, og det er lettere, at slippe ud af end, alt det andet lort, vores unge bliver tilbudt eller uforvarende "finder" i deres drinks, når de er til fest eller koncert.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.