IT-boblen der sprang i 2000

  • Jeg snakkede lige med en om IT-boblen der sprang i år 2000, fordi at der var mange, som troede at alt elektronik ville fucke op når den skiftede fra 99 til 00 (fordi de mente at den måske ville starte forfra fra 1900 med at tælle.
    Så tænkte jeg: "Hvordan kunne det have fucked op fordi at årstalet skiftede til 00?"


    Viste ikke lige hvor jeg skulle placere tråden, så oprettede den i off topic

  • Det skyldes at flere IT systemer kun var lavet til at kunne håndtere et årstal med to cifre, fx 99 som vil være 1999.


    Derfor ville disse systemer se 2000 som 00, og 00 ville være 99 tilbage i tiden og ikke et år frem.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pinky
    Det skyldes at flere IT systemer kun var lavet til at kunne håndtere et årstal med to cifre, fx 99 som vil være 1999.


    Derfor ville disse systemer se 2000 som 00, og 00 ville være 99 tilbage i tiden og ikke et år frem.


    okay. Men hvorfor mente nogle at systemerne ville kunne gå ned, fordi at årstalet gik tilbage til 1900?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af vendelb0
    Jeg snakkede lige med en om IT-boblen der sprang i år 2000, fordi at der var mange, som troede at alt elektronik ville fucke op når den skiftede fra 99 til 00 (fordi de mente at den måske ville starte forfra fra 1900 med at tælle.
    Så tænkte jeg: "Hvordan kunne det have fucked op fordi at årstalet skiftede til 00?"


    IT boblen og y2k problemet har ikke som sådan noget med hinanden at gøre. Y2K er som beskrevet problemet med at skifte fra 99 til 00, mens IT boblen var betegnelsen for den finansielle opblomstring (og overvurdering) af IT-virksomheder som ledte til krak af mange virksomheder.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    IT boblen og y2k problemet har ikke som sådan noget med hinanden at gøre. Y2K er som beskrevet problemet med at skifte fra 99 til 00, mens IT boblen var betegnelsen for den finansielle opblomstring (og overvurdering) af IT-virksomheder som ledte til krak af mange virksomheder.


    /ask


    Ja, men en del af grunden til at IT-boblen sprang hænger sammen med Y2K problemet, at der var mange, som mente at systemerne ville gå ned, så derfor solgte de deres aktier og IT-boblen bristede.
    Men det jeg tænkte på, var hvorfor at et system ville kunne gå ned fordi at datoen skifter fra 1999 til 1900?
    Har lige skimtet noget af siden fra wikipedia, synes ikke lige at jeg kunne finde noget angående mit spg.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af vendelb0
    Har lige skimtet noget af siden fra wikipedia, synes ikke lige at jeg kunne finde noget angående mit spg.


    Havde ikke selv læst det igennem, men her er noget om Internet Bubble / I.T. Bubble


    http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_bubble


    Quote


    Another reason may have been accelerated business spending in preparation for the Y2K switchover. Once New Year had passed without incident, businesses found themselves with all the equipment they needed for some time, and business spending quickly declined. This correlates quite closely to the peak of U.S. stock markets. The Dow Jones peaked on January 14, 2000 (closed at 11,722.98, with an intra-day peak of 11,750.28 and theoretical[7] peak of 11,908.50)[8] and the broader S&P 500 on March 24, 2000 (closed at 1,527.46, with an intra-day peak of 1,553.11);[9] while, even more dramatically the UK's FTSE 100 Index peaked at 6,950.60 on the last day of trading in 1999 (December 30). Hiring freezes, layoffs, and consolidations followed in several industries, especially in the dot-com sector.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af vendelb0


    Ja, men en del af grunden til at IT-boblen sprang hænger sammen med Y2K problemet, at der var mange, som mente at systemerne ville gå ned, så derfor solgte de deres aktier og IT-boblen bristede.
    Men det jeg tænkte på, var hvorfor at et system ville kunne gå ned fordi at datoen skifter fra 1999 til 1900?
    Har lige skimtet noget af siden fra wikipedia, synes ikke lige at jeg kunne finde noget angående mit spg.


    Prøv at forestille dig et bank system med beregning af renter. Hvad ville du skulle betale af renter på det lån du optog i december 1999, når systemet i januar tror at det er januar 1900 ?

  • Y2K vil jeg mene er en meget lille årsag til at IT-boblen sprang. Det var primært at IT-aktier blev handlet i et niveau hvor det slet ikke hørte hjemme. Nogle små virksomheder blev købt til milliarder fordi man mente de havde et produkt der måske kunne blive til noget.


    Man har set lidt det samme på boligmarkedet, hvor par har købt lejligheder de egentlig ikke har råd. De har en forventning om at boligværdien stiger endnu mere, men på et tidspunkt stopper det.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------