Pirateri i Aden-bugten - hvad er din mening!

  • Nu er jeg jo indenfor søfarten, og jeg ved godt hvad jeg mener om situationen og hvilke tiltag man efter min mening bør foretage, men jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre hvad I andre synes om det og om der er noget der skal gøres anderledes.


    (Jeg skal nok give min mening senere, men jeg vil godt lige høre nogle input først.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Vil mene at der skulle være bedre muligheder for at retsforfølge piraterne, og hvis det ikke hjælper, så må skibene have ret til at forsvare sig. Evt med sikkerheds vagter af en slags ombord.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Som det kører nu med et par krigsskibe der jager dem. I stedet for at samle dem dem op og retsforfølge dem bør man bare skyde dem i sænk. Når først det er gjort tilstrækkelig mange gange så kan de nære sig. :))

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Da jeg sejlede som matros i starten af 90'erne, var det ikke det store problem at sejle ved østafrika, USA havde masser af skibe og helikoptere i nærheden af Somalia og og den persiske golf.
    De patruljerede dengang, ydermere i det Røde hav, vi blev selv stoppet indtil flere gange og fik soldater ombord der tjekkede last, destination osv osv. og vi var på intet tidspunkt utrygge ifht pirateri.
    Somalia er stadigvæk et land i krise, og jeg tror bestemt ikke man kan forvente at der fra somalisk side bliver grebet ind overfor piraterne.
    Adenbugten er så vigtig for international søfart, at vi i NATO/FN bliver nødt til at varetage den opgave det er at banke piraterne på plads.
    Er de ved at borde et skib ser jeg ikke noget galt i at de får et skud for boven og senere bliver sænket hvis det er nødvendigt - eller ihvertfald bliver fanget og stillet for en international domstol.
    Jeg har egentlig heller ikke noget problem med foreslaget om at opsøge og fange dem på land. De bliver ikke straffet i Somalia, men så må vi sgu lave noget ala en guantanamobase hvor de kan sidde og tænke lidt over tingene inden de bliver sendt hjem igen.


    Noget skal gøres - Somalia gør det ikke, så NATO/FN må gøre det der er nødvendigt. :boxing:

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dasjap
    Vil mene at der skulle være bedre muligheder for at retsforfølge piraterne, og hvis det ikke hjælper, så må skibene have ret til at forsvare sig. Evt med sikkerheds vagter af en slags ombord.


    Vi har allerede mulighed for både at have våben (også til eget brug) og sikkerhedsfolk ombord hvis vi ønsker det (og har altid haft muligheden), men dilemmaet går på at så længe vi ikke har det er piraterne ikke så voldsomme og derved vil det ikke komme til skyderier. Opruster vi opruster piraterne også samt bliver mere voldelige.
    Ifølge rygterne er de russiske handelsskibe begyndt at have våben ombord.


    Med hensyn til retsforfølgelse så vil jeg mene der skal oprettes en international domstol ligesom krigsforbryderdomstolen i Haag (eller denne skal udvides så den også tager international kriminalitet). Problemet er at det ofte foregår enten i somalisk eller internationalt farvand og det er en gråzone.

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Som en af mine venner sagde for nogle uger siden da et skib skød en nødraket ned i en piratjolle og den brød i brand hvorefter søværnet reddede piraterne.


    "Det er paradoksalt at handelsflåden sænker piraterne og søværnet redder dem".


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Eneste måde man kan komme det til livs på, er at sænke/skyde lortet. Pirater er jo en klods om benet på de større selskaber der sejler i det område. Det nytter ikke noget at sende store krigsskibe og andre farlige fartøjer derned, piraterne sejler jo rundt i små gummibåde.


    Kort sagt: Lav det til en lov at de må skyde på alt der rører sig :)


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

    Rettet en gang, sidst af Exxon ().

  • Personligt mener jeg der burde være en nultolerance politik hvad pirateri angår. Det er jo nok noget nær verdens ældste - og mest omtalte hijacking erhverv.


    I gamle dage blev pirater lynchet, idag råder vi både over missiler og kanoner.


    Så hvis det stod til mig, så skulle de såre simpelt skydes i sænk i stedet for at samles op og så sendes hjem bagefter fordi de ikke kan retsforfølges.


    Tryk på den røde knap - smid nogen soldater ombord på handelsskibene inden de sejler igennem Aden bugten - lad piraterne svømme med hajerne - brug torpedoer.


    Sådan noget i den stil.


    For at forsøde den internationale verdens øjne ville det mest diplomatiske nok være at lade et hold soldater kommer ombord, og derved eskortere skibet igennem.


    Fra mit eget personlige synspunkt, mener jeg bare de skal pløkkes når de nærmer sig. Om ikke andet kan det da have en præventiv effekt.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Sejl dem end og sig "UPS" bagefter, så behøver du ikke at sige undskyld. Eller fang dem og sæt dem ud på Påskeøen, så kan de sidde der og tænke lidt over hvad de har gjort.


    De vigtigste er vel at man gør noget. Ikke lige som Danmark der sender et kæmpe krigskib derned, når de så endelig fanger noget, så kan de ikke gøre noget alligevel. Piraterne må sidde rundt om bålet om aftenen og skraldgrine af os danskere

  • En af min fars kollegaer har været et af de steder hvor der er pirater. Samtidig lå amerikanerne ikke langt derfra med et hangarskib.
    Når danskerne så en hurtigbåd, fulgte de efter. Fangede de dem så, satte de dem pænt af på land, og sagde med løftet pegefinger "at det må de bestemt ikke gøre!".


    Amerikanerne kunne ikke forstå at de gad, så de sagde, at næste gang de så en hurtigbåd der ikke ville stoppe - så skulle de bare sig til.


    Det gjorde de så, og de fik svar tilbage "at hold øje med båden om 2 minutter ca." - ude fra siden kom så et pænt lille misil flyvende, kort øjeblik senere var der ingen hurtigbåd.


    Færdigt arbejde - sådan bør det gøres.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maleficus
    Pløk Jack Sparrow og resten af hans wannabe pirat crew.


    Kan ikke siges bedre ! :9xo


    Det dutter ikke at have våben på skibet da, som der også blev sagt, pirater vil nok også få fat i mere farlig udstyr. Det vil nok gå ud over den almindelig uskyldig sømand i den sidste ende. Lad dog militæret øve sig i præcisionsskydning, det er der i det mindste gavnligt. ;)

    ASUS P6X58D-E + Xeon X5675 @ 4400 mHz

    MSI 1080Ti Armor OC ed

    12 gb Kingston Hyper X

    Samsung 840 Evo 120GB + WD 500 3ABYX

    28" Samsung U28D590D

    CreativeSB Audigy 4 ~ Logitech Z-2300 ~ Kingston Hyper X

    1000W Corsair ~ LianLi PC-P60 Armorsuit

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Happy^
    En af min fars kollegaer har været et af de steder hvor der er pirater. Samtidig lå amerikanerne ikke langt derfra med et hangarskib.
    Når danskerne så en hurtigbåd, fulgte de efter. Fangede de dem så, satte de dem pænt af på land, og sagde med løftet pegefinger "at det må de bestemt ikke gøre!".


    Amerikanerne kunne ikke forstå at de gad, så de sagde, at næste gang de så en hurtigbåd der ikke ville stoppe - så skulle de bare sig til.


    Det gjorde de så, og de fik svar tilbage "at hold øje med båden om 2 minutter ca." - ude fra siden kom så et pænt lille misil flyvende, kort øjeblik senere var der ingen hurtigbåd.
    Færdigt arbejde - sådan bør det gøres.


    Haha, god stil!


    Det er typisk at når der kommer nogle frømænd i en gummibåd og forfølger dem, så skyder de kun advarsels skud :S De skulle da lige snige sig hen til båden og nakke alle piraterne med silenced våben :D:D:D


  • Man begynder nærmest at kunne lide amerikanere når de gør sådan noget :D
    Det der er den måde jeg ville elske at problemet blev løst på. Den mere diplomatiske måde kunne være at lave "stikprøver". Altså på nogle skibe var der skjulte soldater som kom frem hvis der skete noget. Sådan så når pirater tænker at de vil nakke et skib så er der en god chance for at der er soldater om bord :D

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Konvoj sejllads og angreb på land.. Og så self. at man ikke bare løslader dem man fanger..

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg