Syre/base determination

  • Ret simpelt vil jeg mene.


    Lakmus papir. Rød farve = syre. Grøn farve = base.

  • Eller lidt mere avanceret... Et PH-Meter.. den er også neget mere præcis, hvis altså det er noget i har..
    Og så kan du altid nævne at man kan genkende en syre på at den har massere af hydroner, og kan afgive hydroner (protoner), og base kan modtage hydroner hvis den altså har et ledigt elektronpar. Og hvis syren er stærk, har den en særlig stor evne til at afgive en hydron.... :)

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by jurban
    Eller lidt mere avanceret... Et PH-Meter.. den er også neget mere præcis, hvis altså det er noget i har..
    Og så kan du altid nævne at man kan genkende en syre på at den har massere af hydroner, og kan afgive hydroner (protoner), og base kan modtage hydroner hvis den altså har et ledigt elektronpar. Og hvis syren er stærk, har den en særlig stor evne til at afgive en hydron.... :)


    Er ikke helt klog på det der, men er det det samme som det med O+ oh OH- tror jeg nok det er ? :)

  • du kan også bruge indikator væske...


    du tager en smule af den væske du vil måle, sætter den en lille spand med lidt vand i, og så forandrer farven sig ligesom ved indikator-papir, om det er syre eller base...


    måske ikke det letteste, men en alternativ metode ;)

  • Quote

    Originally posted by AtoM!C


    Er ikke helt klog på det der, men er det det samme som det med O+ oh OH- tror jeg nok det er ? :)


    Det er sku' lang tid siden jeg lærte om det, så jeg er ikke helt god til det skidt mere... Og jeg forstår ikke lige det du prøvede at forklare....

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Og så er der noget man kalder Amfolyt... Det er et stof der både kan reagerer som syre og base... fx vand... Det faldt mig lige ind... 8o

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by jurban
    Det er sku' lang tid siden jeg lærte om det, så jeg er ikke helt god til det skidt mere... Og jeg forstår ikke lige det du prøvede at forklare....


    Som du lagde ud, troede jeg lige du var professor i kemi. ;)


    Minder mig om engang jeg var sydpå. Kom ind på en bar og sagde: "Dos Coca Cola por favor"
    Det må være kommet ret overbevisende, for jeg fik 2 Cola'er og en hel historie på spansk og jeg fattede hat af hvad han sagde... He he ;)

  • Quote

    Originally posted by The Hans


    Som du lagde ud, troede jeg lige du var professor i kemi. ;)


    Minder mig om engang jeg var sydpå. Kom ind på en bar og sagde: "Dos Coca Cola por favor"
    Det må være kommet ret overbevisende, for jeg fik 2 Cola'er og en hel historie på spansk og jeg fattede hat af hvad han sagde... He he ;)


    Jeg har da haft kemi på et højt neveu, men som sagt er det for lang tid siden, og når man ikke lige bruger det, så er det en af de ting jeg glemmer hurtigere end bare hurtigt... Og hvad mente du med det der
    "O+ oh OH-"
    Det kan man vist ikke lige skrive...

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by jurban


    Jeg har da haft kemi på et højt neveu, men som sagt er det for lang tid siden, og når man ikke lige bruger det, så er det en af de ting jeg glemmer hurtigere end bare hurtigt... Og hvad mente du med det der
    "O+ oh OH-"
    Det kan man vist ikke lige skrive...


    hvorfor kan man ikke skrive det? jeg mener han har ret... det indikerer om det er en syre eller base...:


    O+ = Oxygen = base (mener jeg)
    OH- = Oxygenhydroxid eller så noed lignende... og jeg mener det er syre


    jeg går på handelsskole nu, og det er 2 år siden jeg beskæftigede mig med den slags der...men jeg er nu alligevel ret sikker i min sag...

  • Øøøøhh... er det egentlig bare fordi han fik trykket forkert?... så der skulle stå O+ og OH-........
    i stedet for O+ oh OH-.....

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • De ser begge ud til at være base, eftersom der er et underskud af Hydroner.... En syre har jo for mange Hydroner (Hydrogener)... Og når der står OH-, er det fordi den mangler en H, og er derfor en base.. Det er vel egentlig også derfor at vand er basisk.. der er jo hverken underskud eller overskud på Hydrogener.. Eftersom Oxygen kan modtage 2 grundstoffer.. Derfor H2O... Havde der så været et overskud, og det hed H3O, så var det en syre...

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet en gang, sidst af jurban ().

  • Hmm det jeg mente, var at jeg erindrer noget om at.. Ja jeg kan sku ikke helt huske det..


    Men det var noget med at en Syre tiltrak H+ ioner, og en base tiltrak OH- ioner.. Eller omvendt..


    Men jeg er sku ikke sikker, og kan ikke finde min fysikbog :O


    Men hvis det er forkert, så er det i hvert fald 2 svar forkert i min fysikprøve :P

  • Quote

    Originally posted by jurban
    Øøøøhh... er det egentlig bare fordi han fik trykket forkert?... så der skulle stå O+ og OH-........
    i stedet for O+ oh OH-.....


    øøøøhh? O+ og OH- i stedet for O+ og OH- ??


    hhmmmm...damn hvis du var lærer ville dine elever have høj fejlprocent, mens de i virkeligheden havde rigtige svar.... :));)


    jeg ved ik om der er O+ eller O-, men jeg ville bare pointere at han ik var helt ude på bøhlandet med sin teori... :)


  • Du læste ikke pointen... den stod imellem det to ionforbindelser... der stod oh i stedet for og... :)


    Og nej, han var da ikke helt langt ude...

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb