Harddisk RIP, raid dødt også :(

  • Hej tweakere 8o


    Ja, jeg har så mistet min kære harddisk, en seagate 320GB, ikke det vilde, men de kørte jo raid.
    Lige pludselig kommer der bare røg, og størmforsyningen hyler helt vildt og slukker så.
    Og kan se at det kommer fra harddisken og der indser jeg at jeg har mistet en lille smule data (ironi) :P


    *RIP* :ohmy:


    Må håbe på at jeg får en ny disk tilbage fra seagate, men den er jo udgået så håber lidt på en større disk :D


  • hvis du modtager en større disk og smider den i det oprindelige raid så vil det da ikke virke de skal da være ligestore diskene skal de ikke ?

  • Jo...


    Men jeg overvejer lidt at PRØVE, at sende dem begge ind, for kan jo sige at jeg er bange for at den lige pludselig også ryger sig en tur, ville nok være bedst at snakke med dem først, har bare en idé og at de måske ville tage begge diskene og evt sende nogle nye.


    Men nu må vi se, jeg vil i hvertfald gerne have nogle nye asap.

  • Hvis din disc er udgået får du garanteret en 320gb den vil ikke køre raid med den der er tilbage.
    jeg har lige selv fået ombyttet en 300 til fordel for en 320. Også fra Seagate.
    De er gode mht RMA. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

    Rettet 2 gange, sidst af Baloo ().

  • man kan godt få erstattet sin disk med en udgået vare, da de skriver et sted at varen man får som erstatning kan være et fabriksgenskabt produkt.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Man kan som sådan godt køre raid med diske af forskellig størrelse og fabrikat.
    Ved Raid-0 vil det dog være den mindste mindste disk der bestemmer den samlede størrelse.
    Kører man således med en 320 og en 1 TB disk, vil man kun få 2x320 GB til rådighed.
    Bemærk dog at det generelt ikke anbefales at blande fabrikater og størrelser, da det kan give problemer med bl.a. ydelse. Derudover kan det være at visse controllere ikke vil acceptere det, men det er ikke et _krav_ at diskene skal være ens.


    I et raid-0 vil alt data dog være mistet, hvis en disk fejler.
    Skal der være noget redundans skal man enten køre raid-1 (spejling) eller f.eks. Raid 5 som kræver mindst tre diske.
    Derudover er der også raid 0+1, som egentlig er raid 0 med spejling, som navnet også antyder, det kræver mindst fire diske for at fungere.


    En anden form for raid er JBOD (Just a Bunch Of Disks) som ikke har noget krav til de harddiske man anvender.
    Denne form for raid samler blot pladsen på alle diske i arrayet til en samlet pulje som man så kan bruge.
    Går en disk ned, mister man kun det data der lå på netop den disk.


    Jeg fik på et tidspunkt ombyttet en af de Seagate diske jeg bruger i mit Raid array. (hos SHG inden de gik på røven)
    Der skrev jeg i RMA beskrivelsen at det var vigtigt at jeg fik en identisk disk, da jeg brugte den til RAID.
    Og det fik jeg så, tror ikke det skader at oplyse hvorfor man ønsker en disk magen til.