Gymnasie Fejl?

  • Hej alle sammen!


    Her i 10. Klasse blev jeg indstillet til at tage en optagelsesprøve, og det gjorde jeg så på Ørestad
    Gymnasium.
    Og hvis jeg ikke bestod den men fik rimelige gode karaktere på 10. klasses afgangs eksame kunne vi snakke om at blive optaget..


    Jeg bestod desværre ikke prøven. :(
    Derefter SKAL de så sende min ansøgning videre til min 2. Prioritet som var Ballerup TEC.
    Jeg havde aldrig fået svar fra Ballerup TEC, så jeg tager over på min skole for at snakke med min
    skolevejleder som så ringer til Ballerup TEC og spørger hvorfor jeg ikke har fået noget brev fra dem.
    De siger at de ikke har fået nogen ansøgning og jeg ikke er registreret i deres system!


    Min vejleder ringer så til Ørestad Gymnasium og forklare dem så hvad der er sket..
    De siger så der er blevet lavet en fejl og det er rigtigt at de ikke har sendt min ansøgning videre.


    Nu står jeg på venteliste på Ballerup TEC og ender nok med at skulle vente 3 måneder før der er
    plads til mig..
    Det synes jeg er meget unfair for mig da jeg gerne vil i skole så hurtigt som muligst.


    Jeg får nu min far til at sende en e-mail/ringe til Ørestad imorgen for at spørge om jeg kan få en plads på skolen da det ligesom er en fejl som de har lavet og jeg nu ikke har noget at gøre efter sommerferien.. Og plus jeg har fået rimelig gode karakter her i eksamerne indtil videre..


    Synes/tror i det er muligt for mig at blive optaget på Ørestad ?

  • Du kan sagtens blive optaget på en gymnasium (hvis der er plads)
    Så længe du kom ud af 10.klasse med fine karakterer... Du møder bare op og søger om optagelse... vær gerne lidt stædig hvis de nægter eller tvivler...


    Husk at ikke nævne noget om optagelsesprøven ;)

  • Der stod på det brev jeg fik fra Ørestad for lang tid siden at hvis jeg ikke bestod deres optagelsesprøve men fik rimelig karakter til eksamerne kunne vi snakke..


    Men hvorfor dog ikke nævne optagelsesprøven ?
    Kan lige så godt være ærlig, og de tjekker nok også om jeg har været til deres prøve..

  • Tag ud og snak med dem. Forklar dem situationen i en venlig tone. Som GiZzZa siger hvis der er plads så kommer du sikkert ind.


    Personligt startede jeg i HTX (som startede en uge før gymmnasiet), men efter 1. dag fandt jeg ud af at det ikke var mig. Jeg snakkede med kontoret på gymnasiet i 4-5 dage før studiestart og 1. skoledag var jeg inde i varmen.


    Men hvordan tegner dine 10. klasse karakterer til at blive?


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

    Rettet en gang, sidst af dna ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Tag ud og snak med dem. Forklar dem situationen i en venlig tone. Som GiZzZa siger hvis der er plads så kommer du sikkert ind.


    Det her havde jeg også tænkt, for der ikke noget at flippe ud over (endnu), med mindre jeg ikke kommer ind.. (:


    Men i mundtlig fik jeg:
    7 i dansk
    7 i engelsk
    Så har jeg matematik imorgen..


    Skriftlig:
    02 i dansk -.-
    Har ikke fået karakter i engelsk endnu men regner med 7 da jeg som regel altid får det..
    Matematik har jeg ikke fået svar på endnu..


  • Kan næppe tro, at Ørestad ser dine karakterer som rimelige. Tror måske du skal overveje, om gymnasiet overhovedet er det rigtige valg.

  • Ja, måske de ikke rimelige og jeg heller ikke med sikkerhed at gymnasie er noget for mig..
    Men jeg ville bare gerne komme ind og hvis jeg så ikke kan lide det kan jeg skifte over til Ballerup TEC fordi jeg allerede står på ventelisten der..


    Ørestad kunne godt lige give mig en chance da det er dem som har lavet en fejl synes jeg..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nike-e
    Ja, måske de ikke rimelige og jeg heller ikke med sikkerhed at gymnasie er noget for mig..
    Men jeg ville bare gerne komme ind og hvis jeg så ikke kan lide det kan jeg skifte over til Ballerup TEC fordi jeg allerede står på ventelisten der..


    Ørestad kunne godt lige give mig en chance da det er dem som har lavet en fejl synes jeg..


    Det går sgu ikke... en form for kompensation får du ikke... Snak med dem og være overbevisende at det er hvad du vil og kan klare.


    Hvis du nævner at du ikke bestod optagelsesprøven, så kan du godt glemme det. Det var kun for din egen skyld... :cheers: og ikke for at nævne dit 02-tal..... :$

  • Altså de har lavet denne fejl og nu står jeg uden skole i 3 måneder!
    Det synes jeg er lang tid!
    Og jeg var den eneste som ikke fik sendt min ansøgning videre, håber de har en MEGET god forklaring.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nike-e
    Altså de har lavet denne fejl og nu står jeg uden skole i 3 måneder!
    Det synes jeg er lang tid!
    Og jeg var den eneste som ikke fik sendt min ansøgning videre, håber de har en MEGET god forklaring.


    Forklaringen er vel bare at der er sket en fejl fra deres side. Det er hvad der sker. Det er selvfølgelig beklageligt, men fejl sker altså. Spørgsmålet er så om de fra deres side vil gøre noget for at rette op på den fejl!


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nike-e
    Altså de har lavet denne fejl og nu står jeg uden skole i 3 måneder!
    Det synes jeg er lang tid!
    Og jeg var den eneste som ikke fik sendt min ansøgning videre, håber de har en MEGET god forklaring.



    Se hellere de 3 måneder som en god ting, du kan enten bruge de 3 måneder på at blive fagligt bedre så hvis du evt. skal til en optagelsesprøve kan du klare den let, eller du kan arbejde de tre måneder, du har jo højstsandsyndlig et frikort, så du burde let kunne indtjene 30.000kr på de tre måneder, det ville da ikke være helt ringe at starte skolestarten op med lidt ekstra håndøre? + jeg ved fra egen erfaring, at arbejdslivet giver en erfaring og modner en, mere end en skole kan gøre.

  • Ja, jeg kunne vel bare arbejde og tjene hurtige og gode penge de 3 måneder, men det ikke hvad jeg vil jeg vil heller igang med uddannelse og blive færdig så hurtig som muligt..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nike-e
    Ja, jeg kunne vel bare arbejde og tjene hurtige og gode penge de 3 måneder, men det ikke hvad jeg vil jeg vil heller igang med uddannelse og blive så færdig så hurtig som muligt..



    Nu er 3 måneder jo ingenting + det ser altid pænt ud på CV'et med lidt erhvervserfaring :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nike-e
    Ja, jeg kunne vel bare arbejde og tjene hurtige og gode penge de 3 måneder, men det ikke hvad jeg vil jeg vil heller igang med uddannelse og blive færdig så hurtig som muligt..


    Men hvis du tager en gymnasial uddannelse så bliver du jo ikke vildt hurtigt færdig - du hænger vel på noget der minimum ligner 3 års uddannelse efter gymnasiet før du står med en uddannelse du kan bruge til noget?

  • Ehh, så vidt jeg ved kan gymnasielle uddannelser ikke nægte dig adgang, så længe du har bestået?


    Og så længe du får 02 og over, er du jo bestået, så jeg kan ik se problemet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af eNiTH
    Ehh, så vidt jeg ved kan gymnasielle uddannelser ikke nægte dig adgang, så længe du har bestået?


    Og så længe du får 02 og over, er du jo bestået, så jeg kan ik se problemet.


    Hvis der er flere ansøgere end de har pladser må de jo fravælge nogen - karaktérgennemsnittet plejer så at være det man tildeler pladser efter ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af eNiTH
    Ehh, så vidt jeg ved kan gymnasielle uddannelser ikke nægte dig adgang, så længe du har bestået?


    Og så længe du får 02 og over, er du jo bestået, så jeg kan ik se problemet.



    Men de kan jo ikke tage flere elver ind, end de har plads til.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af eNiTH
    Ehh, så vidt jeg ved kan gymnasielle uddannelser ikke nægte dig adgang, så længe du har bestået?


    Og så længe du får 02 og over, er du jo bestået, så jeg kan ik se problemet.


    Det skal jeg ikke udtale mig om, men det er for så vidt også lige meget. For går man gennem folkeskolen med lave til middel karakterer, så får man det rigtig svært på gymnasiet/HTX, og man risikerer bare at spille sin tid.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af eNiTH
    Ehh, så vidt jeg ved kan gymnasielle uddannelser ikke nægte dig adgang, så længe du har bestået?


    Og så længe du får 02 og over, er du jo bestået, så jeg kan ik se problemet.


    Der er ikke noget der hedder bestået eller dumpet i folkeskoleprøverne, det hedder netop en prøve istedet for eksamner, fordi du ikke rigtig skal bruge din karrakter til noget.. det er bare en prøve på hvordan det går til i gymnasiet til eksamnerne.


    Egentlig skal gymnasierne ikke kigge på karrakterene, for at optage folk, eller.. det skal de selvfølgelig, men de må ikke afvise en elev for det, de skal sende eleven til en optagelsesprøve hvis eleven vil. Hvis eleven ikke består den, er det så udelukket. Men egentlig er den egentlig faktor om man kommer ind på gymnasiet, at der er plads. De fleste får at vide før prøverne går i gang, at man er optaget på gymnasiet, eneste krav er at man går op til prøverne. Det er ligemeget om man får 00 eller 12, bare man går op til dem.