1

tirsdag, 1. juli 2008, 23:38

Hej Tweakers.

Jeg er kommet i den uheldige situation at jeg har fået et brev fra Post Danmark om at en pakke fra Canada er konfiskeret i tolden.

Indholdet er selvfølgelig helt lovligt, men de skriver at jeg skal indsende dokumentation for hvad værdien af indholdet er så de kan fortolde efter det.

Det drejer sig om køb af tøj for 3000kr. Hvordan fortoldes det? Ska lige siges at de ikke kender værdien da der ikke er vedlagt kvittering eller er nogen prismærker på tøjet.
Er der overhovedet noget at gøre andet end at bide i det sure æble og betale et klækkeligt beløb i told og moms?

Mvh DH

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "DarkhorZe" (01.07.2008, 23:40)

2

tirsdag, 1. juli 2008, 23:48

http://www.cyberzed.dk/told.html

Lidt ligegyldigt hvad du vælger derinde, men "Solbriller" er vel det tætteste.

Men nej, du kan ikke gøre det store udover at betale. I hvert fald ikke hvis du også vil have varen.

3

tirsdag, 1. juli 2008, 23:49

Citeret

Oprindeligt indlæg af DarkhorZe
Hej Tweakers.

Jeg er kommet i den uheldige situation at jeg har fået et brev fra Post Danmark om at en pakke fra Canada er konfiskeret i tolden.

Indholdet er selvfølgelig helt lovligt, men de skriver at jeg skal indsende dokumentation for hvad værdien af indholdet er så de kan fortolde efter det.

Det drejer sig om køb af tøj for 3000kr. Hvordan fortoldes det? Ska lige siges at de ikke kender værdien da der ikke er vedlagt kvittering eller er nogen prismærker på tøjet.
Er der overhovedet noget at gøre andet end at bide i det sure æble og betale et klækkeligt beløb i told og moms?

Mvh DH

Jeg har det samme. Det er bare fra usa og er hardware. Der er ikke nogen form for papir i min og den er mærket som gave uden på. Jeg har skrevet den er sendt af en god ven der har vundet det i en konkurrence og det har en anslået værdi på 50 USD + en forsendelse på ca 20 USD så nu venter jeg spændt på hvad de siger til det.

Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
1000gb Seagate 7200.10 (lager)
Gigabyte GV-R797OC-3GD
T&T 850watt
LG GGWH20L Super Multi Blue
Windows 7 Ultimate

4

onsdag, 2. juli 2008, 00:05

Citeret

Oprindeligt indlæg af Brition
http://www.cyberzed.dk/told.html

Lidt ligegyldigt hvad du vælger derinde, men "Solbriller" er vel det tætteste.

Men nej, du kan ikke gøre det store udover at betale. I hvert fald ikke hvis du også vil have varen.

Ud fra den tabel kan jeg komme til at betale alt mellem 250 kr og små 600,- :boxed: forhåbentlig tæt på det første. :))

Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Gigabyte GV-R797OC-3GD
T&T 850watt
Windows 7 Ultimate

5

onsdag, 2. juli 2008, 00:59

Ja, der er ikke meget at gøre. Hvis der ikke er kvittering eller anden form for pristegn kan du dog snyde ved at redigere den kvittering, du formodentlig har modtaget per email til et mindre beløb. Dette er dog en mild form for dokumentfalsk og er ikke lovligt.

6

onsdag, 2. juli 2008, 03:16

Citeret

Oprindeligt indlæg af Yilar
Ja, der er ikke meget at gøre. Hvis der ikke er kvittering eller anden form for pristegn kan du dog snyde ved at redigere den kvittering, du formodentlig har modtaget per email til et mindre beløb. Dette er dog en mild form for dokumentfalsk og er ikke lovligt.

Lol jeg vidste ikke man kunne gradbøje dokumentfalsk :)

Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
Intel 320 128Gb SSD
2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
My flickr

7

onsdag, 2. juli 2008, 07:28

Citeret

Oprindeligt indlæg af Malk

Citeret

Oprindeligt indlæg af Yilar

Lol jeg vidste ikke man kunne gradbøje dokumentfalsk :)

Det kan man da heller ikke. Men straffen hvis man blir taget er vel mildere hvis beløbet (gevinsten) ikke er så stor. Jeg vil vente og se på hvad de post fættere finder på og det blir ikke uden brok. Er parat til at betale for varene vil jeg ha. :$
Jeg gider hvertfald ikke det pjat mere, køber kun inden for EU fra nu af da det er et lille smålligt land vi lever i. :pokey:

Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Gigabyte GV-R797OC-3GD
T&T 850watt
Windows 7 Ultimate

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Baloo" (02.07.2008, 07:31)

8

onsdag, 2. juli 2008, 08:36

Nu bliver jeg sgu nervøs :P hehe..

Har tøj på vej fra USA for 2300kr, men har fået en veninde derovre til at sende det til mig efter hun har modtaget det fra butikken.. Hun sender det selvfølgelig som privatpakke, så chancen for at den bliver snuppet er en smule mindre vil jeg mene :)

Lehn

9

onsdag, 2. juli 2008, 08:49

Det der skal gøres er at i skal sende et kopi af jeres kvittering ind til told-centeret.

Det kan meget sjældent betale sig at fuske med beløbet, de er ikke helt idioter og jeg har set flere eksempler på at folk har forsøgt at snyde og tolderne så har taget et kig på kviteringen, besøgt siden hvor varende er købt og ret hurtigt kunne se at det var fusk - derved kommer der en bøde oveni tld-beløbet!!

Det med at modtage gaver holder ikke længere, der var en gang hvor det kunne bruges, men i dag er det kun fra nærmeste familie (skal kunne dokumenteres) og kun op til omkring 100$.

Hvorfor ikke bare bide i det sure æble og betale? Som situationen med toldsyn ser ud i dag er det langt størestedelen der ryger ind til told-syn, så man skal altid huske at iberegne told+moms når man bestiller uden for EU.

Toldsatser kan iøvrigt findes her: http://vita.toldskat.dk/vita.htm (men kun via IE)

Det kan iøvrigt oplyses at toldsatset for tøj ligger på 12% derudover kommer der moms på 25% - så man skal regne med at skulle af med 40% i afgifter på tøj bestilt uden for EU - så røg den besparelse højst sandsynligt....

/ask

IBM t42 and IBM t23 still alive and kicking

10

onsdag, 2. juli 2008, 08:55

Så vidt jeg ved er tolden på import af tøj uden fra eu et sted mellem 7% og 12% hertil skal der betales dansk moms dvs 25% af det samlede beløb inkl. fragt... tolden på tøj er noget højere end de fleste andre ting.Derudover tager post.dk jo også et gebyr på 150kr for at fortolde varer

Dog er der en bagatelgrænse, men denne ligger under 100kr (eksl. fragt) så der er nok ikke meget hjælp at hente der

EDIT: ja så kan man jo så lære lige at opdatere siden inden man svarer :D too slow

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "WebT" (02.07.2008, 08:56)

11

onsdag, 2. juli 2008, 10:55

Citeret

Oprindeligt indlæg af Kenny

Har tøj på vej fra USA for 2300kr, men har fået en veninde derovre til at sende det til mig efter hun har modtaget det fra butikken.. Hun sender det selvfølgelig som privatpakke, så chancen for at den bliver snuppet er en smule mindre vil jeg mene :)

Dude denne pakke blev også sendt som privatpakke. Så tro mig, chancen er ikke specielt meget mindre. Der hvor de bliver nysgerrige er når pakkerne er store tror jeg. Min er på 5kg kan jeg se. Burde have tænkt mig bedre om og ha fået firmaet til at sende det i flere mindre pakker.

Men jeg ringer lige til Skat og hører hvad jeg ca. skal betale. Hvis det er for meget får jeg pakken sendt retur og får dem til at re-shippe. Jeg har for meget samvittighed og moral til at snyde med dokumenterne. Vil fandme ikke straffes for at prøve på at spare et par tusind kroner hehe.

Mvh DH

12

onsdag, 2. juli 2008, 10:59

Citeret

Citeret

Dude denne pakke blev også sendt som privatpakke. Så tro mig, chancen er ikke specielt meget mindre. Der hvor de bliver nysgerrige er når pakkerne er store tror jeg. Min er på 5kg kan jeg se. Burde have tænkt mig bedre om og ha fået firmaet til at sende det i flere mindre pakker.

Men jeg ringer lige til Skat og hører hvad jeg ca. skal betale. Hvis det er for meget får jeg pakken sendt retur og får dem til at re-shippe. Jeg har for meget samvittighed og moral til at snyde med dokumenterne. Vil fandme ikke straffes for at prøve på at spare et par tusind kroner hehe.

Mvh DH

Jah jah, men den er stadig mindre ;) Begge min forældre arbejder ved skat, så de ved at det er de pakker hvor der er klistermærker og såen noget udenpå de går mest efter, men selvfølgelig også store pakker som er lette = tøj :)
Men hvis jeg bliver snuppet så betaler jeg da det fulde beløb, derfor har jeg stadig sparet 3-400kr ;) + fået noget tøj som først kommer på markedet næste år her i Danmark :)

Lehn

Dette indlæg er blevet redigeret 3 gange, senest redigeret af "Kenny" (02.07.2008, 11:04)

13

onsdag, 2. juli 2008, 11:02

Citeret

Men hvis jeg bliver snuppet så betaler jeg da det fulde beløb, derfor har jeg stadig sparet 3-400kr ;) + fået noget tøj som først kommer på mærkedet næste år her i Danmark :)

Det er også det der somregel er pointen ved at bestille i USA (eller andre steder) - self. kan der spares en smule, men det er ofte mere et spørgsmål om at få ting der ikke er tilgængelige herhjemme.

/ask

IBM t42 and IBM t23 still alive and kicking

14

onsdag, 2. juli 2008, 11:06

Citeret

Oprindeligt indlæg af jacobask
Det der skal gøres er at i skal sende et kopi af jeres kvittering ind til told-centeret.

Det kan meget sjældent betale sig at fuske med beløbet, de er ikke helt idioter og jeg har set flere eksempler på at folk har forsøgt at snyde og tolderne så har taget et kig på kviteringen, besøgt siden hvor varende er købt og ret hurtigt kunne se at det var fusk - derved kommer der en bøde oveni tld-beløbet!!

Det med at modtage gaver holder ikke længere, der var en gang hvor det kunne bruges, men i dag er det kun fra nærmeste familie (skal kunne dokumenteres) og kun op til omkring 100$.

Hvorfor ikke bare bide i det sure æble og betale? Som situationen med toldsyn ser ud i dag er det langt størestedelen der ryger ind til told-syn, så man skal altid huske at iberegne told+moms når man bestiller uden for EU.

Toldsatser kan iøvrigt findes her: http://vita.toldskat.dk/vita.htm (men kun via IE)

Det kan iøvrigt oplyses at toldsatset for tøj ligger på 12% derudover kommer der moms på 25% - så man skal regne med at skulle af med 40% i afgifter på tøj bestilt uden for EU - så røg den besparelse højst sandsynligt....

/ask

Man kan stadig godt oplyse det er en gave. De ber så om en vudering af værdien da man ikke slipper for told og moms. Som de skriver:> Er forsendelsen sendt til dem som gave , bedes de indsende oplysning om indholdets værdi. Værdien skal oplyses for at sikre, at vi kun opkræver de nødvendige afgifter til SKAT<
Ja om de så tror på vuderingen melder historien ikke noget om men klart jeg betaler hvad de ber om og så er jeg færdig med at handle på den måde. Fremover blir det kun handel inden for eu så kan den kære SKAT rende mig der hvor jeg er højest når jeg plukker jordbær. :))

Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Gigabyte GV-R797OC-3GD
T&T 850watt
Windows 7 Ultimate

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Baloo" (02.07.2008, 11:07)

15

onsdag, 2. juli 2008, 11:38

Offtopic:

Hvor har i bestilt tøjet fra?

Now I want you to take a step back... and literally f*ck your own face! - Les Grossman, Trophic Thunder

16

onsdag, 2. juli 2008, 14:09

Citeret

Citeret

Men hvis jeg bliver snuppet så betaler jeg da det fulde beløb, derfor har jeg stadig sparet 3-400kr ;) + fået noget tøj som først kommer på mærkedet næste år her i Danmark :)

Det er også det der somregel er pointen ved at bestille i USA (eller andre steder) - self. kan der spares en smule, men det er ofte mere et spørgsmål om at få ting der ikke er tilgængelige herhjemme.

/ask

Yeah præcis - også derfor jeg valgte at gøre det. Tøj der ikke kan erhverves i Danmark.

17

onsdag, 2. juli 2008, 14:12

Citeret

Citeret

Citeret

/ask

Yeah præcis - også derfor jeg valgte at gøre det. Tøj der ikke kan erhverves i Danmark.

Har du fået oplyst hvad du skal give? Damn den kontakt tlf til post centeret er der lang ventetid på. :pokey:

Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Gigabyte GV-R797OC-3GD
T&T 850watt
Windows 7 Ultimate

18

onsdag, 2. juli 2008, 16:19

Citeret

Oprindeligt indlæg af baloo

Citeret

Citeret

Citeret

/ask

Har du fået oplyst hvad du skal give? Damn den kontakt tlf til post centeret er der lang ventetid på. :pokey:

Nope men det bliver nok omkring en 1400kr med det hele....damnit :P

19

onsdag, 2. juli 2008, 17:26

Citeret

Citeret

Oprindeligt indlæg af baloo

Citeret

Citeret

Citeret

/ask

Nope men det bliver nok omkring en 1400kr med det hele....damnit :P

I værste fald skal jeg af med ca 600 kr DAMN! Vi må se hvad de narrehatte finder på. :$

Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Gigabyte GV-R797OC-3GD
T&T 850watt
Windows 7 Ultimate

20

onsdag, 2. juli 2008, 23:11

I værste fald 600? Altså hvis du har sagt at dit hardware er $50 værd kan det jo max blive 40% af 350kr... ~=150kr.
for 600krs told/moms skal varen koste 1500kr = $300. Så er det jo ikke så galt igen.

På den positive side røg min iPhone glat igennem (09/2007)

P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Yonzie" (02.07.2008, 23:13)

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.