IT programmør?

  • Jeg skal til at finde ud af hvad jeg skal til at lave efter 9. klasse. Har kigget en lille bitte smule på IT programmør.


    Nogle som vil dele deres viden om hvad de laver?



    (jeg ved ikke ret meget om det.)



    Tak.



    Glade Mormor

  • Quote

    Originally posted by Falsk
    Spørgsmålet er om man ikke vader lige ud i den visse arbejdsløshed..



    Tjaaaaaa - lige pt. er IT tallene sgu da godt nok skræmmende........... ;(

  • Quote

    Originally posted by WizzarD



    Tjaaaaaa - lige pt. er IT tallene sgu da godt nok skræmmende........... ;(


    Ja desværre - er sg* glad for at jeg droppede datamatikeren - de er jo ikke i specielt høj kurs i dag ;) :(

  • Quote

    Originally posted by Aerial


    Ja desværre - er sg* glad for at jeg droppede datamatikeren - de er jo ikke i specielt høj kurs i dag ;) :(


    Det kommer jo lidt an på hvornår man blev færdig. Nyuddannede datamatikere har jo samme problem som så mange andre - der er nemlig alt for mange til for få job.


    Det skyldes blandt andet alle de IT uddannelser de Tekniske Skoler og Handelsskolerne har fået strikket sammen. Der er vel snart 15-20 forskellige uddannelser, og den ene er mere "smart" end den anden. Men en ting har de til fælles - der venter ikke noget job når man er færdig.


    Blev selv færdig som datamatiker for snart 4 år siden, og der var der allerede store problemer med jobs. Men selv var jeg en af de heldige.


    Problemet med alle de uddannelser er også, at folk der slet ikke har interesse og flair for edb tager uddannelserne, og sagtens kan bestå - selv med et højt gennemsnit, men de aner stadivgæk ikke hvordan man tænder en pc - og det synes jeg er skræmmende. Gig selv i klasse med sådanne typer, og de har selvfølgelig MEGET svært ved at få job.


  • Enig - men lige efter jeg droppede ud for nogle år siden - kom den store debat omkring datamatikere.


    Problemet er jo også at nyuddannede datamatikere ikke har nogen erhvervs-programmerings-erfaring og dette forventer firmaerne. Men hvis ingen tager de "nyudklækkede" får de jo aldrig nogen erfaring - lidt en ond cirkel.


    Men kan kun give dig ret - 70 % af dem der deltager på min nuværende uddannelse har ingen anelse om hvad computere er. Det er gamle damer der har været ansvarlige for et excell-ark i deres firma og derefter mener de selv at de er vildt kvalificerede til den helt store it-uddannelse. :]

  • Startede som datamekaniker uddannelsen efter folkeskolen, men droppede det hurtigt.. det el haløøj der som egentlig ik har en skid med uddannelsen og gøre gad jeg fandme ik...


    Man skal være utrolig god for at få et godt job inden for den branche... det er ret skod... nu vil jeg bare igang som Autolakerer i stedet :D det bliver sjovt tror jeg :)

  • Har en fætter på 18 der skal være Datalog..


    Men han ved sgu noget om det.. Han kunne programmere lidt som 16 årig - til en fødselsdag så jeg ham lave et lille spil, det synes jeg sgu er ret nice. (Desuden er han den type der fik 13 i fysik :D )
    Han skal nok få et arbejde


    Men jeg har aldrig vist hvad en datalog laver..
    hvad laver de ?(

    MSI 3.0 & QcK Heavy
    AMD 64 Venice 3500+ @ 2500 mhz 24/7
    DFI UT SLI-D
    Kingston 2x1024 PC3200 @ 230mhz - 2,5-3-3-7
    Geforce 7900 GT
    550W antec Truepower
    Windows XP

    Rettet en gang, sidst af SjQLunD ().

  • Een ting er sikkert, vælg ikke en af de hurtige uddannelser, som jo som sagt lyder smart! Udbydet af jobs er for lavt... jeg var selv interesseret i at lave noget med IT men er nu færdig som elektronikmekaniker, og dermed har jeg fået en større forståelse af selve elektronikken! Dermed er der meget jeg ikke ved om servere osv, men det kan hurtigt komme oveni....


    Mit råd, få dig en god basis.... du kan lige så godt indse det i tide, hurtige uddannelser duer bare ikke!

  • Quote

    Men jeg har aldrig vist hvad en datalog laver..


    Datalogi har meget med matematik , og om hvordan teorien bag programmmer fungerer.


    kort sagt det er computervidenskab

  • Tag en HTX først, hvad skal du bruge oldælv, musik og geografi på gymnasiet til?


    Bagefter, hvis verden ikker gået helt af lave, tager du på IHK (Ingeniør højskolen i København), eller Ålborg, og læser IT-ingeniør eller svagstrømsingeniør. Det tager 3½ år (bachelor/ diplomingeniør) og du får en god uddannelse du kan bygge videre på, enten i DK eller i udlandet, hvis der ikke er job lige bagefter.


    Læser selv på 3. semester på IHK og er meget glad for det. :D

  • Quote

    Originally posted by Falsk
    Spørgsmålet er om man ikke vader lige ud i den visse arbejdsløshed..


    True....Jeg har droppet mine tanker om at blive noget inden for IT - man skal være monster dygtig for at kunne få job

  • Quote

    Originally posted by Voltmod
    sysadmin er faktisk et rigtig nicest program jeg arbejder også en del med det en gang imellem


    øh he he - hvad snakker du om ?


    Når jeg tænker sysadmin er det en systemadministrator og bestemt ikke et program :)) *G*

  • Quote

    Originally posted by Zulu
    Tag en HTX først, hvad skal du bruge oldælv, musik og geografi på gymnasiet til?


    Bagefter, hvis verden ikker gået helt af lave, tager du på IHK (Ingeniør højskolen i København), eller Ålborg, og læser IT-ingeniør eller svagstrømsingeniør. Det tager 3½ år (bachelor/ diplomingeniør) og du får en god uddannelse du kan bygge videre på, enten i DK eller i udlandet, hvis der ikke er job lige bagefter.


    Læser selv på 3. semester på IHK og er meget glad for det. :D


    Lige det jeg har planlagt (er dog igang med gym istedet for HTX), men bagefter står den på en ingeniør uddannelse indenfor IT 8)