Det at flytte hjemmefra...

  • Hej. Jeg er 16 år, 17 den 18. okt. Jeg er igang med at uddanne mig som bilmekaniker, stadig på grundforløb. Jeg går på Svendborg Erhvervsskole. Jeg bor selv i Kværndrup.


    Ja.. Det var lidt om mig. Men til sagen;
    Jeg har tænkt på at finde en læreplads i KBH nu hvor jeg er færdig med grundforløbet til januar. Jeg vil så prøve at finde et kollegie og bo på og så "flytte" til KBH. Selvfølgelig komme hjem nogle weekender og sådan.. Men er det for tidligt? Min mor og andre jeg har snakket med synes det er en god idé, men min far er imod det. Han synes det er for meget ansvar der bliver lagt på mine skuldre, når jeg skal klare det hele selv..


    Personligt vil jeg rigtig gerne ud og prøve noget nyt, og så bor min kæreste også i KBH :)


    Hvornår flyttede du hjemmefra?, er egentlig det jeg gerne ville spørge om.
    Og er det muligt at klare sig med elevløn (6-7000?) kun alene på kollegie?


    Emil :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB


  • Flyttede hjemmefra da jeg var 17.. Indtil videre har det gået godt!
    6-7000kr. er ikke mange penge, men hvis du vil overleve, kan du sagtens. Jeg har selv boet ude, på elevløn (Heldigvis er jeg ovre det problem), så helt umuligt er det bestemt ikke.


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • SU'en er på ca 4200 udbetalt hver månede og det har jeg levet af i snart 3,5 år (har dog en opsparing til div overraskelser).


    så du burde godt kunne leve for din elevløn - ikke som en konge, men sagtens godt.


    Mvh Stubkier

  • Flyttede selv som 18 årig, og levede udelukkende af elevløn i ca. 1½ år... Sad til ca. 4000-4200 i faste udgifter (tv, internet, varme, husleje osv.) med en elevløn på 9600,- og det gik sådan set meget fint.. Levede ikke som nogen konge, tvært i mod... men det kan nemt lade sig gære.. Du kan jo også søge boligstøtte..


    Aldi har i hvert fald været en go ven i min tid som elev :)

  • Flyttede ud som 18-årig og levede de første 3 år på SU + lidt løsarbejde (ca 1000/md), så self. kan det lade sig gøre.


    /ask

  • Det var nogle gode svar at få :D Mange tak allesammen :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Nu kan jeg ikke melde mig som en person der har boet ude længe, faktisk har jeg kun boet alene siden 28. august, men at leve på SU er intet problem :)


    Og nej jeg synes som udgangspunkt ikke at det er for tidligt at flytte som 17årig, men det kræver at man kan tage ansvar for sig selv, så det skal du jo gøre op med dig selv om du kan :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

    Rettet en gang, sidst af JuiCe ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Schultz
    Siden d. 28. oktober, og vi har d. 9. i dag... Meget godt klaret der Juice :D


    (med mindre det var sidste år? men går udfra der skulle stå september)


    Haha rettet til d. 28. august istedet :crazyeyes:

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Jeg synes bestemt ikke det er noget problem at flytte hjemmefra som 17 årig. Jeg var ganske vist 19 eller 20, men det var fordi jeg skulle færdiggøre gymnasiet (som lå tæt ved mine forældre).


    Faktisk er det i mine øjne sundt at komme væk hjemmefra og lære at klare sig selv. Man skal ikke gøre det til mere end det er. Ja, man skal da selv sørge for mad og en masse andre ting, men det er altså ikke det store problem. Til gengæld lærer man jo så en masse "færdigheder" i en tidlig alder og det kommer jo til gavn for en selv resten af sit liv.


    Der er selvfølgelig en del udgifter, men det burde ikke være noget problem at overleve for en lærlingeløn. Det kommer selvfølgelig lidt an på hvor dyrt ens kollegie er. Men tit er ens forældre jo også økonomisk behjælpelige i starten/ under uddannelsen og hvis du er så heldige at have sådan nogle så er der da slet ikke nogen tvivl om at du skal springe ud i det, hvis du godt vil.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Hvis man vil kan man sagtens overleve for den løn :) Selv er jeg heldigvis stats ansat og får en smule mere i elevløn (14.200,-, 1års elev). Det er strakts værrer at finde noget ordenligt i centrale københavn, selv har jeg været på jagt i et stykke tid snart, uden at have fundet noget ordenligt, men jeg er dog også en smule kræsen, gider ikke kolegie værelser.

  • Jeg flyttede 1.september sidste år.


    OG jeg må sige at flytte hjemmefra.. Er fantastisk.


    Jeg har boet sammen med 3 af mine gode kammerater de første 6-7 måneder, også smuttede jeg til en 3 værelses for mig selv og min kat.


    Og at overleve med lidt penge. Det kan man sku sagtens, bare tænk dig om når du køber ind, så det hele ikke bare er lækkerier og dyrer produkter, for så kommer man sku langt nok!




    Held og lykke !

  • Pengene kan du sagtens klare dig for, hvis du altså ikke er typen, som vil købe flasker i byen hver weekend og ellers har et enormt forbrug generelt.


    Men det er et "stort" ansvar, jeg er netop flyttet hjemmefra for 5 uger siden her er hvad jeg kan sige..


    Jeg gik fra at lave INGENTING derhjemme, jeg sku mere eller mindre bare komme og spise, lægge tøjet vasketøjskurven også gik alt ellers som det skulle:)


    Så var det lidt af en omvæltning, selvom man ikke lige tror det, så tager de huslige ting altså tid og det er sku stressende de første par uger og man lærer at sætte pris på hvor godt man havde det.


    Når man kommer hjem efter 8 timer på uni kl 16.30 og ser der står en stor opvask fra de to dage før og aftensmaden også skal laves for ikke at tale om de 45 sider man skal læse til dagen efter, så savner man sku den tid man havde hjemme ved mor!



    Men altså man vænner sig til det og lærer de små "trick" fx at planlægge sin tid, lave huske sedler på hvad du skal købe så du ikke skal rende ned i Fakta tre gange i træk, fordi du Liiige glemte den ene ting.


    Man skal bare tage tingene som det kommer også går det nok!


    Så skal man også tænke på de "fede" ting ved at flytte hjemme fra :)
    ingen brok over hvis du holder for fest, eller morgenfest.
    du bestemmer selv hvad aftensmaden skal være.


    med flere ting :)

  • Jeg kan nu ikke se et problem i at flytte hjemmefra som 16-17 årig. Dog tror jeg du skal være rimelig afklaret om du nu også er klar til at tage det ansvar. Det vil nu heller ikke være så rart at få en dårlig oplevelse og bagefter fortryde det osv. Så mit råd ville nok være: tænk dig om før du flytter ;) Prøver ikke at tale dig fra det, slet slet ikke, blot et lillebitte råd fra min side :)


  • Nu er det ikke sådan at jeg får mange lektier for osv, det bliver nok bare mest ligesom normalt arbejde går jeg ud fra (i praktik)?
    Jeg har lige gået på efterskole, hvor vi selv skulle lave ALT vores mad (self i grupper), vaske op (ikke tallerkener, bestik og glas dog) og gøre rent overalt på skolen. Det var selvfølgelig i grupper, men er lidt forberedt så, går jeg ud fra..


    Jeg tror godt jeg kan tage ansvaret selv, for når jeg ved mine pligter kun hjælper mig selv og der kun er mig til at klare dem, så tror jeg det vil være noget anderledes end at bo hjemme.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Du skal huske at toilettet og badeværelset hurtigt bliver pænt beskidt. plus køkkenet bliver også hurtigt fyldt og beskidt. så kommer det med at vaske tøj. Så kommer det med at betale regninger. hvis du ikke har netbank, så skaf det.


    det kan betale sig at kigge godt efter når du er ude og handle. se efter dem der kan holde sig længst og er billigst.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PaW^
    Du skal huske at toilettet og badeværelset hurtigt bliver pænt beskidt. plus køkkenet bliver også hurtigt fyldt og beskidt. så kommer det med at vaske tøj. Så kommer det med at betale regninger. hvis du ikke har netbank, så skaf det.


    det kan betale sig at kigge godt efter når du er ude og handle. se efter dem der kan holde sig længst og er billigst.


    Ja. Tak for rådene :) Men ,eh. Hvordan foregår det på kollegie ang toilet, køkken osv? :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Spixe


    Ja. Tak for rådene :) Men ,eh. Hvordan foregår det på kollegie ang toilet, køkken osv? :)


    hvis du får en kollegielejlighed har du eget køkken og bad, ved et kollegie værelse deler du tingene med optil 8 andre

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Spixe


    Ja. Tak for rådene :) Men ,eh. Hvordan foregår det på kollegie ang toilet, køkken osv? :)


    På mit kollegie der har jeg mit eget toilet/bad, mens køkkenet er fælles. jeg har et skab med lås. jeg deler et køleskab med en anden(har 2 hylder og en hylde i lågen). Så har jeg halvdelen af en kasse i fryseren, men desuden er der en kummefryser i kælderen.


    Så er der fælles vaskemaskine/tørretumbler, hvor man kan få vasket sit tøj hvis der er ledigt.


    Ang køkken og gang, så er der køkkenvagt og gangvagt. køkkenvagten skal tage evt rester og rest opvask og gøre lidt rent. Gangvagten skal feje gangen og gå ud med skraldet. Disse har man en uge af gangen og så er det den næstes tur.


    evt andet så spørger du bare :)


    men husk at sådan er det nødvendigvis ikke der hvor du kommer til at bo