boulion eller ej?


  • Hvis det er sådan nogle boullionterninger du taler om, så er jeg vist et sted i midten.... de er ganske udemærkede til at give lidt ekstra krudt, i en snæver vending - fyr en sovsen eller den sammenkogte ret, så virker de ganske fint til sådan en almindelig hverdag. Men "den ægte vare" er naturligvis altid at foretrække, så en kvalitetsfond er helt sikkert den bedste løsning....jeg må dog indrømme jeg aldrig får taget mig sammen til at koge sådan en fætter, så hvis der skal bruges fond ryger jeg altid på sådan en terningsfidus :O

  • Kommer an på hvad du laver, boulion er f.eks. godt til at give lidt eksta smag til ris, hvorimod det kan ødelægge en anden ret.
    Men i sidste ende er det jo en smagssag - lidt det samme som at spørge: hvad er fedest, Volvo eller Audi?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Prectar
    Vi bruger faktisk aldrig boullion herhjemme, og maden smager fantastisk stort set hver gang :P


    Tja, det er jo et spørgsmål om tilvending.


    Kommer selv fra et hjem der bruger store mængder hvidløg/chili, så når jeg eksempelvis er ude og spise hos andre kan jeg godt føle at maden smager 'tamt' i forhold til hvad jeg er vant til.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maleficus
    Kommer an på hvad du laver, boulion er f.eks. godt til at give lidt eksta smag til ris, hvorimod det kan ødelægge en anden ret.
    Men i sidste ende er det jo en smagssag - lidt det samme som at spørge: hvad er fedest, Volvo eller Audi?


    Audi...uden tvivl :))

  • Man kan jo ikke bare sætte det sådan op. Det svarer jo til at sige at man skal bruge mel i alle retter eller ingen retter.
    Bouillon skal bruges i nogle retter og andre skal ikke have det. Den bouillon man selv laver fra bunden er selvfølgelig lækrest, men i en snæver vending eller hvis det bare skal være nemt kan man bruge terninger.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Man kan jo ikke bare sætte det sådan op. Det svarer jo til at sige at man skal bruge mel i alle retter eller ingen retter.
    Bouillon skal bruges i nogle retter og andre skal ikke have det. Den bouillon man selv laver fra bunden er selvfølgelig lækrest, men i en snæver vending eller hvis det bare skal være nemt kan man bruge terninger.


    Anders


    det er jeg enig i dna, men man ska os passe på fordi bouillon kan os gøre maden meget saltet lærte jeg da jeg stod i køkken hvor jeg lavede altmulig slags mad og det er ik fordi jeg ik kan lave mad det ka jeg skam godt, hende der var min chef i det køkken sagde at stod det til hende havde hun sendt mig i lære som kok.

  • tjah, når jeg laver mad, bruger jeg typisk en terning til sovsen eller suppen, men kun hvis opskriften siger det. Derimod er der ingen af de retter jeg selv har fundet på der skal boullion i, derimod lader jeg en masse forskellige krydderier om at give smag, men det er ligeså mget kun når jeg er alene hjemme jeg kan smide en masse i efter mit eget hoved... hvis jeg endelig laver mad mens de gamle er hjemme, så kommer min mor næsten altid og siger hvad jeg skal gøre (hvilket jeg bare hader)...


    måske man skulle holde en striks køkkenpolitik med at andre ikke på være i køkkenet mens kunstneren kreerer, det gør min farfar i hvert fald...


    desuden er min mor rimelig bitchy med hvor lang tid det skal tage at lave mad, så her er en terning klart at foretrække medmindre andet er nødvendigt...


    desuden skal en god kok altid huske at smage på sit kunstværk inden det serveres :9xo

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Hvis det er til sovs, så bruger jeg heller ikke boulion terninger, med en smugle fra Oscar.


    Til brun sovs laver jeg altid en fong, som jeg laver dagen før eller om formiddagen hvor sovsen skal bruges, og så skal der altid rødvin i sovsen til okse/kalve kød 8), og nej folk bliver ikke fulde af at spise sovsen, da alcoholden bliver brændt af under kogning, rødvin har en fantastisk smag når den er nedkogt.
    En fong til sovs er bare at koge forskellige rodfrugter + meget mere, gerne dagen før. ;)

  • Jeg har undladt at stemme, da det er ret så om så hvornår jeg benytter boulion.
    Det afhænger helt af hvilken ret der bliver lavet, samt hvilke kryderier der bruges.


    Det typiske tidspunkt for mig at kyle en terning i er hvis der lynhurtigt skal smækkes en sovs sammen, uden at have en fond på forhånd. Fx bliver en sovs ikke særlig spændende hvis den er lavet på kartoffelvand alene.


    Som regel bruger jeg det ikke, da man med lidt omhu kan få super lækker smag ud af maden uden.
    Det sker dog at det går lidt for stærkt med kødsovsen og den smager af tomat eller kogt vand. Så får den lige en terning kværnet ko, og så er der sq smag i skidtet igen.


    På den anden side bruger jeg forbløffende mængder hvidløg og chili, så de kommer aldrig helt til deres ret alligevel.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Jeg har også undladt at stemme...


    ... for mig står det som en slags "krydderi". Altså skal det i nogen retter, men ikke i nogle andre. Når det så er sagt, kan jeg ikke huske, hvornår jeg sidst har brugt i boullionterning :))

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Boulion er da et "krydderi" ligesom paprika eller oregano.. hvis man skal sige om noget skal bruges eller ej, så kunne man spørge om det 3. krydderi


    Men i gammel dansk madlavning er boulion da næsten et must.. med mindre man serverer for dronningen eller er meget kritisk med smagen.. Hvis man laver boller i karry eller væltet lokum, så er boulion jo direkte ubrugeligt :P

  • Nu er boullion og det 3. krydderi slet ikke krydderier heh ;) Det ene er en slags tilsætning der giver smag som er sammenblandet af mange forskellige ting og det andet et forbandet kunstigt kemikalie kaldet mononatriumglutaminat.


    Boullion er indkogt SUPPE hvor grøntsagerne er filtreret fra og massen derpå tørret og presset til pulver eller pulverblokke. I flydende form kaldes dette for fond!


    Og det laver jeg masser af selv og fryser ned til senere brug. Dertil skal siges jeg har lavet mad selv nu i over 20 år - og der er ingen smutveje i mit køkken. Kun mad fra bunden af, hvor man laver det hele selv (lige minus pasta og nudler da jeg mangler maskinen endnu). Så madlavning hos mig tager ofte 2-5 timer, nøjagtig som i min gamle mormors køkken.


    Til fast-food bruger jeg denne opskrift:


    500 gram bacon i blok


    500 gram frosne ærter


    500 gram pastaskruer


    200 gram mozarella


    ½ liter fløde


    salt og peber



    skær hud og ben/brusk ud af baconen


    trim fedtet af og smid ud


    steg baconen i tern af ca. 2. cm/stk. og dryp fedtet af


    kog ærterne i microovnen i microskål (så bevares vitaminerne bedst)


    kog pastaen


    mix pasta, bacon og ærter i en stor gryde


    tilsæt fløde og osst og rør det hele rundt


    tænd for varmen på lavt blus og rør rundt til ost og fløde er smeltet sammen

  • I øvrigt så kan din ven da ikke finde ud af, at lave mad og fatter da bjælde af krydderier og hvordan man balancerer disse, hvis han må bruge færdigtilpasset bouillon der er lavet så den passer til den brede befolkning i den vestlige verden til alt hvad han laver af mad...lol ;) I den ene af mine retter kommer der 18 forskellige krydderier og urter... Det er altså ikke så svært, at krydre mad - man skal bare eksperimentere indtil man har fundet ud af det. Jeg har da før ødelagt maden eller gjort den totalt fucked up i smagen, men det lærte mig da med tiden at bruge krydderierne korrekt :)


    Bouillon er meget praktisk og jeg bruger det da også i "væltet lokum"/millionbøf. Ellers skal jeg stege kødet og så vand på og 10 slags urter og krydderier og så koge det ind til smagen er trukket ud og ind i kødet før jeg kan bruge det. Og det gider jeg altså ikke med millionbøf - der må være grænser også i mit køkken :)


    Til hønsekødssuppe med asparges eller tarteletfyld er bouillionen også meget anvendelig, da man ellers skal koge en høne i flere timer og helst dagen før, osv. Plus bare det at finde en OK høne i en butik er svært i sig selv. Da jeg spiser det her når jeg er syg, så koger jeg altså ikke en høne altid...


    Opskrift på hønsekødssuppe med asparges og tarteletfyld:

    Køb 500 gram hønsekød på frost ( 29,- kr. i Rema 1000 eller Bilka)


    sæt 2 to liter vand i kog


    put 4 terninger hønsebouillon i vandet og tilsæt kødet


    tilsæt peber


    koges ved svag varme indtil kødet falder fra hinanden (trevler)


    tilsæt 3 dåser asparges med hoveder fra dåse eller friske ( 240 gram pr. dåse), eller ca. 800 gram friske


    koges i 8-10 minutter med aparges i så de bliver kogt færdige


    smid to æggeblommer i der er rørt op med lidt salt og lad så suppen tykne med dem i


    jævn suppen yderligere med maizena rørt op i vand


    ---------------------------------------------------


    2. version


    tilsæt frosne ærter og gulerødder og brug mindre vand


    dette giver så tarteletfyld!


    Eller genbrug suppen dagen efter og lav tarteletfyld af den, eller frys den ned og brug som tarteletfyld senere :)