Ny bil - Alfa ?

  • Hey Tweakers.


    En bekendt har forelsket sig i en Alfa 156 2,0 TS 16V fra 1998.
    Undervognsbehandlet for 2 år siden.
    Tandrem skiftet for 9K km siden.


    Jeg ved at der er en del af jer der har god viden om køb af brugte biler og diverse mærker og hvem man skal holde sig fra.


    Kan I sige noget generelt mht. denne model?


    Mvh. Rolis.

  • Er også godt forelsket i de Alfa'er der og er ikke usandsynligt at jeg nok engang kommer til at eje en.
    Det eneste jeg kan sige mht. topic er at jeg altid høre folk klage over at Alfa'er ruster hurtigere end andre. Ingen af dem der har sagt har selv en alfa så det er muligt det bare er løgn og latin, men måske er det værd at researche lidt ? :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Der findes mange forskellige sygdomme ved Alfa'er - én pr. stk. der nogensinde er rullet ud fra deres fabrikker - Det er charmen ved Alfa'er - der er ikk et problem der er ens for nogen af de alfa'er der kører rundt :D

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • De tidlige årgange af 156eren har flere sygdomme når de har fået kørt en masse km. Har hørt om alt lige fra el til gearkasser som ikke kan holde. Men men er bilen passet og plejet plejer det jo at hentyde til at bilen er i god stand.
    Hvor mange km, hvad ustyr osv har den. Hvad koster den?
    De går fra 40000kr og op på brugt markedet.

  • ville til enhver tid gå i en stor buen uden om en hvilken som helst Alfa


    jo de ruster værre end andre, deres gearkasser og koblinger er intet værd


    generelt har de bare utroligt mange fejl



    så en 10 år gammel alfa kan jeg bestemt ikke anbefale



  • hvordan skulle det nogensinde være for meget, det er en tung bil, og den er bestemt ikke hurtig

  • Må indrømme at de gamle alfa´er rustede væk inden de kom på gaden. Synes ikke at problemet er til stede længere.
    Men må så at jeg har skiftet mange motorer på de 2 liters modeller. Deres gearkasser er svage men kan sagtens holde hvis man kan lade være med at skifte gear som schumacher.


    Synes at designet er pisse flot men den indvendige kvalitet minder om en Fiat. Sjovt nok...


    Så hvis det er den bil man vil have så køb den. Men der findes andre bedre alternativer men designet er så ikke med dem.

    CPU: Athlon xp 64 3700+ San Diego@2750
    KØLER: Thermal Take Big Typhoon
    MOBO: Asus A8N32-SLI Deluxe
    RAM: 2GB kingston KVR400X64C3AK2/2G Dual channel@229mhz
    GFX: Inno 7800GT Pci
    GFXKØLER: Artic Cooling NV Silencer Rev 3
    SKÆRM: Medion 20.1 Widescreen TFT
    KABINET:Raidmax scorpio 668

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    [quote]Oprindeligt indlæg af skaaning
    Synes at designet er pisse flot men den indvendige kvalitet minder om en Fiat. Sjovt nok...


    Måske er det fordi at FIAT ejer Alfa ? :))


    Nåh den fangede du også. :D

    CPU: Athlon xp 64 3700+ San Diego@2750
    KØLER: Thermal Take Big Typhoon
    MOBO: Asus A8N32-SLI Deluxe
    RAM: 2GB kingston KVR400X64C3AK2/2G Dual channel@229mhz
    GFX: Inno 7800GT Pci
    GFXKØLER: Artic Cooling NV Silencer Rev 3
    SKÆRM: Medion 20.1 Widescreen TFT
    KABINET:Raidmax scorpio 668


  • Haha lad dog være, du har jo aldrig set mig køre :-)
    Får endda træning i en 2.0/2.2 (uhh ka ik huske) Turbo Audi :clap:
    Lån mig din Mercer og jeg kan vise dig min kørsel :))


    Den er ikk til mig selv bare rolig, jeg tror jeg springer på Corollaen i første omgang ;-)








    Hmmm så en gammel Alfa skal man holde sig fra ?
    Den har som sagt rundet de 249K etc. etc.


    Kan I anbefale andre biler i 40-60K klassen som ser fornuftige ud udvendigt?

  • Alfa - så se efter rust rust og atter rust :)


    En kammerat har et dinitrol center og allerede da 156 kom frem var den helt gal med flere af dem. Den værste var en 4 år gammel 156'er der var helt færdig i vanger og traverser - den var grim.. Men hvis den er passet og plejet (det plejer alfa ejere jo at gøre) så ville jeg ikke være synderlgit bange for dem - bare man ikke forventer at få en fejlfri bil. Og så kig for gudsskyld efter for rust - de kan være _rigtig_ grimme i bunden.

  • Nu har både min far og mor kørt alfa begge to i nogle år så jeg har været med til at lave et par stykker.
    Og jo rust er et stort problem ved alfa dog er det ikke så slemt ved min mors 164 3,0 V6 den er ikke rådden på nogle måder. Men hvis 156 har de samme problemer som min mors gamle 155 så kan de ruste i skærm kanter og bagbroen og det kan især være slemt nede i bagage rummet.
    Men det må man jo kalde charmen ved alfa der er jo altid et eller andet galt og men finder hurtigt ud af t det ikke er en fejl men bare en egenskab :T

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af TheOriginalTB


    Præcis og 2.0'eren har i de tidligere årgange haft mere end rigeligt olieforbrug - men det er vist det alfisterne kalder charme ;)


    Der er ikke meget charme over det når moteren så står af.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Udover rust er der også en del der kører dem ret hårdt. Så vær lidt obs på hvem der har eget/kørt den.


    /ask


    Er det ikke mere de gamle Alfasüd og dem? De rådnede jo væk mellem hænderne på folk på en 3-4 år. :boxed:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

    Rettet en gang, sidst af Baloo ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha


    Der er ikke meget charme over det når moteren så står af.


    Nej, men netop alfister betaler glædeligt boksen for at få serviceret deres Alfa.. Nogle af priserne for reperationer på V6'eren er jo HELT ude i hampen :)


    Baloo: Jo man fik kun lov at købe en Sud hvis man kunne bevise at man ikke led af fodsvamp ;) Ellers var bunden væk inden man kom hjem.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af TheOriginalTB


    Nej, men netop alfister betaler glædeligt boksen for at få serviceret deres Alfa.. Nogle af priserne for reperationer på V6'eren er jo HELT ude i hampen :)


    Baloo: Jo man fik kun lov at købe en Sud hvis man kunne bevise at man ikke led af fodsvamp ;) Ellers var bunden væk inden man kom hjem.


    Nu koster en brugt V6 motor ved huggeren jo ikke så meget min far fandt en 3,0 V6 motor med 212 hypper ved en hugger med lednings net boks og det hele den havde en mis lyd og det kan jo være mange ting til 3000 kr!
    Men jo det er dyrt at købe dele til alfa kan huske min far var ved at falde om da han fandt ud af hvad en original anker plade til en alfa 155 kostede men det viste sig at man kunne få dem til en lancia som var samme plade bare 300 kr billigere så det er med at fuske lidt der hvor man kan.