Tid til vinterdæk

  • Hejsa.


    Det er jo snart ved at være tid til at få vinterdækkene på (ca) , og i den forbindelse skal jeg ud og have investeret i nogle. Der må sidde nogen herinde som ved hvad der er bedst :) Jeg har en Toyota Aygo 1.0 benziner , og har 100km til og fra arbejde hver dag, så jeg skal naturligvis have noget ordentligt! Har i erfaringer med nogle mærker / modeller så hører jeg gerne :)

  • Jeg har lige købt mig et sæt Michelin Alpin A3 (PA-model) .
    De skulle være en anelse bedre end de normale A3'ere, som var en erstatning for de prisvindene A2'ere.
    De har fået lidt ringere karaktere end Goodyear Ultragrip 7 dæk på våd vej, men ellers fører de.


    -Kørte også på dem sidste år på en anden bil, og de stod bare.
    De er dyre, ja, men det er sgu det værd.


    EDIT:
    4440kr for dæk og alu-fælge monteret, afbalanceret, og leveret på http://www.billigalu.dk

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet 3 gange, sidst af urbananen ().

  • Personligt har hverken jeg eller mine forældre haft vinterdæk på, og vi har aldrig haft nogle uheld...øh pga. dækkene :$
    Man skal jo bare køre efter forholdene.
    Men havde jeg stået i dit sted havde jeg nok også valgt vinterdæk med så mange kilometre. Men prøv at tjekke de forskellige hjemmesider som du kan finde (Superdæk osv.).


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Nu ved jeg ikke hvor super dæk man skal have på en bil som den du har, da den ikke har den største motor ( no offence ), men så kan man jo sige, at den har sværere ved at skride/vride hjulene rundt.. Selvfølgelig kan den skride, men vil stadig sige at hvis man har en tung højre fod, samt en stor motor med stor effekt, så kræver det altså nogle gode dæk til at håndtere det.


    Men vi kører selv på disse her: http://www.michelin.dk/dk/fron…deRubrique=20071018142916


    Måske lidt pricy, men de er fandeme alle pengene værd.. Nu har vi også 500 nm som skal styres, så kræver det også sine dæk efter min mening.

    Når en kvinde bliver videnskabsmand, er det oftest et tegn på,
    at der er noget galt med hendes kønsdele.

    -Friedrich Nietzsche-

    Rettet en gang, sidst af AbeTis ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af AbeTis
    Nu ved jeg ikke hvor super dæk man skal have på en bil som den du har, da den ikke har den største motor ( no offence ), men så kan man jo sige, at den har sværere ved at skride/vride hjulene rundt.. Selvfølgelig kan den skride, men vil stadig sige at hvis man har en tung højre fod, samt en stor motor med stor effekt, så kræver det altså nogle gode dæk til at håndtere det.


    Men vi kører selv på disse her: http://www.michelin.dk/dk/fron…deRubrique=20071018142916


    Måske lidt pricy, men de er fandeme alle pengene værd.. Nu har vi også 500 nm som skal styres, så kræver det også sine dæk efter min mening.


    Grundlaget for at købe vinterdæk handler IKKE om bilens krafter, det sku ligemeget, du kan lave hjulspil i næsten alle biler (hvis det er det du vil).


    Nej det er jo pga. gummiet på sommerdæk bliver stift mener jeg også står man ikke særlig godt fast - det er den ENESTE grund til vinterdæk. Det betyder også at hvis det IKKE bliver frost så kan vinterdæk være lige meget. - Ja faktisk vil du være bedre tjent med sommerdæk i de tilfælde.


    Desuden synes jeg også man er en idiot, som tænker med røven, hvis man træder hårdt på speedoeren når det er glat. - Så kører man hvert fald ikke efter forholdene.

  • http://www.thansen.dk/products…=2180601983&n=-2131327900 her er lidt tegning og procentsatser med bremselængde med sommer og vinterdæk, taler vist for sig selv ( til dem der ikke har fattet hvorfor man skal bruge vinterdek, når temp. er under +7 grader )


    http://www.cdof.dk/_da-DK/Cont…ta/PDF/Vintertest2008cdof[1].pdf her er en uddrag af vinterdæk test, se i toppen og find tilsvarende i størelsen du skal bruge, de første 4 er toppen, har selv Continental der er nr. 2 og de er fantastiske, ingen støj lav rullemodstand osv. kan bare ikke finde dem i den størrelse du skal bruge :boxed: men kig og læs


    EDIT: Continental TS800 er også et fantastisk dæk som vandt mange tests for et par år siden, den kan fås i den størelse du skal bruge: http://www.cdof.dk/_da-DK/Vinterd%C3%A6k , ved ikke om det er billigt sted men prøv at google sagen

    ASUS P6X58D-E + Xeon X5675 @ 4400 mHz

    MSI 1080Ti Armor OC ed

    12 gb Kingston Hyper X

    Samsung 840 Evo 120GB + WD 500 3ABYX

    28" Samsung U28D590D

    CreativeSB Audigy 4 ~ Logitech Z-2300 ~ Kingston Hyper X

    1000W Corsair ~ LianLi PC-P60 Armorsuit

    Rettet en gang, sidst af Rafal Pyszko ().

  • Jeg har kørt med Goodyear UltraGrip på de sidste tre biler - og jeg er MEGET imponeret af dem.


    pt. har jeg andre vinterdæk på min 206'er og de er ikke nær så gode som UG'erne.


    Når der bliver fejet sne på "min" vej ligger der altid en bræmme langs bilerne - i mine gamle biler (med UG dæk) kunne jeg lige sparke toppe af den og så ellers lade bilen trække igennem og ud på vejen. Nu har skal jeg ud og fjerne hele bræmmen før min bil kan trække igennem. (det handler ikke om manglende effekt, har 360Nm 160Hk) men dækkene har bare ikke nok greb i sneen til at jeg kan lade bilen trække igennem. Jeg vil til enhver tid foretrække UG7'erne (eller UG7+erne) da mine erfaringer simpelthen er uovertrufne med dem.


    (Til tivlerne, så HAr jeg også kørt med andre mærker, b.la. Michelin, Sava, Kléber, m.fl.)

  • Køb nogle helårsdæk ? - Det bliver jo alligevel aldrig vinter i danmark - Vi har efterår året rundt ... undtagen 2 uger om året hvor det er sommer :crazyeyes:


    Min firmabil kører med helårsdæk året rundt. Kan sgu ikke lige huske hvad for nogle dæk der er på privatbilen. Tror det er sommerdæk som den har kørt med det sidste 1,5 års tid eller noget i den dur. De kan sikkert godt holde et par år endnu :razz: - eller også er det helårsdæk ... lortet virker, er lovligt, og står fint på vejen :))

  • Jeg har lige fået de svensk producerede Gislavad vinterdæk de er rigtig gode i test og de larmer ikke et hak mere end mine sommerdæk
    Jeg har før kørt både med Continental og Michelin alpin - disse var også glimrende. Alle 3 mærker koster nogenlunde det samme, og personligt synes jeg det er hip som hap hvilke af de 3 mærker man kører på.

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • Automester har Viking dæk, et lavpris dæk fra continental, og så er det endda til at betale.


    De giver 3år garanti, hvis du punktere og dækket ikke kan laves, får du et nyt dæk gratis.


    Jeg kører selv på dem, og jeg er mere end tilfreds.

  • Forrige år i den ene uge hvor vi havde sne, blev jeg kaldt på arbejde kl. 3:30, for at rydde sne for, som er en del af mit arbejde i Lejerbo.
    Så kørte i snestorm, hvor snekosten ikke havde været endnu.
    Har kørt turen hundredevis af gange, så vidste nogenlunde hvor vejen var, ellers var man da endt i marken.
    Måtte vende på motortrafikvejen pga. biler der holdt på kryds, kørte så en anden vej, hvorefter jeg også måtte vende om, da her var samme problem.
    Denne tur havde jeg ikke klaret uden et par gode vintersutter.


    Så det endte med 3 timer mere på øjet, for at vente på vejene var ryddet for biler, som meget sandsynligvis IKKE havde vinterdæk på. Til alt held for min søvn..

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Dækkerne på sån en Aygo er hammer tynde og kommer derved nemmere igennem alverdens sjap og sjask, og så længe du kører fornuftigt, burde du ik have noget problem med hverken sne og is..


    Se mine 195/50/15 Eagle F1, NOW thats fun på glatte veje! :)

    Asus P5K Pro - Q6600 - 3.19ghz - G19 - Razer Mamba
    6GB Corsair XMS PC6400 @ 930
    Asus 470GTX @650/1725
    Logitech Z5500 @ Yamaha center, Ultimate fronte
    Samsung BW226 22" <> Samsung SAMP2370 23" led
    Sony KDL-40EX501
    Playstation 3 80gb
    X-360 Elite
    Apple Iphone 4
    Sony DSLT A33

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Shooqer
    Automester har Viking dæk, et lavpris dæk fra continental, og så er det endda til at betale.


    De giver 3år garanti, hvis du punktere og dækket ikke kan laves, får du et nyt dæk gratis.


    Jeg kører selv på dem, og jeg er mere end tilfreds.


    hehe sikke da en plat "garanti".. FDM har undersøgt at man punkterer hvert 7. år - jeg har endnu ikke oplevet en punktering der ikke kan lappes.. Er det iøvrigt et kvalitetsstempel at et dæk kan lappes efter det er punkteret? ;)

  • Det handler jo sådan set ikke kun om der er sne men når temp. er under 4-5 grader mener jeg det er (correct me if I'm wrong) så er vinterdæk at foretrække fordi gummiet så er mere blødt end et par sommerdæk som ville være ekstremt hårde.
    Så vi har skam masse af vintermåneder i DK hvor det kan betale sig at køre med vinterdæk. Hvis man sætter sit eget liv højt er det måske en god ide med vinterdæk?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JanB
    Dækkerne på sån en Aygo er hammer tynde og kommer derved nemmere igennem alverdens sjap og sjask, og så længe du kører fornuftigt, burde du ik have noget problem med hverken sne og is..


    Se mine 195/50/15 Eagle F1, NOW thats fun på glatte veje! :)


    Præcis samme dæk jeg bruger, bare i 215/50/16. Og ja den står slet ikke fast med de dæk i bare en smule sne.


    Så jeg skal sgu også have nogle vinterdæk på i år.


    Men gætter på de billige fra thansen ikke er så gode?
    Så må man jo vælge noget af det der er blevet nævnt her i tråden.

    Asus P6X58D Premium--i7 920@3.8Ghz--24GB Kingston HyperX--2xGTX 570 Twin Frozr III SLI--Corsair HX1000W--Creative X-Fi Titanium Fatality Pro--Logitech Z-5400--Logitech G930--G13--G19--G700--Samsung P2770HD

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af TheOriginalTB


    hehe sikke da en plat "garanti".. FDM har undersøgt at man punkterer hvert 7. år - jeg har endnu ikke oplevet en punktering der ikke kan lappes.. Er det iøvrigt et kvalitetsstempel at et dæk kan lappes efter det er punkteret? ;)


    Jeg har haft kørekort i et halvt års tid, og bil lidt længere, jeg punkteret 1 gang, hvor det ikke kunne lappes, og jeg måtte have et nyt dæk på... Tror det forskelligt hvor heldig/uheldig man er..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DXC


    Jeg har haft kørekort i et halvt års tid, og bil lidt længere, jeg punkteret 1 gang, hvor det ikke kunne lappes, og jeg måtte have et nyt dæk på... Tror det forskelligt hvor heldig/uheldig man er..


    Det tror jeg også. Jeg havde bil i halvandet år og i den periode punkterede jeg 7 gange :crazyeyes:


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------