Fysik/elektronik hjælp (AFL)

  • Har lige brug for lidt hjælp til min fysik afl til på onsdag - og håber at finde hjælpen her ;)


    Selve forsøget som rapporten handler om:
    Hver gruppe fik 3 forskellige modstande, 1 multimeter, en "strømforsyning" og div slanger+krokodille-næb. Disse forbandt vi så i seriforbindelser og parralelforbindelser, og målte for hvert spring på 1v (fra 1v-10v) I (ampere).



    Mit spørgsmål er så, hvad skal man skrive som teoridelen til en sådan rapport?


    Tak





    PS: jo før rapporten blive færdig jo før kan jeg komme igang med mit "peltier-legetøj" :))


  • Hmm,kan godt se det var lidt skidt ,jeg pjækkede alle fysik/kemi timerne :D
    Jeg fatter nada af det der,hehe.
    Sorry,men desværre ingen hjælp fra mig

  • Quote

    Originally posted by Twilight
    Evt. lidt om OHM's lov og hvad man forventer der sker, om strømmen falder eller stiger, når man hæver eller sænker spændingen.


    Ok, vil jeg prøve at gøre.....

  • Tja, ud fra de målinger kan man jo konkludere noget.


    F.eks. Parallelt forbundne er spændingen over dem ens og strømmen i dem forskellige (hvis ikke de er på samme str).
    Man kan regne strømmen ud Med Ohms lov.
    I = U/R. Samlet R findes ved at sige 1/samlet R = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3


    Serielt er spændingen over dem afhængigt af modstandsstørrelsen og strømmen er den samme gennem alle 3. De vil dele den påtrykte spænding, hvor den største spænding vil ligge over den største modstand.
    Man kan regne strømmen gennem dem ud.
    I = U/R, Hvor I er strømmen, U er spændingen og R er den samlede modstand, altså R1+R2+R3


    Man kan f.eks konkludere, at jo større modstand man har, jo mindre strøm vil der gå gennem den.


    Try it ;)

  • Quote

    Originally posted by The Hans
    Tja, ud fra de målinger kan man jo konkludere noget.


    F.eks. Parallelt forbundne er spændingen over dem ens og strømmen i dem forskellige (hvis ikke de er på samme str).


    Det fremhævede skal jeg vist lige have skåret ud i pap...



    Det er lige betop det vi har gjort i forsøget ;)

  • Quote

    Originally posted by Try-this


    Det fremhævede skal jeg vist lige have skåret ud i pap...


    Ok... Here goes:


    Hvis du parallelforbinder f.eks. 3 modstande af forskellig str., vil der ligge den samme spænding over dem alle 3, men strømmen i dem er forskellig, da der igen vil gå den mindste strøm gennem den største modstand.
    Er de nøjagtigt samme str. vil der jo gå den samme strøm gennem dem.
    Du kan regne den samlede strøm ud på en ret simpel måde med Ohms lov, som jo siger I = U/R
    Du bruger Oms lov på hver modstand og lægger de 3 strømme sammen, så har du den samlede strøm der går gennem dem alle 3 = den strøm du trækker ud af din strømforsyning.


  • Ok, mange tak for forklaringen :D

  • Har brug for din hjælp igen Hans


    Da vi lavede forsøgende brugte vi 3 modstande:


    1: Blå, grå, sort, guld = 64,6& - 71,4&


    2: Brun, grøn, brun, guld = 142,5& - 157,5&


    3: Rød, rød, brun, guld = 209& - 231&



    Vi brugte modstand 1 og 2 i en serie forbindelse og det gav følgende resultat:


    U=I (mA)


    1=1,24
    2=2,47
    3=3,68
    4=4,86
    5=6,01
    6=7,21
    7=8,41
    8=9,64
    9=10,81
    10=12,11



    Og hvis man sætter det ind i et X Y diagram i excel og tilføjen en tendens linie så vil det give ligningen: y=1,1992x+0,0487


    Og derfor en hældningskoefficient på 1,1992


    Hældningskoefficienten sættes i minus første og ganges med 1000 for at finde det i &.


    1,1992^-1*1000=833,89 &



    Det endelige spørgsmål er altså:


    Hvordan kan det passe med modstand 1 og 2 i en serie?


    EDIT: kan se at ohm-tegnene er blevet ændret til &-tegn :rolleyes:


  • 5% modstand.
    1. 68 Ohm
    2. 150 Ohm
    3. 220 Ohm



    U=I (mA) = "Spænding = Strøm i mA" = Vrøvl.


    Et eks. på udregning. Rtot = R1 + R2. Rtot = 68 + 150 = 218 Ohm +- 5%
    Går ud fra at 1=1,24 er en spænding på 1 Volt og en strøm på 1,24 mA.
    Lyder mærkeligt da U/R=I. 1/218=0,00459A = 4,6 mA. Skulle det passe ville det være: U/I =R. 1/0,00124=806 Ohm




    Quote

    Det endelige spørgsmål er altså:


    Hvordan kan det passe med modstand 1 og 2 i en serie?


    Det synes jeg ikke det kan.
    Er i sikre på, at i ikke måler modstand i multimeter med også ?


    Måske det bare er mig der vrøvler. Har influenza og min hjerne funker ikke i dag ;)

  • Quote

    Originally posted by The Hans


    U=I (mA) = "Spænding = Strøm i mA" = Vrøvl.


    det jeg mente var 1v=1,24mA , 2v=2,47mA osv


    EDIT: vi har også været ved at overveje om vi kom til at sætte multimeteret til det forkerte sted...

  • Quote

    Originally posted by Try-this
    det jeg mente var 1v=1,24mA , 2v=2,47mA osv


    Det er jeg godt klar over ;)


    Quote


    EDIT: vi har også været ved at overveje om vi kom til at sætte multimeteret til det forkerte sted...


    Man kan komme til at måle modstand i multimeter med. Det ville nok være en god ide at beregne den forventede strøm og så måle den. Det skulle gerne blive nogenlunde samme resultat.


    Sæt instrumenter på efter min lille fuskede tegning.


    1. Rigtig spændingsmåling
    2. Rigtig strømmåling


    [Blocked Image: http://home19.inet.tele.dk/page-one/maaling.GIF]

  • Quote

    Originally posted by learner
    Slap af du er psyko til det der Hans ;) dejligt du også vil dele din viden, rrreeeeeeeeeeeespekt her fra :D


    Takker :D


    Jeg vil da gerne hjælpe, hvis jeg kan.
    Sommetider skal jeg lige have hjernen i omdrejninger.
    Er længe siden jeg sidst har brugt de formler ;)


  • Vi skal aflevere i morgen og vi får nok ikke lov til at vise ham dit ellers fine eksperiment men vi kan jo altid spørge om vi må vise ham noget :)



    Men du skal ihvertfald have rigtig mange tak for hjælpen!


    Vi skriver noget med at vi har sat multimeteret det forkerte sted i vores serie ;)