Lærlingeløn Elektriker - Hvad får i?

  • Jeg skal til samtale vedrørende lærerplads som elektriker idag, i den forbindelse kunne det være interesant at høre hvad andre får i løn / goder.
    Jeg er 22 år og har rigtig gode papirer fra HTX samt Handelsskole, så har sat mig for at jeg ikke vil nøjes med overenskomsten. Er det overhovedet realistisk at får mere end mindsteløn?

  • Har snakket med de forskellige fagforeninger, og der er ligeså mange meninger som der er telfonnumre :crazyeyes:. hvis de dog bare kunne blive enige. Tror min plan indtil videre er at stikke lidt til dem her til samtalen, hvis de er helt afvisende må jeg jo tage til takke med hvad de tilbyder. Ville også bare høre om det var normalt at man fik et eller andet oven i lønnen. arbejdstøj værktøj sko etc.

  • Pas på med, at du ikke kommer til at virke som én der bare vil have fra dag 1. Med din arbejdsindsats afspejler der sig også en lønmæssig fortjeneste. Du skal se arbejdsgiveren an, og omvendt. Ellers skal du tage det med i dine overvejelser, når du skal til samtale. Dine papirer fra tidligere kan du ikke bruge til noget som helst - Rent kvalifikationsmæssigt er mange af dine forcer derfra ikke nyttige i dit kommende hverv.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BasHuus
    Pas på med, at du ikke kommer til at virke som én der bare vil have fra dag 1. Med din arbejdsindsats afspejler der sig også en lønmæssig fortjeneste. Du skal se arbejdsgiveren an, og omvendt. Ellers skal du tage det med i dine overvejelser, når du skal til samtale. Dine papirer fra tidligere kan du ikke bruge til noget som helst - Rent kvalifikationsmæssigt er mange af dine forcer derfra ikke nyttige i dit kommende hverv.


    Lige det jeg prøvede at komme frem til :P


    Ang. arbejdstøj og sko, så er det bare noget der skal være der IMO(mener det er et krav med sikkerhedssko) og pas på med ikke at acceptere gammelt værktøj,det nytter ikke noget at få en slidt skævbider.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis


    Lige det jeg prøvede at komme frem til :P


    Ang. arbejdstøj og sko, så er det bare noget der skal være der IMO(mener det er et krav med sikkerhedssko) og pas på med ikke at acceptere gammelt værktøj,det nytter ikke noget at få en slidt skævbider.


    :drink: Jeg må have drukket pis eller sovet mens jeg tjekkede tråden hehe .... de 2 indlæg ligner jo hinanden meget godt lol.


    Sko, arbejdstøj o.lign må ingen relation have til lønnen. En god arbejdsgiver værdsætter nemlig sine medarbejdere, og giver dem det gear det er nødvendigt for at få hverdagen til at køre. Ellers er det en god ide at holde sig ajour med reglerne hos den lokale sikkerhedsrepræsentant eller tillidsrepræsentant.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BasHuus


    :drink: Jeg må have drukket pis eller sovet mens jeg tjekkede tråden hehe .... de 2 indlæg ligner jo hinanden meget godt lol.


    Sko, arbejdstøj o.lign må ingen relation have til lønnen. En god arbejdsgiver værdsætter nemlig sine medarbejdere, og giver dem det gear det er nødvendigt for at få hverdagen til at køre. Ellers er det en god ide at holde sig ajour med reglerne hos den lokale sikkerhedsrepræsentant eller tillidsrepræsentant.


    Min pointe var skam også bare at du formåede at formulere det meget bedre end jeg gjorde :)


    Husk knæpuderne, det og ordentligt fodtøj er det vigtigste udstyr du har.

  • Selvom du har gode papir, er det jo ikke sikkert dine hænder sidder rigtigt, og meget lidt af den viden fra HTX kan du rent faktisk bruge som elektriker rent praktisk. også skal du tænke på der rift om pladserne, så hvis du kræver fra dag 1, kan mester få 10 nye unge op til jobsamtalen dagen efter.. Sko og arbejdstøj er der regler om hvor meget de skal give dig.. Mener det to sæt arbejdstøj om året samt sko efter behov. Fx sandaler om sommeren og lukkede sko om vinteren.