Fibernet - en fiasko!

  • Er det noget der kommer til at slå igennem? Jeg har kigget på deres tilbud og muligheder og jeg er mildest talt skuffet over hvad de har at tilbyde. Jeg har kigget på Sydfyns El for det er der jeg er, men jeg krydstjekkede med et par andre selskaber og priserne var nogenlunde det samme.


    I øjeblikket har jeg internet hos Fullrate 2mbit/512kbit til 169 kr inkl fastnettelefon (gratis opkald til andre fastnetnumre vil koste 30 kr ekstra). Derudover har jeg tv-kanalerne DR1, DR2, TV2 og DR Update gratis.


    Hvis jeg skal finde noget tilsvarende fiber bliver det 2mbit/2mbit. Det er en noget hurtigere upload som dog for mange almindelige personer ikke betyder så meget. Derudover lille tv-pakke hvor jeg får de samme 4 kanaler + nogle ligegyldige tyske, norske osv kanaler. Altså for mit vedkommende føler jeg ikke at jeg får noget som helst ekstra mht tv. Alt dette koster 379 kr.
    Derudover 2650 kr i tilslutning (som var gratis hos Fullrate).
    Det vil altså sige at for 210 kr om måneden eller noget mere end det dobbelte (udover tilslutning) får jeg reelt ikke rigtig noget brugbart for mit vedkommende og jeg vil mene det gælder for mange familier i DK.


    Man kunne så vælge den store tvpakke som giver en del interessante kanaler (Discovery, National Geographic, TV2 Zulu samt en hel del mere bras). Så vil prisen være 519 kr. Men man vil stadig være uden nogle kanaler som jeg mener burde være med i den pakke (f.eks. 3 og 3+).


    Så hvad har fibernet som man ikke kan finde til samme pris eller billigere andre steder? Der snakkes også allerede nu om at fibernet allerede er forældet.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Som normal person tror jeg ikke der de helt vilde fordele..
    Men jeg glæder mig for vildt til at jeg kan få fibernet. Da vi har den store tv pakke, og så skal jeg have mindst en 25/25 når der kommer fiber.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • problemet med fiber er den lille udbredelse i det private da det står for elselvskabernes egen regning at rulle det ud, der er ingen tvivl om at når det først bliver landsdækkene vil priserne falde og de vil kunne presse teleselvskaberne ud af markedet, da der ikke er nogen ide i at kører på det gamle kobber net.


    Forstår dog ikke at staten ikke er gået ind i fibernet projektet, for selvom det skulle lykkes det private at skabe et landsdækkende fibernet, vil vi jo igen se et tilsvarende monopol som det TDC har idag.


    Selv giver jeg 299,- om måneden for 28tv kanaler, og et 25/25 Linje, som skulle blive opgraderet til en 50/50 næste år. Skal dog lige siges at det er gennem boligforeningen og prisen derfor er en smule lavere.


    Men kan ikke se hvorfor Fiberen skulle være forældet, kan ikke se hvem der pt. skulle havde brug for mere end 10Gbit/s pt :) De færeste kører jo med fiber på det lokale net alligevel.

  • DNA du kan jo også bare beholde det du har hvis du er tilfreds :) Her hvor jeg bor kommer der fibernet om et par måneder og der skal vi betale nada for tilslutning. Regner da stærkt på en 40/40 de første seks måneder og så nedgradere til en 20/20 alt efter behov.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

    Rettet en gang, sidst af RAC ().

  • Ja, fibernettet er en fiasko. Hele ideen med fibernet var jo at man kunne få meget hurtigt hastighed i forhold til det almindelig telefonnet. Men udviklinget har været til fordel for telefonnettet og man kan nu få optil 50mbit, dette snildt nok til at håndtere telefoni, internet og hd-tv.

  • Jeg kan da ikke få 50 mbit herude hvor jeg bor på en kobberlinie? TDC har monopol på skidtet og de har sat vores max til 8/0.768. woop-di-fucking-doo. Det kommer jeg jo ingen steder med.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Yilar
    Nej, men det gør 95% af den danske befolkning.


    Det passer jo så slet ikke, så vidt jeg kan huske fortalte TDC at inden udgangen af 2008 vil hver 6 dansker kunne få 50 mbit, og op til 60% kunne få VDSL og ja det er best effort forbindelser.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Ja fint med en 50 mbit, også måske 2 mbit i upload hvis man er heldig... Det er bare great.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Jeg har skam også tænkt mig at beholde det jeg har nu. Det er mere for at skabe lidt debat.
    Man skal jo tænke på at det er vores penge de bruger på det fordi de valgte at investere i fiber istedet for at sænke priser på el. Og her i morges hørte jeg så at elpriserne efter al sandsynligvis ville stige en hel del fordi de ingen penge har til at grave højspændingsledninger ned.


    Og for nogle dage siden hørte jeg noget om at det var en temmelig stor procentdel af befolkningen der skulle få det indlagt for at der er en chance for at det bliver en succes. Jeg kan ikke huske procentdelen, men mener det var noget ala 40% og det er altså latterlig højt...specielt i en tid hvor der er flere og flere konkurrenter på området.


    Og deres priser er umiddelbart latterlig høje for almindelige brugere som ikke bor i boligforening eller lignende.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Yilar
    Ja, fibernettet er en fiasko. Hele ideen med fibernet var jo at man kunne få meget hurtigt hastighed i forhold til det almindelig telefonnet. Men udviklinget har været til fordel for telefonnettet og man kan nu få optil 50mbit, dette snildt nok til at håndtere telefoni, internet og hd-tv.


    Jamen det er da godt for dig og andre som bor i storbyer at I kan få VDSL , men nu er det også sådan er der bor folk ude på enden af kobberkablet, og de folk har ikke mulighed for det. Fiber er fremtiden, men det er klart at hvor der allerede er gode tilbud , fx inde i byerne, kan el-selskaberne naturligvis ikke konkurrere på prisen. Reelt set bruger el-selskaberne jo et kapital overskud de har haft i mange år, på at nedgrave fiber samtidigt med at evt. også sløjfer de gamle el-master og får de kabler lagt i jorden.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis


    Jamen det er da godt for dig og andre som bor i storbyer at I kan få VDSL , men nu er det også sådan er der bor folk ude på enden af kobberkablet, og de folk har ikke mulighed for det. Fiber er fremtiden, men det er klart at hvor der allerede er gode tilbud , fx inde i byerne, kan el-selskaberne naturligvis ikke konkurrere på prisen. Reelt set bruger el-selskaberne jo et kapital overskud de har haft i mange år, på at nedgrave fiber samtidigt med at evt. også sløjfer de gamle el-master og får de kabler lagt i jorden.


    Men det skærer jo så også en STOR del af kundegrundlaget væk, hvis det f.eks. kun er interessant for 30 % af befolkningen og af denne del er det måske 10 procent der har brug for det og i sidste ende siger ja til fiber.
    Personligt tror jeg ikke på det bliver en succes over de næste 20 år og derefter tror jeg ærlig talt man har nogle andre muligheder (mobilnettet, gennem stikkontakten, satellit eller andet) som vil udkonkurrere fibernet på landet uden problemer.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna


    Men det skærer jo så også en STOR del af kundegrundlaget væk, hvis det f.eks. kun er interessant for 30 % af befolkningen og af denne del er det måske 10 procent der har brug for det og i sidste ende siger ja til fiber.
    Personligt tror jeg ikke på det bliver en succes over de næste 20 år og derefter tror jeg ærlig talt man har nogle andre muligheder (mobilnettet, gennem stikkontakten, satellit eller andet) som vil udkonkurrere fibernet på landet uden problemer.


    Anders


    Ja men kobberet når altså også en grænse snart, selvom TDC måske siger det ikke gør. Og det næste skridt for dem bliver så at flytte deres fiberforbindelser (altså backbonen i det danske kobbernet) tættere på de enkelte kunder. Mobilnettet er smart til når man er på farten, jeg vil aldrig foretrække at skulle benytte en trådløs forbindelse som "fast forbindelse". Sattelit er dyrt og du har store forsinkelser, stikkontakt, tja ... Min pointe er, fiber udgør ryggraden i al moderne kommunikation, så derfor er det også et naturligt skridt at os forbrugere i sidste ende bliver koblet på fiber direkte fra hjemmet.

  • Kan da udelukkende være klods op af centralerne TDC kan levere 50Mbit over kobberen til private, selv bor jeg 2Km fra den nærmeste central og jeg måtte nedgradere min tidligere 20Mbit forbindelse fra Fullrate da den aldrig kom over 10Mbit i hastighed alligevel. Om det så er fordi at centralen her i området er hårdt belastet, eller der er mange aktive på kablet der render gennem gaden her skal være usagt..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RAC


    Det passer jo så slet ikke, så vidt jeg kan huske fortalte TDC at inden udgangen af 2008 vil hver 6 dansker kunne få 50 mbit, og op til 60% kunne få VDSL og ja det er best effort forbindelser.


    Nu mente jeg behovet. 95% af befolkning vil på nuværende tidspunkt slet ikke kunne bruge mere end 8mbit.


    Fiber til folk på landet giver om noget endnu mindre mening, etableringsprisen for at lægge fiber direkte ud til folks hjem er den store begrænsning, og her er der større afstande mellem folk end i storbyerne. Fremtiden ligger nok i "mini centraler" som formindsker afstanden til centralen for den del af befolkningen der ikke bor tæt på centralen. Så kan man grave fiber ud til disse centraler og bruger kobberet det sidste stykke.

  • Altså fordelen ved fibernet er at den giver en høj upload også. Det er bare ikke så mange der har brug for den, men dem der har er det jo godt for. Men ellers ser jeg ikke de store fordele i øjeblikket og slet ikke hvis man samtidig ser på priserne.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Altså fordelen ved fibernet er at den giver en høj upload også. Det er bare ikke så mange der har brug for den, men dem der har er det jo godt for. Men ellers ser jeg ikke de store fordele i øjeblikket og slet ikke hvis man samtidig ser på priserne.


    Anders


    Nej den øgede konkurrence har jo heldigvis presset priserne. Men man må jo bare se på det store hele, vi har valgt at få lagt fiber ind og benytter det også. At det så måske ikke er billigere end andre udbydere ser vi bort fra. I det lange løb er jeg 100% sikker på de 2k vi smed efter installationen er givet godt ud i fremtiden. De 2k, som iøvrigt er billigt ifh til hvad du skal betale for en installation hvis du kommer i tanke om at du vil have det når de har kørt kampagner i byen, og også tænker på hvad det koster for el-selskabet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Yilar


    Nu mente jeg behovet. 95% af befolkning vil på nuværende tidspunkt slet ikke kunne bruge mere end 8mbit.


    Fiber til folk på landet giver om noget endnu mindre mening, etableringsprisen for at lægge fiber direkte ud til folks hjem er den store begrænsning, og her er der større afstande mellem folk end i storbyerne. Fremtiden ligger nok i "mini centraler" som formindsker afstanden til centralen for den del af befolkningen der ikke bor tæt på centralen. Så kan man grave fiber ud til disse centraler og bruger kobberet det sidste stykke.


    Fordi 99% af den danske befolkning ikke ved hvad de går glip af uden fiber...

  • Hvis folk aldrig kommer kommer videre end deres 2mbit 512 upload så får de jo heller aldrig prøvet de forskellige ting man kan med en hurtigere forbindes. Helt klart vil største delen af danmarks befolkning ikke få brug for noget højere end 5/5 eller 10/10 men om bare 5-10 år. så kan vi altså ikke sidde og sutte rundt med noget langsomt kobber kabel. Danmark er bagude nok i forhold til andre lande.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe